De gezamelijke rekening en samen sparen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:53

moonsparkle schreef:
800 voor jezelf klinkt wel heel veel, maar dan spaar je dus niet echt samen. Ik wil wel rond de 5 a 600 gezamenlijk gaan sparen vooral omdat vakanties en het huis ook grote dingen zijn die je samen doet.

Ik probeer juist te kijken hoe het makkelijker kan en dat we toch goed overzicht houden.

Wij vangen de meeste grotere kosten op met de buffer die we staan hebben. We zijn nu net een weekje op vakantie geweest, volledig betaald met gezamenlijke. Wasmachine/vaatwas bv vervangen gaat ook nog vlot met die buffer. Als we daaronder komen (door een grotere kost), vul ik gewoon in de komende maanden aan.

Ons gezamenlijk inkomen ligt maandelijks tussen de 3600 en 4000€, dus op zich valt die 800€ best wel mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:46

sflj schreef:
lieveli schreef:
Hier gaat alles op 1 grote hoop en als ik iets nodig heb dan koop ik het.

Ik zou dan altijd t gevoel hebben het te moeten vragen wanneer ik iets duurs voor mezelf wil kopen.
Heb jij/ jullie dat niet?

Of me schuldig voelen omdat die ander dan mee betaalt aan iets dat ik zo nodig wil hebben.

Nee, dat gaat hier wel gelijk op. Mijn dure jurkjes vs zijn dure speelgoed. :')

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:55

sflj schreef:
lieveli schreef:

Ik zou dan altijd t gevoel hebben het te moeten vragen wanneer ik iets duurs voor mezelf wil kopen.
.

Vragen klinkt een beetje naar, zo voelt het hier niet. Maar is het zo erg om even te overleggen over een grote aanschaf? Dat gebeurd dan andersom ook he. En wat is eigenlijk een grote aanschaf? Een paar schoenen van €100,- hoeft hier bijvoorbeeld niet overlegd te worden. Stel dat ik een nieuw zadel wil kopen of hij een nieuwe Xbox is het niet gek om dat even te bespreken toch? We zullen het elkaar ook niet verbieden, zijn beide volwassen en weten beide wat we hebben en kunnen besteden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:16

sflj schreef:
lieveli schreef:

Of me schuldig voelen omdat die ander dan mee betaalt aan iets dat ik zo nodig wil hebben.

Nee hoor. Hier hoeft niet gevraagd te worden. Waarom? Het is van ons samen, niet van de één of de ander.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:17

Hier is het gescheiden omdat hij een dure hobby heeft die ik niet wil financieren en waar ik ook geen discussies over wil op het moment dat het wel op 1 hoop zou liggen. Op deze manier hoeven we ons beide niut te verantwoorden en ontstaan er ook geen discussies over :) gescheiden financiën is beter voor ons huwelijk haha.

Anoniem

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:13

Ik zou inderdaad het gevoel hebben dat ik me dan zou moeten verantwoorden als ik een keer een designertas oid wil kopen. Bovendien wil ik dat soort dingen zelf graag van m'n eigen geld kopen en dat overzicht raak je dan snel kwijt denk ik.

Voor ons werkt dit ook prima zo. Ik voel me nu al bezwaard als hij meer betaalt dan ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:34

Lekker doen hoe jullie het willen. Wij zijn gewoon allebei heel makkelijk, in alles. En we zijn sowieso getrouwd in gemeenschap van goederen plus ouders van hetzelfde kind.

Voor ons trouwen zat ik ook wel anders in de wedstrijd.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:46

Bij ons gaat alles op de gezamenlijke rekening. We zijn nu bijna 4 jaar getrouwd en het gaat prima zo. Hij krijgt zijn loon op die rekening, ik stort vanuit mijn bedrijf mijn loon op die rekening en we doen gewoon alles van diezelfde rekening.

In september verwachten we ons 1e kindje en hebben een flinke buffer van te voren kunnen opbouwen. Alles voor de baby is van die buffer afgegaan en er moet nog een andere auto gekocht worden en nog wat dingen in en rondom huis gedaan worden. Maar die buffer blijven we aanvullen en ook weer leegtrekken wanneer we iets willen doen of kopen.

Maandelijks sparen we zo'n 1.250 Euro maar ik weet niet of dat straks na de komst van de baby nog haalbaar is.

