Schelden in je relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Re: Schelden in je relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:12

Ik zou de sorry al niet accepteren als er direct daarachter aan komt dat hij je wel een egoïstisch poedersuiker vond op dat moment. Dat is excuses maken... Erken dan dat je iemand gekwetst hebt maar het niet zo bedoeld had. Dit is half werk.

Het hele schelden in een relatie lijkt mij zo ontzettend onnodig. Lijkt mij dat als iemand zo scheld dat toch diep wel is wat iemand denkt/voelt. Schelden is moedwillig iemand kwetsen, daar wordt nooit iets beter van lijkt mij?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:15

Tokkienivo... het nog normaal vinden ook en totaal geen spijt hebben..... :evaw:

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:20

Ik heb met mijn vriend eigenlijk amper ruzie, eerder wat irritaties die we snel uitspreken gelukkig.

Maar met mijn tweelingbroer (die dus het dichtst bij mij staat) heb ik in het verleden hele hevige ruzies gehad, waarbij we elkaar soms zo'n trap op de ziel konden geven door net dát te benoemen wat jou zo stoort aan de ander en wat die ander enorm in de ziel raakt.

Naderhand zeiden we wel altijd sorry en waren we weer de beste vrienden.

Enig idee waarom hij je een egoïst heeft genoemd? Komt dat ergens vandaan? Ik praat het niet goed, maar kan het zijn dat hij alles opkropt (bijvoorbeeld frustraties) en het er dan in een ruzie uitkomt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:24

Ik ben daar vrij hard in. Als hij jou blijkbaar "een egoïstisch poedersuiker" vind; blijkbaar zo over je denkt op dat moment, dan zou ik me eens gaan afvragen of ik met zo iemand wel verder zou willen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:26

Ikheb in het verleden in een relatie meegemaakt dat er flink gescholden werd door mijn ex, en dan ook met K en prutsmuts noem het maar op.
Ik moet zeggen dat ik het als verschrikkelijk beschouwde... ik had liever een mep bij wijze van spreken ipv dat ik met de grond gelijk werd gemaakt.
Ook het stukje geen spijt hebben, want "ja, als ik boos ben dan wil ik je pijn doen en ik weet dat ik dat doe op deze manier" heb ik nooit gesnapt..

Nog steeds ben ik hier gevoelig voor, zeker het schelden met Kanker werkt als een rooie lap op een stier bij mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:30

Tja verbaal geweld is ook geweld. En iemand een %$#@ wijf noemen en idioot vind ik daar wel onder vallen.
Als hij het normaal vindt dan is het enige wat je kunt doen hem te laten begrijpen dat jij dat niet normaal vindt. Over iemands gevoel kun je niet discussieren. Hij moet dus leren om jou daarin te respecteren en het dus niet meer te doen. Maar het zal niet meevallen, want het zal wel een beetje gegroeid zijn zo,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:36

Valt me op dat in relatietopics heel wat bokkers zonder blikken of blozen zeggen "zou bij mij niet waar zijn", "bij mij was het al over geweest", "ander en beter",.. etc. Je kent nooit het hele verhaal of context, de personen in kwestie,.. dus ik vind dit altijd gevaarlijke uitspraken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:38

Kon het niet beter verwoorden Robin_S!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:40

Robin_S schreef:
Valt me op dat in relatietopics heel wat bokkers zonder blikken of blozen zeggen "zou bij mij niet waar zijn", "bij mij was het al over geweest", "ander en beter",.. etc. Je kent nooit het hele verhaal of context, de personen in kwestie,.. dus ik vind dit altijd gevaarlijke uitspraken.

Los daarvan, en weer on topic:

Ik scheld in een ruzie heel vaak en heel hard naar m'n vriend. Hij doet dit niet naar mij (of toch niet dat het me al is opgevallen) maar andersom dus wel. Heeft hij nog nooit een probleem van gemaakt omdat ik het grootste respect heb voor hem. Ik ga voor hem door vuur en steun hem volledig in z'n doen en laten. Maar het is gewoon mijn manier van heel boos zijn...

Mijn broer noemt ons "een explosief, Italiaans koppel".. het kan er hard aan toe gaan. Maar wij zijn dol op elkaar. Dus het hoeft niet altijd wat te zeggen.

Ga vooral na of je vriend respect en waardering heeft voor je, op alle andere vlakken in je relatie. Dat kan alleen jij weten.. en ook alleen jij kan dan uitmaken of het goed genoeg voor je is of niet.

