Samenwonen.... HELP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:30

https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... agpartner/

Kijk even op de volgende link, dan weet je meteen of je een toeslagpartner hebt. Toen ik samenwoonde in een huur appartement was mijn vriend niet mijn toeslagpartner of vv.
Nu we een huis hebben gekocht is dat anders natuurlijk. Verder hebben wij een gezamenlijke rekening, hiervan gaan alle vaste lasten incl sparen af. Het bedrag wat overblijft gaat door 2 en is voor onze eigen rekening voor de hobby's.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:47

rina schreef:
miccamaaike schreef:
Jemig dit voelt echt ontzettend koeltjes. Ik snap echt niet dat je dit zo wilt. Je bent al zo lang samen, dan wil je toch kunnen zeggen dat het huis van jullie samen is. En als jij overlijdt dan is het toch ook prima dat je eigen man erfgenaam is. Jeetje wat is dit berekenend zeg.

Mag jij berekenend en koeltjes vinden. Wij vinden het beide zakelijk, en ja zo zitten wij beide nu eenmaal in elkaar. Zelfs na 15 jaar kan een huwelijk nog op de klippen lopen, en op deze manier is er geen ruzie over de materiële zaken. Dus berekenend ja mss wel, maar aan de andere kant helpt het ook mocht het fout lopen. Persoonlijk vind ik dat er veel te makkelijk over dat samendoen gedaan wordt. En als het dan fout loopt is het een gevecht ohne ende omdat beide partijen vinden dat ze er recht op hebben. Beide hebben dus hun voors en tegens ;)
Ik kan het je zelfs nog fijner vertellen, mijn zus heeft wel haar deel aan erfenis gehad, heeft een huis op naam gekregen, is na 10 jaar gescheiden en einde liedje is dat ze het huis overgedaan heeft aan dr ex omdat ze zelf het niet kon betalen. Die zit nu fijn weer in een huurhuis en heeft niks meer. Ben je dan blij? Het huis zou en zal dan wel de erfenis voor haar kinderen worden, maar als dr ex het in de tussentijd verkoopt heeft zij daar niks over te zeggen.

Je kunt een hoop ellende besparen als je huwt op huwelijksevoorwaarden.
Maar daar kan je ook in opnemen dat het bij een overlijden is alsof je gehuwd bent in agvg.
Mijn partner is zzp dus wij zouden ook trouwen op hvw maar wel zo regelen dat bij mijn overlijden het verrekend wordt alszijnde agvg.
Je kunt dingen precies zo regelen als je zelf wilt.

Ik snap uit jouw verhaal niet helemaal wat er precies bij je zus gebeurd is overigens.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:27

Het belangrijkste is in mijn ogen dat beide partners het er mee eens zijn.

Wij verdienen vrijwel evenveel, leggen 50/50 in op een gezamenlijke rekening waar we de boodschappen en uitjes van betalen, en ook iets op sparen.

Qua huis ligt het ook een beetje aan de hypotheek die je hebt, vind ik. Met een annuïtaire hypotheek is je rente in het begin bijvoorbeeld heel laag in verhouding tot het deel aflossing. Dan zou ik persoonlijk de helft van de rente bijdragen niet echt eerlijk vinden, aangezien dat waarschijnlijk erg weinig is. Ik zou het deel wat hij mee betaalt eerder zien als een soort huur, waarbij je geen huisjesmelker wilt zijn. Dus kijken wat z'n lasten nu zijn, wat jij gemiddeld over de hele hypotheekperiode aan rente betaalt, en op basis daarvan een huurbedrag vaststellen.

Succes in ieder geval, en veel plezier met samenwonen!

marschwood

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:02

ik zou alle vaste lasten en boodschappen samen betalen.Nu hij apart woont moet hij toch ook huur
en gwl betalen.Als hij dan nu op een aparte spaarrekening de waarde van de helft vd hypotheek stort elke maand kan dat gebruikt worden om af te lossen als het huis ook op zijn naam komt.Gaan jullie uit elkaar is dat wat hij gespaard heeft voor hem.