Problemen met ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:13

Celiien schreef:
Gaan we nu allemaal persoonlijk worden op mij, omdat ik misschien wat harder ben, een steek naar mij zelfs :') That's a Shame. Ik deel hier mijn zienswijze namelijk en ben een van de weinige die logisch redeneert dat 1. TS in de puberende fase zit dus alles is zogezegd poedersuiker en 2. Dat dit een eenzijdig verhaal is. Zoals eerder gezegd, iedereen vind wat anders over de corrigerende tik. Leuk dat jij dat vind, ik zie het terug in de hedendaagse maatschappij van onopgevoede kinderen. Met een corrigerende tik is nog steeds imo niks mis, jullie doen alsof ik t oke vind als je in elkaar gerost wordt. Maar goed, dat is dus offtopic.

Wat ben jij zuur zeg.

Ts, ik snap dat je je poedersuiker voelt. Ik zou het ook onredelijk vinden als ik zo behandeld zou worden. Als je toch al een baantje hebt zou ik gewoon lekker je eigen kleren kopen. Verder lijkt het me niet jouw taak om het complete huishouden op je te nemen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:15

TS, wat goed dat je je gevoel hier van je afschrijft. Ik snap dat je sommige reacties afdoet als heel naar, maar probeer het maar zo te zien dat er altijd mensen zijn die het erger hebben (gehad) op jouw leeftijd. Je zit op een leeftijd wat een soort van omslagpunt is, de volgende stap is zelfstandig, bv op kamers. De vorige fase was dat je alles slikte van je ouders.
Je bent 17, ze hoeven je echt niet meer te vermaken. Als je je alleen voelt, zoek vriend(inn)en op, ga naar je paard oid, maar bespaar jezelf de teleurstelling van hun afwezigheid. Dat van je telefoon vind ik vreemd, maar wij kennen de beruchte andere kant van het verhaal niet. Voor corrigerende tikken kan je terecht bij een vertrouwenspersoon, bijvoorbeeld op school. Dat kan wel degelijk politiewerk worden als het uit de hand loopt, maar dat is hier op bokt niet door ons te beoordelen.
Wees lekker jaloers op klasgenoten voor wie wel iedere avond lekker gekookt wordt (en die het hoogstwaarschijnlijk niet waarderen) en bereid je voor op je toekomst! Ach, daar hoort huishouden en eten koken ook bij, heb jij weer een voordeel want je bent er al aan gewend. Ook in het opvoeden van kinderen zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, jouw ouders hebben een andere gekozen dan die jij als ideaal ziet, maar je komt er wel hoor!

Hou je taai!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:15

leadhooves schreef:
Celiien schreef:
En ja, nogmaals veel plezier bij de politie. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie.

Ik heb niet eens gezegd dat ik werkelijk ernaartoe ging. Ik vroeg me af of het mogelijk is. Ze hebben namelijk mijn telefoon afgepakt (gloednieuw sinds twee weken), waar ik lang en veel voor gewerkt heb, en te koop gezet. Vind het namelijk niet kunnen dat ze zoiets doen en het heeft niks te maken met 'puberen'.

Waarom hebben ze je telefoon afgepakt? Jij hebt hem zelf betaalt begrijp ik?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:17

Wat ik niet snap is dat iemand van 17 het erg vindt dat haar ouders een eigen leven leiden na het grootbrengen van de kinderen.

Als je 17 bent zou ik juist blij zijn met het rijk alleen :P hoppatee vriendjes en vriendinnen over de vloer (of bij hen over de vloer), lekker netflixen, hele avond appen, hobby uitoefenen enz.
Lijkt mij dat vrienden/vriendinnen, hobby's of andere bezigheden leuker zijn dan avonden met je ouders op de bank :+

Maar inderdaad een telefoon pakken ze niet voor de lol af... we horen hier maar 1 kant van het verhaal.
Als ouders vragen wat er speelt, hulp en zelfs therapie aanbieden, dan lijkt mij dat er wat meer aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-09-17 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:18

