Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 12:21

Dani. Jij omschrijft mijn grootste angsten.

Als ik naar de politie was gegaan toen ik een jaar of 5 was had politie mij waarscheinlijk ook niet geloofd. Ik was me altijd al zo pijnlijk bewust van de gevolgen.

De rede dat ik anders ben naar mijn moeder. Ik snap best dat mensen haar ook schuldig vinden. Echt dat snap ik maar al te goed. Maar ik ben er van overtuigd dat zij de dingen heeft gedaan omdat ze dacht dat dat het beste was.

Mijn jeugd bestond niet alleen uit sexueel misbruik, er speelde veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:26

Toen ik halverwege je OP was dacht ik gelijk aan EMDR, verder lezend lees ik dat je dat inmiddels ook doet.
Ik ga dat zelf waarschijnlijk ook doen, wel met een andere reden dan van jou maar heb er ook veel goede verhalen over gehoord/gelezen!
Verder, pfff weet niet zo goed wat ik moet zeggen..
Ik ken een soortgelijk verhaal een goede kennis haar ex was in zijn jeugd ook misbruikt door zijn moeder, zijn moeder ook weer door een van haar ouders en ga zo maar door..
Zij is er achter gekomen dat hij op kindermisbruik zat te googlen etc en heeft hem toen de keuze gegeven of je zoekt hulp of ik ben weg. Het laatste is gebeurd.
Uiteindelijk heeft deze man inmiddels dacht ik 4 kinderen waarvan 3 jongetjes waarvan hij 2 niet mag zien, met 3 verschillende vrouwen trouwens. De 2 eerste hebben beide aanklachten ingediend aangifte gedaan enz omdat hij het dus zelf ook ging doen.
Verschrikkelijk vind ik het..

Ik kom zelf net uit een relatie en mijn ex heeft ook een ontzettend pittig verleden achter de rug maar drukt het weg en praat er niet over, verwerkt het niet.. In 5 jaar heb ik die jongen echt ontzettend zien veranderen waardoor ook mijn goede kennis me dit verhaal verteld heeft omdat de kans helaas groter is als iemand een verleden heeft en het niet verwerkt dat ze het zelf ook gaan doen.
Daarin heb ik wel een stukje opluchting dat ik niet meer samen ben met hem omdat ik wel vaak bang geweest ben en ook geen toekomst meer voor me zag met hem als hij geen hulp zou gaan zoeken, zelf beweerd hij dat het niet nodig is dat hij op google gezocht heeft wat een trauma is en dat hij dat niet heeft etc.. Maar zo liet ik 2 week geleden een oude foto van hem zien aan een goede vriendin (foto van 5 jaar geleden) en een foto van afgelopen April, en eigenlijk herken je hem bijna niet weer..

Nouja wat ik hier mee wil zeggen is dat ik het ontzettend knap en sterk van je vind dat je ervoor kiest dit op de juiste manier te verwerken voor je zelf aan kinderen begint etc. Echt diep diep respect!
En heel veel sterkte en succes verder met deze weg!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:30

Penny_Shadow schreef:
Feit is dat er een punt gaat komen dat ik akles uit de doeken moet doen naar de familie. Dat punt is alleen nu nog niet. De tijd is gewoon nog niet rijp.

Of ik geen volledige heling zou kunnen bereieken als ik het niet vertel, dat weet ik niet. Blijkbaar zitten er hier ervaringsdescundige ;)

Ik bedoel absoluut niet dat je alles moet vertellen naar familie of aangifte moet doen terwijl je er niet achter staat.

Met mijn eerdere bericht bedoel ik dat jij en je zussen en misschien ook andere slachtoffers beschermd hadden moeten worden tegen de daden van je vader. Dat is wat een ouder en in mijn ogen elke volwassene hoort te doen. En dat is wat ik bedoel over toekomstige kinderen. Kun je jouw kinderen altijd en overal beschermen tegen je vader als je contact blijft houden met hem? Je hoeft met mijn berichten helemaal niks te doen, al helemaal niet omdat je nu nog geen kinderen hebt. Het is wel iets wat door mijn hoofd gaat op het moment dat ik je berichten las en waarom ik mijn eerdere bericht schreef.

Daarnaast denk ik dat je ook zonder confrontatie volledige heling kan vinden. Geen heling naar je vader toe maar heling in jezelf en dat is wat het belangrijkste is. Ik ben er van overtuigd dat je heling in jezelf kan vinden met de juiste hulp, begeleiding en liefde van je dierbaren zoals je vriend. Ik hoop dat ik je hiermee een hart onder de riem kan geven.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:34

Jeetje TS, wat heb je veel meegemaakt en wat kom je sterk over in je posts. Heel knap!

