Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 16:38

Goed trouwens dat je zelf ook hulp gaat zoeken. Ik denk dat dat heel waardevol is.

Zowel voor de situatie om mee om te kunnen gaan alsmede voor jezelf: ergens is het denk ik niet gezond en in onbalans als je 11 jaar kunt samenzijn met iemand die zó intens liegt en bedriegt en "hij ook een goede vader is en werkt en lief kan zijn etc".

Ik heb zelf gelukkig geen ervaring hier in maar in deskundige literatuur over emotionele/psychische/fysieke mishandeling binnen relaties hoor je aan 1 stuk door: ja maar hij is ook lief, werkt, kan gezellig zijn etc etc etc etc. En die situaties zijn niet gezond.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:03

Niemand staat in jouw schoenen en iedere situatie is verschillend. Ik hoop dat je eruit kunt halen waar je wat aan hebt, want er worden echt goede dingen gezegd. Maar blijf vooral trouw aan jezelf en laat je ook weer niet al te veel beinvloeden door de mening van anderen.
Je financiele situatie zou ik lig heel goed (laten) uitzoeken. Dat staat helemaal los van de rest.
Heel veel sterkte :)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:16

Goed dat je steun zoekt. Waak er echter wel voor dat je je geen keuzes laat opleggen maar dat je keuzes maakt die je zelf wil en waar je zelf achter staat. De voor de hand liggende reactie is "vlucht!", maar niemand die dat zegt zit in jouw situatie. Jij weet hoe je man is, jij weet hoe hij kan zijn, hoe jullie relatie kan zijn en hoe hij voor jullie kinderen is. Als jij zegt dat je er nog een keer voor wilt vechten, dan zou ik dat zeker doen. De stekker kan er inderdaad nog altijd uit getrokken worden.

Ik begreep dat je zelf ook al hulp gezocht had, dat vind ik een hele goede. Misschien kan dit je helpen om jouw eigen grens te bepalen en met de situatie om te gaan. Respect voor je keuze om er voor te willen knokken. Beslist geen makkelijke, maar ik vind het wel knap dat je hem nog een kans wil geven. Daar heb je ook moed voor nodig. Maar besef je wel goed dat als er geknokt moet worden voor een relatie, beide partijen dit moeten doen!

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:22

persoonlijk kan ik bijna met alles wel dealen in een relatie, behalve liegen. Liegen en geweld zijn twee dingen die ik absoluut niet kan accepteren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:46

Doorgaan schreef:
Over de schulden. Die zijn gelukkig van hem en niet overdraagbaar. Zelfs niet als hij zou komen te overlijden. Als ik dus ga scheiden, ben ik daar vanaf.


Weet je dit héél zeker en heb je dit ook echt nagezocht? Dus niet alleen van horen zeggen (van je schoonvader?)? Bij mijn weten bestaat dit namelijk niet en valt alles binnen de GvG.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:02

Liegen, schulden, vreemdgaan, ... alles wordt onder de mantel der liefde bedekt.
Denk ook aan je eigen leven en je eigenwaarde.
Vertrouw je deze man?

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 18:34

Afbeelding

Ik vond dit op hun eigen site.

BigOne
Berichten: 38689
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:57

Maar is zijn schuld alleen een studieschuld of nog wat anders, hij heeft schulden gemaakt tijdens jullie huwelijk. Dat zal toch wat anders dan dit zijn. En waarom niet zelf de financien gaan regelen ipv weer opnieuw uit handen geven. Zo moeilijk is dat toch niet, je man levert de passen in en jij geeft hem zakgeld.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:14


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30292
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:25

Doorgaan schreef:
[ [url=m/94yfGY.png]Afbeelding[/url] ]

Ik vond dit op hun eigen site.


DUO komt het niet bij jou verhalen, maar in de onderlinge draagplicht tussen partijen wordt die wel gedeeld. Dat houdt in dat wanneer de helft van de schuld door hem betaald is, hij bij jou aan kan kloppen voor betaling van de tweede helft (ook al doet DUO dat niet zelf).