Judass schreef:
Celiien schreef:
Gaan we nu allemaal persoonlijk worden op mij, omdat ik misschien wat harder ben, een steek naar mij zelfs :') That's a Shame. Ik deel hier mijn zienswijze namelijk en ben een van de weinige die logisch redeneert dat 1. TS in de puberende fase zit dus alles is zogezegd poedersuiker en 2. Dat dit een eenzijdig verhaal is. Zoals eerder gezegd, iedereen vind wat anders over de corrigerende tik. Leuk dat jij dat vind, ik zie het terug in de hedendaagse maatschappij van onopgevoede kinderen. Met een corrigerende tik is nog steeds imo niks mis, jullie doen alsof ik t oke vind als je in elkaar gerost wordt. Maar goed, dat is dus offtopic.

Wat ben jij zuur zeg.

Ts, ik snap dat je je poedersuiker voelt. Ik zou het ook onredelijk vinden als ik zo behandeld zou worden. Als je toch al een baantje hebt zou ik gewoon lekker je eigen kleren kopen. Verder lijkt het me niet jouw taak om het complete huishouden op je te nemen.

Nee hoor, ik ben gewoon reëel. Prima als jij dat zuur vind, maar vraag me toch af waarom .. >;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:20

Celiien schreef:
Nee hoor, ik ben gewoon reëel. Prima als jij dat zuur vind, maar vraag me toch af waarom .. >;)

Nee, jij denkt dat je reëel bent. Of dat ook echt zo is, valt maar te bezien.

TS, misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je nog broers of zussen?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:27

Celien, mooi dat jij al zo zelfstandig was op je 17e. Dat is echter absoluut geen maatstaf voor TS. Sommige jongeren zijn daar nu eenmaal later mee en dat is prima. TS haar gevoelens onderkennen en afdoen als aanstellerij vind ik persoonlijk heel erg onvolwassen, en als het bedoeld is als schop onder haar kont kun je dat beter anders aanpakken.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:30

Vervelend voor je dat je je zo ellendig voelt, ik denk dat je daar ook wat aan moet doen door bv. te gaan praten met iemand.

Echter ben ik het wel met celiien eens. Ik had geen kleedgeld (nooit gehad) kreeg weinig spullen en moest alles zelf regelen. Ook in het huishouden moest ik erg actief mee helpen en ik ben er niet slechter op geworden. ( Denk ik haha :Y) :+ )
Ik heb geleerd dat er meer kanten aan een verhaal zitten.

Je mag me altijd pb'en TS. :(:)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:32

listiglistje schreef:
Wat ik niet snap is dat iemand van 17 het erg vindt dat haar ouders een eigen leven leiden na het grootbrengen van de kinderen.

Als je 17 bent zou ik juist blij zijn met het rijk alleen :P hoppatee vriendjes en vriendinnen over de vloer (of bij hen over de vloer), lekker netflixen, hele avond appen, hobby uitoefenen enz.
Lijkt mij dat vrienden/vriendinnen, hobby's of andere bezigheden leuker zijn dan avonden met je ouders op de bank :+

Maar inderdaad een telefoon pakken ze niet voor de lol af... we horen hier maar 1 kant van het verhaal.
Als ouders vragen wat er speelt, hulp en zelfs therapie aanbieden, dan lijkt mij dat er wat meer aan de hand is.

Tuurlijk is het heerlijk als je ouders af en toe weg zijn :D Maar als ze bijna elke avond weg zijn, niet met je willen praten over dingen, ze je gevoelige snaren bewust proberen te raken, je bijna al het huishouden moet doen, dan mis je wel ouders om je heen die je warmte en een veilig gevoel geven.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:32

Tja ik zal nu ook wel geen goede reactie geven volgens de meeste hier maar ik heb thuis ook een 17 jarige puber zitten.
Niks is goed thuis, kont tegen de krib, precies doen wat hij zelf wil, lekker chagerijnen op alles wat we zeggen....
Dus ik kan me heel goed vinden in de reacties van Celiiien.
Mijn puber is op zich een schat van een kind maar op een onmogelijke leeftijd, het is dat hij niet op bokt zit anders zou hij ook zo'n topic kunnen openen. :D

En dat de ouders meer dingen voor zichzelf gaan doen, mogen ze?
Dat doen wij nu ook hoor, heb al die jaren thuis voor de kids gezorgd en nu ze groter zijn kan ik eindelijk weer meer een eigen leven leven.

