Het illustreert wel mooi wat ik schreef: Meningen op een forum onder het motto "ik mag aannemen dat" of "ik denk dat" hebben nul waarde. En dat is dus inclusief wat ik denk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Er wordt hier gelijk uitgelegd hoe het Nederlandse recht werkt, maar ik heb het idee dat dit in het buitenland is?
Nog nooit een weg vol haarspeldbochten in NL gezien.
Dus geen idee hoe het zit. Maar het meisje is niet gedwongen om te gaan rijden. Ze had ook toedeloe kunnen zeggen en een taxi kunnen nemen.
Die jongen is een lamlul, ik zou not amused zijn als ik m'n auto uitleende en hij leent m verder uit. Ik zou inzetten op ze allebei de helft laten betalen.
Isabonny schreef:AVP betaald de schade niet, dat is al nagevraagd.
Isabonny schreef:Van de ene kant zeg ik: de bestuurder is verantwoordelijk.
Van de andere kant: als je gevraagd wordt om te rijden, omdat de eigenaar te moe/dronken is om te rijden, dan kun je als bestuurder er niets aan doen als de auto niet all risk verzekerd is.
Isabonny schreef:Ook omdat ik zelf nooit zo moeilijk ben en mijn auto zo meegeef aan iedereen. Nu is onze auto wel nog al risk verzekerd, dus dat maakt het volgens mij wel een stuk makkelijker.
mimp3 schreef:Bij mij een soortgelijk geval gehad. De schade kan de eigenaar alleen bij de bestuurdster van de auto verhalen als hij ook aangifte doet van diefstal. Hiermee geeft hij aan nooit toestemming te hebben gegeven om haar in de auto te laten rijden.
Isabonny schreef:mimp3 schreef:Bij mij een soortgelijk geval gehad. De schade kan de eigenaar alleen bij de bestuurdster van de auto verhalen als hij ook aangifte doet van diefstal. Hiermee geeft hij aan nooit toestemming te hebben gegeven om haar in de auto te laten rijden.
Tja, dat zal niet (meer) gaan. politie is er al bij geweest en daar is al opgetekend dat de jongens niet wilden rijden en dat ze haar wilden laten rijden.
De eigenaresse had de auto aan haar zoon meegegeven en die liet dus een ander erin rijden.
gabyfedde schreef:'Meisje' heeft 1) geaccepteerd om te rijden en 2) te hard gereden, lijkt me niet meer dan logisch dat de schade op haar verhaald wordt.
Citaat:Schade verhalen als auto geleend was
De bestuurder die je auto had geleend en schade heeft gereden heeft geen betaalplicht.
Stel een vriend of vriendin leent met toestemming je auto en maakt een botsing. Je kan die persoon dan niet verplichten de schade aan je auto te betalen.
Citaat:Wie vergoedt de schade?
In principe komt alles eerst bij de eigenaar/verzekeringsnemer terecht. Zij draaien op voor schades en boetes die jij veroorzaakt. Als ze dit claimen bij hun verzekeraar, betalen ze vaak indirect mee doordat ze schadevrije jaren verliezen. Dat zorgt voor een hogere premie. Ook is er vaak een eigen risico dat ze zelf moeten betalen. Het is begrijpelijk dat de eigenaar van de auto deze kosten op jou wil verhalen als bestuurder. Zorg dus dat je goed weet waar je aan toe bent door dit van te voren met elkaar te bespreken.