Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:45

Gloa schreef:
Wat super van je garage dat je hem daar neer kan zetten +:)+ . Dat scheelt een hele hoop en met een rdw keuringsraport sta je zo sterk dat het wel echte sukkels zouden zijn als ze geen eieren voor hun geld kiezen.

Wij hebben zelf 3 geschorste auto's en 1 compleet papierloze en ja dat is helaas een heel gedoe.

Ik ga er vanuit dat het snel geregeld is maar hou er rekening mee dat een schorsing maar 1 jaar geldig is. Daarna moet je de schorsing opnieuw aanvragen. Kan gewoon online via de site van het rdw.

Daar krijg je netjes een briefje voor, van de RDW; je hoeft dat dus niet eens in de gaten te houden.

Ah, Eileen, dus als ik 600 biedt heb ik al een kans? }:)
Zoals ik eerder al aangaf, volgens mij loopt het allemaal wel los met die auto zolang je niet alles uit hoeft te besteden. Het is gewoon werk en werk = uren en uren = veel geld.

Get out of your comfortzone and take it :D maak er zelf weer een leuke auto van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:57

Briefje van de rwd krijgen wij bijna net zo vaak wel als niet dus even ergens noteren is echt aan te raden. Ik hoor het bij heel veel oldtimer eigenaren mis gaan. Dat zo'n oldtimer al tig jaar in onderdelen in de garage ligt heeft de rdw geen boodschap aan. Je krijgt gewoon weer een blauwe enveloppe in de bus en daar bovenop een dikke prent omdat je onderdelen een verlopen apk hebben........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:59

Gloa schreef:
Briefje van de rwd krijgen wij bijna net zo vaak wel als niet dus even ergens noteren is echt aan te raden. Ik hoor het bij heel veel oldtimer eigenaren mis gaan. Dat zo'n oldtimer al tig jaar in onderdelen in de garage ligt heeft de rdw geen boodschap aan. Je krijgt gewoon weer een blauwe enveloppe in de bus en daar bovenop een dikke prent omdat je onderdelen een verlopen apk hebben........

Ik krijg consequent een briefje als een van de projecten aan de beurt is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 19:07

Gloa schreef:
Wat super van je garage dat je hem daar neer kan zetten +:)+ . Dat scheelt een hele hoop en met een rdw keuringsraport sta je zo sterk dat het wel echte sukkels zouden zijn als ze geen eieren voor hun geld kiezen.

Wij hebben zelf 3 geschorste auto's en 1 compleet papierloze en ja dat is helaas een heel gedoe.

Ik ga er vanuit dat het snel geregeld is maar hou er rekening mee dat een schorsing maar 1 jaar geldig is. Daarna moet je de schorsing opnieuw aanvragen. Kan gewoon online via de site van het rdw.

Ja, echt een top garage! Hoewel ik stiekem had gehoopt dat ze zouden zeggen: Ik ken nog wel een mannetje die kan lassen voor een leuke prijs. Maar zij hebben echt weinig vertrouwen in de wagen. Hij zei wel dat hij dit probleem met alle liefde wil opknappen, maar dat we dan volgend jaar het volgende gat weer kunnen dichten.

Schorsing is inderdaad voor 1 jaar, maar ik ga er van uit dat het dan wel geregeld is. En zo niet, dan steek ik de fik erin (jullie zijn dan allen van harte welkom met marshmallows }:0 )

ikke schreef:
Zoals ik eerder al aangaf, volgens mij loopt het allemaal wel los met die auto zolang je niet alles uit hoeft te besteden. Het is gewoon werk en werk = uren en uren = veel geld.

Get out of your comfortzone and take it :D maak er zelf weer een leuke auto van.

Met mijn twee linkerhanden? Denk niet dat de auto daar veiliger van zal worden, haha! Ik zou echt 100% alles uit moeten besteden, behalve het schoonmaken van de buitenkant, daar heb ik een vaste "kras"straat voor, haha! Ik kan gewoon geen ene bal als het op auto's aankomt helaas. Ik ben wat dat betreft echt heel erg hopeloos, maar dat blijkt ook wel uit het feit dat dit me totaal niet opgevallen is toen ik de auto kocht. Met iets van hersens in de bovenkamer had ik dat natuurlijk nooit gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:15

Ja als je nu iets dicht last heb je volgend jaar waarschijnlijk de volgende. Maar......dat heb je altijd met oude auto's! Daar ontkom je niet aan en valt onder het kopje onderhoud. Je kan van een auto van 20 jaar geen keiharde bodem verwachten als eentje van 5 jaar.