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:28


BigOne
Berichten: 38689
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:58

Maar het feit dat je je daar in verdiept betekend dus ook dat je wel degelijk over scheiden hebt nagedacht want anders verdiep je je echt niet in de financiele gevolgen. Misschien toch verder eens goed nadenken want het is nogal wat, zowel blijven alls weggaan.

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:59

Ik had al eerder gereageerd

Vreemdgaan vind ik trouwens wel een grena
Dat hëb ik ook heel duidelijk gemaakt
Ik heb een 2e kans gegeven met voorwaarden en er is echt nog weleens een kleine misser waar we goed over kunnen praten maar vreemdgaan is keihard de deur uit

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:21

GDG schreef:
Doorgaan schreef:
Over de schulden. Die zijn gelukkig van hem en niet overdraagbaar. Zelfs niet als hij zou komen te overlijden. Als ik dus ga scheiden, ben ik daar vanaf.


Weet je dit héél zeker en heb je dit ook echt nagezocht? Dus niet alleen van horen zeggen (van je schoonvader?)? Bij mijn weten bestaat dit namelijk niet en valt alles binnen de GvG.

Volgens mij ook, daarom is het gemeenschap van goederen ( schulden, spaargeld enz alles door 2)

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 08:39

Maar goed, op dit moment ga ik niet bij hem weg. Ik hoop eigenlijk op mensen die ook deze weg hebben bewandeld of mensen kennen die dat ook hebben gedaan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:43

Doorgaan schreef:
Maar goed, op dit moment ga ik niet bij hem weg. Ik hoop eigenlijk op mensen die ook deze weg hebben bewandeld of mensen kennen die dat ook hebben gedaan.


Dat neemt niet weg dat je er verstandig aan doet om dit soort dingen uit te zoeken, om te voorkomen dat er meer schulden komen (waarvan jij mogelijk denkt dat jij daar niet aansprakelijk voor zult zijn) en om te kijken of jullie je GvG niet beter om kunnen zetten in HV.
Natuurlijk zetten jullie je nu samen in op herstel, maar tunnelvisie is nooit goed.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:47

Als je geen idee hebt of wat hij zegt en verteld ook werkelijk is wat hij doet en laat dan is het zeker beter om niet in gemeenschap van goederen getrouwd te blijven. Nu speelt ik even advocaat van de duivel maar kan voor je man een rustig idee zijn dat jij voor de helft van de schulden opdraait die hij maakt. Kan ook een reden zijn om bij je te blijven. Zou hem wat overkomen heb je denk ik zelfs alle schulden? Ik hoop voor je dat wat je graag wilt ook kans van slagen heeft. Ik vind het zo eng wat je allemaal verteld zeker omdat jullie ook kinderen hebben en voor mij zou het belangrijkste zijn om mijn kinderen veilig te hebben boven de liefde voor mijn partner.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:50

Ik zou er samen voor gaan, maar ik zou ook voor een plan B zorgen.
Dus nu reeds je gvg omzetten in hv inderdaad, en uitzoeken hoe jij voor jezelf en je kinderen kan zorgen bij een eventuele scheiding (werk je, kan je het huis waar je nu woont blijven betalen zonder hem, dat soort dingen.)

Je moet namelijk zien te voorkomen dat je op den duur enkel bij hem blijft omdat je niet weet hoe je het in je eentje moet rooien.

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:19

Ik heb deze weg (gelukkig) niet bewandeld, maar wel andere problemen meegemaakt. Ik wil je echt erg aanraden om zelf ook psychische hulp te zoeken, zodat er iemand is waarmee je zelf kunt praten. Ik heb dat nooit gedaan (ook al omdat ik er niet aan dacht, me schaamde voor wat mijn partner deed, etc etc) en denk nu vaak dat het jammer is (zowel voor mij als voor de kinderen) dat we dat niet hebben gedaan.

