Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:08

Particuliere huur vind je ook goed via Pararius.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:25

Bedankt voor de tips!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:28

Pfoe, 1200 euro is een behoorlijk ruim budget voor twee studenten. Weten jullie zeker dat dat klopt? Houd er ook rekening mee dat je ivm je studie waarschijnlijker een stuk minder zult kunnen werken.

Mijn vriend en ik zijn allebei student in Amsterdam en zijn gaan samenwonen in Hilversum. Hier kunnen we voor de prijs van een kamer in Amsterdam (wij betalen nu €660 incl.) een leuk (klein maar fijn) appartementje in het centrum huren, op een paar minuten lopen van het station. Met de trein ben je binnen een kwartier in Utrecht en met 20 minuten in Amsterdam. Lijkt me voor jullie ook zeker geen slechte optie... Er is hier relatief veel aanbod voor een redelijke prijs :j

Bij een te laag jaarinkomen is het soms mogelijk dat je een garantstelling voorlegt. Dan moeten je ouders aangeven dat ze inspringen als jij je huur niet betaalt. Ze moeten dan wel voldoende inkomen hebben... (Zo hebben wij het hier ook geregeld. In de praktijk hoeven de ouders niets te betalen, want we betalen altijd keurig onze huur, maar mochten er ooit problemen zijn, dan heeft de verhuurder zekerheid dat hij wel zijn geld krijgt.)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:14

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:25

Vesteda heeft regelmatig goed betaalbare woningen te huur in Amsterdam en omliggende plaatsen, ik zou daar eens kijken. Ken meerdere mensen die via daar snel aan woonruimte zijn gekomen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:06

Helaas, Amsterdam en Utrecht zijn absoluut berucht om de huurprijzen maar vooral ook het woningtekort - je kunt het budget wel hebben, maar dat hebben een paar honderd andere woningzoekenden óók. Als studenten is het lastig omdat er voor de prijsklasse waar jij op doelt bij de grote woningcorporaties en makelaars over het algemeen een inkomenseis geldt (reken 3,4 tot 5 keer de maandhuur bruto verdienen). Als jullie een garantstelling zouden kunnen hebben, dan kun je het proberen :j

Studentenwoningen (daar vallen ook bovengenoemde containerwoningen onder) vallen onder studentenwoningweb.nl (in elk geval voor Amsterdam). Als je daar kans op wilt maken, direct inschrijven - de wachttijden zijn niet mals (denk aan jaren), maar je hebt er misschien in een later stadium van je studie wel profijt van!

Effectief gezien is mijn advies: heel veel zoeken, overal op reageren en pakken wat je pakken kunt. Als je er eenmaal woont, kun je altijd doorzoeken naar iets fijners/geschikters. Kijk vooral ook in plaatsen rondom Amsterdam en Utrecht (al is het daar niet altijd simpeler!). Als je echt haast hebt en jullie zoeken iets in genoemde prijsklasse qua particuliere huur, dan is het mogelijk om bij een makelaar een zoekopdracht op te geven. Zij hebben vaak dmv hun netwerk toegang tot huizen die (nog niet, of nooit) op Pararius etc. komen te staan. Nadeel is natuurlijk wel dat je als je iets gevonden hebt voor die service ook wel moet betalen.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 23:04

Kamernet is betrouwbaar, je kan zoeken op filter voor het aantal personen. Dan krijg je vaker zelfstandige studio's of appartementen :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:54

Ik heb mijn hutje via marktplaats gevonden.
Gereageerd bij iemand die wat aanbood (wat ik niet wou hebben) maar die had nog wel iets anders, en daar woon ik nu

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 17:24

Super dankjewel voor al jullie tips!

Ik heb nu dankzij pararius contact met een aantal makelaars voor huurwoningen in Hilversum. Ik ben nu met een fijne makelaar aan het mailen. Deze is ook nieuwsgierig naar de studie etc en daar gaan we binnenkort 2 bezichtigen plannen voor 2 huurwoningen. (800 en 710 inc, meevallertje :D )

Het is allemaal wel ingewikkeld. Vooral nu ze gaan vragen om je inkomsten. Omdat dit als student zo 'apart' is, vind ik het moeilijk aan te geven. Ik ga namelijk meer lenen na de vakantie. Ook ga ik werk zoeken zodra ik daar zit. Momenteel is het ook te betalen met stufie, lening, werk en financiele bijdrage van ons allebei.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:18

Fair schreef:
Super dankjewel voor al jullie tips!

Ik heb nu dankzij pararius contact met een aantal makelaars voor huurwoningen in Hilversum. Ik ben nu met een fijne makelaar aan het mailen. Deze is ook nieuwsgierig naar de studie etc en daar gaan we binnenkort 2 bezichtigen plannen voor 2 huurwoningen. (800 en 710 inc, meevallertje :D )

Het is allemaal wel ingewikkeld. Vooral nu ze gaan vragen om je inkomsten. Omdat dit als student zo 'apart' is, vind ik het moeilijk aan te geven. Ik ga namelijk meer lenen na de vakantie. Ook ga ik werk zoeken zodra ik daar zit. Momenteel is het ook te betalen met stufie, lening, werk en financiele bijdrage van ons allebei.

