Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:29

Ik had gewild dat mijn ouders zo lief waren om zo'n soort deal met mij te maken.
Weet je wel hoe duur een rijbewijs is?!

Ik heb mij uit mn naad gewerkt om mn rijbewijs eindelijk op mijn 22e te kunnen betalen.
Daar had ik best heel wat glaasjes voor willen laten staan.

En zo ga jij zeker ook denken als je je rijbewijs zelf moet betalen maar dan wel 'lekker' kunt drinken.
Meid, echt, alcohol is niet alles.
Laat die alcohol nog een klein jaartje staan en wees je ouders ontzettend dankbaar dat zij dit voor je willen doen en haal je rijbewijs!

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:32

Ik vind het best wel grappig dat TS nergens op reageerd om dan het rijbewijs zelf te gaan betalen.

Als ik iets wou en men ouders zagen het niet zitten. Goed dan betaal je het zelf.
Los staand van drank of niet.

Wacht dat jaar nu gewoon af ouderd betalen je rijbewijs.
En jij kan met dat geld wat je hebt gespaart lekker op zuipvakantie gaan in Salou. ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:39

ODonoghue schreef:
Hoi!

Met mijn ouders heb ik heeeel lang geleden de afspraak gemaakt om tot mijn 18e niets te drinken, als dit lukte zouden zij mijn rijbewijs betalen. Ik ben nu 17, druk bezig met rijles en binnenkort theorie.
Als ik met vrienden een avondje weg ga is er ALTIJD drank in het spel, en iedereen wordt aangeschoten of dronken. Dit zorgt er nu voor dat ik het gewoon niet meer leuk vind om met vrienden weg te gaan, ik word er al chagrijnig van als iemand 1 biertje heeft, wat waarschijnlijk jaloezie is. Als iedereen gezellig een glaasje doet wil ik uiteraard ook gezellig meedoen. Wat hopelijk begrijpelijk is voor jullie.
Helaas kan dat niet en ik heb ook nog nooit een druppel gehad.

Nu wil ik binnenkort met mijn ouders een gesprek aanknopen,
Om hopelijk tot een compromis te komen.

Omdat ik:
- nu mijn grenzen niet weet, en als ik 18 ben en drank mag kopen ik dan misschien meteen te ver ga omdat ik het effect niet ken.
- ik binnenkort ga studeren in een andere provincie en ik niet weet hoe het er daar aantoe gaat + zij hebben geen zich op me dus het wordt alleen maar moeilijker
- het ook leuk wil hebben als ik weg ga met vrienden

Weten jullie hoe ik een goed compromis sluit dat we beiden tevreden zijn?
Ik dacht aan iets van een maximaal % wat ik dan mag oid?

als iedereen gezellig een drankje doet wil je gezellig mee doen.. Maar dat spreekt de tweede regel in je stuk tegen. er raakt altijd wel iemand aangeschoten of dronken.. Wat is daar gezellig aan.. Of wat lijkt er je zo leuk aan aangeschoten of dronken worden? ik denk dat je jezelf die vraag eerst goed moet stellen.

wat betreft je argumenten om nu al te gaan drinken..
Het eerste argument is eigenlijk een hele rare.. Want je wilt dus van je ouders toestemming krijgen om de grenzen op te gaan zoeken, voor je drank mag kopen.. Wil je dan dat zij de drank voor je regelen zodat jij kunt uitzoeken waar je aangeschoten, dronken en knock out gaat?

En ben je zo onzeker en beinvloedbaar dat je jezelf niet met alcohol vertrouwd over een paar maanden? want in dat geval, zou ik niet zeggen nu alcohol proberen.. maar gewoon het gebruik van alcohol uitstellen tot je 80e ;)..

Als je argumenten wilt dan zou ik het eerder zo inkleden:

Paps en mams, ik sta helemaal achter onze afspraak om geen alcohol te gebruiken tot ik 18 ben. Maar wat ik zelf moeilijk vind, is dat ik kort daarop op mijzelf ga wonen en dan dus geen ervaring heb met het gevoel van wat alcohol met je kan doen, in een veilige situatie zoals hier thuis.. Is het misschien een optie dat ik met jullie samen tot ik ga studeren, s avonds bij het eten een glaasje wijn kan krijgen, zodat ik wel bekend raak met hoe alcohol voelt en wat het doet, zonder dat er daarbij invloed van vrienden is en zonder dat er een groepsdruk is om meer te pakken in 'gezellige' omgeving zonder dat ik weet wat het met mij zal doen.