Ik lees een discussie over het doen van aangifte. Ooit gedacht aan het doen van een melding bij de politie? Dan gaan ze er niet actief mee aan de slag, maar mocht er (je weet maar nooit) toch ooit door anderen nog meer over je vader aangegeven worden bij de politie, dan staat jouw verhaal al wel in zijn dossier. Maar goed, de vraag is of je dat wilt natuurlijk...

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 12:36

Mijn therapeut zei het idd ook. Jij bent de sleutel tot het verbreken van wat door de familie heen zit verwoven, ook generaties terug. Dit komt niet zomaar ergens vandaan.

Ik ben daar ook wel heel trots op en ik geef mijzelf daar (in opdracht) cadeautjes voor. Alles wat ik bereik is een rede voor een klein cadeautje. :D

Carola, ik denk dat ik mijn toekomstige kinderen kan zal en ga beschermen tegen hem. Hoe dat vorm gegeven gaat worden weet ik nog niet precies. Of dat inhoud dat ik helemaal geen contact meer met hem heb (wat automatisch inhoud dat ik ook geen contact meer heb met mijn moeder) of dat er alleen contact is onder mijn supervisie, dat weet ik nog niet.
Laatst bijgewerkt door Penny_Shadow op 02-08-17 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:40

Dat begrijp ik en dat hoef je ook niet te weten. Dat weet/voel je wanneer je een kind krijgt/hebt.

Het is vaak inderdaad iets dat generaties lang terug komt en wat heel moeilijk te verbreken kan zijn, tenzij iemand op staat en zegt; dit wil ik niet mijn eigen kinderen aan doen en daarom ga ik hulp zoeken. En dat is wat jij hebt gedaan. Ik vind het heel knap en moedig van je dat je de stap hebt gezet om in therapie te gaan en emdr hebt. Het is ontzettend zwaar heb ik van veel mensen gehoord maar ze hebben er vaak ontzettend veel aan.

Groot gelijk dat je jezelf cadeautjes geeft, elke stap die je zet is er 1 en dat brengt je verder in je genezingsproces.

Penny_Shadow

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 12:52

Ik ga tijdens de emdr niet alleen het sexuele misbruik aanpakken, maar ook het pesten op de basisschool, geslagen worden, het vele verhuizen enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:55

Penny_Shadow schreef:
Mijn therapeut zei het idd ook. Jij bent de sleutel tot het verbreken van wat door de familie heen zit verwoven, ook generaties terug. Dit komt niet zomaar ergens vandaan.

Ik ben daar ook wel heel trots op en ik geef mijzelf daar (in opdracht) cadeautjes voor. Alles wat ik bereik is een rede voor een klein cadeautje. :D

Carola, ik denk dat ik mijn toekomstige kinderen kan zal en ga beschermen tegen hem. Hoe dat vorm gegeven gaat worden weet ik nog niet precies. Of dat inhoud dat ik helemaal geen contact meer met hem heb (wat automatisch inhoud dat ik ook geen contact meer heb met mijn moeder) of dat er alleen contact is onder mijn supervisie, dat weet ik nog niet.

Nee klopt daar heeft je therapeut denk ik ook echt gelijk in.
Ik heb sinds een week een nieuwe thuis begeleidster waarmee ik ook verder ga kijken naar behandeling/therapie zoals emdr, vooral met trauma maar ook met het verleden wat jij ook noemt pesten etc..
Ik vind het inderdaad een hele goede om daar kleine cadeautjes aan te verbinden, heel brutaal jat ik dat idee van je als dat mag, misschien dat zoiets voor mij ook kan helpen als extra motivatie helemaal nu ik pas de relatie breuk achter de rug heb om toch door te gaan..
Ik denk dat je echt sterk genoeg bent om dit te overwinnen, rome is ook niet in een dag gebouwd dus neem alle tijd die je nodig hebt, maar als je dan je leven "normaal" kan gaan leven scheelt dat wel een hoop!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:56

Tranen in mijn ogen.....Heel veel sterkte en kracht toegewenst. Ik hoop voor je dat je je rust zal vinden.

Heel eerlijk, als mijn moeder weet van het misbruik en er voor kiest bij mijn vader te blijven dan zou ik haar ook niet meer willen zien. Heb zelf kinderen en zou het niet accepteren van mijn partner...maar elk verhaal ligt weer anders natuurlijk....

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:13

ik heb mezelf een tattoo cadeau gedaan, op mijn pols met de tekst uit mijn onderschrift en een vlindertje. Het lied van Demi Lovato heeft mij door een moeilijke tijd heen geholpen. Niet zo erg als die van jou. Met trots kijk ik nu naar mijn tattoo, maar ook als ik me wat minder voel geeft het me kracht. Demi Lovato is trouwens als kind ook heel erg gepest. Het vlindertje is voor mij het symbool dat ik de andere kant uitga, nl die van mezelf.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:31

Annet, het is in opdracht van mijn therapeut :D dus van mij mag je.

