Puzzld schreef:bedankt allemaal voor alle reacties !!
De bal is hier ondertussen flink aan het rollen gegaan na dit topic.
Allereerst heb ik contact opgenomen met de CM (onze ziekenbond) om mijn vader officieel te laten herkennen als mantelzorger. We krijgen dan controle aan huis en ik hoop dat ze daar goed noteren hoe erg het wel is. Dit zou eigenlijk al binnen de maand 1.5 maand in orde moeten zijn. lekker snel dus.
En zowel mama als papa vonden het een heel goed idee.
Ik heb ook een heel goed duidelijk en vooral moeilijk gesprek gehad met mijn vader alleen, mama zat net bij de kapper.
Daar ben ik teweten gekomen dat de problemen nog groter zijn dan gedacht maar dat hij het niet wou toegeven. Zoals: ze geeft ongelofelijk veel geld uit, ze haal 3 tot 4 x per week 100 euro af en mijn vader weet niet waar ze het aan uit geeft. Hij denkt dat ze het weggeeft want behalve leuke extra's zoals kleding of kappers hoeft ze niets te kopen. Eigenlijk doen ze de boodschappen ook samen dus tja, geen idee waar dat geld naartoe gaat. Mama heeft nooit gewerkt en heeft totaal geen idee wat geld waard is, wat je ervoor moet doen en is ook erg spilzuchig. Het spreekwoordelijke gat in haar hand. Daarbij zijn ze getrouwd met een contact: langleeftal. Dat is in de vlaamse volksmond een contract waar de overlevende ouder alles erft. Dus stel dat papa gaat voor mama ... De kans is dus groot dat ze mijn ganse erfenis erdoor jaagt maar daar kan ik blijkbaar weinig aan doen. Vader zei dat ik even moest praten met een notaris maar dat durf ik nog niet helemaal omdat het aanvoelt als "op hun geld azen".
Papa vond het ook heel leuk dat jullie zoveel steun gaven. Bij het idee van een dagbesteding gingen zijn wenkbrauwen omhoog en schudde hij zijn hoofd, daarin lees ik dat hij het gewoon niet geloofd dat het kan. Maar ik geef nog niet op. Binnenkort wil ik samen met hem naar de huisarts en de psycholoog.
Ik begin ook steeds ook meer naar het idee te groeien om haar uit huis te plaatsen. Mede dankzij jullie inzichten, maar dat gaat nog niet direct in 1 2 3. Dus geef ons nog even tijd.
De eerste stappen zijn alvast gezet.
Als je moeder een gat in haar hand heeft, is het beter dat jij en je vader nu alles regelen voor het geval hij eerst komt te overlijden. huwelijkscontract kan trouwens aangepast worden bij de notaris (al vrees ik dat je moeder daar zal moeten bij zijn) en verder kunnen ze zorgen dat het huis al voor deel op jouw naam staat via schenking. Praat eens met een notaris of in elk geval iemand die goed thuis is in erfenisrechten.