Kosten kinderopvang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Kosten kinderopvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:26

Nou voedselbank is wel wat anders ja....daar kom je sowieso alleen als je in een huurhuis woont en niet in een eigen huis...

Overigens denk ik dat je nog te laag op de ladder staat om dit fenomeen zelf mee te mogen maken.....

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:29

Indestal schreef:
Nou voedselbank is wel wat anders ja....daar kom je sowieso alleen als je in een huurhuis woont en niet in een eigen huis...

Overigens denk ik dat je nog te laag op de ladder staat om dit fenomeen zelf mee te mogen maken.....

Nee hoor, voedselbank kan ook met een koophuis.

En wij verdienen dus net te veel voor ongeveer alle tegemoetkomingen en toeslagen behalve kinderopvangtoeslag. En dat iemand die 20 uur per week werkt en in een sociale huurwoning woont, netto meer overhoudt dan ik, geloof ik meteen. Heb zelf namelijk ook precies in die situatie gezeten en hield toen echt veel meer over dan nu.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:34

Indestal schreef:

Je mag denken wat jij wil hoor :D , je wijsheid in deze komt zeker uit de hemel vallen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:35

Het klinkt allemaal zo tof ja veel verdienen. Alleen 52% belasting is gewoon serieus veel om af te dragen hoor :+

Maar goed dat is ook het sociale principe hè. Daar worden de toeslagen van betaald van mensen die daar recht op hebben.
Maar het is flauw om te zeggen ja als je in die schaal zit heb je ook veel. Ik denk dat het vies tegenvalt als mensen horen wat er daadwerkelijk overblijft. Mensen zien vaak alleen de mooie buitenkant. Dat vrij staande huis. Die (2) auto.
Er wordt in Nederland gewoon keihard genivelleerd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:44

Tja, als je 600 euro in de maand kunt missen boer je imo best goed :o Ik ben al blij als ik 50 euro in de maand kan sparen.
Natuurlijk snap ik dat er relatief minder overblijft, dat zie ik bij mijn broer met zeer goede baan en bijbehorend salaris ook. Maar dan nog is dat meer dan voldoende om zeer leuk van te kunnen leven

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:28

miccamaaike schreef:
LinsxDot schreef:
Er is een verschil van nu warmpjes bij zitten met een x bedrag en dat dan af moeten staan aan gastouder en niks meer over houden. Wat je nu overhoud kan je hele hoop van doen ja maar dan niet meer en kan je net aan boodschappen doen

Ik geloof dat ik je bericht niet echt begrijp.

Als je weinig kinderopvangtoeslag krijgt, betekent dat dat je een vrij riant (gezamenlijk) salaris hebt en dan kun je dus doorgaans ook meer missen. Tsja ik had die 500 euro per maand ook graag in m'n eigen zak gehouden, maar we kunnen het wel missen dus t is niet anders.

Zal het uitleggen stel je inkomen is x bedrag. Van ons samen. Van mijn vriend gaat alles bijv naar vaste lasten. Mijn x bedrag is voor boodschappen sparen tanken enz. Wij houden een x bedrag over nu per maand om te sparen, stel ik heb een kind en volgens de berekening van de belasting zou mijn hele salaris voor 4 dagen naar kdv gaan en we houden dan dus niks over. Dus waar we nu warmpjes bij zitten heb je dan niks over zelfs heel weinig voor boodschappen. Dus vraag me serieus af hoe mensen dat doen

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:52

Maar heb hebben van kids kost sowieso veel geld dus dan heb je zelf ook minder te besteden of te sparen. Dat hoort toch bij (wel of niet gepland) kinderen krijgen?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:57

Ninette schreef:
Maar heb hebben van kids kost sowieso veel geld dus dan heb je zelf ook minder te besteden of te sparen. Dat hoort toch bij (wel of niet gepland) kinderen krijgen?

Dat is waar.

