Normen en waarden... bestaan ze nog...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Normen en waarden... bestaan ze nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:13

Hier op mijn werk een bedrijf dat ik meerdere keren per dag aan de telefoon heb (vaak steeds een ander persoon) en je een prettige dag wensen aan het einde van het gesprek is echt heel lastig.....
Nu 3 jaar later zijn er een stuk of 3 die het wel zeggen.

En in ons dorp zijn nu wegwerkzaamheden, met zo'n verplaatsbaar tijdelijk stoplicht.
Hoe vaak ik niet al 5 minuten heb moeten wachten (terwijl ik dus iedereen achter mij blokkeerde) om af te kunnen slaan omdat andere automobilisten te beroerd zijn om 2 meter ruimte te laten zodat je af kunt slaan.....

Nou las ik laatst een artikel hier in een Frans tijdschrift dat je kind bedankt en alsjeblieft leren zeggen voor 5 jaar geen nut heeft omdat ze niet begrijpen waarom ze het zeggen |o

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 09:15

Nou, dat is ook wel zo. Iedereen heeft zn eigen normen en waarden.
Zo wilde iemand een keer onze kar lenen. Prima. Op de dag zelf heeft ze m gehaald zonder even binnen te melden dat ze er was. Dat s hier wel gewoon (voor zelfde geld was ie gejat).
Voor haar was dat niet gewoon, het was afgesproken, ik wist dat ze de kar zou halen, dus vond zij t niet nodig het te melden.
Tja, zo kan je maar zien dat iedereen daar zn eigen regeltjes op na houdt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:44

Normen en waarden? Ach, ik woon op een vakantie eiland waar toeristen schijten, tampons verwisselen en luiers verschonen in de natuur en dat gewoon laten liggen. :r Stel je voor, je zou het op zijn minst afdekken met zand en/of stenen, de aso's.
Ondertussen brullen ze dat ik mijn vieze honden bij me moet houden. Gelukkig poepen mijn honden nooit pal naast het pad. ;)

Opstaan in de bus? Ik ga nooit met de bus, maar zou zeker geen probleem zijn. Maar: die bejaarde meneer die bij het stoplicht het portier opentrekt al half gaat zitten en zegt: "jij brengt mij naar xxxx" heb ik mijn auto uitgegooid. :+
Er waren mensen die dát weer asociaal van mij vinden, want ik moest inderdaad die kant op. Maar het is de manier waarop hè, als hij het netjes had gevraagd en dán pas was ingestapt was het een heel ander liedje geweest. :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:48

Palmera schreef:
Normen en waarden? Ach, ik woon op een vakantie eiland waar toeristen schijten, tampons verwisselen en luiers verschonen in de natuur en dat gewoon laten liggen. :r Stel je voor, je zou het op zijn minst afdekken met zand en/of stenen, de aso's.
Ondertussen brullen ze dat ik mijn vieze honden bij me moet houden. Gelukkig poepen mijn honden nooit pal naast het pad. ;)

Opstaan in de bus? Ik ga nooit met de bus, maar zou zeker geen probleem zijn. Maar: die bejaarde meneer die bij het stoplicht het portier opentrekt al half gaat zitten en zegt: "jij brengt mij naar xxxx" heb ik mijn auto uitgegooid. :+
Er waren mensen die dát weer asociaal van mij vinden, want ik moest inderdaad die kant op. Maar het is de manier waarop hè, als hij het netjes had gevraagd en dán pas was ingestapt was het een heel ander liedje geweest. :)

Wait what??? Begrijp ik nou goed dat die man zomaar in jouw auto kwam zitten en jou ging vertellen waar hij heen wilde?? What the fiets.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:53

__Sannne schreef:
Palmera schreef:

Wait what??? Begrijp ik nou goed dat die man zomaar in jouw auto kwam zitten en jou ging vertellen waar hij heen wilde?? What the fiets.

Dat is correct. :) Maar ondanks dat ik inderdaad die kant op ging hou ik gewoon niet van deze manier van doen. :)
Maar er waren echt zat mensen dus die vonden dat ik die arme oude man best mee had kunnen nemen, hij zat toch al. 8)7 Kortom, ik was de grote aso en moet wat meer begrip voor de medemens hebben en vooral niet zo moeilijk doen.

Ik blijf wel begriploos en moeilijk. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:03

Herkenbaar. Hier was onlangs ook een festival. Net even rondje gereden. De bermen liggen nog steeds vol met lege blikjes redbull en andere zooi.

