Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ODonoghue schreef:Hoi!
Met mijn ouders heb ik heeeel lang geleden de afspraak gemaakt om tot mijn 18e niets te drinken, als dit lukte zouden zij mijn rijbewijs betalen. Ik ben nu 17, druk bezig met rijles en binnenkort theorie.
Als ik met vrienden een avondje weg ga is er ALTIJD drank in het spel, en iedereen wordt aangeschoten of dronken. Dit zorgt er nu voor dat ik het gewoon niet meer leuk vind om met vrienden weg te gaan, ik word er al chagrijnig van als iemand 1 biertje heeft, wat waarschijnlijk jaloezie is. Als iedereen gezellig een glaasje doet wil ik uiteraard ook gezellig meedoen. Wat hopelijk begrijpelijk is voor jullie.
Helaas kan dat niet en ik heb ook nog nooit een druppel gehad.
Nu wil ik binnenkort met mijn ouders een gesprek aanknopen,
Om hopelijk tot een compromis te komen.
Omdat ik:
- nu mijn grenzen niet weet, en als ik 18 ben en drank mag kopen ik dan misschien meteen te ver ga omdat ik het effect niet ken.
- ik binnenkort ga studeren in een andere provincie en ik niet weet hoe het er daar aantoe gaat + zij hebben geen zich op me dus het wordt alleen maar moeilijker
- het ook leuk wil hebben als ik weg ga met vrienden
Weten jullie hoe ik een goed compromis sluit dat we beiden tevreden zijn?
Ik dacht aan iets van een maximaal % wat ik dan mag oid?
..Kuggur schreef:Ik zie de logica niet zo van je opmerking, wat bedoel je? Vind je dat bedrag maar kleingeld?
Tsja als de TS dat minder dan een jaar geen alcohol aanraken minder waard vind dan dat, dan is de keus waar ik het eerder over had gauw gemaakt.
Janine1990 schreef:Kuggur schreef:Ik zie de logica niet zo van je opmerking, wat bedoel je? Vind je dat bedrag maar kleingeld?
Tsja als de TS dat minder dan een jaar geen alcohol aanraken minder waard vind dan dat, dan is de keus waar ik het eerder over had gauw gemaakt.
Is meer een zijsprongetje hoor... Iedereen loopt altijd te roepen dat een rijbewijs ontzettend duur is en blablabla. Maar ze vergeten wel dat ze er jaaaaren mee vooruit kunnen. Pas vanaf een bepaalde (hoge) leeftijd moet je elke zoveel jaar een verklaring van de dokter hebben waarmee je je rijbewijs kan verlengen.
Dus ja, in dat opzicht vind ik het een schijntje ja... Soms helpt het relativeren van dit soort dingen bij het maken van een besluit
). Dus echt geen stevige drinker, maar ik koop rustig het bier voor mn 17jarig broertje. Ik vind die afspraak van 18+ vooral onzin.
. Dat je daarna aangeeft van de afspraak mbt rijbewijs en dat je deze afspraak ook respecteert. Dat je het daarom ook bespreekbaar wilt maken. En dan rustig vragen hoe je ouders hierin staan. Geef ze de tijd ook om te wennen, want veel ouders zijn gewoon bezorgd en willen niet dat je iets overkomt. Die zien gelijk schrikbeelden van auto's op de kop en dochters die niet meer thuis komen.
. Ik denk zomaar dat dat minder in goede aarde zal vallen. Spreek ook niet zomaar af max zoveel en meer niet. Maar spreek af dat je je verantwoordelijkheid neemt. Dat je bijv belt om opgehaald te worden als je het niet vertrouwd. Kortom laat zien dat ze op jouw oordeel kunnen vertrouwen.
Janine1990 schreef:Madison schreef:Bizar dat er gesproken wordt over 'ontspanning' en 'het leuk hebben' in relatie tot alcohol. Alsof slechts alcohol ervoor kan zorgen dat je ontspannen kunt zijn en het leuk kunt hebben met vrienden. Kennelijk heb je dan niet de juiste vrienden om je heen, als deze allemaal drinken.
Je bent jong, dus je zal het wellicht irritant vinden dat je dit soort reacties krijgt, maar echt, het is niet per se nodig om te drinken.....
Ik denk dat je het anders moet bekijken... Het heeft niet te maken met de alcohol, maar met de groepsdruk die TS voelt. Ook al zegt niemand er wat van, je gaat jezelf afvragen wat je mist, of mensen je misschien anders vinden etc. En dat is op die leeftijd natuurlijk een stuk meer aanwezig dan wanneer je de puberteit ver voorbij bent. In dat opzicht begrijp ik TS volledig.
Daarnaast begrijp ik al die afspraken en verboden totaal niet. Wat win je ermee? Nog meer stiekem gedoe van je kinderen (TS, je bent echt een uitzondering dat je hier zo mee omgaat, vind ik heel erg knap!), en meer problemen als ze eindelijk écht mogen...