Stel dat je de wagen besluit te laten repareren dan doe je er het beste aan niet alleen losse stukjes oplappen. Maar heel goed alle balken, kasten en bodem na te lopen. Is 1x veel werk maar een klein puntje is goedkoper te repareren dan een doorgerot gat van 10 bij 10. Is heel de bodem goed nagekeken, gerepareerd en voorzien van een vers laagje tectiel dan kan je er zo weer 10 jaar tegenaan. Maar alleen grote apk technische gaten oplappen en andere zwakke plekjes door laten roesten krijg je alleen maar meer en meer ellende van.

Dus reparatie kan en als je een goede hobbyist vind ook de moeite waard mits de rest van de auto in een technisch goede staat is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:22

eilleen333 schreef:
ikke schreef:

Met mijn twee linkerhanden? Denk niet dat de auto daar veiliger van zal worden, haha! Ik zou echt 100% alles uit moeten besteden, behalve het schoonmaken van de buitenkant, daar heb ik een vaste "kras"straat voor, haha! Ik kan gewoon geen ene bal als het op auto's aankomt helaas. Ik ben wat dat betreft echt heel erg hopeloos, maar dat blijkt ook wel uit het feit dat dit me totaal niet opgevallen is toen ik de auto kocht. Met iets van hersens in de bovenkamer had ik dat natuurlijk nooit gedaan.

Hoeveel auto's heb jij al gebouwd?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:23

Jou verhaal klinkt net zoals ons,alleen bij ons speelde het af in januari vorig jaar.

Dure auto gekocht die achteraf gezien nog geen dubbeltje waard was.
Ik heb toen oa contact gehad met rechtsbijstand, consuwijzer etc. En ja wij stonden sterk maar hebben achteraf er toch voor gekozen om het erbij te laten (mede doordat wij er ook achter waren gekomen dat we niet met een normale garagehouder maar met een asociale garagehouder die over lijken gaat te maken hadden).

Wij hebben de auto geschorst, alle nog goede en bruikbare delen zelf gedemonteerd en verkocht (Wat we nog niet verkocht hebben,ligt opgeslagen in onze schuren), waardoor we uiteindelijk bijna de aanschafprijs weer terug verdiend hebben.

Voor de zomervakantie hebben we hem naar een demontage bedrijf gebracht, waarbij ook het kenteken (registratie) vernietigd is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 19:26

ikke schreef:

Nul.

Ik kan dat gewoon niet en wil me liever focussen op mijn afstuderen als dierenarts dan mezelf nu nog omscholen tot automonteur ;)

Nee helaas, zelf aan de knutsel gaat hem echt niet worden momenteel. Dan had ik mijn renaultje 5 gehouden en opgeknapt, maar ook dat was geen optie. Met de paarden ben ik zelf voordienend, met de auto ben ik echt een dom blondje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:30

eilleen333 schreef:
ikke schreef:

Nul.

Ik kan dat gewoon niet en wil me liever focussen op mijn afstuderen als dierenarts dan mezelf nu nog omscholen tot automonteur ;)

Nee helaas, zelf aan de knutsel gaat hem echt niet worden momenteel. Dan had ik mijn renaultje 5 gehouden en opgeknapt, maar ook dat was geen optie. Met de paarden ben ik zelf voordienend, met de auto ben ik echt een dom blondje.

Dus je weet niet eens of je het kunt?!

