Zoon van 10 heeft stalkerig vriendje, tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Zoon van 10 heeft stalkerig vriendje, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:59

Zoals ik uit de tekst van TS haal kennen de ouders elkaar al en is jeugdhulp bekend met het gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:01

C_arola schreef:
Zoals ik uit de tekst van TS haal kennen de ouders elkaar al en is jeugdhulp bekend met het gezin.

Ik lees nergens dat ze elkaar persoonlijk kennen, ik lees alleen dingen van van horen zeggen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:05

Is het niets om af te spreken dat 'stalkie' één of twee keer in de week mag komen spelen? Zijn dan toch duidelijke afspraken. Dat hij bijvoorbeeld donderdag na school of om 16.00 uur welkom is. Heeft hij toch een fijne plek om één keer per week te spelen en dan weet hij dat hij de rest van de week niet hoeft te komen. Kun je gewoon brengen dat jullie het het heel druk hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:32

Anoniem schreef:
C_arola schreef:

Ik lees nergens dat ze elkaar persoonlijk kennen, ik lees alleen dingen van van horen zeggen.

We kennen elkaar enigszins, ik heb me voorgesteld een tijdje geleden en ben er binnen geweest. Maar das alles.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:34

Mazida schreef:
Is het niets om af te spreken dat 'stalkie' één of twee keer in de week mag komen spelen? Zijn dan toch duidelijke afspraken. Dat hij bijvoorbeeld donderdag na school of om 16.00 uur welkom is. Heeft hij toch een fijne plek om één keer per week te spelen en dan weet hij dat hij de rest van de week niet hoeft te komen. Kun je gewoon brengen dat jullie het het heel druk hebben.

En als het dan eens niet uitkomt is het een drama

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:48

Afspreken en dan heel duidelijk zijn dat wanneer jouw zoon wil spelen hij hem ophaalt thuis. Dat moet geen probleem zijn om gewoon bij hun voor het huis het "vriendje "te ontmoeten. Elke keer weer heel duidelijk naar dat jongetje toe zijn, dus komt hij wel bij jullie dan zonder uitvluchten zeggen dat .... bij hem komt wanneer hij wil spelen en dat het jongetje niet langs hoeft te komen. Zal even tijd kosten maar het balletje gaat wel vallen. Hoe sneu ook voor dat ventje, zijn gedrag is begrijpelijk maar zeer ongewenst.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:30

Lastig. Je gunt x het beste, maar niet ten koste van je eigen zoon en gezin.

Praten met die ouders is een goed idee.
Ik zou er dan voor kiezen om uit te leggen dat wanneer jullie zoon wil spelen aanbelt bij x.

X in huis halen op vaste dagen zou ik niet doen.
Als je dan een keer niet kan of geen zin hebt snapt x er niks van.

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:53

Eigenlijk heel sneu voor het kind.

Mijn broertje had vroeger ook zo'n vriendje.
Zijn thuissituatie was verre van ideaal, agressie, drank, drugs. Het mannetje werd smorgens buiten gezet en moest zichzelf maar vermaken tot de avond. Echt heel sneu. Ik denk dat dit in jou geval ook zo is, als ik zo lees. Nu zeker in de vakantie.

Bij het vriendje van mijn broertje was er weinig aan te doen. Met de ouders praten had geen zin, die zeiden; als je hem beu ben gooi je hem gewoon buiten, doen wij ook.
Mijn broertje vond het gelukkig niet heel erg om er mee op te trekken dat scheelt.

Nu jaren later, is hij een volwassen jongen en verteld hij weleens hoe fijn hij dat vond. Even ontsnappen aan zijn leven. Hij zocht gewoon wat liefde en gezelligheid, die hij thuis niet kreeg.

Sorry, ik heb eigenlijk geen tips voor je!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:31

Jeetje wat een dilemma!
Wat sneu voor dat manneke... :(

Pas echter wel op dat jullie er niet nog meer onder gaan lijden.
Vroeger toen ik nog kind was (zo'n 25 jaar geleden) speelde ik ook een keertje bij een kindje en mocht ik niet weg van de moeder van dat kindje, omdat het kindje niet wilde dat ik wegging. Doodeng, en nu al die jaren later nog last van soms...

