Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:44

Ik denk dat het belangrijk is te achterhalen wat nu precies het echte probleem is want na 10 jaar ineens een probleem hebben met iets dat altijd al zo geweest is klopt niet.
Wellicht maakt hij zich zorgen over jullie toekomst of voelt hij zich aan de kant geschoven omdat je tegenwoordig meer bij je paard bent dan eerst. Wat de reden ook is. Praat! En maak hem ook heel duidelijk dat jij een toekomst met hem wilt maar dat er dan wel gecommuniceerd moet worden. Mijn man kan ook wel eens gaan binnenvetten (net als ikzelf trouwens) en hij is absoluut geen prater maar ik heb ook altijd tegen hem gezegd dat ik er niets aan kan veranderen als hij me niet verteld wat het probleem is.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:51

En daar zit hem dus de crux vind ik : Wie kan voor jou bepalen hoe vaak jij naar stal mag en hoe vaak jij wedstrijden mag rijden ?

Dat vind ik persoonlijk echt enorm respectloos. Je weet waar je aan begonnen bent, hij kent jou, hij weet dat jij als passie de paarden hebt en dan op zo'n manier proberen te bepalen hoe vaak jij maar je passie mag doen ?

Ik zou inderdaad rustig een goed gesprek aangaan, maar weet wel dat je nooit je passie moet veranderen voor iemand anders. Ook al hou je nog zoveel van die persoon. In mijn ogen : Als die persoon net zoveel van jou houdt dan kom je er ook samen uit met verschillende passies/meningen, enzovoorts. Blijf open minded, zoek naar oplossingen,etc. En vindt inderdaad het echte probleem, wie weet is er wel angst voor bijvoorbeeld bij zwangerschap een trap van het paard en dat hij op die manier bedoelt dat hij geen kinderen wil ?

Zo hebben wij ook gezegd : 2 avonden in de week spenderen we echt aan elkaar, voor de rest mogen we het zelf weten, zolang er maar tijd blijft voor elkaar. En ja, soms spenderen we die avonden op stal, maar dan wel samen en alleen wanneer beiden het ermee eens zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik me nu nog meer gezegend voel met mijn partner als ik hier de berichten op bokt lees.... Het lijkt wel of er de laatste tijd steeds meer stelletjes relatieperikelen krijgen om de paarden ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:56

En op zich is dat niet vreemd. Het is een dure tijdrovende hobby. En eerlijk is eerlijk sommige vrouwen slaan nogal door in die hobby waarbij er eigenlijk geen ruimte is voor de partner.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 03-07-17 06:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:57

Cheytjuh schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik me nu nog meer gezegend voel met mijn partner als ik hier de berichten op bokt lees.... Het lijkt wel of er de laatste tijd steeds meer stelletjes relatieperikelen krijgen om de paarden ;)

Tsja. Het is een tijdrovende en dure hobby. Het is geen 2 avonden in de week naar de tennis, dit is 365 dagen en gaat om een levend wezen.

Maar bij de meesten lijkt communicatie een groter probleem dan het paard zelf. Het is net of het tegenwoordig gek is om te gaan zitten en erover te praten. Rekening te houden met elkaar.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:00

Er hoeft toch niemand mij te vertellen wanneer ik welke hobby mag doen of niet. Wat ben ik dan toch gezegend met een vriend die ten eerste dat niet doet, en ten tweede er net zo over denkt. Verplicht samen zijn, verplichte planningen brrrr nee sorry. Not my cup of tea.
Ga het gesprek aan, en vraag naar zijn redenen dat hij zo doet. En dan niet het tijd / geld geneuzel, maar waarom hij dat zo denkt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:02

Ik snap dr vriend ook wel een beetje eerlijk gezegd. Kun je niet nog een avond door de weeks zodat je een dag minder in het weekend hoeft? In het weekend is er vaak ook nog visites, boodschappen en wat nog meer misschien? Waardoor de tijd samen misschien weinig word. Slaapt hij uit? Anders kun je ook in de ochtend misschien gaan in het weekend voor bij wakker word? Natuurlijk mag mijn vriend in het weekend doen wat hij wil. Alleen heeft hij geen hobby die 2 dagen minimaal 2 a 3 uur in beslag neemt. Is er niet tot een tussen oplossing te komen? Dan is die eens per maand op westrijd misschien ook wel te overzien, want dan ben je natuurlijk echt de hele dag weg.