En ik vind het goed van je dat je bij hem wilt blijven omdat je van hem houdt, want echt niemand is foutloos, iedere partner heeft wel minpunten en manco's - soms erger soms minder erg.
Maar misschien is het wel verstandig om (indien nodig) afspraken over medicijnen etc te maken en doelen te stellen.

Ik wens je veel sterkte!

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 10:06

Bedankt voor de adviezen.
Ik heb zeker een plan b. Sta ook al ingeschreven in 2 woonplaatsen voor een huurwoning mocht het uiteindelijk mis gaan. Ook hebben we nhg op ons huis. Mijn ouders staan achter mij, in alle opzichten. Ik ben zeker niet bang om er alleen voor te staan.
We maken geen nieuwe schulden, het zijn enkel zijn oude schulden van voor ons huwelijk die we afbetalen. Alleen dat afbetalen is lastig en gaat soms mis omdat hij laks is. En daarom gaat zijn vader ons helpen.

Liannetje86
Berichten: 794
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:40

Laurora schreef:
Ik was ooit bevriend met een pathologische leugenaar.
Ik dacht wel door zijn facade heen te kunnen prikken, en dat kon ik ook, en dat maakte me gek. Letterlijk alles wat hij zei moest ik met een korreltje zout nemen, want je wist nooit of hij de waarheid sprak.



Dat is vooral wat ook mijn ervaring is. Het is gewoon zo zwaar. Het maakt niet uit wat er is, maar alles ga je in je hoofd 5x na... Was het consistent? Klopte het verhaal wel etc?

Bij mij was het gelukkig ook gewoon een vriend. En eerlijk is eerlijk, een jongen met een goed hart... Hij heeft me enorm geholpen met dingen. Daarvoor hem ook dankbaar. Maar kon er gewoon niet meer tegen. Want ik werd gek van zijn leugens. We hadden de paarden samen staan, voor de beesten is hij altijd goed geweest, daar niet van... Maar het is zo uit de hand gelopen... (Hij heeft o.a. tegen mijn vriendinnetje zitten zeggen dat hij mijn pony voor mij gekocht heeft en weet ik veel wat nog meer... terwijl zij gewoon wist hoe het zat ;))

Het is daar helemaal uit de hand gelopen. Maar ik kende zijn situatie, maar dan nog moest ik 100x nadenken of zijn verhaal kon kloppen. Dat maakte het vooral zo vermoeiend en daarom er ook zo klaar mee.

Zo te horen heb jij gewoon een goed "plan" achter je staan. Kun je alles opvangen en zal alles wel gewoon doorlopen. Maar denk ook echt aan jezelf. Want geestelijk valt het gewoon tegen. Vooral op de momenten dat je ergens tegen aan loopt dat je denkt wat moet ik hier mee? Hoe kan iemand hier over liegen/dit niet doen/juist wel doen... Geen idee hoe het nu gaat... Maar snap wel dat als je van iemand houd, je diegene wilt helpen en dan er samen uit wilt komen. Hoe zwaar het soms ook is...

Mocht er iets zijn, mocht je willen praten.. PB staat open...

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:45

Ik zit in een zelfde schuitje
Wij zijn ook bezig met hulp e.d

elisatjj
Berichten: 897
Geregistreerd: 08-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:13

Ik heb zo'n ex en ik wil mijn verhaal best delen :)

Ook ik kwam na een paar maanden achter allerlei leugens en inderdaad, zo manipulatief als hij is vertelde hij dat het onzekerheid was blabla, we hadden het heel leuk samen dus ik gaf het een kans.