Ts sterkte er mee zowel voor jou als voor je ouders

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:33

Resistance schreef:
Celiien schreef:

Zeer zeker wel (ook met t nieuwe stelsel).

Grappig dat m'n vriend dan laatst te horen kreeg toen hij een huis ging kopen dat ze zijn schulden even wilden checken toen hij een hypotheek ging aanvragen, maar dat ze zeiden dat de studieschuld niet meetelde toen hij die liet zien. :)

In ons geval telde studieschuld wel mee voor de hypotheek hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:34

Ik ben sowieso tegen "lijfstraffen"
Maar je dochter van 17 een klap geven is NIET normaal, en NIET hoe je met elkaar om wil gaan. Die klappen worden gegeven uit machteloosheid en zwakte.

Dat ze zovaak weg zijn dat lijkt leuk voor anderen, maar bedenk je eens hoe het voelt als je ouders niet/nauwlijks in jou geinteresseerd zijn?

Als je na 16 jaar kids hebben 'je eigen leven' weer terug wil dan had je niet voor een kind moeten kiezen. Die heb je namelijk je hele leven. En niet om 6 dagen in de week alleen te laten.

TS, ik hoop dat je gauw uit huis kunt gaan. En dat de band dan wat beter word.
Therapie voor jou zou niet slecht zijn, dan kun je je verhaal kwijt en hulp krijgen bij ideeen hoe je hiermee om moet gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-17 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:35

Mavelle schreef:
Celien, mooi dat jij al zo zelfstandig was op je 17e. Dat is echter absoluut geen maatstaf voor TS. Sommige jongeren zijn daar nu eenmaal later mee en dat is prima. TS haar gevoelens onderkennen en afdoen als aanstellerij vind ik persoonlijk heel erg onvolwassen, en als het bedoeld is als schop onder haar kont kun je dat beter anders aanpakken.

Hooo hoo, (niet alleen deze quote, maar voor de rest hierboven ook).
Ik heb wel altijd voor mezelf moeten werken, maar het is echt niet zo dat m'n ouders me aan m'n lot over lieten. Echter heb ik het wel gezien bij vriendinnen toen. Die waren alleen maar aan het zeuren dat t zo slecht was en dat ze niks konden etc. Zonder zelf maar een poot uit te steken. Tot opeens t besef kwam van heh, wacht even ik kan zelf ook wat veranderen. Nu zeg ik absoluut niet dat TS alleen maar op haar luie reet zit, maar wel dat ze zelf ook wat kan doen om wat te veranderen aan haar instelling. Ze zit nu in een negatieve spiraal. En zoals hier vaak genoeg is gezegd kan een goede therapeut/vertrouwenspersoon daar ook goed bij helpen. Wellicht iets te grof voor hier blijkbaar, maar idd is dit bedoeld als een goede schop onder haar kont. Niks willen aanpakken qua hulp maar verder ermee blijven zitten en 'klagen' om het maar zo te zeggen, daar komt ze jiet verder mee
Laatst bijgewerkt door Celiien op 11-09-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:35

Goof schreef:
TS is pas (ja pas, niet al) 17 en benoemt dat zij zich zeer alleen voelt. En in plaats van dat zorgelijk en heel sneu te vinden roept men hier dan heel hard dat dat allemaal maar normaal is en dat ze maar gewoon moet werken en huishoudelijke taken moet doen. WTF?
Meehelpen in het huis; ja tuurlijk. Voor jezelf zorgen, koken en het huishouden doen? Nee dus. TS zit in een examenjaar en heeft het druk zat. Daar moet haar aandacht heen.
TS ik heb geen oplossing voor je, maar ik vind het wel heel naar om te horen dat je je alleen voelt. Trek je het wel qua schoolwerk? Mocht het moeilijk worden, bespreek je verhaal dan met je mentor.

Danku. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:36

Celien, ik vind dat je erg hard reageert op TS.
Iedereen heeft een andere jeugd gehad de een beter dan de ander.
Maar dat wilt niet zeggen dat je zo op iemand hoeft te reageren die nu in een lastige situatie zit.