Zou ook proberen het gesprek aan te gaan met de ouders. Afhankelijk daarvan zou ik eventueel verdere stappen ondernemen als blijkt dat hij het niet goed heeft thuis/geen aandacht voor hem is/etc. Wellicht komen jullie echter wel tot een oplossing zo. Zou wel benadrukken dat het een lief jongetje is, anders krijgt hij er misschien nog straf voor...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:25

Ik zou misschien toch nog een keer proberen om idd met ouders een gesprek te hebben, ongeacht ze een beetje junks zijn. Jeugdhulp is hiervan op de hoogte maar wat doet jeugdhulp momenteel dan? Of weet je dat niet?
Ik zou toch misschien even contact zoeken met wijkagent of andere hulp instantie want deze situatie klinkt erg ongezond voor dat jochie. :(:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:18

Ja hoe sneu het ook is, als je kind er echt last van heeft zou ik toch ingrijpen en het jongetje maar uitleggen dat dit niet werkt. Ik zou zéker niet de moederrol overnemen of het kind half in huis halen als je eigen kind zich daar niet fijn bij voelt.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:32

Vind het lastig om dit te lezen.
Weet uit eigen ervaring hoe belangrijk en fijn het is als je ergens een plek hebt waar je graag bent als je thuissituatie heel slecht is.
En vanuit mijn ervaring zal ik zon kind dan ook opnemen in mijn gezin op de momenten dat het daar behoefte aan heeft. Dat zou ik dan ook uitleggen aan mijn eigen kind en ik kan mij haast niet voorstellen dat die dat niet zou begrijpen of accepteren( is nu 8)
Wil niet zeggen dat ze dan verplicht samen moeten spelen maar gewoon meenemen in de dagelijkse dingen in huis is voor zon kind vaak hetgeen waar ze naar op zoek zijn.
Dat stukje geborgenheid.
Het idee dat zon kind gezien wordt als vervelend en stalker terwijl het gewoon eenzaam is vind ik eigenlijk gewoon heel verdrietig

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:50

Die afspraak met die gordijnen open is niet heel duidelijk, je bebt het grootste gedeelte van de dag gordijnen open.
Kun je niet, om het echt goed inzichtelijk te maken, een bordje aan de deur hangen waarop je aan de ene kant een 'nee' weergeeft en aan de andere kant een 'ja'(maar dan iets creatiever) dat je ieder momemt om kunt draaien en waaraan hij dus kan zien of hij wel of niet mag/kan komen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:55

Kan je niet een stoplicht maken. Rood is niet spelen en groen is welkom.
En dan sowieso op maandag niet vrijdag niet voor 1600 smiddags want dan is er school.
Zoiets

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:57

tandlozemum schreef:
Eigenlijk heel sneu voor het kind.

Mijn broertje had vroeger ook zo'n vriendje.
Zijn thuissituatie was verre van ideaal, agressie, drank, drugs. Het mannetje werd smorgens buiten gezet en moest zichzelf maar vermaken tot de avond. Echt heel sneu. Ik denk dat dit in jou geval ook zo is, als ik zo lees. Nu zeker in de vakantie.

Bij het vriendje van mijn broertje was er weinig aan te doen. Met de ouders praten had geen zin, die zeiden; als je hem beu ben gooi je hem gewoon buiten, doen wij ook.
Mijn broertje vond het gelukkig niet heel erg om er mee op te trekken dat scheelt.

Nu jaren later, is hij een volwassen jongen en verteld hij weleens hoe fijn hij dat vond. Even ontsnappen aan zijn leven. Hij zocht gewoon wat liefde en gezelligheid, die hij thuis niet kreeg.

Sorry, ik heb eigenlijk geen tips voor je!

ik denk idd dat deze jongen dat ook mist.

eigenlijk gewoon geestelijke mishandeling, laat het kind maar aan zijn lot over.

dat de ouders bekend zijn met jeugdzorg vind ik niet raar, maar dat jeugdzorg dan het kind niet uit huis haalt, vind ik ronduit vreemd.
er zijn kinderen voor minder uit gezinnen gehaald >;) >;) >;) >;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:02

Erg sneu voor de stalkie en lastig voor jouw zoon en jullie.

Ik zou echt geen vaste dagen gaan afspreken, want dan zitten jullie er ook echt aan vast.

Gewoon niets afspreken en wanneer het uitkomt en jouw zoon zin in heeft lekker laten spelen en anders gewoon zeggen dat het niet uitkomt.

