Tips om beter op te letten? (Universitaire opleiding)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: Tips om beter op te letten? (Universitaire opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 17:46

Saai niet echt, maar ik krijg het idee dat de professor 500 keer hetzelfde herhaalt of onnodig ver uitlegt, en dan dwaal ik af. Of ik dommel opeens half weg en schrik dan soort van wakker als ik erachter kom dat ik geen idee heb wat de leraar nu de laatste 5 minuten gezegd heeft, ookal kijk ik hem aan.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:53

Ik probeer toch altijd op papier aantekeningen te maken en dan een beetje met een soort schema's als in met pijlen, zodra ik dat kan leg ik dus een verband en dan onthoud ik het :+ Achter de computer onthoud io echt geen zak haha. En de laatste twintig minuten van het vierde college ofzo vergeef ik mezelf maar gewoon want dan kan ik echt niet meer :') Lastig hoor dat je de dia's niet van te voren hebt!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:54

Het is heel logisch dat je afdwaalt, een mens kan namelijk wel 10x zoveel woorden in een bepaade tijd denken dan spreken. Dat betekent dat je hersenen, als je de gesproken woorden aanhoort, nog allerlei ruimte hebben voor andere dingen. Je kan wat simpele trucjes doen om je hersenen gedeeltelijk bezighouden zoals een beetje doodlen op papier. Als het maar iets is wat niet teveel bewuste aandacht vraagt, zodat je die bij het luisteren kan houden.
Ik ben ook zo'n ongeconcentreerd project, ik neem mijn lectures altijd op met de mobiel. Als ik dan stukken gemist heb kan ik die thuis rustig terugluisteren. Ik merk ook altijd dat ik het thuis nog wat makkelijker meekrijg dan daar, heb toch ook een stukje afleiding van mijn omgeving.
Ik heb nog een interessant en nuttig boekje hierover met wat tips erin, volgens mij heet het Lezen, weten en niet meer vergeten. Ik heb er heel veel aan gehad.
Succes TS +:)+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 17:58

Thanks voor de tips Gruis!

En ja Robin, makkelijk zal het nooit wezen, iets makkelijker misschien wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:59

bigone schreef:
Uni staat voor zelf doen, ook in Nederland. Er word van Uni studenten verwacht dat ze echt zelfstandig zijn.

Toch heeft een goede opleiding wel iets meer te bieden dan aanwezigheidsplicht. De meeste vakken die ik heb gevolgd hadden een fatsoenlijke planning zodat je je kunt voorbereiden op de stof en de stof na kon zoeken. Een professor die alleen maar vertelt, maar zonder extra informatie, lijkt me nauwelijks echt een goede manier van de diepte in gaan eigenlijk.
Ik geloof dat geen enkel vak alleen vertrouwde op wat er in het hoorcollege werd gezegd, en dat er altijd wel iets was als een dictaat of een boek. Zelfs bij de slechtst gegeven vakken was dit wel enigzins op orde. (Overigens met grote verschillen tussen docenten en faculteiten onderling.)

Je mag als student wel ook iets van je opleiding verwachten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 18:09

Shadow, ik ben het inderdaad met je eens. Helaas is dit niet bij ieder van mijn vakken het geval.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:10

Mij hielp het altijd om papier te gebruiken, maar ook om ondertussen allemaal tekeningen/doodles te maken. Lijkt heel onoplettend, maar dan was mijn hoofd veel beter in staat om te luisteren.

En hoe vaak lees je de eigen aantekeningen terug? En mis je dan echt nog wat of heb je misschien wel heel veel opgeschreven?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 18:14

Nou doordat ik dus tijdens het samenvatten zo snel afgeleid raak, maar de social media mijn aandacht wel echt vasthouden, mist er dus altijd heel wat. Dus wil ik ervoor zorgen dat ik niet eens naar social media grijp.