Nee, dan heb je dus geen drank als je uitgaat.. Maar dan heb je dus wel een kennismaking met drank voordat je op kamers gaat.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:40

Kmbrly schreef:
Wacht dat jaar nu gewoon af ouderd betalen je rijbewijs.
En jij kan met dat geld wat je hebt gespaart lekker op zuipvakantie gaan in Salou. ;)

:') dan laat je in ieder geval meteen aan je ouders merken dat ze je met een gerust hart op kamers kunnen laten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:48

Kuggur schreef:
Ik zie de logica niet zo van je opmerking, wat bedoel je? Vind je dat bedrag maar kleingeld?
Tsja als de TS dat minder dan een jaar geen alcohol aanraken minder waard vind dan dat, dan is de keus waar ik het eerder over had gauw gemaakt.

Is meer een zijsprongetje hoor... Iedereen loopt altijd te roepen dat een rijbewijs ontzettend duur is en blablabla. Maar ze vergeten wel dat ze er jaaaaren mee vooruit kunnen. Pas vanaf een bepaalde (hoge) leeftijd moet je elke zoveel jaar een verklaring van de dokter hebben waarmee je je rijbewijs kan verlengen.
Dus ja, in dat opzicht vind ik het een schijntje ja... Soms helpt het relativeren van dit soort dingen bij het maken van een besluit ;)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:08

Janine1990 schreef:
Kuggur schreef:
Ik zie de logica niet zo van je opmerking, wat bedoel je? Vind je dat bedrag maar kleingeld?
Tsja als de TS dat minder dan een jaar geen alcohol aanraken minder waard vind dan dat, dan is de keus waar ik het eerder over had gauw gemaakt.

Is meer een zijsprongetje hoor... Iedereen loopt altijd te roepen dat een rijbewijs ontzettend duur is en blablabla. Maar ze vergeten wel dat ze er jaaaaren mee vooruit kunnen. Pas vanaf een bepaalde (hoge) leeftijd moet je elke zoveel jaar een verklaring van de dokter hebben waarmee je je rijbewijs kan verlengen.
Dus ja, in dat opzicht vind ik het een schijntje ja... Soms helpt het relativeren van dit soort dingen bij het maken van een besluit ;)

En op de leeftijd waarop je 5 euro per uur verdient heb je 3.000+ niet zo bij elkaar, dus ja, als je het vanaf die kant bekijkt mag ze haar ouders op haar blote knietjes bedanken voor die uren en uren werk die ze haar besparen.

MissBmx

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:19

Ik snap je ouders wel, al nemen ze nu wel het risico dat je stiekem gaat drinken.
Wel vind ik dat wel de aller aller aller stomste reden om te gaan drinken is omdat je vrienden dat ook doen en je erbij wil horen. Laat dat niet de reden zijn.

Aan de andere kant ach wat is dat jaartje nou dat houd je vast nog wel vol.Je bent toch wel volwassen genoeg om straks niet de flessen wijn naar binnen te gooien om in te halen van wat je gemist hebt.
Denk ook niet dat dat de bedoeling is van je ouders om je nu zo te remmen dat je straks helemaal los gaat.
Dat hoort ook bij verantwoordelijkheid dragen. Als je nu al twijfeld aan jezelf of je misschien je grens niet kent en straks veel te veel gaat drinken, dan zullen je ouders ws je alcohol verbieden tot je 30e

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:21

@Janine, bedenk ook dat er een heleboel banen afvallen als je geen rijbewijs hebt. Veel (goed betalende) banen liggen niet in de buurt van OV, of je moet er juist door het hele land voor rijden. Het scheelt echt enorm als je je carriere kunt beginnen met een rijbewijs op zak.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:25

Misschien mag je wel een keer wat drinken als je ouders erbij zijn ;)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:34

Ik zou het als ouder op prijs stellen dat je er open en eerlijk over wilt praten. Het zegt in elk geval dat je dingen niet stiekem wilt doen en dat vind ik heel lief van je. Ik heb zelf niet zo'n moeite met alcohol. Ik ben tot mn 19e 2x dronken geweest en daartussen dronk ik eigenlijk nooit. En nu nemen we zo af en toe een wijntje (en soms wel wat meer dan 1 ;) ). Dus echt geen stevige drinker, maar ik koop rustig het bier voor mn 17jarig broertje. Ik vind die afspraak van 18+ vooral onzin.
Maar hoe jouw ouders erin staan weet ik natuurlijk niet.