Jis. Ik weet niet waarom mijn moeder de keuses heeft gemaakt die ze heeft gemaakt. Daar zullen goede redenen voor zijn.

Mooie zin smileydees. Dat is ook hoe ik me voel. IM A WARRIOR!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:38

Penny_Shadow schreef:
Mijn zusjes zijn ook slachtoffer. De ene gaat er mee om door het weg te drukken en compleet te vergeten, andere zijn nu ook in therapie voor het zelfde probleem.

Vivalavida. Nee. Ik ben niet bang voor mijn vader. Ik ben inmiddels veel te oud om interessant te zijn. Daarom ben ik ook zo bang voor minn toekomstige kinderen. Die moet ik door hun eerste 10 a 15 jaar heen zien te loodsen zonder "kleerscheuren"

Maar vraagt je moeder zich dan niet af waarom haar kinderen in therapie lopen allemaal? Of wordt dat niet verteld thuis.
Wat knap dat je nu voor jezelf en je toekomst met je vriend bezig bent en jemig wat een complexe achtergrond en jeugd moet je hierdoor gehad hebben en de dingen die je kort noemt. Heel veel sterkte en enorm knap dat je voor je zelf kiest en vecht.
Laatst bijgewerkt door fargo op 02-08-17 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:50

Er wordt maar een heel klein deel van de rede verteld waarom we in therapie zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:51

Sorry, ik heb er nog wat bijgetypt want ik vond mijn vraag wel erreg kort door de bocht :-)

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:56

fargo schreef:
Sorry, ik heb er nog wat bijgetypt want ik vond mijn vraag wel erreg kort door de bocht :-)

Het veranderd niet zo veel aan mijn antwoord. Ik kies er gewoon voor om niet meer te vertellen dan ik wil vertellen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:57

Dat snap ik, maar toch.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 14:00

fargo schreef:
Dat snap ik, maar toch.

Maar toch wat?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:26

Pfff meid wat een situatie zit jij in. Na de uitleg over het doen van aangifte, snap ik beter waarom je daar -nu- allemaal niet op zit te wachten. Van wat ik lees, maak je weloverwogen beslissingen en wil je niemand kwetsen, lief maar denk ook aan jezelf meid! Succes met de therapie en de verwerking van dit alles.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:35

Citaat:
Ik ben ontzettend trots op mijzelf dat ik eindelijk de stier bij de horens vat. Ik vind het spannend wat ik heb nog enorm veel vragen over de toekomst, maar ook over het verleden.

Ik merk sinds de EMDR dat ik minder spanning heb rond mannen. Ik kan bij de bios tussen de stoelen langs lopen zonder mijzelf vies te voelen. Ik durf voor mijzelf op te komen als een man in mijn persoonlijke ruimte komt.

Ik ben een LEEUWIN! En dat laat ik niemand mij meer afnemen.

Wat een fijn stuk om te lezen na alle ellende die je beschreven hebt. Denk aan jezelf, je bent het waard!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:12

Sure_lee schreef:
Ik ben geen expert maar wat ik op internet kan vinden is dat sexueel misbruik nooit verjaart. Dus je kan hem altijd nog aangeven mocht je dit willen.
Maar wauw, je zusjes ook. Ik zou me meer zorgen maken over alle kinderen in de familie dan dat je familie je niet zou geloven.
Heel eerlijk.... ik zou als famililid bozer zijn dat mijn kind bloodgesteld werd aan een man die dit deed, terwijl jij dat had kunnen voorkomen.
Misschien een invalshoek die je nog niet had bekeken?

Dat is dus echt niet zo.
Ik kan je vertellen dat uit eigen ervaring dat het verjaarringstermijn 12 jaar is.

Ts petje af!Je voelt je nu rot en boos en weet ik allemaal niet meer, maar ik kan je vertellen dat je het over een paar jaar een plekje kan geven. Vergeten en vergeven doe je het nooit, maar je leert er mee omgaan.
Je zult in het begin elke keer in een diepe put vallen maar je komt er elke keer sterker uit.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:19

Beetje off topic maar ik heb nog even verder gezocht mocht TS het willen weten:
•Ontucht met een kind door een volwassene verjaart 12 jaar na de 18e verjaardag van het kind.
•Verkrachting of gemeenschap met een kind onder de 12 jaar door een volwassene verjaart 20 jaar na de 18e verjaardag van het kind.
•Verjaringstermijnen voor daders tussen 12 en 16 jaar worden met de helft verkort.
•Verjaringstermijnen voor daders van 16 of 17 jaar zijn gelijk aan die voor volwassenen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:20

Dani schreef:
Ik lees een hoop reacties over aangifte doen. Begrijpelijk, want iemand die zoiets verschrikkelijks doet zou gestraft moeten worden. Die verdient het niet om nog gezellig thuis te zitten. :n

Maar ik denk ook dat de meesten niet precies weten hoe dat proces in z'n werk gaat? Het is heel, héél ingrijpend om aangifte te doen.