Ik zou mijn aantekeningen ook vaker terug moeten lezen inderdaad, vaak pak ik ze pas de week voor het tentamen erbij. Slecht, ik weet het, werk ik ook aan.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:17

Ach, hoeft niet slecht te zijn. Ik keek er ook nooit naar... met als resultaat dat ik misschien te weinig aantekeningen maakte. Maar wij hadden dan ook nog readers of boeken om op terug te vallen...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:33

Puur uit nieuwsgierigheid, aan welke universiteit studeer je? :)

Verder, misschien internet op je laptop uitschakelen? Als je dan wat wil opzoeken, even snel je telefoon pakken en niet het internet op je laptop aanzetten.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:39

Ik nam wel eens de les op (geluidsopname). Of het mag weet ik niet maar ik heb er best veel aan gehad.
Zeker de laatste les wanneer alle herhaling nog eens langs komt.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:43

Ik heb echt geluk gehad dat onze dia's van te voren online stonden, en we na afloop de opgenomen colleges konden terug luisteren. Ik kon namelijk ook echt mijn aandacht er niet bijhouden, op papier aantekeningen maken ging echt niet bij mij. Waren vaak lange namen en verbanden die ze zeiden dus dan ging steekwoorden niet, als je 2 woorden van 20 letters op moet schrijven zijn de docenten al 2 dia's verder. Ik snap dus ook dat aantekeningen op papier niet te doen is.

Is het niet een idee een goedkope tablet oid, zonder internetverbinding, en een Bluetooth toetsenbord van de action? Dat heb ik toen gedaan, daarop aantekeningen maken. De uni WiFi was namelijk echt traaaag, en kon met die tablet niet op de studenten WiFi, dus had weinig keus.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:47

MorganeR schreef:
Saai niet echt, maar ik krijg het idee dat de professor 500 keer hetzelfde herhaalt of onnodig ver uitlegt, en dan dwaal ik af. Of ik dommel opeens half weg en schrik dan soort van wakker als ik erachter kom dat ik geen idee heb wat de leraar nu de laatste 5 minuten gezegd heeft, ookal kijk ik hem aan.

Ik ken dit :P
Ik doe ook de uni, maar dan deeltijd. En wat een genot, al onze lessen (oké dat is maar 4 uur per week) worden opgenomen en op internet geplaatst!!! *\o/*

Ik ga nooit naar de les, maar kijk deze thuis op 1.2 keer de normale snelheid. Dat gaat perfect. Elke 20 minuten oid zet ik hem op pauze en loop ik even naar de keuken om wat te drinken te pakken oid, en dan ga ik weer verder. :D

Maar ja dat zal voor jou niet gaan natuurlijk. :P

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:58

Ik denk echt dat de beste techniek om colleges goed te volgen her op papier maken van aantekeningen. Geen zinnen. Maar schema's. Met pijltjes en rondjes en opsommingen.
Je moet de gebruikte thermen kennen, defenities en de verbanden. Dan heb je lijkt mij een goede basis.

Voldoende nachtrust als je steeds in slaap valt. Niet te veel eten en zorgen dat je het koud hebt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 22:13

Destination, ik maak niet graag 'negatieve' reclame voor instanties, maar het is een hoog aangeschreven technische uni en ik doe een taal/philosophie studie.

Opnemen mag helaas niet en inderdaad met pen en papier is nauwelijks te doen.

Niet teveel eten en het liever koud dan warm hebben is wel een goede, thanks!
Genoeg slaap krijg ik eigenlijk altijd wel.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:49

Het ging me niet zozeer om de reclame hoor, studeer zelf ook voor een half jaar in Duitsland in WS 2017/2018 ;)
En ik vind hoorcolleges ook altijd zwaar, na 45 minuten hebben we pauze maar wat duurt dat altijd lang... heb liever elke 20 minuten 5 minuten pauze oid

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:10

Ik moest juist wel eten anders krijg ik trek en ga ik nadenken over wat voor lekkere dingen ik in de pauze allemaal kon gaan komen haha. Gewoon uitproberen