Vind het overigens wel naar dat dit na zoveel jaar ter sprake komt en dat hij ook het verhaal van kinderen erbij betrekt, maar misschien heeft hij het al die tijd niet uit durven spreken op zo'n manier? Of merkt hij toch dat hij de tijd samen dan mist?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 03-07-17 07:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:03

Fortitude schreef:
Maar bij de meesten lijkt communicatie een groter probleem dan het paard zelf. Het is net of het tegenwoordig gek is om te gaan zitten en erover te praten. Rekening te houden met elkaar.

Dat is zeker zo, communicatie tegenwoordig is een groot probleem bij velen :)

Maar ook wel naar mijn idee het eisen van dingen ten opzichte van de ander. Ik zie het overal, mensen die eisen stellen aan elkaar en de ander niet zichzelf laten zijn. Daar gaat het ook flink mis imo.

Uiteindelijk kost elke hobby geld en kan ook de paardenhobby prima 'gekort' worden in geld als je niet op een dure pensionstalling staat etc. Persoonlijk vind ik dat geen reden om maar te moeten zeggen dat je partner die hobby niet mag uitoefenen, mits er natuurlijk geldproblemen komen omdat de hobby uitgeoefend wordt, maar daar krijg ik hier niet het idee bij.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:10

ik krijg er persoonlijk de kriebels van .. en dat zit voor mij gewoon in het stukje respect. Dat hij paarden niet leuk vind heeft niks te maken met hoe leuk hij het voor jou kan vinden dat je een passie hebt..

Hoe doe jij over zijn auto?
hier 5 jaar getrouwd, trainen allebei 4 /5 x p.w paard ,rijden wedstrijden en manlief loopt ook nog 3 x p.w hard waarvan 1x strongmanruntraining.

Hij werkt onregelmatig 40 uur ik werk ook onregelmatig (zzp) en geef daarnaast op dinsdagavond en zaterdagochtend paardrijles. werk soms 5 uur maar ook weken 70 uur afhankelijk van de opdrachten( fotograaf).. vaak vrijdags zaterdag en zondag.. daarnaast jureer ik ook nog ongeveer 1x p.m.
Dus ja een heel geregel altijd maar we hebben weinig oppas nodig en lossen elkaar vaak af.. We proberen 1 avond in de week samen niks te doen. Ik heb ook wel een poosje de balen gehad dat ik vaak met kind overdag het paard moest doen, maar zoonlief weet niet beter, heeft ook speelgoed op stal.( en ook een pony).over paar maandjes gaat hij naar school en maakt het dat nog makkelijker.

Qimm

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:12

Pfffff...

Dat je er zelfs niet bespreekbaar kunt maken vind ik nog het ergst.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:14

Mandy_89 schreef:
Maar goed hij zou dus 2 wedstrijden per jaar meer dan genoeg vinden, en max 2x per week naar stal.
Ga vanavond na het werk nog eens proberen een normaal gesprek aan te knopen zonder dat hij meteen zo sjacherijnig gaat lopen doen.

Maar je hebt toch verdorie geen eigen paard om er maar 2 keer per week naar om te kijken (en ondertussen wel fulltime betalen)? En als je wedstrijd ambities hebt om dan maar 2 keer per jaar deel te nemen?
Begrijpt hij dan niet dat dieren verzorging nodig hebben? Hij kan gemakkelijk zijn eigen r**t afvegen maar de stal van je paard moet wel elke dag uitgemest worden.
Nee, aan mij zou je vriend geen goede hebben. Als mijn vriend me liet kiezen dan was de keuze makkelijk: 'Daar is het gat van de deur, jongen!'. Paard was er in mijn geval ook eerder en is er voor het leven.
Trouwens, jouw vriend had ook bezwaar kunnen maken toen je 3 jaar geleden dit paard wilde kopen.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:28

In ieder geval blijf praten met elkaar. Ik vind het sowieso niet erg volwassen als jij wilt praten, hij alleen maar gaat sjagerijnen en verwijten maakt. Constructief is anders. is hij altijd al zo? Ook wanneer je over andere dingen wilt praten?

Over tijd besteden aan elkaar en hobby. hij wil max 2 keer, wat wil jij? Doorgaan zoals nu, of hem tegemoet komen? Is een bijrijder een optie? Paard wel aandacht en beweging. Jullie wat meer tijd voor elkaar?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:40

Alleen al het feit dat hij je paard een poedersuiker noemt was voor mij genoeg om hem de deur te wijzen. Mijn dieren zijn heel belangrijk voor me en dat heeft mijn vriend te respecteren. Als hij ze poedersuiker gaat noemen ben ik er heel snel klaar mee..

Wat betreft de rest.. Wat moet je met deze man? Iemand die jou je hobby/passie niet gunt? Die het niet kan hebben dat jij hetgene doet waar je zo gelukkig van wordt.. Dat is toch niet okee binnen een relatie?

En als die hobby jou alle vrije uren zou kosten dan kun je als partner eens voorstellen om te overleggen over hoe je elkaar vaker kunt zien. Maar als jij de helft van de tijd al gaat op momenten dat hij aan het werk is dan vind ik hem wel ontzettend ver gaan in het eisen van jouw tijd.

Ben jij oprecht supergelukkig met hem?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:43

Mijn ex was ook zo.

Ondanks dat hij weg was, moest ik maar thuis zitten. We hadden geen kinderen.

Totaal anti paard..

En nu, huidige vriend is gaan rijden sinds hij mij kent. Is totaal en love en heb in 2 jaar tijd geen ruzie gehad. Wat kan het leven eenvoudig zijn!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:46

Ik lees hier dat er veel mensen zijn die het een gebrek aan respect vinden voor TS. Maar in een relatie is het rekening houden met elkaar en geven en nemen. Paarden kosten heel veel tijd, geld en energie. Mensen die niet van paarden houden begrijpen dat vaak niet en hoe belangrijk het voor je is.
Communiceren is wel het toverwoord en tevens realiseren dat je vrijwillig in een relatie zit en dat het nooit eenrichtingsverkeer is. Dus jij moet ook rekening houden met jouw vriend en zijn wensen. Anders kan je beter stoppen met een relatie en alleen je leven leiden, dan kan je doen wat je zelf wilt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:47

Is de tijd die je bij je paard doorbrengt veranderd na je overstap naar endurance??

Ik was voorheen dagelijks bij mijn paard maar na de geboorte van onze zoon 4 jaar geleden heb ik ze in vol pension gezet en zijn mijn prioriteiten ietswat bètablokkers veranderd. Ik ben er nu in de winter 4x en in de zomer 2-3x per week. Wij werken beide onregelmatig en helaas zijn de hobby's de eerste die geskipt worden. Twee weken geleden had hij 6 avonddiensten en dan kan ik dus met de kleine savonds geen kant op. Afgelopen week had ik er 2 maar precies op zijn "hobby avonden" ja das dan ook pech voor hem.

Ga eens met hem om tafel, mijn vriend had er ook geen vertrouwen in dat ik zou minderen met de paarden als er een kindje kwam maar een kindje is voor mij echt veeeeeeel belangrijker dan mijn paard.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:51

Ik ben het er helemaal mee eens dat het in een relatie geven en nemen is, je bent namelijk niet 1 persoon masr 2, met verschillende karakters/meningen/etc, maar op het moment dat jij aan de passie gaat zitten van de persoon waar jij het meest van houdt op deze wereld, dan blijf ik het gebrek aan respect vinden.

Niemand heeft het recht om aan jou als persoon te zitten, ook je partner niet. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn in een relatie, Ts maar ook haar vriend.

Heeft niks ermee te maken dat je dan je leven maar alleen moet leiden naar mijn idee. Heeft ermee te maken dat je ook samen alsnog je eigen ding mag/kan hebben zonder dat de ander zich er constant negatief over uitlaat

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:53

Mensenwelzijn => Leven zonder paarden

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:57

Helemaal mee eens! Ts begint nu ook met endurance, dat was eerst niet dus moet er meer/intensiever getraind worden.. Ik snap het ook wel.. Ik zou het ook niet leuk vinden als manlief 5 dagen per week met zijn hobby bezig was, al zou ik hem de hobby anzich wel gunnen :j Daarbij zijn paarden dan ook niet de goedkopste makkelijkste hobby ;)

Moet je man dingen laten doordat je geld en/of tijd in het paard zit? Bv vakanties of iets dergelijks? Zoiets kan ook voor wrijving gaan zorgen op den duur

Suzanne F. schreef:
Ik lees hier dat er veel mensen zijn die het een gebrek aan respect vinden voor TS. Maar in een relatie is het rekening houden met elkaar en geven en nemen. Paarden kosten heel veel tijd, geld en energie. Mensen die niet van paarden houden begrijpen dat vaak niet en hoe belangrijk het voor je is.
Communiceren is wel het toverwoord en tevens realiseren dat je vrijwillig in een relatie zit en dat het nooit eenrichtingsverkeer is. Dus jij moet ook rekening houden met jouw vriend en zijn wensen. Anders kan je beter stoppen met een relatie en alleen je leven leiden, dan kan je doen wat je zelf wilt.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:58

Opzich snap ik wel dat je vriend ook genoeg tijd over wilt houden om samen te zijn, maar zo extreem vaak ben je nou ook weer niet weg.