Plassen hebben we ook al meegemaakt, twee jaar terug. Zaten wij lekker in de tuin de BBQ'en, stapt er een joch van de fiets, loopt naar de heg, trekt z'n gulp open: vol uitzicht op z'n vleeswaren! Eet smakelijk! >;)

Bestwel aso, festivalgangers. :j

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:14

ja normen en waarden zijn soms ver te zoeken. wij wonen buitenuit. mijn zwager zijn koeien lopen bij ons voor huis langs als ze naar de stal moeten. dus ligt ook regelmatig van die grote koeienvlaaien. wij hebben zelf nooit schoenen aan in huis. omdat ik dat nieet hygeienisch vind. en omdat we tapijt hebben. maar als hier visite komt en ik vriendelijk vraag of ze astublieft de schoenen uit willen doen? dan kijken ze je aan of je van een andere planeet komt. en dan ook nog ach zijn nieuwe schoenen en zijn niet vies. als iemand mij dat vroeg in zijn eigen huis dan doe ik ze uit beleefdheid en respect voor diegene ze uit. maar nee hoor. vorig jaar dus gehad met kenissen met ons en sindsdien zijn ze ook niet meer welkom.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:35

Palmera schreef:
Dat is correct. :) Maar ondanks dat ik inderdaad die kant op ging hou ik gewoon niet van deze manier van doen. :)
Maar er waren echt zat mensen dus die vonden dat ik die arme oude man best mee had kunnen nemen, hij zat toch al. 8)7 Kortom, ik was de grote aso en moet wat meer begrip voor de medemens hebben en vooral niet zo moeilijk doen.

Ik blijf wel begriploos en moeilijk. :+

Huh? :o? En ik ga ervan uit dat je dus niet een Taxi bordje bovenop je auto hebt...? :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:38

Mijn ouders hadden het een lange tijd geleden in Parijs. Wilden een broodje kopen bij een kioskje en er stond een persoon achter hun, bestelde een broodje met de mededeling: Hij betaalt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:40

purny schreef:
Mijn ouders hadden het een lange tijd geleden in Parijs. Wilden een broodje kopen bij een kioskje en er stond een persoon achter hun, bestelde een broodje met de mededeling: Hij betaalt.

Huh? Jouw ouders moesten voor hem betalen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:44

Hebben ze natuurlijk niet gedaan he... maar ik ken mensen die zijn dan helemaal van de kaart...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:51

safina schreef:
Herkenbaar. Hier was onlangs ook een festival. Net even rondje gereden. De bermen liggen nog steeds vol met lege blikjes redbull en andere zooi.

Plassen hebben we ook al meegemaakt, twee jaar terug. Zaten wij lekker in de tuin de BBQ'en, stapt er een joch van de fiets, loopt naar de heg, trekt z'n gulp open: vol uitzicht op z'n vleeswaren! Eet smakelijk! >;)

Bestwel aso, festivalgangers. :j

dan zou je toch graag nét op dat moment je heg flink water willen geven...och sorry...niet gezien hoor! }>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:10

Palmera schreef:

Was meneer niet een beetje verward? :(:)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:22

Kun je geen tuinsproeiers neerzetten op als ze in je tuin komen aanzetten :+
Op gewoon preventief aanzetten....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:25

Hier ook hoor: hondenpoep en afval in mijn tuin, en als ik iemand betrap en erop aanspreek dan ben IK de aso.

Ik vind het ook niet kunnen om te vragen of je wel even voor mag in de wachtrij bij de kassa; maar daar zijn meningen over verdeeld. Ik laat uit mijzelf wel eens mensen voorgaan, maar als ze daarom gaan vragen...

Oja TS; misschien kan je een foto/filmpje maken van de daders en die gezellig op fb delen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:37

purny schreef:

Ja, je kunt het altijd proberen. :') Wel erg onbeschoft.

Ayasha schreef:
Was meneer niet een beetje verward? :(:)

Geen idee, hij kwam op mij eigenlijk heel zelfverzekerd over. Een beetje een -gewoon zitten en dan mag ik blijven- houding. Hij wekte bijna de indruk dat hij dat vaker doet.
antje_vip schreef:
Ik vind het ook niet kunnen om te vragen of je wel even voor mag in de wachtrij bij de kassa; maar daar zijn meningen over verdeeld. Ik laat uit mijzelf wel eens mensen voorgaan, maar als ze daarom gaan vragen...