Natuurlijk is afstuderen erg belangrijk en je moet je prioriteiten recht houden, maar als je binnen een jaar kunt afstuderen, kun je daarna eens rustig bekijken of je 'm alsnog aanpakt.
Sterker nog: ik zou over een jaar terug gaan naar die garage en simpelweg een nieuwe APK eisen }:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 19:34

Het probleem is vooral dat ik nu geen budget meer heb. Ik heb nog mijn spaarpotje, maar dat is voor mijn paard. Ik heb nog wel wat geld voor reparaties oid, maar echt een andere auto kopen kan nu niet meer.
En nu ik geen auto heb... eindelijk klaar met mijn coschappen, en ik ben overdag aan het schrijven en had gepland dan elke dag even een uurtje naar stal te kunnen. Maar dat kan nu dus niet omdat ik geen goeie auto heb. Ik leen de auto van mijn moeder, maar dat kan ook maar beperkt. Op de fiets naar stal is een activiteit van 3 uur en dan heb ik het paard nog niet aangeraakt. Als ik dat elke dag ga doen komt mijn scriptie nooit af, haha!
Dus ik zit lekker thuis te kijken naar 2200 euro verspilling van parkeerruimte tot mama thuis is met haar auto :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 18:08

Nou, iets met kastjes, muren, ambtenaren.... Na enige tijd een update.

Mijn eigen garage had iemand gesproken die dit eerder mee had gemaakt, maar die was op vakantie, dus ik werd daar afgelopen woensdag pas over gebeld. Het advies: laten herkeuren bij de RDW en contact opnemen met de consumentenbond/juridisch loket. Goed plan, dat was namelijk mijn eigen idee }:0

Dus, ik heb de auto aangemeld voor een herkeuring bij de RDW. Die beste man belde me vandaag. Ze willen hem met alle liefde herkeuren, maar ze snappen het niet zo goed. De keurende garage staat bij hen namelijk goed bekend, dus ze konden niet helemaal rijmen dat die zo'n slechte auto zouden goedkeuren. Het advies: de auto laten nakijken bij een Subaru dealer of door het keurende station zelf. De RDW zou het keurende station eens bellen voor wat opheldering.

Daarop heb ik gebeld met een Subaru dealer (er zit er hier eentje dicht in de buurt) en die willen de auto morgen best even op APK nakijken (zonder daadwerkelijk te keuren uiteraard). Prima, heb ik van nog een onafhankelijke garage een mening over het euvel.

Direct hierna belde de RDW me terug, dat het keurende station het ook niet snapt en de auto graag wil zien. Dus ik heb het keurende station gebeld voor een afspraak en daar kan ik maandag ochtend terecht. Auto gaat weer even op de brug om alles te checken.
Hij belde me later nog terug. Hij had de papieren nagezocht, maar kon niets vinden over roestopmerkingen op het rapport (hij heeft de auto persoonlijk gekeurd) en vroeg nog even specifiek wat het probleem dan zou zijn. Dus dat even kort toegelicht voor zover ik er iets over kan zeggen... Hij meldde nog wel dat er onder de keurmeesters discussie is over roest op deze plekken. De een vind het afkeur, de ander niet.

Dus er zit weer een soort van schot in de zaak. De herkeuring van de RDW staat even geparkeerd (net zoals de auto al ruim een maand.... maar goed). Eerst deze twee controles maar even afwachten.

Ik hoop het zo, dat mijn eigen garage gewoon ontzettend overdreven heeft en ik straks toch gewoon met de trailer op pad kan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:52

Hhhmmm, als dat laatste daadwerkelijk het geval is, dan kostte dat bij mij de garage minimaal een klant.

Roest rond de wielkasten is in principe geen afkeur want geen dragend deel van een auto. Puntje van aandacht zouden dan de schokbrekersteunen zijn, maar ik schat op jouw foto's toch echt in dat dat allemaal wel los loopt.

Unleash

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:06

Aah kijk, dus hopelijk valt het allemaal wel mee!
Hoop voor jou, dat je snel met veilig gevoel de weg op kunt met je auto en trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:09

ikke schreef:
Hhhmmm, als dat laatste daadwerkelijk het geval is, dan kostte dat bij mij de garage minimaal een klant.

Roest rond de wielkasten is in principe geen afkeur want geen dragend deel van een auto. Puntje van aandacht zouden dan de schokbrekersteunen zijn, maar ik schat op jouw foto's toch echt in dat dat allemaal4 wel los loopt.