Denk goed na over je argumenten. Wat je nu noemt zijn voor jou natuurlijk goede argumenten, maar je ouders vinden ze waarschijnlijk niet zo sterk.
Ik zou zelf aangeven dat je ziet dat er binnen je vriendengroep en bij het uitgaan wel gedronken wordt en dat je hier nieuwsgierig naar bent en dit toch ook wil gaan proberen. Het is niet verkeerd om iets te willen ontdekken ;). Dat je daarna aangeeft van de afspraak mbt rijbewijs en dat je deze afspraak ook respecteert. Dat je het daarom ook bespreekbaar wilt maken. En dan rustig vragen hoe je ouders hierin staan. Geef ze de tijd ook om te wennen, want veel ouders zijn gewoon bezorgd en willen niet dat je iets overkomt. Die zien gelijk schrikbeelden van auto's op de kop en dochters die niet meer thuis komen.
Als ze vrij heftig reageren kun je afspreken of ze er over na willen denken en er later op terug komen. Laat vooral zien dat je verantwoordelijk bent, dat je heus niet in 7 sloten tegelijk gaat lopen. Dat je tot nu toe ook aan de afspraak gehouden hebt en ipv stiekem bij een vriendin te drinken en daar te slapen er liever eerlijk over wilt kunnen praten.
Dát zal mogelijk je ouders overtuigen en ze genoeg vertrouwen geven. Of niet, en dan kun je ervoor kiezen je rijbewijs bijv zelf te gaan betalen. Ik zou verder mn mond houden dat iedereen van je vrienden dronken is en dat je het als enige nuchtere bijzonder ongezellig vindt ;). Ik denk zomaar dat dat minder in goede aarde zal vallen. Spreek ook niet zomaar af max zoveel en meer niet. Maar spreek af dat je je verantwoordelijkheid neemt. Dat je bijv belt om opgehaald te worden als je het niet vertrouwd. Kortom laat zien dat ze op jouw oordeel kunnen vertrouwen.
Dan nog 1 tip, ik was ook 16 toen ik mn eerste drankje dronk. Omdat je niks gewend bent, kan die vrij pittig vallen. Zorg dat je van tevoren goed gegeten hebt. Want ik houd altijd maat, maar ben ik dronken dan dus niet meer. En vraag een goede redelijk nuchtere vriendin goed op je te passen. En dus niet zo een die denkt ohhh ze mag eindelijk dus de drank maar doorschuift.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:38

Je hebt de afspraak met je ouders dat ze je rijbewijs betalen als je geen alcohol drinkt tot je 18de. Als jij graag een glaasje met je vrienden mee drinkt dan moet je zelf je rijbewijs betalen. Hoe simpel kan het zijn?

Ik had dezelfde afspraak met mijn ouders maar dan met roken, en ik had nou ook niet echt de behoefte om wel te gaan roken omdat mijn vrienden dat nou eenmaal wel deden met uitgaan. Ook niet nadat ik eenmaal mijn rijbewijs had. Ook als dat een afspraak met alcohol was geweest had ik dat totaal geen probleem gevonden.

Mijn man had trouwens ook de afspraak om niet te roken en dat zijn ouders zijn rijbewijs zouden betalen, hij heeft ervoor gekozen wel te gaan roken (nu al heel wat jaar weer gestopt) maar kon dus mooi zijn eigen rijbewijs betalen.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:59

Niet alles gelezen..

Ik snap ts ook wel, maar heb meer het idee dat ze zich gevangen in de afspraak voelt als dat ze persee wil drinken. De argumenten vind ik dan weer niet zo heel sterk
-ik weet niet waar mijn grens ligt.)