Je moet urenlang alle details oprakelen en vervolgens ben je weken of maanden aan het afwachten wat er gebeurt. De verdachte en getuigen worden opgeroepen voor verhoor, wat betekent dat je vlot de familie moet inlichten en dat jij de controle verliest over wie wat weet. Want die getuigen en familieleden gaan het ook verder vertellen, en voor je het weet word jij door de vriendin van de buren van je neef aangesproken over iets heel persoonlijks. En als de dader een aardige man is, geliefd, dan is er altijd het risico dat mensen je niet geloven, of maar half geloven, of het wel geloven maar het jou kwalijk nemen dat je er 'na al die jaren' nog een zaak van maakt.

Dan komt dat verhoor en de kans is groot dat de dader alles ontkent. Dat kan erg pijnlijk zijn, zelfs voelen als 'nieuw misbruik' omdat hij niet eens erkent wat hij je heeft aangedaan. Vaak is de zaak daarmee ook afgedaan omdat er geen verder bewijs is. Met meerdere slachtoffers ligt dat anders, al moeten zij wel bereid zijn om erover te praten. En áls het dan tot een rechtszaak komt, wat lang niet zeker is, is dat opnieuw maanden of jaren wachten en in spanning zitten, met enorme spanningen binnen de familie, en een reële kans op een tegenvallende straf omdat het al zo lang geleden is.

Aangifte doen lijkt vaak de eerste stap naar genoegdoening en gerechtigheid, maar kan ook de eerste stap zijn naar nachtmerries en een familiebreuk terwijl de dader er uiteindelijk heel makkelijk vanaf komt. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen, want hij verdient écht straf! Maar het is niet zo simpel als het lijkt en het doet soms meer kwaad dan goed.

Dus TS: ik wil je vooral sterkte wensen. Je bent dapper. En zet alleen de stappen die jij aankan, die jij voor jezelf wil zetten. Want het gaat om jóu. Niet om hem. Jij hebt geen verplichting hem te (laten) straffen of de wereld te beschermen. Jij hebt de taak zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen. :(:)

Klopt Dani, helemaal mee eens.
In het begin zullen ze je behandelen of je zelf de dader bent.
Je moet vast op de grond staan.
Het is een heel moeilijk emotioneel proces.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:26

Sure_lee schreef:
Beetje off topic maar ik heb nog even verder gezocht mocht TS het willen weten:
•Ontucht met een kind door een volwassene verjaart 12 jaar na de 18e verjaardag van het kind.
•Verkrachting of gemeenschap met een kind onder de 12 jaar door een volwassene verjaart 20 jaar na de 18e verjaardag van het kind.
•Verjaringstermijnen voor daders tussen 12 en 16 jaar worden met de helft verkort.
•Verjaringstermijnen voor daders van 16 of 17 jaar zijn gelijk aan die voor volwassenen.

Maar of het in werkelijkheid ook zo is?
Ik heb het zelf meegemaakt en het was verjaart na 12 jaar ongeacht de leeftijd.
Of de wet moet recentelijk gewijzigd zijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:39

Even voor je opgezocht. Wel redelijk recent:
De wetten rondom de verjaring van seksueel misbruik

In april 2013 is de wet rondom de verjaring van seksueel misbruik veranderd. Vroeger verjaarde seksueel misbruik na 12 jaar. De nieuwe wet kent geen verjaring meer voor seksueel kindermisbruik dat gepleegd wordt door volwassen. Dat geldt overigens alleen voor seksueel misbruik waar een strafmaat voor geldt van 8 jaar. En dat betekent dat het hier gaat om ernstig seksueel misbruik. De wet is bovendien met terugwerkende kracht ingevoerd, waarbij daden die gepleegd zijn die in april 2013 nog niet verjaard waren onder de nieuwe wet vallen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:01

He meid!
Oke hij verzond al....
Je doet het onwijs goed. Sterkte!

Als je kinderen neem. Besef heel goed welke opening je laat als je toch besluit naar je vader te gaan... Kinderen snappen niet waarom ze niet met opa een ijsje mogen halen of naar de Mac mogen gaan.
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 02-08-17 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt