Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:32

haha ja klopt, daarom hebben vele ook het formaat van een olifant :P
als ik zie wat ze hier wegbunkeren op een verjaardag, halleluja.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:36

Oh echt :') ik zit nu op Mallorca, wat nog bezet is door de Duitsers, en daar zitten een hoop dikke Duitsers. Maar goed, er zijn ook een hoop dikke Nederlanders en volgens mij is dat een probleem van het hele westen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:41

Ik heb jaren gewerkt met Duitsers en er zijn inderdaad echt verschillen.

Ze zijn, zeker in de werksfeer, inderdaad veel formeler. Veel U maar ook weinig persoonlijk info delen met collega's.

Daarnaast vind ik het echte foutenkijkers. Als er iets mis gaat zijn Nederlanders geneigd om snel naar een oplossing te zoeken waar Duisters eerst willen analyseren wat er mis ging en uit willen zoeken wie daar schuld aan is. Kleine foutjes worden dan soms ook echt uitvergroot.

Ze zijn ook veel meer van de regels. Nederlanders gaan daar veel creatiever mee om voor een duitser zijn regels regels.

Bazen zijn ook echt bazen. Daar luister je naar en je zegt ja en amen. In een discussie gaan met je baas is echt not done. Ze hebben veel meer een hiërarchie.

Niet dat dat allemaal negatief is maar wel anders.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:59

pol013 schreef:
Daarnaast vind ik het echte foutenkijkers. Als er iets mis gaat zijn Nederlanders geneigd om snel naar een oplossing te zoeken waar Duisters eerst willen analyseren wat er mis ging en uit willen zoeken wie daar schuld aan is. Kleine foutjes worden dan soms ook echt uitvergroot.

Ze zijn ook veel meer van de regels. Nederlanders gaan daar veel creatiever mee om voor een duitser zijn regels regels.

Twee keer eens!
Wij zitten in de binnenvaart en maken geregeld mee in DL dat er "iets" gebeurt, daarna de hele rivier gestremd wordt en daarna pas bekeken wordt wat er aan de hand is. Soms doen we maar net alsof we de berichtgeving niet helemaal begrijpen en laten het schip rustig doordrijven.

Controleziek zijn ze idd ook bij de Wasserschutz - polizei. Wij hebben zeker 4 x per jaar Große Kontrole zoals we dat altijd noemen. Dan zijn ze zeker 45 minuten aan boord om echt alles te checken, van vaarbewijzen, tachograaf, reddingsmaterialen, scheepspapieren tot batterijen in een lampje aan toe. En waar krijg je dan een bekeuring voor: we hebben niet gecontroleerd of de matroos de stalen emmer met oliehoudende poetslappen correct afgesloten heeft.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:24

pol013 schreef:

Ze zijn, zeker in de werksfeer, inderdaad veel formeler. Veel U maar ook weinig persoonlijk info delen met collega's.

Bazen zijn ook echt bazen. Daar luister je naar en je zegt ja en amen. In een discussie gaan met je baas is echt not done. Ze hebben veel meer een hiërarchie.

Helemaal mee eens!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:08

Ik heb gewerkt met duitse studenten.

....wat hier genoemd werd: het vermogen tot analyse (spreek uit: analuuse) is fenomenaal.
Verder beleefdheid en wat hiërarchischer ingesteld. (De prof aanspreken met 'Karel' - dan is een cultuurshock....)

Anecdote: een studente kwam beleefd kloppen terwijl ik in gesprek was. Haar vraag kwam er op neer dat ze in het lokaal/ studiehok ernaast wilde werken, en of het goed was, als ze de typemachine (wij schrijven 1989) op de andere tafel zou zetten.
(Het duurde een paar seconden voor we de vraag gesnopen hadden, geen Nederlandse student zou ooit die vraag gesteld hebben...)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:21

Ik ben zelf 1\4 Duits en opgevoed door mijn Duitse grootmoeder. Ze zijn over het algemeen degelijker en veel conservatiever dan Nederlanders. Maar als je probeert Duits te spreken dan zal alles wel goed gaan.En leuke en vervelende mensen heb je overal.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:48

pol013 schreef:

Heel herkenbaar. Toevallig had ik het er vanmiddag nog met mijn man over, dat hij en zijn collega's inderdaad weinig privé zaken bespreken (dat doet hij slechts met één collega, waar hij het erg goed mee kan vinden) en ook inderdaad het wijzen met het vingertje als er fouten worden gemaakt.
De baas is ook echt de baas, maar wij zijn dat niet zo gewend, dat heeft wel eens tot botsingen geleid. Maar de directheid van mijn man wordt nu heel erg gewaardeerd, er is zeker een wederzijds respect ontstaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:58

Het grappige is dat veel dat formele helemaal niet fijn vinden. Zodra ze buiten hun eigen land werken stappen ze vrijwel accuut over op de meer gemoedelijke informele jij cultuur.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 06:46

Wat ik nog merk is dat Duitsers uit het westen nog steeds de Oostduitsers zien als Ossies.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:28

ts: er schijnt ook een leuk boek te zijn over de verschillen.
Dat beschrijft onder andere hoe een Duitser in Amsterdam bij een rood (fiets)stoplicht staat en niet weet wat hem overkomt dat al die Nederlanders het rode licht alleen als optie/advies aannemen en gewoon doorfietsen na even gekeken te hebben.
Ik vermoed dat het in het Duits is geschreven want de collega die het er toen over had sprak toen nog slecht Nederlands.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:45

Leuk topic zeg! Wij wonen sinds 5 jaar in Emsland (Emmen grens over). Bevalt heel goed. Kinderen gaan hier naar school. Punctueel zijn is ook naar mijn mening niet in Duitsland uitgevonden. En zelfspot is not done. Wat minder enthousiast ben ik over de manier van doen door mensen uit het oostblok bijv. Heel verschil tot nu toe of ik te woord gestaan word door een Duitse of Russisch-Duitse bijv. (Of iemand die kant op)
Verder ervaren we de mensen over het algemeen als toegankelijk en ja ze drinken over het algemeen veel.
De bureaucratie is tot een hoge graad verheven en als het ware een soort van kunst geworden ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:47

Palmera schreef:
Maar: stuur ze niet op vakantie en al helemaal niet uit emigreren. Dan gaat veelal het mis. :+
En verder hou ik wijselijk mijn mond.

La Palma, zomer 2016? -O-

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:07

En.....de meeste Duitsers zijn slecht in Engels! Een Nederlander zou veel sneller bv proberen in het Engels de weg te wijzen. Een Duitser vraagt zelfs in het Buitenland in het Duits naar de weg.

Dit komt ook dat wij de Engelstalige films met ondertitel kijken.
Voor de Duitsers word het gesynchroniseerd.
Wat ik persoonlijk erg vervelend vind.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:12

ThreeFingers schreef:
En.....de meeste Duitsers zijn slecht in Engels! Een Nederlander zou veel sneller bv proberen in het Engels de weg te wijzen. Een Duitser vraagt zelfs in het Buitenland in het Duits naar de weg.

Hahahahaaa jaaaa te grappig dit voorbeeld.
Helemaal grappig als ze denken dat ze engels kunnen _O-

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:34

ThreeFingers schreef:

Ja! Vooral het niveau op de Grundschule is om te huilen, waar de kinderen soms mee thuis kwamen....
Ze halen ook standaard allemaal enen (een één is het hoogste cijfer wat je kunt halen in Duitsland) voor Engels op school en meestal verbeteren ze de leerkrachten ook nog.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:29

ThreeFingers schreef:

Maar dat komt ook weer door die fouten mentaliteit. Waar een Nederland trots is op die 4 Duitse woorden in een zin van 10 woorden ergert de Duitser zich een de 6 foute woorden in een voor hem vreemde taal. En zo wordt het tamelijk lastig om een vreemde taal te leren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:50

ThreeFingers schreef:

Jarenlang was het in NL een soort sport om Duitsers de verkeerde kant op te wijzen. :n
(Ik weet wel dat we die oorlog verloren hebben, maar dat is 77 jaar geleden.)