Totdat ik er na een avondje stappen achter kwam dat hij nog een andere vriendin had (eerder die dag appte hij met een vriend uit Australië, wat ik al raar vond vanwegen het tijdsverschil en die avond appte hij weer met die vriend uit Australië waarop ik zei; oh alweer, laat is zien? En op dat moment brak de paniek uit bij hem en heb ik zijn telefoon afgepakt en zag de berichten "ik mis je" "ik hou van je" en een zooi hartjes.... en dat terwijl ik naast hem liep en we een super gezellige avond hadden gehad)


Je begrijpt wel dat ik hem veel geluk heb gewenst met die andere meid en ik wilde weglopen, waarop hij letterlijk midden in de stad tussen alle mensen op de grond is gaan liggen, huilen, schreeuwen dat ie wilde trouwen en kinderen en dit en dat ( we hebben het hier over een boom van een vent, 1,92, kop van Jason Statham en het postuur van Johnny Bravo) waarop ik zei dat dat dus niet ging gebeuren en toen ging ie als een kleuter aan mijn been hangen en huilen...

Man man man ik heb hem maar overeind gepraat en we zijn samen naar huis gegaan en daar kwam zijn hele dossier van het ggz uit de kast, hij wilde mij overtuigen en hij was al in behandeling gegaan voor mij want ik was zijn droom vrouw (start van de behandeling klopte wel kwa datum) en of ik hem alsjeblieft nog 1 kans wilde geven, nou goed, 1kans.

De volgende dag stuurde hij gewoon weer een bericht naar die andere meid, ik heb al mijn spullen gepakt en hij heeft in de tussentijd zijn moeder gebeld en toen ik de deur uit wilde stond zij daar... smekend op haar knieën om hem alsjeblieft nog 1 kans te geven hij jankend ernaast, hij heeft psoriasis en met stress speelt dat op en hij had zich helemaal open gekrabt alles zat onder het bloed, ik wist niet meer wat te doen.

We hebben met zijn 3en gepraat, ik zou de volgende dag mee gaan naar de psycholoog zodat hij zich kon bewijzen, hij zou medicijnen krijgen en whatsapp moest hij verwijderen van zijn telefoon.

Zo gezegd zo gedaan en het leek een tijd goed te gaan, totdat ik hem na een tijd vroeg of ik zijn telefoon even mocht checken, ik heb whatsapp opgehaald en diezelfde ochtend had hij een ander meisje berichten gestuurd, hij had mij en al zijn vrienden die ik ook sprak geblokkeerd zodat het leek of hij geen WhatsApp had maar ondertussen wel met meisjes bezig dus....

Ik ben er deze keer dus wel vandoor gegaan en hij stond elke dag voor mijn deur, de hele dag door bellen en berichten en kaarten sturen en op een gegeven moment kreeg ik berichten van zijn vrienden dat het echt niet goed met hem ging, dat we soulmates waren en of ik hem nog 1 kans wilde geven en dat ik echt een grote fout maakte omdat hij alles voor mij over had.

Ik heb met hem gepraat, deze keer zou hij zijn telefoon weg doen (hebben we naar zijn ouders gebracht en hun hebben hem opgeborgen) en écht 100% voor mij gaan en hij wilde me nooit meer kwijt ergste tijd van zijn leven dit dat blablabla.

We waren altijd samen, hij ging mee naar mijn paard en als hij moest werken belde hij mij elk uur met de werk telefoon zodat ik zeker wist dat hij op zijn werk was (dit is ook geen leven natuurlijk, maargoed hij wilde zich bewijzen en dit is hoe het ging :p ).

Weer leek het super goed te gaan, we hadden een geweldige tijd samen, deden leuke dingen, iedereen wilde met ons zijn en deden ons na, perfecte koppel voor de buitenwereld!!

Samen kerst gevierd en in het nieuwe jaar zouden we van zijn huis ons thuis maken, we hebben ideeën opgedaan en alles zag er rooskleurig uit, tot twee dagen voor oud en nieuw, dat nare gevoel dat er iets niet klopte toen ik hem uit zwaaide voor werk.

Ik wilde heel zeker weten dat hij mij echt niet belazerde, ik heb op een willekeurige dating site een profiel gemaakt, zijn postcode ingevoerd en gezocht binnen 5km en binnen no time stond hij daar met zijn bek, foto's uit de tijd dat wij al samen waren, zooo.. woest was ik!!