Hoe minder je verdient, hoe meer toeslag je krijgt. De regering wil zo stimuleren dat ook mensen met een lager inkomen blijven werken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:58

Ik denk wel dat in sommige gevallen diegene die minder verdient, meer te besteden heeft dan diegene die meer verdient op het einde van de rit.
T ligt er soms aan dat je misschien 1 euro teveel verdient om toeslagen te missen of veel minder.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:33

LinsxDot schreef:
Zal het uitleggen stel je inkomen is x bedrag. Van ons samen. Van mijn vriend gaat alles bijv naar vaste lasten. Mijn x bedrag is voor boodschappen sparen tanken enz. Wij houden een x bedrag over nu per maand om te sparen, stel ik heb een kind en volgens de berekening van de belasting zou mijn hele salaris voor 4 dagen naar kdv gaan en we houden dan dus niks over. Dus waar we nu warmpjes bij zitten heb je dan niks over zelfs heel weinig voor boodschappen. Dus vraag me serieus af hoe mensen dat doen

Tsja ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. Maar je krijgt altijd een deel terug. Een kind 4 dagen in de week bij de opvang droppen is best veel en kost dus idd ook best wat. Je kunt zelf het beste uitrekenen wat wel of niet uitkan.
Wij hebben geen tophypotheek, bij lange na niet. Dat geeft ook ruimte. Het is maar net waar je zelf je geld aan uit geeft. Kinderen kosten nu eenmaal geld en hoe meer je verdient hoe meer een kind je kost (/hoe minder geld je terug krijgt).

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:41

dromertje2 schreef:
Ik denk wel dat in sommige gevallen diegene die minder verdient, meer te besteden heeft dan diegene die meer verdient op het einde van de rit.
T ligt er soms aan dat je misschien 1 euro teveel verdient om toeslagen te missen of veel minder.

Klopt dat is de inkomensval. Ik had dat als ik 4 dagen ging werken ipv 3 toen ik nog alleen was. Met 4 dagen nergens recht op en meer belasting betalen. Keuze was snel genaakt om lekker 3 dagen te gaan werken.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:29

Rivendell schreef:
Ben ik nou zo ouderwets dat ik vind dat je gewoon thuis moet blijven met kinderen?
Ik heb geen kinderen en wil ze ook niet. Maar toch snap.ik niet waarom kinderen allemaal naar een crèche moeten

Ik ben bijna 3 jaar thuis gebleven. Sinds januari werk ik 3 dagen. Ik kan je zeggen ben een veel gezelligere moeder geworden die meer energie heeft en dus meer onderneemt. En eerst konden we net rond komen omdat we met het vakantie geld en belastingteruggave het gat wat was ontstaan konden opvullen. En nu kunnen we makkelijker rond komen en ook nog op vakantie.

Wij betalen ongeveer 1450 euro per maand aan opvang voor 2 gastouders. 2 dagen 1 gastouder die aan huis komt kost 7 euro per uur per kind. Zij kan helaas niet een 3de dag en we hadden haar al voor ik 3 dagen ging werken. Nu een 2de gastouder er hij waar ze 1 dag heen gaan en zij kost 5,75 per uur per kind. Dan nog 100 euro bureaukosten per maand totaal. Wij krijgen 1180 kinderopvangtoeslag per maand. Rest moeten we zelf bij betalen. Hebben 2 kinderen.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:51

Dus eigelijk betaal je voor de opvang van je kinderen voor drie dagen per week dus ongeveer 1450,00 (kosten opvang) - 1180,00 (belastingtoeslag) = 270,00 per maand. En dus 135,00 per kind en dan ongeveer 11,25 euro per keer. Ik doe dit rekensommetje even omdat ouders altijd denken dat de kinderopvang heel duur is maar dat het in de meeste gevallen echt wel te doen is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:17

Om de discussie op te laaien }:) die belastingtoeslag komt van mensen die geen kinderen hebben en betalen dus en voor kinderbijslag en voor kindgebonden budget en voor kinderopvang ; en als je dat 600 euro aan extra belasting kost omdat de gezinnen met weinig inkomen kinderwensen heeft en ook nog 50 euro willen sparen......diegene door de 600 af te romen ook in het plaatje neerzet dat sparen onmogelijk is...enfin! Dit is al jaren zo, nou roepen alle moeders, ik betaal ook belasting! Jaaaa maar dat krijg je met je andere hand weer volltalig terug

Maar.....om dan te gaan zitten zeuren! Kinderen zijn zo duur, opvang is zo duur! We kunnen niet fatsoenlijk op vakantie met ons voltallige kroos....we hebben nog meer compensatie nodig...

Ooit he? Je trouwde, stichte een gezin en moeders zorgde voor de kinderen, oma paste op omdat moeders paar uur buitenshuis kluste voor wat extra geld, dat noemden ze de krenten in de pap..

