partner met gat in zn hand

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 05:42

Ik denk dat het beter is om hem zelf te laten komen met oplossingen hoe hij ten eerste uit het rood komt en yen tweede je terug betaald en ten derde hoe hij gaat sparen.

Toen ik nog niet getrouwd was met mijn man gaf hij ook zowat zijn hele salaris uit. We hadden afgesproken te sparen voor een huis. Ik zette iedere maand 80% van mijn salaris op mijn spaarrekening en hij zou dat ook doen.

Na een half jaar ging zijn auto kapot en kocht van al zijn spaargeld en andere en in het weekend bleef hij uitgeven. Behoorlijk pissig was ik natuurlijk. Daarnaast bleek hij ook iedere dag langs de pomp broodjes te halen. Zo schoot het niet op!

Toen heb ik hem gezegd voor die datum heb je gewoon zoveel 1000 euro op je spaarrekening anders wordt er geen huis gekocht en niet getrouwd.

En blijkbaar realiseerde hij zich toen dat het aan hem lag en kon er ineens gespaard worden en flink ook.

We hebben nu een gezamenlijke rekening. Aangezien hij savonds tegen 20.00 u thuis komt en snachts om 03.30 u vertrekt smeer ik zijn brood en leg dat klaar. Kosten voor zijn ontbijt en lunch per week: 2.10 euro voor een brood en ongeveer 3 euro aan beleg. Dat is 1 luxe broodje bij de pomp!

Moet zeggen dat we nu 4 jaar getrouwd zijn en we vorige week een andere auto samen hebben gekocht en alles nieuw voor de baby die eraan komt en nog hebben we iedere maand over. En moet je zeggen hij is nu beter in sparen en we kunnen nu zoveel meer.

CP5
Berichten: 329
Geregistreerd: 08-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 07:51

Wat ik raar vind, is dat hij eerst om hulp vraagt, vervolgens mag je niet meer inzien en daarna heeft hij wel weer hulp nodig..

Ik denk dat dit hetzelfde verhaal is met als iemand die moet afvallen maar niet wilt. Dan kan je blijven trekken aan iemand maar als degene het zelf allemaal niet in ziet en niet wilt veranderen helpt het allemaal niks.
Zoals alles opschrijven etc, ik denk dat hij dat nooit gaat doen en ik vind het ook echt een vrouwen ding eerlijk gezegd. :+

Denk dat je vriend het alleen leert door keihard op zn bek te gaan, even hard gezegd.
Zorgen bij de bank dat hij nooit meer op rood kan staan en het daarna zelf laten uitzoeken geen geld = jammer dan. Ook niet aan hem lenen want dat zie je toch niet meer terug.

Vind het sowieso erg kinderlijk als je een man moet uitleggen dat broodjes thuis smeren veel goedkoper is dan dat je ze bij een broodjeszaak haalt. Zal hij zelf toch ook wel moeten begrijpen?

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:17

Oh mijn vriend Is ook echt super, superslecht in financiën. Dus ik herken het zeker wel.

Voor ons heeft het heel erg geholpen om een gezamenlijke rekening aan te maken, allebij een maandbedrag pp te storten en daarmee al spaargeld meenemen. Hij heeft ook overzicht erover, maar bespreekt samen met me wat we uitgeven en wat niet. Dit heeft hem erg geholpen wat overzicht te krijgen.

Hierdoor sparen we nu maandelijks veel geld ipv alleen maar te kort komen. Dan houdt hij zelf ook nog een mooi bedrag over om z'n broodjes op werk te kopen en uit te geven wat hij maar wil. Het op = op idee werkt erg goed voor hem terwijl een oplopende spaarrekening mij juist motivatie geeft.

Overigens vind ik dit absoluut niet raar of dom of een reden om weg te gaan bij je vriend. Sommige mensen hebben hier en daar gewoon wat hulp nodig.

Succes Ts!

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:28

Ik zou zeggen de kortste klap is om gewoon samen een bedrag per week te bepalen dat hij in zijn portemonnee meeneemt, zodat hij echt kan zien hoe snel het gaat. Als hij er nu zeg 500 euro per maand door jaagt dan geef je hem 50 euro per week mee...dat scheelt toch al aanzienlijk!