Dus mijn ervaring is dat ze doorgaans in keurig engels met zwaar accent de weg vragen - en voor mij is het dan de sport om (das krieg is vorüber) in het Duits te antwoorden...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:34

Grappig...de duitsers waar ik mee omga spreken goed engels. En zijn ook al meerderen die mij gevraagd hebben of ik ze nederlands kan leren...ze vinden het maar raar eigenlijk dat nederlanders wel duits spreken maar zij geen nederlands terwijl het vlak bij de grens is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:46

Duits heb er geen koek van gegeten (letterlijk blijkbaar :') ) , ik vind het een prachtig land . Mooie taal en meer ook niet :+ , ik spreek heel slecht tot geen Duits maar die paar woorden maken vaak het verschil wel :j . Vorige week nog Duiters op vrijwilligerswerk voor een bakje Kaffee (hast u kaffee , kijk zover gaat het nog ) , en dan met vingers aangeven hoeveel bakjes koffie ze willen :') . Nee over het algemeen heb ik geen probleem met ze , moet altijd wel grinniken als ik ze fietsen zie met een helmpje op . In Nederland zover van je bed show een helm met fietsen op

Ik ga wel elk jaar naar een kerstmarkt in DLD , met handen en voeten en steenkolen Duits kom je toch al een eind :)

Vorig jaar weekje naar ballonevenement geweest , met als hoofdsponsor Warsteiner bier en op het terrein van je raad het al Warsteiner bier. Dat was van sochtends vroeg tot savonds laat bier en nog meer bier , daar kunnen ze zeker wel wat mee

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:56

Ik ga vaak naar Duitsland, super fijn land....in de winkels zo veel beleefder en behulpzamer dan in Nederland...de oudere Duitser vind ik afstandelijker en gereserveerder, maar komt dat niet door onze eigen lompe licht onbeschofte manier van omgaan met elkaar? Dat de jongere een oudere schoffeert als de normaalste zaak van de wereld?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:16

VogeltjeM schreef:
Palmera schreef:
Maar: stuur ze niet op vakantie en al helemaal niet uit emigreren. Dan gaat veelal het mis. :+
En verder hou ik wijselijk mijn mond.

La Palma, zomer 2016? -O-

Daar doelde ik niet eens op. :) Van deze knul had niemand last, hij is alleen meer dan heel erg dom geweest en daar word hij nu zwaar voor gestraft. Als iedereen die dom doet zo word aangepakt lopen er maar weinig vrije mensen op aarde rond. :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:27

Ik vind het eigenlijk ook best meevallen hoe slecht mensen hier Engels spreken. Was van het weekend in Polen en kan je zeggen, daar is het nog vele malen slechter :') :P Wat ik wel cool vind is dat mensen niet direct op het Engels overstappen als ze horen dat ik uit het buitenland kom. Was vanochtend bij de dokter, en de tweede vraag is waar ik vandaan kom.. maar de rest van het gesprek braaf in het Duits gedaan, ondanks dat het soms een beetje zoeken was naar het hoe en wat :D

Indestal schreef:
Ik ga vaak naar Duitsland, super fijn land....in de winkels zo veel beleefder en behulpzamer dan in Nederland...

En dit!!!! Zelfs in de Lidl, Aldi of Netto kan het personeel je nog beschaafd behandelen hier.. hoef je in Nederland niet om te vragen, wat voor belachelijke toestanden ik allemaal al meegemaakt heb in Leiden.. caissières die klanten vragen of ze blind zijn als ze achteraan een gesloten kassa aansluiten is geen uitzondering -O-

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:37

Ja joh, ze pakken zelfs je boodschappen voor je in..moet je hier eens meemaken...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:15

Dat heb ik nog niemand hier zien doen, maar ik ben al superblij als ze mij gewoon begroeten, zo hoog zijn mijn standards na ervaringen met discounters in Nederland :')