Maar TS heeft er wel een probleem mee.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:42

Ik snap het nut niet van uitschelden. Vind dat zo laag. :n
Ik zoek iemand in een relatie die ook met ruzies zich volwassen kan gedragen. Er zullen vast relaties zijn waar het normaal is maar ik zou er niet gelukkig van worden.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:45

Precies wat Robin_S hierboven zegt. Het is makkelijk roepen vanaf de zijlijn maar als je er eenmaal middenin zit?

Maar ik zou een serieus gesprek met hem aangaan. Dat je kwetsende dingen roept in een ruzie van emotie is niet goed maar wel menselijk. Dat gebeurd bij ons thuis ook nog wel eens (zusjes onderling) maar het daarna volstrekt normaal vinden en er geen spijt van hebben? Dat lijkt me niet algeheel de bedoeling. Het doet hem dus niks als hij je pijn doet? Dan wel geestelijk in deze situatie? Vreemde kijk op een relatie lijkt mij...

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:48

Nou is ruzie bij ons vrij zeldzaam, aangezien mijn vriend niet van confrontaties houd :+ (ik wel, dus ruzie heet bij ons meestal ik die hem sta te vertellen waar ik me aan erger en mijn vriend die het in stilte aanhoort om dan de volgende dag te zeggen dat ik eigenlijk wel gelijk had of waar hij dan mee zit). Maar ik geloof dat wij elkaar best weleens uitgescholden hebben, maar dan meer in de context van "you're acting like an asshole" en "stop being such a oliebol."
Maar over het algemeen zijn onze ruzies vrij constructief en uit ik of hij wat ons dwarszit en daarna proberen we tot een oplossing te komen. Ik heb nooit het idee gehad dat mijn vriend iets zegt dat echt disrespectvol is of dat we elkaar in het dagelijks leven ook niet zeggen als we geen ruzie hebben (vooral "stop being a oliebol" passeert dagelijks de revue :'). De ene keer dat hij me wel een cow noemde heb ik ook meteen aangegeven dat ik dat echt niet vond kunnen en daar heeft hij ook direct zijn excuses voor aangeboden. Als ik voor een egocentrische bitch of een prutsmuts zou worden uitgemaakt, dan is hij niet jarig :'). Het feit dat wij ruzie hebben betekent niet dat het respect dat wij voor elkaar hebben ineens verdwijnt. Ik heb teveel respect voor hem als mens om hem zo te behandelen en wederzijds heeft hij dat ook.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:57

_xrose schreef:
Gister was nogal extreem en ben ik dus kk idioot en egoïstisch poedersuiker wijf genoemd en hij heeft er dus ook geen spijt van..
ik zou zeggen: uitschelden uit boosheid kan gebeuren. Dan zeg je wel eens dingen die je niet meent. Maar achteraf heb je daar dan toch wel spijt van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:58

Uitschelden is niet goed te praten maar in emoties zegt iedereen wel eens iets wat ze niet zo bedoelen, wat ik dan wel storend vind is dat hij niet gewoon sorry wil zeggen.
Dat stukje herken ik heel erg bij mijn ex, maar dat was echt type man die te trots is om sorry te zeggen en na ruzies nog best lang boos kan blijven, inderdaad in de zin van ik heb het op dat moment zo gezegd omdat je je op dat moment ook gewoon als een k.wijf gedroeg. Bijvoorbeeld dan. Hoe stom het ook klinkt en ja het is moeilijk, ik zou gewoon even lekker kortaf gaan doen en er niet over beginnen, na een paar dagen wanneer hij gaat merken dat jij kortaf doet waaruit blijkt dat hij volledig is "afgekoeld" zou ik met hem gaan praten, niet gelijk de dag er op. Dat hoefde ik met mijn ex ook niet te proberen, dan laaide eerder juist de ruzie weer op..
Gewoon op een ander moment, rustig moment eens met hem gaan praten en zeggen joh ruzies is prima maar dat je me uitscheld is voor mij echt not done, geef gewoon duidelijk je grenzen aan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:02

Hier is schelden eigenlijk 'normaal' en in relaties ook. Geeft helemaal niets aan over hoe de relatie is. Ik zou niet weten wat ik met de boosheid en agressie zou moeten als ik niet kan schelden :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:04

Geryon schreef:
Hier is schelden eigenlijk 'normaal' en in relaties ook. Geeft helemaal niets aan over hoe de relatie is. Ik zou niet weten wat ik met de boosheid en agressie zou moeten als ik niet kan schelden :')

Gaan hardlopen, boksen, de stal uitspitten. de gezonde opties zeg maar en daarna op een normale manier met elkaar erover praten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:05

nee schelden kan naar mijn idee niet in een relatie

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:12

Schelden tja ik geloof dat ik mijn vriend wel eens een eikel genoemd, of gezegd dat hij dom bezig was. (Is dat dan eigenlijk ook schelden? := )
Maar verder ook niet, ik zou ook niet weten voor wat ik hem dan überhaupt zou moeten uitmaken, ik ben meer van de daden benoemen.