En lijkt me toch nog een best ruim budget voor alleen maar extraatjes gezien normale boodschappen er niet voor gedaan hoeven te worden :)

Inderdaad samen even bedenken wat je in huis haalt / hoe je het het beste kan regelen zodat hij daadwerkelijk iets te eten en drinken mee kan nemen naar zijn werk dat veel geld scheelt en tòch lekker en makkelijk genoeg is om vol te houden :j

Tankpasje ook een optie, zodat hij daar ook niet hoeft te pinnen? Dat wordt dan automatisch afgeschreven :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-08-17 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:29

Toen ik ging samenwonen en er 2 salarissen binnenkwam, ging er ook elke maand een flink bedrag als sneeuw voor de zon...heeft wat moeite gekost, maar dat is is nu een gaatje geworden en gelukkig alles met overleg...ik geef minder uit, aard van het beestje..

Ga van beide rekeningen automatisch sparen, ook al brengt dat niks op tegenwoordig, maar dan is dat al van de rekening af.

Pin en geef hem elke week bv 20 euro extra om wat lekkers te halen...gooi niet meteen de deur op slot.

Je kan met boodschappen het weekend wat extra lekkers halen voor de lunch die maandag en dinsdag, bv een flesje sinaasappelsap, zak bolletjes met een of twee salades erop om de saaie boterham te versieren...en laat hem wel wat extra kunnen kopen, maar overleg de hoeveelheid geld erover...

De frustratie om niks meer te kunnen is slecht voor je relatie, dus bouw het verstandig met reuze stap af en dan gefaseerd totdat hij ook mee kan sparen..

Ik snap het wel hoor, sommigen versnipperen hun geld zonder het te merken.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:07

Het beste is een goed financieel plan te maken waar jullie beide goed mee kunnen leven. Wat ook haalbaar is. En dat betekend niet dat alles gelijk op schuldsanerings niveau moet worden terug gedraaid. Dat is net zoiets als op dieet zijn en nog drie creackers en een appel mag. Het is een proces wat beter rustig en met beleid veranderd kan worden dan met de botte bijl. Daar wordt niemand blij van. Je kan toch niet verwachten dat dingen die je moet leren in een keer goed gaan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:15

Direct nadat het salaris gestort is 700 euro overmaken naar een spaarrekening, de rest van de betaalrekening is om uit te geven en op=op.

Jester_

Berichten: 12295
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:03

GDG schreef:
Direct nadat het salaris gestort is 700 euro overmaken naar een spaarrekening, de rest van de betaalrekening is om uit te geven en op=op.


Ik ben ook niet goed met geld en dit werkt niet voor mij. Met hetzelfde gemak haal ik het er weer af

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:09

Goed met geld om gaan moet je leren. Afpakken en weg zetten is geen leren.

Willemiens

Berichten: 953
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:12

Ik doe al jaren de boekhouding van mijn vriend.
Dat hij z'n zorgverzekering niet op tijd betaald of brieven die binnen komen opengemaakt moeten worden is vanuit huis gewoon nooit meegegeven :n ..
Heb altijd zijn pinpas op zak en ik geef hem contact geld waarvan hij leeft, als hij meer nodig heb dan hoor ik het wel en waarvoor.
Verder heb ik een regel ingesteld op zijn bank dat alles wat erop gestort wordt blijft €50 op zijn betaalrekening staan en de rest naar zijn spaar.
Streng? Ja, maar dat is hartstikke jammer voor hem. Heb al genoeg opgedraaid voor zijn schulden die tot over z'n oren liepen toen ik er achter kwam. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt maar hij wist gewoon echt niet hoeveel het was. Hij negeerde alles totaal. Woonde toen nog niet samen dus deurwaarders of dwangbevelen kreeg ik dus ook niet te zien. Hij kwam zelf aan met een stapel brieven en de vraag of ik hem kon helpen.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:14

Zo gaat het hier ook. En we zijn al jaren uit elkaar maar ik heb nog steeds de pas en regel zijn betalingen. Niet iedereen is overal goed in. Sommigen kunnen hun huis niet op orde houden of laten de tuin verwaarlozen.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 24-08-17 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemiens

Berichten: 953
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:14

Jennyj01 schreef:
Goed met geld om gaan moet je leren. Afpakken en weg zetten is geen leren.