Ik zou het gewoon bespreekbaar maken met je ouders en kijken wat daar uit gaat komen, wel knap van je dat je het aangeeft en idd niet stiekem gaat doen :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:13

Ik snap je ook heel goed. Je wil waarschijnlijk ook gewoon weten wat het nou allemaal precies is, want iedereen doet iets wat jij nooit ervaren hebt en dus misschien ook niet helemaal goed begrijpt. Persoonlijk vind ik zo'n strikte regel van tot je 18e niks en daarna zoek je het maar uit ook niet heel verantwoord, precies om de punten die je zelf aangeeft.

Misschien kun je voorstellen dat je twee of drie drankjes op een avond mag of dat je geen sterke drank neemt. Bij ons thuis hebben we eigenlijk vanaf het moment dat we op stap gingen (14/15 was toen normaal geloof ik) mogen drinken, zolang het bij bier of wijn bleef en bij thuiskomst moesten we ons even melden zodat onze ouders zagen dat we het niet te bont gemaakt hadden. Naarmate we ouder werden verdwenen deze regels natuurlijk langzamerhand. Misschien vinden je ouders zoiets ook wel een prettig idee?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:17

Twee of drie drankjes op een avond? Goeie hemel, één glaasje lijkt me op die leeftijd méér dan genoeg.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:18

En dan ook je lessen en rijbewijs zelf betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:54

Waarom moet iedereen altijd gelijk zo hysterisch en hatelijk reageren als het over drank gaat hier? Laatst ook al een topic over een meisje wiens vriend niet goed met drank om kon gaan was gelijk een alcoholist... Ik zou er gewoon serieus eens met je ouders over praten dat je het graag wil proberen. Wij hadden dezelfde afspraak thuis maar dan met roken, ik heb voor mijn 18e wel eens gerookt om het te proberen en heb daar nooit over gelogen, mijn situatie was wel erg anders en het roken was meer omdat iedereen het deed + ik was al het buitenbeentje dus probeerde zoveel mogelijk mee te doen om er een beetje "bij te horen". Dat raad ik je dus sowieso niet aan maar ik snap je wel, de meeste jeugd tegenwoordig drinkt al vanaf hun 14e dus ik snap dat als je de enige bent die niet mag drinken terwijl je ook nieuwsgierig bent dat wel lastig is, ik heb de drank behoefte nooit zo gehad om te proberen op die leeftijd maar dus wel met roken..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:56

Janine1990 schreef:
Madison schreef:
Bizar dat er gesproken wordt over 'ontspanning' en 'het leuk hebben' in relatie tot alcohol. Alsof slechts alcohol ervoor kan zorgen dat je ontspannen kunt zijn en het leuk kunt hebben met vrienden. Kennelijk heb je dan niet de juiste vrienden om je heen, als deze allemaal drinken.

Je bent jong, dus je zal het wellicht irritant vinden dat je dit soort reacties krijgt, maar echt, het is niet per se nodig om te drinken.....

Ik denk dat je het anders moet bekijken... Het heeft niet te maken met de alcohol, maar met de groepsdruk die TS voelt. Ook al zegt niemand er wat van, je gaat jezelf afvragen wat je mist, of mensen je misschien anders vinden etc. En dat is op die leeftijd natuurlijk een stuk meer aanwezig dan wanneer je de puberteit ver voorbij bent. In dat opzicht begrijp ik TS volledig.

Daarnaast begrijp ik al die afspraken en verboden totaal niet. Wat win je ermee? Nog meer stiekem gedoe van je kinderen (TS, je bent echt een uitzondering dat je hier zo mee omgaat, vind ik heel erg knap!), en meer problemen als ze eindelijk écht mogen...
Denk maar aan het aantal comazuipers dat sinds de nieuwe wet is toegenomen (terwijl het aantal mensen onder de 18 dat drinkt is afgenomen). Mensen gaan helemaal los als ze het eindelijk mogen.

Mijn ouders hebben ons altijd losgelaten daarin. We kregen toch wel een rijlessenpakket, en ze wilden daarin geen onderscheid maken en daarbij het risico lopen dat ze werden bedrogen door een van de kinderen. Mijn zusje rookte, dat wisten ze. En dan ging het in dit geval om roken (drinken was bij ons sowieso nooit een issue, ook in het kader van 'dit zijn de consequenties, doe ermee wat je wilt maar ruim je eigen rotzooi op'), maar als je dingen gaat verbieden die je voor volwassenen acht, hoe verwacht je dan dat je kinderen bij je aankloppen als het gaat om andere 'volwassen' dingen? Niet? Ook gewoon stiekem?

Anyhow, gelukkig is TS van het betrouwbare soort. Dat is haar enorm te prijzen. TS, ik zou het niet echt aankaarten als zijnde 'hoe kunnen we deze afspraak veranderen', ik zou gewoon vertellen wat de situatie is. Desnoods vragen: "Hoe deed jij dat vroeger, mam?" "Hoe ging dat bij jullie vroeger, pap?" Vertel dat je je vervelend voelt, bang bent dat wanneer je niet meer meegaat, je straks buiten de groep valt (althans, dat neem ik aan). Vraag ze advies... Want als ik jouw verhaal zo lees, gaat het helemaal niet om het drinken, maar om het groepsgevoel en bang zijn dat je het buitenbeentje wordt.

Volledig met je eens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:58

Hysterisch en hatelijk?
Ts heeft een afspraak met haar ouders die ze niet na wil komen.
Waarom is het dan verkeerd om te zeggen dan ook je rijbewijs betalen.
Dat is immers de deal.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:01

Dat beslissen haar ouders toch? Er over willen praten lijkt me sowieso niet verkeerd, juist heel volwassenen van de TS. Misschien loopt het wel op niks, maar dan hebben ze in ieder geval een goed gesprek gehad. Hoeveel tieners zetten het wel niet op een zuipen, terwijl de ouders denken dat hun kind niks drinkt? Dat zijn er wel zo veel. En begrijpen doe ik het niet, want je zou toch wel denken dat je het merkt als je kind zat is (geweest).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:03

Jongens het is drank en het is een puber. Ja als iedereen het doet wil jij het ook. 99% wil gewoon eens weten hoe het nou is om ladderzat te zijn

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:04

Je kunt twee dingen doen;

- Nu, een jaar voordat de deal voorbij is, een alcoholisch drankje nuttigen en zelf je rijbewijs moeten betalen (van +- 2000 euro)

- Nog even een jaartje wachten, je rijbewijs halen en daarna lekker rustig gaan experimenteren met drankjes :)

Als ik een dergelijke deal gekregen had dan wist ik het wel! Ik vermoed ook dat jouw ouders geen compromis aangaan, afspraak is afspraak :).

Wat is nou dat jaartje nou?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:05

Jester_ schreef:
Jongens het is drank en het is een puber. Ja als iedereen het doet wil jij het ook. 99% wil gewoon eens weten hoe het nou is om ladderzat te zijn

dan maakt 17 of 18 ook niet mee ruit.
Maar een excuus als ik ken straks mijn eigen grens niet dat is wel een erg slap excuus.
Zeg gewoon dat je nieuwsgierig bent om te weten wat het met je doet en of je het lekker vind of omdat je wil doen wat je vrienden ook doen en dok dan ook gewoon je eigen rijbewijs.... wat dan ws inhoud dat je niet of minder drinkt wat drank is zóóó duur dan kan je amper sparen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:06

Tja zo was de afspraak bij ons dat ik geen rijbewijs en auto kreeg en mijn broers wel, omdat ik altijd paard had gereden en dat al duur genoeg was.

1x raden wie er na een goed gesprek toch een rijbewijs heeft gekregen (oke enkel geen auto)

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:08

Janine1990 schreef:
Madison schreef:
Bizar dat er gesproken wordt over 'ontspanning' en 'het leuk hebben' in relatie tot alcohol. Alsof slechts alcohol ervoor kan zorgen dat je ontspannen kunt zijn en het leuk kunt hebben met vrienden. Kennelijk heb je dan niet de juiste vrienden om je heen, als deze allemaal drinken.

Je bent jong, dus je zal het wellicht irritant vinden dat je dit soort reacties krijgt, maar echt, het is niet per se nodig om te drinken.....