Grote uitgaven bespreken we altijd wel even van te voren maar het moet wel echt iets onzinnig zijn wil 1 van ons zeggen nou doe maar niet :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:54

Hier leven we al 20 jaar van één rekening: beide salarissen gaan erop en alles wordt ervan betaald. Getrouwd in gemeenschap van goederen. Als we elkaar qua financiën niet eens zouden kunnen vertrouwen, dan zou dat mijns inziens diep triest zijn. Kleine dingen kopen we doorgaans gewoon, maar grotere dingen gaan netjes in overleg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:04

sflj schreef:
lieveli schreef:

Nee hoor, net nog zonder te vragen voor 200€ aan kleren gekocht 8-) hoewel dat ook in zijn belang is, want je wil toch wel een vrouw in mooie kleren <<) O:)

Grote uitgaven gaan wel in overleg, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. En niemand hoeft zich schuldig te voelen want beiden betalen we overal aan mee. En beiden kopen we gewoon dingen voor onszelf. Tenzij we in de schulden terecht gaan komen natuurlijk, ik hou wel onze financiën nauwlettend in de gaten :j hou erg van sparen en ben op zich geen big spender, en hij ook niet echt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:18

Ruim 20 jaar getrouwd. Allebei inkomen. Echter, in de loop der jaren is dit heel scheef gaan lopen. Hij verdiend veel en veel meer dan ik.

Wij hebben een eigen rekening, eigen spaarrekeningen en naar rato een gezamenlijke rekening. Die is een aantal keer geevalueerd, omhoog of omlaag gesteld. We komen nu niet meer uit, betalen de schoonmaakster ervan, en dat drukt op het huishoud geld.

Wij zijn er blij mee. Ik zeur niet over zijn IT speeltjes en hij niet over de paarden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:20

Hier gaat ook alles op 1 rekening. Man is ook ZZP'er en dat komt op een aparte rekening binnen. We rekenen een vast bedrag aan "loon" wat op onze privérekening wordt gestort en daar komt mijn loon ook op binnen.

Alle zakelijke kosten gaan van de zakelijke rekening af. We sparen zoveel mogelijk op de zakelijke rekening en van ons loon sparen we prive en als er grotere bedragen binnenkomen schuiven we ook weleens wat door naar de prive spaarrekening.

Wij zijn overigens getrouwd en hebben een kind en koophuis.
Nooit gedoe over uitgaven.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:32

Met mm vorige partner hielden we wel alles gescheiden en moet zeggen dat dat soms juist lastiger was. Had de een na aftrekking van de vaste lasten nog wel geld om wat leuks te doen en de ander niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:37

Hier allebei een eigen rekening+spaarrekening en een gezamenlijke rekening + 2 spaarrekeningen. De ene is de "grote dingen spaarrekening", de andere de "overloopspaarrekening".
Ik gooi van mijn salaris een bedrag op de gezamenlijke betaalrekening en als die nog niet leeg was, gooi ik het restant op die overloopspaarrekening. En als we eens een wat duurdere maand hebben, halen we eerst weer het geld van de overloopspaarrekening voor we van onze eigen rekening bijspringen als we tekort dreigen te komen kwa huishoudgeld.
We zetten beiden een bedrag naar rato op de grote dingen spaarrekening, daar hebben we een paar jaar terug de nieuwe wasmachine van betaald en vorig jaar de nieuwe tent en dit jaar staat er een cooker op stapel.
Huis gaat van mijn man zijn rekening, omdat de hypotheek van voor ons huwelijk is. En een hypotheek mag je schijnbaar niet van een rekening betalen waar geen salaris op binnenkomt. Dat konden we niet wijzigen.
Ook gaan uit diezelfde tijd gas-water-licht en een aantal verzekeringen van zijn rekening af, ook al omdat dat zo geregeld is na zijn scheiding.
Hij draait eens per kwartaal uit wat hij aan vaste lasten betaalt, zodat dat voor mij ook inzichtelijk is.

En we betalen op deze manier naar rato, ik momenteel meer dan hij, omdat ik een fors hoger inkomen heb.

Mijn paarden betaal ik zelf, hij zijn fotografie hobby.
Vakanties doen we ook min of meer naar rato, gezien het inkomensverschil en het feit dat hij als zzper geen vakantiegeld krijgt, betaal ik doorgaans zelfs een groter deel, maar dat maakt me echt niet uit.
Ik wil samen met hem op vakantie en wie het dan betaalt maakt niet zo uit.