Ben ik het mee eens, ik stel elke maand een overzichtlijst op met rekeningen die betaald moeten worden en welke nog even kunnen wachten en die we dus opschrijven voor volgende maand.
Alleen toen hij het zelf moest dan was het blinde paniek en komt hij er gewoon niet meer uit als er een stapel brieven voor zijn neus ligt.
Ik maak hem wel heel duidelijk hoeveel er binnenkomt en hoeveel er uit MOET per maand.
Maar het zelf bijhouden ho maar. Probeer ik al 7 jaar maar het lukt hem gewoon echt niet.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:33

Daarom vind ik ook dat je het samen moet doen. Niet iedereen kan alles even goed maar als je samen een toekomst wilt opbouwen, waarbij het belangrijk is dat er gespaard wordt - door beiden - dan is er niets mis mee dat de een de ander helpt. Dat gaat zo in een relatie.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6704
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:24

Ik heb zelf aan de andere kant hiervan gezeten, ik was degene die niet met geld kon omgaan... om dezelfde redenen eigenlijk: een broodje hier, een klein dingetje daar... opgeteld was dat elke maand veel geld! Ik stond dan niet rood, kende mezelf en heb daarom die mogelijkheid nooit aangevraagd. Dat zou ik dus ook van hem verwachten. Laat hem die mogelijkheid uitzetten en NIET weer aanvragen! Op=op.

Mijn vriend was juist altijd heel erg goed met geld en van hem heb ik het dus ook geleerd. We hebben aan het begin vaak samen gezeten en mijn uitgaves bekeken, volgens mij was dat wekelijks. Dat was soms best schrikken... we hebben samen bepaald hoeveel ik per maand kon uitgeven aan al die 'overbodige' dingen, want helemaal stoppen is wel erg extreem als het niet noodzakelijk is. We kwamen toen uit op 20 euro per maand aan eten buiten de deur en 10 euro voor andere zinloze aankopen. Dan kon ik toch nog dat leuke notitieblokje oid kopen als ik het zag, maar moest echt bij elke aankoop gaan nadenken. Daarom was het bedrag vrij laag, het moest niet te makkelijk zijn. En dat had ik heel erg nodig! Ik pinde het aan het begin van de maand, zodat ik bij elke aanschaf kon zien hoeveel ik nog over had voor de rest van de maand.
Omdat ik maar een tientje wilde uitgeven aan nonsens, had ik het steeds vaker aan het eind van de maand nog over... want bij alles wat ik wilde kopen begon ik te denken: 'hmm als ik dit nu koop, kan ik de rest van de maand niks meer kopen en wie weet kom ik wel iets veel leukers tegen...' Bij elke aankoop begon ik me steeds bewuster af te vragen of ik het wel nodig had. Het antwoord was meestal nee en ik kon het steeds makkelijker laten liggen.
Nu pin ik veel meer maar het is nu gewoonte om bewust geld uit te geven. Enige wat we nog steeds met cash doen zijn de boodschappen. Dat liep wel erg op elke maand en met cash ben je gewoon echt veel bewuster.

Mijn tips zijn dus: help hem indien nodig met het inzicht, stel daar vragen over (wat is dit bedrag? Was dat nodig? Wat had je voor hetzelfde geld ook kunnen doen?etc) maar laat het hem zelf uitzoeken! Met overnemen gaat hij het nooit leren.
En pin dus elke maand wat cash voor zulke uitgaves. Pinnen doe je heel onbewust en je ziet niet hoe die uitgaves zich opstapelen. Gewoon niet naar je rekening kijken is echt heel eenvoudig.... terwijl cash in je portemonnee je bij elke uitgave zit aan te kijken! Je ziet letterlijk hoe makkelijk het geld verdwijnt. Dan is op echt op... vraagt uiteraard wel wat zelfdiscipline om te stoppen met pinnen en het dus niet aan te vullen als het op is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:42

Jester_ schreef:
GDG schreef:
Direct nadat het salaris gestort is 700 euro overmaken naar een spaarrekening, de rest van de betaalrekening is om uit te geven en op=op.