TS, wat Resistance al zei: Maak je examenjaar af en kies een leuke studie !
Over de eenzaamheid, kan je niet met vriendinnen afspreken of met klasgenootjes ?
Heb je hobby's ? Doe je aan sport ?

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:40

Ik vind het best realistisch wat je thuis doet maar ik vind dat je ouders daar het voorbeeld van moeten zijn en niet alles aan jou over moeten laten. Om vervolgens zelf maar elke avond uit eten te gaan.

Het is logisch dat je hier mee zit. Probeer hier met iemand over te praten. Je mentor of een vertrouwenspersoon op school.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:52

justdiesel schreef:
Tja ik zal nu ook wel geen goede reactie geven volgens de meeste hier maar ik heb thuis ook een 17 jarige puber zitten.
Niks is goed thuis, kont tegen de krib, precies doen wat hij zelf wil, lekker chagerijnen op alles wat we zeggen....
Dus ik kan me heel goed vinden in de reacties van Celiiien.
Mijn puber is op zich een schat van een kind maar op een onmogelijke leeftijd, het is dat hij niet op bokt zit anders zou hij ook zo'n topic kunnen openen. :D

En dat de ouders meer dingen voor zichzelf gaan doen, mogen ze?
Dat doen wij nu ook hoor, heb al die jaren thuis voor de kids gezorgd en nu ze groter zijn kan ik eindelijk weer meer een eigen leven leven.

Ts sterkte er mee zowel voor jou als voor je ouders

Precies.
Zoiets zou wel eens de andere kant kunnen zijn van die ouders op hun luie reet achter de tv die toch elke dag weg zijn :+

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:00

Voor degene die zo fel reageren hier: ik vind het ontzettend knap dat jullie vanuit de tekst die TS schrijft al kunnen bepalen dat dit 'gewoon' pubergedrag is en niks meer dan dat.

Ik weet hoe naar het kan zijn als je je zo alleen voelt en dat het soms ook gewoon fijn kan zijn als je weet dat je ouders er voor je zijn (zonder dat ze letterlijk altijd thuis moeten zijn uiteraard). Maar het gevoel van een veilig nest, uiteindelijk is dat wel wat iedereen nodig heeft om gezond op te kunnen groeien. Iemand van 17 is toch echt nog een tiener (geen adolescent) en je geeft aan dat je behoefte hebt om van je af te schrijven. Ik vind het jammer voor je dat er hier ook niet echt de ruimte is nu om van je af te schrijven, omdat je jezelf eigenljk alleen maar moet verdedigen nu en moet overtuigen van hoe jij de situatie ervaart. Want is dat niet eigenlijk waar het om gaat? Jij ervaart de situatie nu zo (ja, eenzijdig, maar dit topic is niet bedoeld om een kant te kiezen, maar om TS de ruimte te geven om van zich af te schrijven) en daar mag je over schrijven.

Je mag PB'en als je wilt!

topsylover

Re: Problemen met ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:06

Eens met Wipher.
Wat iemand op haar leeftijd nodig heeft is een veilig nest. TS is bezig met haar laatste jaar VWO en komt over een paar maand voor enorme keuzes te staan. Wat zij nodig heeft is een stel ouders die achter haar staan en haar steunen. Ik ben ook opgegroeid met een moeder die mij altijd de grond instampte en altijd de kant van iemand anders koos, niet naar mij luisterde en mij overal de schuld van gaf. Die wonden gaan enorm diep.
Hoe sommige mensen hier reageren is het duidelijk dat zij nooit in zulke situaties hebben gezeten, dus TS gewoon een puber noemen is wel heel kortzichtig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:14

Celiien schreef:

Met een corrigerende tik is wel van alles mis: het is volgens de wet verboden!

Daarnaast kun je zonder tikken prima opgevoede kinderen krijgen/hebben.
Ik kom uit een familie waar slaan/tikken niet werd geaccepteerd, ook mijn moeder (nu 70+) heeft geen tikken gehad.
Zelfs zonder slaan zijn we geen onopgevoed tuig geworden.
En elke generatie klaagt over de "hedendaagse" onopgevoede kinderen... dat was 2500 jaar terug ook al aan de orde.