Ook zoiets ja, als ik met een megakar sta en achter me iemand die slecht ter been is o.i.d en een paar spulletjes bied ik het zelf aan. Helaas zijn er soms van die dagen dat er achter me 6 personen staan met maar een paar dingen. Om nou iedereen voor te laten gaan vind ik dan ook weer zowat. :+

Ooit gehad toen ik met slechts een 20kg zak hondenvoer aan de kassa stond. Knul achter me vraagt of hij voor mocht want hij had alleen maar een blikje bier af te rekenen. Ik zeg nee. Zegt hij weer dat ik aso ben want hij heeft maar een ding. Ik heb hem maar uitgelegd dat een zak voer van 20 kg wel een groot ding is, maar nog steeds ook maar één ding. :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:40

Mensen die er bij voorbaat al vanuitgaan dat ze wel voor mogen die mogen wat mij betreft extra lang wachten. Of van die mensen die expres met de boodschappenkar tegen je aan gaan rijden, die krijgen van mij altijd een subtiele bilbeuk terug.

Ik heb één keer meegemaakt dat ik in de rij stond bij de McDonalds. De vrouw achter mij moest over 10 minuten ergens zijn met haar kind en had redelijk wat haast. Ik was in een goede bui en besloot haar voor te laten gaan. Ging ze vervolgens 10 happy meals bestellen! :wow:
Dat heb ik dus nooit meer gedaan. :')

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:42

Zoals al eerder gezegd is zijn die normen en waarden ver te zoeken af en toe. Ook op school van mijn dochter vaak discussies over gehad met de leraar.
Zeg maar eens op straat tegen een wildvreemde goede morgen of zo . Dit is best leuk om te kijken hoe reacties van mensen zijn. Was laatst ook op tv. Dit doe ik nu vaker om ze op een positieve manier uit de tent te lokken. Sommige reageren leuk en andere vreemd of stom. Maar het blijft lachen . Ook naar iemand zwaaien als je in de auto zit. Dan heb ik de grootste lol. Die blik in iemands gezicht is gewoon geweldig .
Helaas als je iemand aanspreekt op een nette manier krijg je regelmatig de wind van voor. Terwijl je er niks achter zoekt.
En dan denk ik ook wel vaak genoeg zeg maar niks.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:56

Ligt volgens mij niet aan de leeftijd, wildplassers in mijn tuin waren toch echt oud, de ene bejaard en andere gok ik rond de 55..

Het is denk ik gewoon van "deze" tijd en dan ongeacht de leeftijd, allicht dat het besmettelijk is?

Dit schreef ik laatst op FB :+ Ging om bejaarde meneer, die blijkbaar haast had of zo...

Ongeduldige leeftijdsgroep....
Iedereen kent ze wel, die leeftijdsgroep die altijd haast heeft.
Sta je bij de kassa, wordt er van achteren geroepen: "Zijn dat alle boodschappen die je hebt?" "Eh, ja.. " (doelend op de eenzame pizzadoos op de lopende band) "Dan MOET je er zo'n ding tussen leggen!" Komt er beschuldigend van achteren. Nou heb ik een spanwijdte van ca 1.87 echter die was in dit geval ruim onvoldoende om zo'n stokje te pakken te kunnen krijgen anders had die er al wel gelegen.
Via een zuchtende klant voor me krijg ik een stokje doorgegeven, welke ik (ook zuchtend) op de lopende band plaats, hij past net, achter mijn pizzadoos.
Achter me gaat het door... "Waarom sta jij in de rij, heb je boodschappen? Je MOET je boodschappen op de band leggen!" Tegen een meisje op skates dat met skates aan zelfs nog maar net tot mijn middel komt. Meisje legt beduusd haar rol folie op de band, klant voor me kijkt me zuchtend aan en ik rol met mijn ogen.
De lopende band, staat nog steeds zo goed als stil.
Achter ons wordt er verder gepreekt tegen het meisje op skates, waarna er verder wordt gegaan tegen blijkbaar diegene waarmee hij samen boodschappen aan het doen is. Langzaam schuifelen we verder naar de kassa.... Niet harder en niet zachter dan we zouden zijn gegaan als hij niet achter ons had gestaan, stiekum hoop ik dat er een klant voor ons iets moet ruilen of zo... Gewoon om even de haast eruit te krijgen. Ik loop naar de inpaktafel... Achter me hoor ik: "Maar meneer, dit is een pinkassa, hier kunt u alleen pinnen." Grijnzend loop ik de winkel uit en de mevrouw voor me schiet ook in de lach. Tja de ongeduldige leeftijdsgroep is ook en groep die soms misschien een bril nodig heeft.