Op zaterdag ga je wel midden op de dag, is het misschien makkelijker om op zaterdag bijv sochtends van 9 tot 11 te gaan? Dan kunnen jullie in de middag samen wat leuks gaan doen. Dat je thuis moet blijven om samen op de bank te zitten snap ik niet wel snap ik dat hij misschien vind dat er in het weekend nu weinig uitjes zijn vanwege de paarden hobby. Niet dat je op zaterdag niks meer kan doen naast je paard natuurlijk maar met de tijd die je gaat valt het best ongelukkig als je nog wat wilt gaan doen.

Misschien kun je iets zoeken wat jullie beide leuk vinden of stel samen een lijst samen met activiteiten die jullie kunnen doen en ga bijv om het weekend zo n activiteit doen zodat je er samen op uit bent.

Mijn vriend vind het prima als ik naar mn paard ga heeft ie geen problemen mee, op het moment werk ik al 2,5 jaar weinig vanwege rug/nekletsel door een auto ongeval dus ik kan nu doordeweeks makkelijk naar stal als hij aan het werk is. In het weekend ga ik ook gewoon naar stal en dat vind ie ook geen probleem wel sla ik soms een dagje over in t weekend als we er bijvoorbeeld een dagje op uit gaan, maar dan zou ik evt. Als ik zou willen voor of na het uitje nog kunnen gaan maar dat doe ik meestal niet omdat ik na zoiets vaak erg veel last heb van mn rug en nek.
Ook ben ik momenteel niet zoveel tijd kwijt aan mn paard omdat ik er vanwege mn eigen klachten niet op rij.
Voor deze klachten werkte ik 40 uur in de week en moest ik dus wel savonds. Ik had toen voor 1 dag een bijrijder en verder ging ik 2 dagen doordeweeks 'snel' gelijk door uit het werk mesten etc. En dan de ene snelle dag poetste ik hem en deed ik wat vrijheidsdressuur en de andere dag haalde ik er een borstel over en ging ik hem longeren. De andere 2 doordeweekse avonden ging ik uit mn werk eerst naar huis om te eten etc. En dan was ik heel de avond op stal.

Probeer wel echt met je vriend te praten vraag wat ie er zo erg aan vind en ook hoe hij jullie tijd het liefst ingedeeld ziet etc. Misschien kunnen jullie ook beter plannen kwa avonden als hij bijv van te voren weet dat hij op dinsdag avond naar vrienden gaat jij juist die avond naar je paard gaat. Probeer in t weekend ook te plannen wat je die dag wilt gaan doen en plan de tijd die je naar je paard gaat daaromheen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:02

Het klinkt als claimen en een beetje zeuren om het zeuren. Maar omdat jullie beide een wat starre houding hebben gaat er niks veranderen. Hoe wil je het zelf TS? Ik zou hem voorleggen hoe ik het wil en er op aan dringen om echt tot afspraken te komen. Want elke keer die negatieviteit is ook niks. Maar ja ik zou er zowiezo niet tegen kunnen als iemand steeds een beetje zuur tegen me doet. En zeker niet over dingen die ik belangrijk vind.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:14

Suzanne F. schreef:

helemaal mee eens. Maar haar hobby k*t noemen is wel echt heel slecht. En dan zeg ik al bewust niet haar paard k*t noemen. Want als hij niet snapt wat het paard voor haar betekend en dit dus echt niet kan zeggen kent hij zijn partner wel heel slecht. Zeker na 10 jaar....

Aan de andere kant is rekening houden met je partner ook echt wel aan de orde. Misschien is schuiven met de tijden nog een idee? Ik rij bijna dagelijks maar probeer dat zo goed mogelijk in ons leven in te passen. Ik probeer vooral te rijden als hij toch al weg is. begin van de avond voor hij thuis is. Of heel vroeg op de ochtend. Hij is een uitslaper ik niet, kunnen we samen ontbijten na het rijden. Of als hij studio sport kijkt of of of... Daarnaast zijn er wekelijks meerdere momenten dat ik aan een tijd gebonden ben ivm les oid.
En dan ben ik ook regelmatig weg op tijden en dagen dat het minder goed uitkomt en ook wel eens hele dagen. En dat heeft hij 'dan maar te slikken'. Zoals ik dat ook doe als zijn stadionbezoeken onhandig uit komen. Over en weer dus.