Toen kwam er een regering die vond dat het gezin als hoeksteen in de samenleving flink gesubsidieerd moest gaan worden, zodat de samenleving de prijs gaat betalen voor het overtallig laten groeien van de wereldbevolking...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:47

Tjah, jij krijgt dan misschien weer huurtoeslag, zorgtoeslag, hypotheekrente-aftrek of vrijstelling van de gemeentelijke belastingen. We hebben in NL nou eenmaal een zorgstaat die dit regelt. Ik profiteer (met wat geluk over een paar jaar, zitten in een lastig traject) van de kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. Andere mensen profiteren dan weer van het feit dat ik fulltime werk en behoorlijk wat belasting betaal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:08

Er is wel een bepaalde groep in NL die helaas net tussen wal in schip valt. Verdienen allemaal net iets te veel om in aanmerking te komen voor toeslagen maar verdienen ook weer niet zo veel dat ze er heel ruim bij zitten. Dat de buurman meer overhoudt omdat hij minder werkt en daardoor wel toeslagen krijgt is dan best frustrerend ja. Dat je niet weet hoe je het gaat regelen als je eenmaal kinderen hebt omdat de kinderopvang net zo duur is als jouw hele maandsalaris, dat is ook best frustrerend, zeker als je collega's hebt die bijna het volledige bedrag terugkrijgen van de belasting.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:21

Nelleke dat dus....en dat is best een grote groep....als je voorts geen ouders en schoonouders hebt die ook geld hebben om wat toe te schuiven....niet iedere ouder heeft spaargeld of houd over...of ze leven niet meer

O Tink, wij krijgen niks, hebben geen kinderen dus zullen altijd alleen betalen :+ elke overuur dat gewerkt wordt die het jaarinkomen verhoogd gaat als extra belasting aan het eind van jaar naar papa staat om weer over de balk te kunnen smijten..

Bruto klinkt leuk, netto is het 300 meer dan mijn tante die met pensioen is.....raar he }:) daarom is er ook zo veel ontevredenheid in Nederland en roept men werken loont niet meer....

M.i. Is nog ouderwets, heb je maar genoeg voor 1 kind, dan krijg je er toch niet nog extra bij? En dan voorts de maatschappij dat laten oplossen?

In mijn straat hebben ze er 13, armoe troef daar, maar daar kiezen ze zelf voor, niet mijn pakkie an...maar dat is niet zo, vind men volgens de linkse partijen..
Laatst bijgewerkt door Indestal op 02-09-17 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:27

Ja of ouders die gewoon fulltime werken en dus niet kunnen oppassen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:27

Indestal schreef:
Om de discussie op te laaien }:) die belastingtoeslag komt van mensen die geen kinderen hebben en betalen dus en voor kinderbijslag en voor kindgebonden budget en voor kinderopvang ; en als je dat 600 euro aan extra belasting kost omdat de gezinnen met weinig inkomen kinderwensen heeft en ook nog 50 euro willen sparen......diegene door de 600 af te romen ook in het plaatje neerzet dat sparen onmogelijk is...enfin! Dit is al jaren zo, nou roepen alle moeders, ik betaal ook belasting! Jaaaa maar dat krijg je met je andere hand weer volltalig terug

Ja ach, als die kinderen er niet bij gefokt zouden worden is er straks niemand om bij te dragen dus dat schiet ook niet op. :7

_Nelleke_ schreef:
Er is wel een bepaalde groep in NL die helaas net tussen wal in schip valt. Verdienen allemaal net iets te veel om in aanmerking te komen voor toeslagen maar verdienen ook weer niet zo veel dat ze er heel ruim bij zitten. Dat de buurman meer overhoudt omdat hij minder werkt en daardoor wel toeslagen krijgt is dan best frustrerend ja. Dat je niet weet hoe je het gaat regelen als je eenmaal kinderen hebt omdat de kinderopvang net zo duur is als jouw hele maandsalaris, dat is ook best frustrerend, zeker als je collega's hebt die bijna het volledige bedrag terugkrijgen van de belasting.

Dat is inderdaad wel heel frustrerend, en niet iedereen heeft opa's, oma's, tantes die op willen of kunnen passen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:28

_Nelleke_ schreef:

Dan zullen ze wel bijschokken als kleinkind geld nodig heeft...en dat staat niet in de aanvraag voor subsidies vermeld..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:33

Pettykous, te weinig kinderen op de wereld? Of in Nederland? Denk je echt? En denk je echt dat alles gaat werken??? Zeker met het aai aai stelsel?