Als mijn vriend me een trut zou noemen zou ik dat ook niet kwalijk vinden. Maar zodra hij zou zeggen dat ik een kanker.... ben dan zou ik echt nog bozer worden. Vind dat niet oké. Egoistisch poedersuiker vind ik ook nogal tja niet subtiel. Als het dan alleen is dat je een egoïst bent..
Het ligt er trouwens ook wel een beetje aan wat hij of jij geflikt hebben. Als mijn vriend ik weet niet veel wat zou doen is er misschien ook een kans dat ik echt over de rooie ga als het heel erg is.

Was je ook egoïstisch bezig TS of sloeg dat niet ergens op?

Schreeuwen of verheffen jullie dan je stem ook niet binnen een ruzie? Ik verhef mijn stem wel :=

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:13

ja ook, stemverheffing dat wellicht wel :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:17

Ja stemverheffing ook.
En ik scheld ook wel in als appelflap of k.tzooi, maar niet richting hem.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:18

Geryon schreef:

Het gewoon onder controle houden? Je impulsen de baas zijn?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:24

Ik ga in een ruzie niet weg lopen om op een boksbal te slaan, die boksbal is ook totaal mijn probleem niet dus die slaan heb ik helemaal niks aan :')
En wij zijn nou eenmaal explosief, vlambaar, veel karakter etc.
Schelden is hier geen crime, doe je als je boos bent, en erna gaan we weer verder met ons leven. 0,0 problemo.

TS, niet iedereen bedoelt er heel veel mee als hij scheldt. Voor de een is kk heel wat (voor de duidelijkheid: zelf scheld ik er niet mee), voor de ander is het hetzelfde als poedersuiker voor die ene is. En het gaat over dat moment. Verder zegt het niet zoveel (voor de mensen die het 'normaal' vinden dan).

Dat hij niet even uitlegt hoe en wat en gewoon droog zegt het is normaal ik heb geen spijt, is dan wel weer wat minder van hem..

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:33

Tsja normaal... Ik en mijn vriend maken ons hier wel 'schuldig' aan, ik weet vaak achteraf niet eens meer wat ik precies heb gezegd. Het gebeurd echt niet vaak maar soms heb je zo'n ruzie waarin je het liefst iets wilt slaan :') en dan floept het eruit voor wij er erg in hebben.

Als het klaar is dan zeggen we wel altijd sorry. Maar eigenlijk ben ik dan over 101 dingen boos maar zelden om iets waarvoor hij me heeft uitgemaakt. Waar emotie in het spel is doet men soms rare dingen.

Ik vind wel dat er een duidelijk verschil zit tussen uitschelden in het algemeen en persoonlijk uitschelden. Ik heb er geen moeite mee als mijn vriend me op zo'n moment een k*wijf noemt. Maar echt een persoonlijke belediging gaat me wel te ver.

Ik denk dat je er samen een beetje achter moet komen wat wel en wat niet ok is, om het zo maar even te noemen. Iedereen maakt anders ruzie, ook daarin moet je naar mijn menig naar elkaar toe groeien. Je wordt er vanzelf goed in! :')

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:34

Sowieso voel ik nooit agressie naar mijn vriend, zou ook niet goed zijn denk ik := ik kan hem wel heel stom vinden maar niet dat ik hem zou willen slaan.

Vind het ook altijd heel aso als mensen ruzie maken en schelden op iemand daar los je toch niets mee op en maak je ook niet duidelijk wat je punt is.

Natuurlijk zegt het wel wat als hij met kanker schelt en hij weet dat zijn vriendin dat niet oké vind.
Schelden heeft niets met veel karakter of temperament te maken. Mensen zeggen wel eens dat ik van binnen een Italiaanse ben := en ik kan ook als een wervelwind te keer gaan, maar daar komt geen schelden, met dingen gooien of echt schreeuwen bij kijken.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:35

Persoonlijk zou ik het niet willen en niet normaal vinden. Maar als een stel zich daar beide prima bij voelen is dat toch hun ding?

Bij jou blijkt dat niet zo te zijn ts,en daar zou ik eens een goed gesprek over hebben samen. Dan kan het zijn dat de verschillen uiteindelijk te groot zijn om fijn samen te leven. Sterkte en wijsheid gewenst.