Ik heb screenshots gemaakt en toen hij thuis kwam van werk hem gedwongen om in te loggen, wat hij uiteindelijk deed, telefoon uit zijn handen gepakt voordat hij iets kon verwijderen en BAM! allemaal berichten van en naar meisjes, wat betekend dat hij er zelfs voor betaalde, gestuurd tijdens zijn werk en als ik aan het douchen was ofzo.

En hier heb ik definitief de stekker eruit getrokken, hij heeft mij van januari tot juni gestalkt, voor mijn deur staan, bellen, berichten, kaarten sturen, ik heb meer dan 30 nummers geblokkeerd, politie deed niks omdat hij "te lief was", uiteindelijk is hij achter me aan de snelweg op gereden en heeft me van de weg proberen te rijden, toen heb de hele oliebol zooi uitgesproken naar zijn vader en de dringende vraag om zijn zoon in bedwang te houden en sinds dien is het stil (het gaat hier om een vent van 32).

Moraal van dit verhaal, hoe veel hulp en medicijnen ze ook krijgen, het veranderd niks!! Ze gaan er alleen maar beter van liegen.

Ik wil je heel veel sterkte, moed en wijsheid wensen, want of je nou blijft of weggaat het gaat niet makkelijk worden.

Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:50

Ik wil je de tip meegeven dat de NHG ook niet alles voor je vergoed als je gaat scheiden oid. Als er uit naar voren komt dat een van jullie de kosten zou kunnen dragen zit je alsnog met het huis. Ik zou van de NHG niet zomaar vanuit gaan dat dat allemaal goed komt. Heb het van dichtbij meegemaakt, zitten nogal wat haken en ogen aan, helaas.

Ik vind het heel verdrietig om te lezen wat je allemaal door moet maken. Denk erbij na dat je kids er meer van meekrijgen dan dat jezelf denkt. Dat zijn kleine antennes...

Ik weet ook niet of ik wel bij hem zou blijven, hij is psychisch ziek, bouwt medicatie af zonder de gevolgen hiervan in te zien of het te overleggen met een arts. Hij brengt niet alleen zichzelf in gevaar maar ook jou en jullie kinderen. Zware tijd, denk veel na en maak een beslissing die voor jullie 4en goed is. Hij moet in therapie dus beslissingen nemen kan hij nu niet.

Bedenk je wel dat hij nooit geneest....

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:51

Doorgaan schreef:
Bedankt voor de adviezen.
Ik heb zeker een plan b. Sta ook al ingeschreven in 2 woonplaatsen voor een huurwoning mocht het uiteindelijk mis gaan. Ook hebben we nhg op ons huis. Mijn ouders staan achter mij, in alle opzichten. Ik ben zeker niet bang om er alleen voor te staan.
We maken geen nieuwe schulden, het zijn enkel zijn oude schulden van voor ons huwelijk die we afbetalen. Alleen dat afbetalen is lastig en gaat soms mis omdat hij laks is. En daarom gaat zijn vader ons helpen.

Je wilt voorlopig doorgaan. Is het dan niet beter het heft in handen te nemen? Dat jij de financiën gaat verzorgen? Want als je het nu overlaat aan zijn vader, kunnen er alsnog onaangename verrassingen voort bestaan. Het is jouw huwelijk en het zijn jullie schulden! Hoe beter je op de hoogte bent, hoe beter je de beslissing kunt maken of je het aankan dat je blijft. Persoonlijk vind ik schulden niet zo erg, maar je kan maar beter weten hoe hoog en waarom. Zijn vader heeft er naar mijn idee niets mee te maken , hoe jullie het geld uitgeven. Als de schulden nu niet goed af betaald worden, is dat natuurlijk niet omdat alleen hij laks is, jij speelt ook een rol! Sterkte.