De grootste armoe moet nog komen...de subsidies worden betaald uit de pensioenpot, maar als die tot de bodem zit, is het snel voorbij hoor...over 30-40 jaar is de armoe in Nederland eem stinkend meer.

Een groot gedeelte van de middeklasse is nl zeer bezig met emigratie...ga eens naar de emigratie beurs, kijk eens wat er rondloop en hoor eens hoe ontzettend veel belangstelling voor emigratie.

Hier thuis ook hoor, ga echt het zuur verdiende opgespaarde geld niet geven aan de lamballen als ik traks 67 ben...subsidies zullen er nl deze kant niet opkomen...is huis berkopen en opeten en elk jaar een vermogensbelasting tot het op is....

Sparen in dit land is het domste wat je kunt doen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:34

Rivendell schreef:
Offtopic, een huis kopen op twee salarissen is nooit handig. Als één van de twee z'n baan verliest, hang je.

Jij hebt wel een rooskleurig beeld van de werkelijkheid :+

Huren is vaak duurder dan kopen, en kopen is voor veel mensen niet te doen op 1 salaris. Dus waar zou je moeten wonen dan.
Je hangt overigens niet zomaar hoor hier in Nederland. Je kan namelijk ook sparen voor het geval dat gebeurd. Manlief heeft pas een half jaar thuis gezeten na een reorganisatie met een flinke oprotbonus en het salaris werd een half jaar doorbetaald. En anders krijg je ook nog ww.

Anyway; ik mis niet veel van m'n kind als hij drie dagen naar m'n ouders gaat. En ik heb niet gestudeerd om er niks mee te doen. Haal voldoening uit m'n werk. En bovendien, als ik een tijdje niet werk moet ik uit het register en kom je later heel moeilijk er weer in.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:40

Indestal schreef:
Pettykous, te weinig kinderen op de wereld? Of in Nederland? Denk je echt? En denk je echt dat alles gaat werken??? Zeker met het aai aai stelsel?

De grootste armoe moet nog komen...de subsidies worden betaald uit de pensioenpot, maar als die tot de bodem zit, is het snel voorbij hoor...over 30-40 jaar is de armoe in Nederland eem stinkend meer.

Een groot gedeelte van de middeklasse is nl zeer bezig met emigratie...ga eens naar de emigratie beurs, kijk eens wat er rondloop en hoor eens hoe ontzettend veel belangstelling voor emigratie.

Hier thuis ook hoor, ga echt het zuur verdiende opgespaarde geld niet geven aan de lamballen als ik traks 67 ben...subsidies zullen er nl deze kant niet opkomen...is huis berkopen en opeten en elk jaar een vermogensbelasting tot het op is....

Sparen in dit land is het domste wat je kunt doen...

Ik wens ze veel succes met emigreren, vooral doen als je denkt dat je het ergens anders beter kunt krijgen *\o/* Ik zit hier prima overigens.

Subsidies ben ik eigenlijk niet bekend mee, het enige waar ik wat van terug krijg is de kinderopvang. :')

Sparen kun je prima doen, moet je alleen jezelf even in verdiepen en handig aankleden.

We dwalen af. Kinderopvang is niet goedkoop nee maar ik weet dat mijn kind in goed opgeleide en vertrouwde handen is als ik zelf aan het werk ben. Die rust is me heel wat waard.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:55

_Nelleke_ schreef:

Of gewoon niet willen oppassen omdat ze willen genieten van hun pensioen of niet kunnen oppassen omdat het te zwaar is voor ze.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:41

Als ik de prijzen voor kinderopvang van tegenwoordig hoor, ben ik zo blij dat mijn moeder vroeger drie dagen per week wilde oppassen! Nu is dat niet voor iedereen mogelijk, dat begrijp ik ook wel, maar doordat mijn zoon helemaal niet met leeftijdgenootjes wilde spelen - alleen met oudere kinderen - was dit naast het financiële verhaal wel een uitkomst. Mocht ik zelf op een dag oma worden, ongeacht of dat nu al is of pas over een paar jaar, dan wil ik dolgraag oppassen. Ik heb zoveel gemist in de tijd dat mijn eigen zoon opgroeide, omdat ik toen financieel gezien echt móest werken, dat ik die tijd graag op een andere manier zou willen inhalen. Al moet ik elke dag droog brood vreten, ik neem er vrij voor.