Ik zou wel gewoon naar zijn ouders gaan en het gaan bespreken.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:06

ajesca123 schreef:
Weet uit eigen ervaring hoe belangrijk en fijn het is als je ergens een plek hebt waar je graag bent als je thuissituatie heel slecht is.
En vanuit mijn ervaring zal ik zon kind dan ook opnemen in mijn gezin op de momenten dat het daar behoefte aan heeft. Dat zou ik dan ook uitleggen aan mijn eigen kind en ik kan mij haast niet voorstellen dat die dat niet zou begrijpen of accepteren( is nu 8)
Wil niet zeggen dat ze dan verplicht samen moeten spelen maar gewoon meenemen in de dagelijkse dingen in huis is voor zon kind vaak hetgeen waar ze naar op zoek zijn.
Dat stukje geborgenheid.
Het idee dat zon kind gezien wordt als vervelend en stalker terwijl het gewoon eenzaam is vind ik eigenlijk gewoon heel verdrietig

Dat heb ik nou ook. Eigenlijk huilt mijn hart om dit jongetje.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:12

Toen we net verhuisd waren hadden wij ook op den duur een meisje dat steeds met mij speelde .op een gegeven moment hebben mijn ouders maar ingegrepen dat ik niet meer met haar kon spelen en ze niet meer continu aan de deur stond of gewoon doodleuk door de achterdeur gewoon na binnen kwam en overal nieuwsgierig na was.

Kwartje viel wel wat een rust. Later bleek ze wel bij meer buren zo na binnen te lopen en nieuwsgierig te zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:17

ajesca123 schreef:
Dat stukje geborgenheid.

Dat kan ook, maar deze gezin wil het niet en kunnen ook niet altijd.

Vroeger hadden wij ook ongeveer zo iemand.......deden we niet moeilijk over.
Die kon altijd bij ons terecht, want mijn moeder was toch huisvrouw en ik en mijn broertje willen wel altijd spelen..........dus dat kon makkelijk.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:30

Ik had vroeger (meer dan 20 jaar geleden) ook zo'n vriendinnetje. In de rest van het dorp kon ze niet terecht, want ze klampte zich ook erg aan mensen vast. Verder stonk ze behoorlijk. Stond soms om 11 uur savonds nog aan de deur volgens mijn moeder. Toen ze met de ouders gingen praten bleek dat het meisje erg streng behandeld werd (niet als een kind) en verder aan haar lot werd overgelaten. Nu zitten mijn ouders in de gezondheidszorg/hulpverlening dus wisten de kanalen te vinden en haar te helpen. Ik weet ook nog dat ze voir mij als kind best 'invasief' was zeg maar. Ze was heel erg lief, maar ook erg plakkerig.

Er is maar een ding dat je kunt doen: jeugdzorg inschakelen. Ook als zij inderdaad al onder toezicht staan is het goed om bij de instanties aan te geven dat het jongetje zo aan jullie zoon hangt en jullie blijkbaar als veilige haven ziet. In overleg met de begeleiding kan je dan zien hoe jullie je eigen rol hierin kunnen en willen vormgeven.

Wees alsjeblieft duidelijk, maar niet te hard voor dat jochie. Ga eens met hem praten als je dat wilt. Maar wijs hem niet te hard af. Dat kan zo'n kind echt breken. Zulke kinderen kunnen zich raar gedragen soms, maar je hebt geen idee wat ie heeft meegemaakt. Duidelijkheid is op zijn plaats, maar compassie ook.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:33

Ten eerste, wat goed dat je het jongetje een kans geeft om lekker te spelen met jouw zoon ondanks de reputatie van de ouders!

Ik denk ook niet dat je het kind maar min of meer moet opnemen in je gezin zoals sommigen lijken voor te stellen. Want hoe zal dat overkomen op zijn ouders? Dan hebben ze waarschijnlijk nog meer het idee zelf te falen omdat hun kind de hele dag bij andere 'ouders' zit.

Ik denk dat het goed is om met het jongetje een vast ritueel af te spreken. Leg bijvoorbeeld uit dat jullie een stoplicht bord bij de deur hangen: groen betekent dat hij mag aanbellen om te komen spelen, rood betekent niet aan bellen. Belt hij dan toch aan, dan zou ik niet in discussie met hem gaan en gewoon zeggen, het bordje staat nu op rood, als het op groen staat mag je komen spelen.

Hoe sneu de situatie van dit kind ook is, je eigen zoon en jullie gezin hoeft er niet onder te lijden.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:41

Ik zou vooral met je eigen zoon praten hoe hij er over denkt. Het is heel zielig voor het jongetje, maar je eigen zoon gaat voor. Ik zou het jongetje ook zeker geen sleutel geven of elke dag langs laten komen op een vast tijd stip. Het moet voor jouw zoon geen blok aan z'n been worden.