Dat goedemorgen, echt genial, doe ik ook vaak, nou jemig meestal krijg je dodende blik... pffttttt.
Vandaag ging het goed, wandeltocht die precies andere kant op ging als ik met paard aan de hand, dus ik iedereen goedemorgen gewenst, kreeg hem dit keer boven gemiddeld vaak gewoon terug _/-\o_

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:02

Tja, normen en waarden, lastig. Ik ben ooit ziek naar huis gegaan van school, kon amper op m'n benen staan. Kwam er een oude man binnen (ik zat zelfs niet op de gereserveerde plekken waar je moet opstaan) en ben dus niet opgestaan. Toen we uitstapte greep ie me vast dat ik een onrespectvol ding was en dat ik moest staan voor hem. Euh nee, je hebt heel de weg kunnen staan en bent d'r volgens mij niet slechter van geworden :x

Bejaarde mensen kunnen ook heel asociaal zijn hoor. Het is niet altijd de jeugd.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:15

Ik moet eerlijk bekennen als "feestganger" dat ik in hoge nood ook wel ergens een straatje heb gebruikt als toilet. En heel eerlijk soms "moet" je wel. Toen ik voelde dat ik bijna moest al gaan lopen naar toilet, daar ruim half uur staan wachten, inmiddels moet je echt heel heel nodig, maar ben je nog lang niet aan de beurt. En dan? Je moet wat? in je broek doen? wat als je bij 100 mensen aan belt en niemand zegt ja hoor gebruik het toilet maar snel... ? alleen is het verschil in hoe je het oplost :j
Ik merk vaak op festival terrein dat er zo belachelijk weinig toiletten zijn dat ik de wanhoop wel begrijp bij vrouwen. Bij mannen niet, daar is het bijna altijd rustig :+ die hebben meer opties
Organisatorisch is er vaak veel winst te vinden.

Hetzelfde met afval op straat, in een (honden)park lopen is hartstikke fijn. Doe braaf de poep in het zakje, geen prullenbak/hondenpoepbak te vinden. Helemaal nergens. Hier in de wijk kan je ook nergens afval kwijt. In dat soort situaties snap ik wel dat je het maar neer gooit, het is zeker niet goed, maar ergens begrijp ik het wel. Zet wat meer neer, en het zou heel veel schelen denk ik : *\o/*

Verder vind ik de jongeren op het moment beleefder dan ouderen in de horeca. De ouderen lijken zich heel vaak beter te voelen dan mij, als bedienend personeel. Maar zullen het ook echt laten weten... Altijd fijn. Ook met feesten krijg je de meest schunnige opmerkingen te horen van de 70+ leeftijd. Ik schaam mij oprecht kapot. Terwijl veel jongeren (en echt niet alleen <25) veel vriendelijker begroeten en meer respect tonen.

Aan de andere kant stond ik laatst bij de kassa in de supermarkt en kreeg ik als begroeting: "heeeee". Dat vind ik dan ook weer niets :o

Opstaan voor ouderen doe ik ook niet altijd, als ze fit binnen komen rennen in een bus/trein. Waarom zou ik dan opstaan omdat zij 65+ zijn? puur voor de leeftijd?

Voor alles is wat te zeggen, maar ik denk wel dat er altijd wat te klagen is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:21

Melden bij de gemeente(vergunningverlener) en de organisatie. Ook aangeven dat je, indien ze dat volgend jaar niet beter regelen, een bedrijf voor het reinigen van bermen enz word ingehuurd voor hun rekening.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:30

Het enige wat mij echt stoort zijn die krijsende kinderen overal en die mensen die zich aan alles en iedereen ergeren. Ga lekker ergens alleen in Siberië wonen als het allemaal zo vreselijk is.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:36

ikkeniet schreef:
In ons dorp is er ook elk jaar een jongerenfeest.
Is 1 jaar gruwelijk uit de hand gelopen.
En de daaropvolgende jaren zijn de eisen ook een stuk strenger geworden.
Elk huis wat op de route ligt, krijgt dan ook hekken voor hun pad.
Juist om de aanloop op het erf en de wildplassers te weren.
Werkt bij ons prima.

Ik zou inderdaad het nu aankaarten en voor volgend jaar vragen dat ze hekken met zeil plaatsen. Voor jullie hele erf zodat je er niet zomaar op kunt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:49

Och hemel, wat een wereldproblemen zeg... Zo'n festival is denk ik 1x per jaar? Natuurlijk is het vervelend die overlast, maar jee wat een hoog zuurpruim gehalte hier! Dit soort dingen zijn van alle tijden.