Waar wij laten keuren is alles in de wielkasten wat doorgeroest is (dus niet bij vliegroest) ook gewoon afkeur. Klein gaatje in de bodemplaten maken ze geen drama van maar wielkast wordt al afgekeurd als het ingelaste plaatje niet elke cm een laspuntje heeft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 23:22

ikke schreef:

Ik ga het morgen zien. Dan gaat de auto op de brug bij een subaru dealer die buiten deze zaak staat. Ben erg benieuwd wat zij gaat zeggen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:31

Gloa schreef:
ikke schreef:

Roest rond de wielkasten is in principe geen afkeur want geen dragend deel van een auto. Puntje van aandacht zouden dan de schokbrekersteunen zijn, maar ik schat op jouw foto's toch echt in dat dat allemaal4 wel los loopt.

Waar wij laten keuren is alles in de wielkasten wat doorgeroest is (dus niet bij vliegroest) ook gewoon afkeur. Klein gaatje in de bodemplaten maken ze geen drama van maar wielkast wordt al afgekeurd als het ingelaste plaatje niet elke cm een laspuntje heeft.

Dan ben ik blij dat ik bij een fatsoenlijke garage kom, die keurt op die punten die van belang zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 17:26

De subaru garage was het (uiteraard) eens met mijn eigen garage. Maandag naar het station die hem gekeurd heeft, en ik ben erg benieuwd wat de hij gaat zeggen.
Mocht hij het allemaal helemaal fantastisch vinden, dan rij ik maandag direct door naar de RDW (zit hier ‘toevallig’ vlakbij).
Maar misschien heeft hij oprecht een fout gemaakt. Maar er is wel meer dan alleen de roest.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:43

Oke ben ook benieuwd.
Het duurt allemaal wel lang zeg.
Wat ontzettend balen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:56

dus de Subaru dealer zegt ook dat ie verrot is?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 09:12

Liezel1 schreef:
dus de Subaru dealer zegt ook dat ie verrot is?

Ja, en dan erg genoeg om eigenlijk totalloss te zijn.

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:46

Vraag gewoon een herkeuring aan bij het RDW als je denkt dat de auto onterecht is goedgekeurd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 13:17

welsh4span schreef:
Vraag gewoon een herkeuring aan bij het RDW als je denkt dat de auto onterecht is goedgekeurd.

Dat gaat zeker gebeuren als de garage die hen gekeurd heeft het er niet mee eens is. Maar het enige wat ik dat bereik is dat ik een afgekeurde auto heb. Ik ben prima bereid om de betrokken personen nog de kans te geven om het allemaal recht te zetten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:39

Oh Gadsie. Wat een verhaal.

Ik ken het wel een beetje.
Ik kocht mijn eerste auto 10 jaar terug.
Een Ford ka, nog netjes in de lak en op de bandjes. Voor de leeftijd weinig km.
2600€. Bij de garage.
Ik had natuurlijk gevraagd of de auto goed was.
Hij zei dat de auto werkelijk in uitstekende staat was.

Kom ik thuis met de auto hoor ik een luid getik onder de motorkap.
Ik direct langs eigen garage, bleek het nokkenas versleten te zijn.
Dat zou mij zeker rond de 1000€ kosten en ik had geen garantie.

Wij bellen met de verkopende garage.
Hun vet moeilijk doen eerst, want ja... ik had geen garantie.
Maar dit was een verborgen gebrek.

Na veel geleur heen en weer hebben zij toen gelukkig de auto opgehaald en gemaakt.

Maar wat vreet zoiets aan energie aan je zeg.

Ik hoop dat het jou ook gaat lukken.
Geef in ieder geval niet direct op!
Geen garantie betekend niet dat ze niks hoeven te doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:14

Ben toch benieuwd hoe dit afloopt
Schrok wel van het bedrag dat je betaald hebt
2200 euro voor een auto uit 99
Je had de mijne mogen kopen voor minder
Die komt uit 2001
Je auto is 18 jaar oud veel geld betaald dus of t de herkeuring nu wel of niet goed uitpakt

Succes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:40

Ik vind ook dat je wel erg veel hebt betaald voor een auto uit 99. Maar misschien liggen de prijzen voor deze auto momenteel hoog?
Ik ben benieuwd hoe de herkeuring gaat uitpakken!