Ik ben ook niet goed met geld en dit werkt niet voor mij. Met hetzelfde gemak haal ik het er weer af


Nou dan lever je je pinpas ook in, beetje zelf meedenken kan geen kwaad natuurlijk.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:49

Sommigen doen zich er hier wel heel makkelijk van af zeg. Zijn probleem, laat het hem zelf maar uitzoeken.
Dus als jullie ergens niet goed in zijn/iets nooit hebben geleerd (van huis uit) en het na 2 mislukte zelfpogingen toch willen leren en hulp vragen moeten mensen maar zeggen zoek het zelf lekker uit?! Leer het jezelf maar? Poeh..

TS, gelukkig vraagt hij je hulp. Kan me best voorstellen dat hij de eerste keer wat terughoudend was in controle omdat hij vast dacht dat het hem zelf wel zou lukken. Nu dat niet gebleken is vraagt hij alsnog hulp en staat hij dit wel toe. Alleen maar fijn dat hij het je vraagt en wil leren!
En dat is iets anders dan iemands handje vasthouden of 'moedertje' spelen. Gewoon hulp van mens tot mens.

Ik heb in mijn jeugd nooit geleerd te budgetteren. Kreeg nooit zakgeld, want hoefde nooit wat. Ja sport werd betaald en de benodigde spullen ervoor, maar snoep, speelgoed ed hoefde ik nooit. Dus mijn ouders zijn ook niet met zakgeld begonnen. Later bijbaantje en dat ging naar mijn paard waar ik alles zelf voor betaalde. Dus dat ging prima. Sinds ik op mezelf ben gaan wonen ben ik mezelf eigenlijk pas tegen gekomen en nog steeds heb ik erg veel moeite om te sparen. Inderdaad al die kleine bedragen. Iets van 100 euro vind ik te duur, maar ik geef zo 5x 20 euro uit :o

Ik ben begin dit jaar heel bewust begonnen met alle uitgaves bijhouden in een dagagenda, maar dat is verwaterd. In dit topic zie ik toch al wat fijne tips langskomen. Sowieso fijn om te zien dat er meer mensen zijn die dit op latere leeftijd pas hebben geleerd. Ik voel me iig gemotiveerd er ook weer meer energie in te steken om geld beter te beheren.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 24-08-17 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38690
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:53

Ts, welke manier jullie ook vinden om hier uit te komen, één tip, wanneer jullie een huis kopen en eventueel gaan trouwen/kinderen, zorg ervoor dat je dan echt de boel goed beschreven hebt dat mocht er toch gedoe komen jij in ieder geval niet met zijn schulden opgezadeld word.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:29

Djilna schreef:
Sommigen doen zich er hier wel heel makkelijk van af zeg. Zijn probleem, laat het hem zelf maar uitzoeken.
Dus als jullie ergens niet goed in zijn/iets nooit hebben geleerd (van huis uit) en het na 2 mislukte zelfpogingen toch willen leren en hulp vragen moeten mensen maar zeggen zoek het zelf lekker uit?! Leer het jezelf maar? Poeh..


Ik vind dat je het inderdaad dan eerst samen moet proberen, maar dan moet de "leekpartij" wel willen leren. Niet dat het een never-ending story wordt.

Heb zelf een ex, zijn geld was altijd op. Ik kreeg nog een grote waffel omdat ie dan geld van de gezamenlijke rekening pinde voor onzin. "Want ik pinde toch ook". Ja joh, voor ons eten ja. Ondertussen die gezamenlijke rekening weer leeg en kon ik weer pinnen van mijn eigen saldo. Dat houdt een keer op. Pasjes ingeleverd. Bleek ie via via toch via een andere route aan geld te komen (noch zijn, noch mijn geld). Toen heb ik de knoop doorgehakt en ben weggegaan. Geen idee hoe ie het opgelost heeft. Dat traject heeft bij mij jaren geduurd. Vandaar dat ik in mijn vorige reactie ook aangaf: zorg dat ie het binnen een bepaalde tijd wel leert. Voordat jij met de schulden en problemen achterblijft.

Geen vakantie omdat er geen geld is, niet uit-eten omdat de ander het allemaal opmaakt: zo wordt zijn probleem toch jouw probleem.

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:45

Mijn vriend heeft soms ook moeite met sparen. Studeren beide en hebben bijbaantje (hebben samen een huurhuisje), maar ik ben toch de beste spaarder.
Maar ik ben streng voor mezelf. Ik kan rustig 5 dagen door een winkelstraat lopen en dan die hele week 1,- uitgeven aan zakdoekjes ofzo :').