Ik denk dat je het anders moet bekijken... Het heeft niet te maken met de alcohol, maar met de groepsdruk die TS voelt. Ook al zegt niemand er wat van, je gaat jezelf afvragen wat je mist, of mensen je misschien anders vinden etc. En dat is op die leeftijd natuurlijk een stuk meer aanwezig dan wanneer je de puberteit ver voorbij bent. In dat opzicht begrijp ik TS volledig.

Daarnaast begrijp ik al die afspraken en verboden totaal niet. Wat win je ermee? Nog meer stiekem gedoe van je kinderen (TS, je bent echt een uitzondering dat je hier zo mee omgaat, vind ik heel erg knap!), en meer problemen als ze eindelijk écht mogen...
Denk maar aan het aantal comazuipers dat sinds de nieuwe wet is toegenomen (terwijl het aantal mensen onder de 18 dat drinkt is afgenomen). Mensen gaan helemaal los als ze het eindelijk mogen.

Mijn ouders hebben ons altijd losgelaten daarin. We kregen toch wel een rijlessenpakket, en ze wilden daarin geen onderscheid maken en daarbij het risico lopen dat ze werden bedrogen door een van de kinderen. Mijn zusje rookte, dat wisten ze. En dan ging het in dit geval om roken (drinken was bij ons sowieso nooit een issue, ook in het kader van 'dit zijn de consequenties, doe ermee wat je wilt maar ruim je eigen rotzooi op'), maar als je dingen gaat verbieden die je voor volwassenen acht, hoe verwacht je dan dat je kinderen bij je aankloppen als het gaat om andere 'volwassen' dingen? Niet? Ook gewoon stiekem?

Anyhow, gelukkig is TS van het betrouwbare soort. Dat is haar enorm te prijzen. TS, ik zou het niet echt aankaarten als zijnde 'hoe kunnen we deze afspraak veranderen', ik zou gewoon vertellen wat de situatie is. Desnoods vragen: "Hoe deed jij dat vroeger, mam?" "Hoe ging dat bij jullie vroeger, pap?" Vertel dat je je vervelend voelt, bang bent dat wanneer je niet meer meegaat, je straks buiten de groep valt (althans, dat neem ik aan). Vraag ze advies... Want als ik jouw verhaal zo lees, gaat het helemaal niet om het drinken, maar om het groepsgevoel en bang zijn dat je het buitenbeentje wordt.

Ik snap TS ook wel en ben het met je eens! Alleen wat ik niet zo goed begrijp (en nee, zo oud ben ik niet, ik ben 29), is dat 'jongeren' het idee hebben dat alcohol erbij hoort en uit TS haar openingspost haal ik dat ze het gewoon leuk wil hebben met haar vrienden. Impliciet dus: ik wil ook drinken, want dan heb ik het leuk.

Maaaaaar, ik vind het wel netjes dat TS het bespreekbaar maakt ipv stiekem gaat drinken. Dan ben je inderdaad nog verder van huis. Wat ik dus bedoel is dat er iets meer moet worden nagedacht over het waarom. Waarom zou je alcohol willen gebruiken? Het leuk hebben is echt een verkeerde reden in mijn optiek. Je drinkt alcohol of je rookt een joint, omdat je ervan kunt genieten, niet omdat je vrienden het ook allemaal doen. En TS is inderdaad nog jong, maar groepsdruk of bang zijn 'erbuiten te vallen' is een zeer slechte reden om te starten met alcohol.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:10

Ik vind het altijd een beetje chantage om eerlijk te zijn.
Je krijgt dit of dat als je voor een bepaalde leeftijd niet drinkt of rookt.

Wel mijn petje af dat jij je ook netjes aan de gemaakte afspraken houd! Menig gezien die het stiekem deed achter de rug om van hun ouders. Of zodra ze het bereikt hadden alsnog (vrij snel) gingen roken of drinken.

Maar echt aan drank mis je niet zoveel hoor. Ik kan zonder drank net zoveel lol hebben als met. Ik heb daar echt geen alcohol voor nodig. Voordeel is wel, zonder alcohol ben je de andere dag veel fitter :=