Ieder weekend een hele middag weg zijn is ook we lastig plannen. Een ochtend of een avond kun je vaak nog wel omheen plannen maar een hele middag neemt gelijk je hele dag in beslag.

ts: Jullie zullen beide op zoek moeten naar een modus die werkt waarbij er wat mij betreft echt wel grenzen zijn. Zo negatief doen over mijn hobby zou bij mij echt een no-go zijn. Maar dat is geheel aan jou (jullie)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:20

Een relatie heeft een aantal dingen nodig om gord te functioneren, wat mij betreft..

Wederzijds respect
Communicatie
Vertrouwen
Ruimte om jezelf te zijn

Mijn man is geen paardenman,maar heeft er gelukkig niets tegen. Toen ik hem leerde kennen deed ik even niets met paarden maar daarna heb ik een periode een bijrijdpaard gehad. Na onze verhuizing en toen we beide werkten kwam hij zelfs met het idee een paard te kopen.. Gewoon omdat hij zag dat het mij gelukkig maakt. Overigens heeft hij er nooit een cent aan uit hoeven geven (paard is vorig jaar overleden).

In een relatie is het geven en nemen, openstaan voor elkaars geluk (beide kanten op). Helaas is, zoals je terecht zegt, 2 x per week geen optie in de paardensport.

Ik denk dat jullie een heel pittig gesprek moeten gaan hebben en naar boven moeten halen waar zijn probleem vandaan komt en hoe jullie hier samen (of alleen) uit gaan komen..

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:27

is er niet iets anders aan de hand? en dat hij het paard gebruikt als excuus? Jullie zijn al 10 jaar samen, en wonen daarvan 7 jaar in een huisje. Het lijkt mij niet dat 'ineens' het paard het probleem is. Misschien wil hij heel graag kinderen en is bang dat jij ermee wilt wachten ivm wedstrijdambities?, ik zou in ieder geval blijven communiceren met je vriend, want 10 jaar samen gooi je ook niet zomaar weg toch? :(:)

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:29

Is het misschien zo dat jij altijd ook voor / na het naar stal gaan nog bepaalde dingen "anders dan hij" wil? Bijvoorbeeld dat je eerst nog een uur in de badkamer staat om te douchen, dat je eerst nog even wilt slapen, dat je altijd moe ofzo thuis komt? Of heb je dan de enige auto mee?

Ik heb met mijn vriend wel afgesproken dat ik in het weekend 1 dag gewoon helemaal voor hem heb, dan ga ik niet naar stal. De andere dag in het weekend gaat hij regelmatig mee. Het is niet eens zo dat we die dag dat ik niet naar stal ga nou echt ten volste benutten (dagje weg), maar het geeft hem wel rust dat dat kan en dat we gewoon lekker spontaan die ene weekend dag kunnen doen wat we samen willen. Misschien kan je 3 keer door de weeks gaan en 1 keer in het weekend?

Is het eigenlijk zo dat hij buiten dit ook erg dwingend is in wat je wel / niet mag doen? Want ik vind het zelf wel apart dat een partner zulke eisen / limieten stelt. Kan je misschien een keer een gesprek met hem hebben wat niet direct over stal gaat, maar meer: Wat vind je belangrijk in een relatie? Dat je meer de relatie an sich bespreekt en dan kom je misschien uiteindelijk wel op stal, maar het kan helpen om er niet mee te beginnen?

Tja en heel eerlijk... Mijn vriend heeft er soms ook een handje van om als ik iets in de groep gooi wat ik niet zo leuk vind, gelijk met al mijn mankementen te komen en dan zo voor zijn gevoel even een treffende opmerking te maken en dan weg te lopen. Gisteren was ik dat zat en heb toen wel even laten weten dat ik inmiddels wel echt goed boos ben en dat als hij zomaar uit een gesprek bij mij wegloopt ik ook misschien wel een keer weg loop. Tuurlijk is het stom als je dat soort dingen moet zeggen, maar als iemand zo onredelijk tegen je is en je daarmee ook altijd stil heeft weten te krijgen, dan moet het maar even hard tegen hard.

Succes!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:31

Duhelo schreef:
Mensenwelzijn => Leven zonder paarden

Whaha jij steunt vriend zie ik...:D