Heeft je zoon ook nog andere vriendjes in de buurt? Zoja is het misschien een idee om ze een keer met z'n allen te laten spelen, in de hoop dat het jongetje meer vriendjes krijgt en z'n aandacht kan verdelen.

Zie je nooit geen opa of oma die een veilige plek kunnen bieden voor het jongetje?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:45

belle_boef schreef:
Kan je niet een stoplicht maken. Rood is niet spelen en groen is welkom.
En dan sowieso op maandag niet vrijdag niet voor 1600 smiddags want dan is er school.
Zoiets

Dat lijkt in eerste instantie een heel goed idee (is het ook).
Maar als je jezelf dan verplaatst in het jongetje, is het wel heel hard.
Hij heeft niets waar hij heen kan gaan, en dan wordt ie ook nog vaak geconfronteerd met een rood stoplicht, omdat hij daar ook niet welkom is.
Het lijkt me dat dit voor het jongetje vreselijk moeilijk is.

Verder weet ik ook geen tips, het is ontzettend zielig voor het jongetje.
Maar ik kan me voorstellen dat je ook niet atlijd je eigen gezin wil 'opschepen' met het jongetje.
Het jongetje is slachtoffer van zijn thuissituatie.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:59

Arm ventje. :(

Ik wil wel even reageren op de personen die vinden dat TS de moederrol moet 'overnemen' en het jongetje moet 'opnemen' in haar gezin. Elke dag thee drinken, etc. Ik weet zeker dat TS het beste met het jochie voorheeft, maar het is niet haar verantwoordelijkheid. En zo zou het ook niet moeten voelen. Want TS heeft zelf ook een gezin. Het jongetje kan er niks aan doen, maar ik kan heel goed begrijpen dat haar gezin het wel vervelend vind. Haar eigen kind moet zich immers ook op zijn gemak voelen en dat lukt niet door te forceren. Ik kan het niet helemaal goed verwoorden, het is een lastige situatie.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:18

Het verhaal klinkt als een kind met weinig sociale vaardigheden die inderdaad anderen moeilijk kan 'lezen'. Daar herken ik mijzelf wel in als kind, ik had ook moeite met grenzen en vooral grenzen bij vriendschap (werd vaak ervaren als plakkerig of claimend, want ik snapte de regels simpelweg niet).

Ik denk dat een combinatie van duidelijkheid en eerlijkheid goed helpt. Leg hem op simpele toon uit, in een 1 op 1 serieus gesprek, dat het vele langskomen niet altijd prettig is voor je zoon en jullie gezin, en dat het soms ongemakkelijk is. Wees dan ook expliciet en zeg niet vaag in algemeenheden "Soms vinden mensen het niet fijn..". Leg wel uit dat jullie hem daarom niet minder aardig vinden. Bied daarna een zeer duidelijke structuur aan waar hij zich aan kan optrekken en waardoor hij sociale 'regels' leert snappen. Een stoplicht, een vaste dag van de week, of een bepaald tijdstip waarna hij pas mag komen. Durf dan ook duidelijk maar vriendelijk "nee" te zeggen, eromheen draaien of uit medelijden alsnog een gesprekje beginnen of vaag hinten heeft allemaal geen zin. Gewoon "nee, nu/vandaag niet" en deur dicht lijkt hard, maar is ook helder en duidelijk. Duidelijk maar vriendelijk grenzen aangeven is soms juist het vriendelijkst wat je kan doen.

Ik zou inderdaad ook contact met ouders zoeken, waarin je wel benadrukt dat het niet X' schuld is. Met school of hulpverlening is wellicht moeilijker contact te krijgen, maar die hebben er misschien ook wat aan om te weten wat er speelt en kunnen dan beter inspelen dmv bv. sociale vaardigheden aanleren of meer sociale aangelegenheden met leeftijdsgenoten aanbieden.

Edit: ik vergat bijna te zeggen: bespreek de situatie ook eerlijk (maar op niveau) met je zoontje. Over dat X de sociale regels niet zo goed snapt, duidelijkheid wil, en ook een minder fijn thuis heeft, en vraag je zoontje naar wat hij graag wil (Wekelijks of dagelijks X zien, of minder? Korter of langer afspreken?). Help hem vervolgens dat duidelijk maken aan X door je zoon bv te helpen een gesprek voor te bereiden. Ook kun je je zoon in zo'n gesprek leren om op duidelijke en vriendelijke manier soms 'nee' of 'ik wil vandaag niet (meer) spelen' te zeggen bijvoorbeeld. Ook je zoontje kan hiervan leren over helder maar vriendelijk communiceren met mensen die grenzen niet goed snappen.