Hebben nu een gezamenlijke rekening waar we allebei een x bedrag op storten voor huur en boodschappen. Daar zit ook een spaar bij, en als we ooit een huisje willen kopen zal er toch geld op moeten :+.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:56

Rocamor, eens. Maar hier zit niet een hele historie aan vanaf, dus die persoon verdient een kans vind ik. Als het een never ending story wordt wil die persoon duidelijk niet (genoeg) leren en dan houdt het eens op.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:59

Djilna schreef:
Sommigen doen zich er hier wel heel makkelijk van af zeg. Zijn probleem, laat het hem zelf maar uitzoeken.
Dus als jullie ergens niet goed in zijn/iets nooit hebben geleerd (van huis uit) en het na 2 mislukte zelfpogingen toch willen leren en hulp vragen moeten mensen maar zeggen zoek het zelf lekker uit?! Leer het jezelf maar? Poeh..
.

Maar als je dan als volwassen vent merkt dat het mis gaat kun je toch zelf wel zien waar aan.
Zeker als het zo te horen met de pin gaat en allemaal traceerbaar is zoals elke dag 4 euro voor maaltijd op het werk en dat soort dingen.
Dan kun je als volwassen kerel toch ook wel bedenken dat je dat misschien niet meer moet doen.
Maar als je dan heel onverantwoord het rood kunnen staan weer aanzet dan denk ik wel, wat voor slappe hap is dat.
Dat een kind het niet kan begrijp ik, dat een volwassene het niet kan bij nooit geleerd begrijp ik ook.
Maar dat een volwassene niet ziet waar het fout doet en niet handelt begrijp ik niet.
Je laat dan toch uit jezelf die pin pas weg. Je gaat toch rood blokkeren niet opheffen als je weet dat daar een probleem zit.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:00

Ik zou hem idd niet meer in het rood laten gaan.
Op=op.

Daarnaast moet hij toch eerst jou zien terug te betalen.
Dus een afspraak dat hij vb 250 euro stort naar jou als hij zijn loon krijgt,lijkt me geen slecht begin.
Pinpas thuis en idd weekgeld of zelfs daggeld.
Eten en drank va thuis uit mee en hem confronteren met het feit van een huis kopen,dat je daar toch echt geld voor nodig hebt,en dit zo dus nooit lukt....

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:08

bruintje, ik kan niet in iemands hoofd kijken, maar waarschijnlijk dacht diegene dat hij het 'makkelijk' zelf wel opgelost kreeg. Heeft het pinnen van kleine bedragen onderschat en kwam toen in nood en liep het zo fout. Dit gaat niet al máánden zo, want anders had hij ook geen 4500 euro kunnen sparen voor die auto. Feit blijft dat hij nu echt TS om hulp heeft gevraagd en ik ga er dan even vanuit dat hij nu ook echt open zal staan voor haar tips. Dat hij het zelf moet oplossen uiteindelijk is 100% zeker. Maar wat tips van een ander of een maandje begeleiding kan wel het verschil maken.
En dan wordt het afwachten wat eruit komt. Blijft het toch fout gaan houdt het idd op. Maar iemand na zo'n korte periode opgeven als hopeloos vind ik wel heel erg vlot! Mag toch hopen dat als je om iemand geeft je wel ietsje meer geduld voor iemand kunt opbrengen. En nee, nogmaals dat geduld hoeft niet eindeloos te zijn. Maar we hebben het nu over 2 of 3 maanden. Geen 3 jaar..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:12

Dat ben ik met je eens hoor, maar ik verwacht dan wel totale openheid, wat er niet is. En ook eigen initiatief, wat er niet echt lijkt te zijn.
De hulp klinkt zo eenzijdig. Misschien komt dat door schrift zo over, maar zo vind ik het wel lijken.
Want door zijn toedoen gaan nu de gezamenlijke leuke dingen al niet door en nog zet hij zijn rood staan weer aan. En waarschijnlijk omdat het saldo al weer 0 was. Dat moet toch een belletje gaan geven in iemands hoofd.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:14

Wat ook helpt is samen de betalingen doen, dan krijgt hij inzicht in wat er betaald moet worden en zo weinig mogelijk automatisch...

Regelmatig even kijken en roepen hoeveel er nog op staat! Dat werkt hier nl heel goed...