Als hij eens een keer wat meer inkomen heeft door een leuke klus die veel betaalt, trakteert hij ook gewoon op een etentje ofzo.

Gaat prima zo.

En dan alsnog, als ik eens iets duurs voor mezelf (of de paarden) wil aanschaffen (GPShorloge van m'n vakantiegeld bv), dan overleg ik dat alsnog met hem. En dat doet hij ook met mij als hij iets voor de camera of audio wil aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:42

@ Mavelle: dat is bij ons nu het geval. Ik ben bewust minder gaan werken om meer tijd te hebben voor hem wanneer hij thuis is. Helaas is de maandelijkse bijdrage die ik lever niet aangepast naar mijn lagere loon.
Het scheelt wel dat hij het niet erg vind als ik toch een keer van onze gezamenlijke rekening wat moet afhalen omdat ik anders niet uit kom, zolang ik het maar eerlijk aangeef en daar niet in overdrijf. Momenteel spaar ik weinig tot niks.

Hij is dan wel echter zo'n type kerel die eens spontaan een paar mooie setjes lingerie koopt. Of een jurkje, of een hemdje. De omheining van mijn weiland is de laatste 2 jaar met regelmaat vernield: iemand spant ijzerdraadjes van mijn stroomdraad naar de grond zodat stroom wegloopt, er wordt afval in de weide gestort, er liggen half kapotgeschoten konijnen rondgesmeerd, draad doorgeknipt, stroomklok gestolen, noem maar op. Ik doe niks anders dan herstellen, herstellen en nog een herstellen. Kost handen vol geld. Dit najaar moet de boel ook nog compleet geploegd en herzaaid worden, ook een grote kost.
Zonder dat ik het wist is hij gaan rondkijken voor een oplossing voor het omheiningsprobleem. Ik heb al houten palen staan met stroomdraad. Hij heeft voorgesteld om houten leggers te bestellen en extra palen, zodat ik een volledig houten omheining kan zetten gecombineerd met stroomdraad.

Wij wonen "alleen maar" feitelijk samen. De kans bestaat wel dat we bij bijvoorbeeld huwelijk of wettelijk samenwonen wél alles op 1 hoop gaan gooien, maar dan met de regeling dat alles wat voor ons huwelijk is aangeschaft apart blijft. Zo maak ik dan geen aanspraak op zijn huis, maar hij ook niet op mijn stukken grond, de paarden of mijn auto + trailer.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:59

sflj schreef:
lieveli schreef:

Nee, dat gevoel van moeten vragen heb ik nooit en hij ook niet...We vertrouwen elkaar dat we keuzes zelf kunnen overdenken :+

Grote bijzondere uitgaven worden wel overlegd uiteraard maar dat lijkt mij ook normaal bij eigen rekening?

Ik weet dat hij veel geld uit geeft aan zijn motor (en vooral aan de tochten er om heen) en hij dat ik veel geld uitgeef aan ponylief :+ dat vinden we allebei prima. Als hij gelukkig wordt van een nieuwe gadget en hij het financieel verantwoord vond om te kopen vertrouw ik hem daarin en hoeft hij echt geen verantwoording aan mij af te leggen :=
We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dat vinden mensen vaak heel ouderwets. Maar we delen ons hele leven en onze kinderen, dus waarom niet ook ons geld?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:57

Maar Varekaj vind je dat niet moeilijk/lastig? Ik bedoel jij gaat minder werken zodat je hém meer kunt zien dat is dan toch ook in zijn belang?
Toen mijn vriend meer ging verdienen zei hij zelf nou als jij dan nu eens x bedrag minder betaald dan hou jij ook nog wat over. Alsnog houdt mijn vriend wel een aantal keer meer over dan ik, maar dit is wel naar rato verdeeld.

Ik vind geld een heel vervelend iets, omdat het zo'n bepalend iets is. Ik ben zelf super makkelijk met geld naar vrienden en familie. Maar heb ook partners gehad die zo moeilijk waren daar werd ik helemaal gestresst van.