Citaat:
“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Socrates... 2500 jaar geleden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:22

Oh ja. Daar hebben we de dooddoener Socrates ook weer. Daar konden we op wachten.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:23

Als je het als ouder met woorden niet af kan en je handen moet laten wapperen vind ik niet dat je het waard bent om kinderen te hebben.

Ik ga ook mee met Wipher, vind het heel erg banketstaaf dat er zo gereageerd word terwijl je alleen maar je verhaal wil doen en je je heel erg alleen voelt. Ik weet hoe het is als je huis geen 'safe haven' meer is en dat is zeer onprettig en eenzaam omdat je je problemen niet aan je 'vriendenkring' wil ophangen omdat je niet als een zeikerd over wil komen (bijvoorbeeld)

Celiien schreef:
Hooo hoo, (niet alleen deze quote, maar voor de rest hierboven ook).
Ik heb wel altijd voor mezelf moeten werken, maar het is echt niet zo dat m'n ouders me aan m'n lot over lieten.

2.Echter heb ik het wel gezien bij vriendinnen toen. Die waren alleen maar aan het zeuren dat t zo slecht was en dat ze niks konden etc. Zonder zelf maar een poot uit te steken. Tot opeens t besef kwam van heh, wacht even ik kan zelf ook wat veranderen. Nu zeg ik absoluut niet dat TS alleen maar op haar luie reet zit, maar wel dat ze zelf ook wat kan doen om wat te veranderen aan haar instelling.

1. Nee precies, dus jij kan je ook totaal niet verplaatsen in TS blijkbaar, want TS word dus wel aan haar lot over gelaten.

2. TS doet alles in huis en vraagt eigenlijk alleen maar om wat meer aandacht van haar ouders, is dat al teveel gevraagd en moet ze zichzelf een schop onder haar kont geven en denken: Ze gaan me toch geen aandacht geven ik ga wel alleen verder? Word zeer makkelijk voor een 17 jarige die hoogstwaarschijnlijk niet weet waar ze moet beginnen. Ze kan bijna geen hulp ontvangen misschien omdat ze een huishouden alleen moet runnen, moet werken én nog op school zit, op het VWO notabene, wat ook niet makkelijk is. Ik word een beetje misselijk van je nu.

TS lekker negeren al die nare comments, ik raad je wel aan om met je mentor te praten op school en misschien dat hij je door kan verwijzen naar de vertrouwenspersoon op school, misschien dat die samen met jou en je ouders kan gaan zitten en jou woorden wat volwassener kan verwoorden zodat jij niet in de stress schiet, mits je hier natuurlijk tijd voor kan vinden :) :(:)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:24

Celiien schreef:
Kind? Ze is bijna 17? Ik was toen zelf ook bijna elke avond weg(paard/werk), waarom zouden de ouders dat niet mogen doen dan :+ afwassen, honden uitlaten en koken, poepoe :')

Goed voor jou, jouw referentiekader geldt niet voor iedereen.

Ts; het gedrag wat je ouders vertonen is van wat je getypt hebt in mijn ogen niet normaal. Heb je broertjes/zusjes/familie waar je bij terecht kan om het hierover te hebben?

Zijn je ouders voor rede vatbaar op het moment dat de sfeer rustig is?

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:31

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:35

Tjesus, Nou kom zeg, alsof ik hier de grote boeman ben die de enige is die dit zegt, gaan jullie lekker? Kan het wel hebben hoor daar niet van maar kom nou.
Wellicht komt, zoals ik het eerder gezegd heb, ik wat hard en ongezouten over, maar hallo. Ik haal niemand door het slijk, ik stel alleen een andere mening op over bepaalde dingen en belicht dat er ook een andere kant van het verhaal is.. Maar goed als ik dus te hard ben, nogmaals excuus.

TS, ik hoop dat je wel de hulp gaat zoeken die iedereen (ook je ouders) je aanraden. Je ouders hebben het echt niet zo slecht met je voor als ze wel zien dat je die hulp nodig hebt namelijk ;)