Denk maar aan het aantal comazuipers dat sinds de nieuwe wet is toegenomen (terwijl het aantal mensen onder de 18 dat drinkt is afgenomen). Mensen gaan helemaal los als ze het eindelijk mogen.
Mijn ouders hebben ons altijd losgelaten daarin. We kregen toch wel een rijlessenpakket, en ze wilden daarin geen onderscheid maken en daarbij het risico lopen dat ze werden bedrogen door een van de kinderen. Mijn zusje rookte, dat wisten ze. En dan ging het in dit geval om roken (drinken was bij ons sowieso nooit een issue, ook in het kader van 'dit zijn de consequenties, doe ermee wat je wilt maar ruim je eigen rotzooi op'), maar als je dingen gaat verbieden die je voor volwassenen acht, hoe verwacht je dan dat je kinderen bij je aankloppen als het gaat om andere 'volwassen' dingen? Niet? Ook gewoon stiekem?
Anyhow, gelukkig is TS van het betrouwbare soort. Dat is haar enorm te prijzen. TS, ik zou het niet echt aankaarten als zijnde 'hoe kunnen we deze afspraak veranderen', ik zou gewoon vertellen wat de situatie is. Desnoods vragen: "Hoe deed jij dat vroeger, mam?" "Hoe ging dat bij jullie vroeger, pap?" Vertel dat je je vervelend voelt, bang bent dat wanneer je niet meer meegaat, je straks buiten de groep valt (althans, dat neem ik aan). Vraag ze advies... Want als ik jouw verhaal zo lees, gaat het helemaal niet om het drinken, maar om het groepsgevoel en bang zijn dat je het buitenbeentje wordt.
.Jester_ schreef:Jongens het is drank en het is een puber. Ja als iedereen het doet wil jij het ook. 99% wil gewoon eens weten hoe het nou is om ladderzat te zijn
Janine1990 schreef:Madison schreef:Bizar dat er gesproken wordt over 'ontspanning' en 'het leuk hebben' in relatie tot alcohol. Alsof slechts alcohol ervoor kan zorgen dat je ontspannen kunt zijn en het leuk kunt hebben met vrienden. Kennelijk heb je dan niet de juiste vrienden om je heen, als deze allemaal drinken.
Je bent jong, dus je zal het wellicht irritant vinden dat je dit soort reacties krijgt, maar echt, het is niet per se nodig om te drinken.....
Ik denk dat je het anders moet bekijken... Het heeft niet te maken met de alcohol, maar met de groepsdruk die TS voelt. Ook al zegt niemand er wat van, je gaat jezelf afvragen wat je mist, of mensen je misschien anders vinden etc. En dat is op die leeftijd natuurlijk een stuk meer aanwezig dan wanneer je de puberteit ver voorbij bent. In dat opzicht begrijp ik TS volledig.
Daarnaast begrijp ik al die afspraken en verboden totaal niet. Wat win je ermee? Nog meer stiekem gedoe van je kinderen (TS, je bent echt een uitzondering dat je hier zo mee omgaat, vind ik heel erg knap!), en meer problemen als ze eindelijk écht mogen...
Denk maar aan het aantal comazuipers dat sinds de nieuwe wet is toegenomen (terwijl het aantal mensen onder de 18 dat drinkt is afgenomen). Mensen gaan helemaal los als ze het eindelijk mogen.
Mijn ouders hebben ons altijd losgelaten daarin. We kregen toch wel een rijlessenpakket, en ze wilden daarin geen onderscheid maken en daarbij het risico lopen dat ze werden bedrogen door een van de kinderen. Mijn zusje rookte, dat wisten ze. En dan ging het in dit geval om roken (drinken was bij ons sowieso nooit een issue, ook in het kader van 'dit zijn de consequenties, doe ermee wat je wilt maar ruim je eigen rotzooi op'), maar als je dingen gaat verbieden die je voor volwassenen acht, hoe verwacht je dan dat je kinderen bij je aankloppen als het gaat om andere 'volwassen' dingen? Niet? Ook gewoon stiekem?
Anyhow, gelukkig is TS van het betrouwbare soort. Dat is haar enorm te prijzen. TS, ik zou het niet echt aankaarten als zijnde 'hoe kunnen we deze afspraak veranderen', ik zou gewoon vertellen wat de situatie is. Desnoods vragen: "Hoe deed jij dat vroeger, mam?" "Hoe ging dat bij jullie vroeger, pap?" Vertel dat je je vervelend voelt, bang bent dat wanneer je niet meer meegaat, je straks buiten de groep valt (althans, dat neem ik aan). Vraag ze advies... Want als ik jouw verhaal zo lees, gaat het helemaal niet om het drinken, maar om het groepsgevoel en bang zijn dat je het buitenbeentje wordt.