Zo had ik ooit een ex, en we gingen van mijn ouders naar haar huis (7km verderop) naar mijn huis (60km verderop). Toen we net naar mijn eigen huis wilde vertrekken kwam ik er achter mijn dekbed bij mijn ouders vergeten te zijn en moest deze hebben. Nou dat vond ze echt niet tof want dan moest ze 14 km extra rijden en dat koste toch wel extra geld. Of ik dat dekbed echt nodig had?
:oo ik stond met m'n bek vol tanden en de relatie heeft niet lang meer geduurd :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:27

Dat is inderdaad ook in zijn belang maar zoals gezegd, hij springt dan eens spontaan bij in grote onkosten. Hij waardeert het enorm en op zijn eigen specifieke manier laat hij dat zeker wel blijken :J

Eerlijk gezegd liever zo dan zoals bij mijn schoonbroer en schoonzus. Zij eiste alles gezamenlijk. En dan vooral opdat ze hem kan controleren op elk mogelijk vlak. Die kerel kan nu niet eens meer een biertje doen zonder dat zij het weet, want ze houdt elke cent in de gaten als een havik.

Dan veel liever onze manier.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 02:18

Dat ligt niet aan de manier maar aan de schoonzus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:35

Ja klopt wel haha, maar wij doen dus alles apart om gezeik te vermijden. Lukt prima.

Ik heb gewoon pech dat mijn hobby (paarden) duurder is dan de zijne (fietsen). En onze gezamenlijke hobby (squash) kost ook amper wat.

Maar ik zeg niet dat het noodzakelijk allemaal apart blijft als we zouden trouwen bijvoorbeeld. Kan best dat alles dan wel op 1 hoop komt, mits goed geregeld.

Wij hebben iig zelden discussies over financiële zaken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:44

Bij ons gaat alles op 1 gezamenlijke rekening. Daar komen ook onze salarissen op binnen. We werken beide fulltime maar hij verdient veel meer dan ik. Van de gezamenlijke rekening gaan alle vaste lasten, boodschappen, auto's, verzekeringen en we sparen vanaf die rekening nog voor vakantie etc.

Op de 1e van de maand gaat er een vast bedrag naar onze persoonlijke betaalrekening waarvan we onze persoonlijke uitgaven doen. Hoef dus ook niet te overleggen of ik iets duurs wil kopen want daar kan ik voor sparen vanaf mijn persoonlijke rekening. Heel simpel: op is op. Dus als ik op de helft van de maand al door mijn geld heen ben kan ik de laatste 2 weken niks uitgeven.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:48

Wij hebben een gezamenlijke rekening waarop we elke maand een deel van ons salaris storten en een gezamenlijke spaarrekening. Daarnaast allebei een privé rekening waarop ons salaris gestort wordt. En we hebben allebei een privé spaarrekening.
Gaat prima zo!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:22

Varekaj schreef:
Ja klopt wel haha, maar wij doen dus alles apart om gezeik te vermijden. Lukt prima.

Ik heb gewoon pech dat mijn hobby (paarden) duurder is dan de zijne (fietsen). En onze gezamenlijke hobby (squash) kost ook amper wat.

Maar ik zeg niet dat het noodzakelijk allemaal apart blijft als we zouden trouwen bijvoorbeeld. Kan best dat alles dan wel op 1 hoop komt, mits goed geregeld.

Wij hebben iig zelden discussies over financiële zaken.

Ja maar hij springt soms bij, bij grote dingen. Maar jij gaat maandelijks minder verdienen en dus ook minder geld over houd. Zou dat bij kinderen ook zo zijn als jij er voor kiest minder te werken?
Hij houdt allemaal geld over om leuke dingen te doen maar jij kan dan niet mee?

Het enige 'stomme' met alles op een hoop zou ik kado's voor een ander kopen vinden. Natuurlijk gaat het om het kado zelf en de gedachte dat iemand moeite voor je doet maar het is natuurlijk jullie geld.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:36

Maar langs de andere kant is varekay s vriend altijd weken weg en heeft ze al die weken de tijd en ruimte voor haar paarden. K hzb ook al ergens gelezen dat ze niet express halftijds is gaan werken maar omdat er niet meer uren waren en dat ze het niet erg vind want dan heeft ze meer tijd voor de paarden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:38

Wij hebben elk apparte zicht en spaarrekening en gezamenlijke zicht en spaarrekening.
Als we verhuizen gaat waarschijnlijk alles op de grote hoop wat voor ons makkelijker lijkt.