Hoe gaat een makelaar dan om met zo'n wisselend inkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:26

Een lening van DUO is in principe geen wisselend inkomen, maar zo wordt het wel gezien omdat je zelf de hoogte kan bepalen en zij dus niet in kunnen zien of jij nog wel voldoende geld binnen krijgt. Daarnaast wordt er vaak om minstens 2x bruto maandhuur gevraagd, daar moet je dus gewoon garant voor kunnen staan. Dat moet je aantonen door middel van loonstrookjes. Stufi bestaat niet meer dus dat kan je al niet meer opgeven, je lening zal niet gezien worden als voldoende en 'financiele bijdrage van ons allebei' is natuurlijk een vrij vaag begrip dat al helemaal niet geaccepteerd zal worden door een makelaar.

Ik zou van tevoren (dus voordat je gaat bezichtigen om gedoe te voorkomen) helder aangeven dat je student bent en dat je dus geen vast inkomen hebt. De makelaar zal dan bepalen of je ouders garant kunnen staan (vaak is dat wel mogelijk) of dat ze gewoon niet aan jullie willen verhuren.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:23

Ben je alweer een stapje verder, TS? :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 18:26

Nee, helaas heel wat stapjes achteruit. De woningen waar we zouden kijken zijn alweer verhuurd, en dat gebeurt de hele tijd :o Je moet er echt als de kippen bij zijn. We gaan nu niet meer reageren op woningen maar gewoon een makelaar inschakelen die ons helpt bij het proces.

En dit weekend even om tafel met onze ouders voor het garant staan.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:44

Oh, wat jammer! Het gaat inderdaad erg hard, mijn vriend en ik zijn ook al anderhalf jaar bezig met het zoeken naar een andere woning hier. (Maargoed, wij zitten ook wel in een luxe-positie: we wonen prima, maar willen gewoon wat meer ruimte.)

Je kan trouwens op Pararius of Funda een alert instellen voor nieuwe woningen die aan je eisen voldoen. Dan kan je tijdig reageren ;) Evt. kun je je ook nog inschrijven voor de woningbouw in de omgeving (woningnet Gooi en Vechtstreek), die bieden regelmatig lotingswoningen aan, waarvoor het niet uitmaakt hoeveel wachttijd je hebt opgebouwd. (En hier in de regio is de kans dat je ingeloot wordt ook nog wel relatief groot in vergelijking met bvb Amsterdam.)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 15:44

Kleine update.

Momenteel iets particulier kunnen vinden. Daar gaan we kijken. Maar aangezien het particulier is, weten mensen wat handig is om echt zwart op wit te hebben? (En hoe?). Zo nodig via PB. :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:05

Goed laten vastleggen wat er gebeurt, mocht de eigenaar de woning verkopen. (In principe mag je volgens mij blijven zitten, maar om gedoe te voorkomen zou ik het sowieso even zwart op wit zetten. In ons contract staat bijvoorbeeld wel dat wij er bij verkoop binnen 3 maanden uit moeten zijn.) En zorgen dat er iets wordt afgesproken over maximale jaarlijkse huurverhoging, zodat ze er niet zomaar €200 bovenop kunnen gooien.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:41

Er zijn vast wel standaard contracten op Internet te vinden. Het percentage dat de huur per jaar mag stijgen is in ieder geval wettelijk vastgelegd dus daar hoef je je niet direct druk om te maken. Inderdaad de opzegtermijn goed laten vastleggen en eventueel wie voor welk onderhoud opdraait. Als je via een bedrijf huurt worden loodgieters etc. Via hen geregeld en betaald, bij particuliere huur zou ik er dus even goed naar kijken hoe dat georganiseerd wordt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:27

Dat vaste percentage geldt dacht ik in de vrije sector niet, tenzij het in je contract is vastgelegd. Maar pin me er niet op vast, ik ben geen expert.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:32

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 22:36

Oke, dankjewel! Ik zal naar die dingen extra vragen. Ik neem ook 1 ouder mee voor de zekerheid.

Ik heb momenteel echt wel even een breakdown. Waarom kan dit niet gewoon makkelijk? Zoveel site's waar je je moet inschrijven.. reageer je, reageer je terug, is het al verhuurd. Het is haast onmogelijk om voor +-800,- een 'normaal' appartement te vinden. Als ik wil reageren, moet ik opeens weer betalen. Heb ik eindelijk iemand aan de lijn, haakt ie af omdat we studeren. En ik rij niet even voor de lol op en neer maar Hilversum als je in Friesland woont. Grr :n ik twijfel nu ook over die van morgen, heeft een enorme hoge borgprijs. Ik vraag me soms af of ik hier allemaal wel goed aan doe. :(

Nogmaals: als iemand iemand kent die verhuurt in Hilversum voor +-800, graag.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:46

Klop hoor, TS! Ook in Hilversum is het hartstikke lastig :(

Gaat deze woning via een makelaar? Zo ja, dan kan je me evt. de advertentie PB'en? Omdat wij zelf ook zoeken heb ik ervaring met verschillende makelaars hier, dus misschien kan ik iets zinnigs zeggen over of het de moeite waard is?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:11

Tja.. verhuurders willen zekerheid dn die kun je als student niet geven.

Ik heb veel vrienden gehad die anti-kraak woonden. Ontzettend goedkoop en leuke plekjes.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:18

Ach TS, het ís ook niet gemakkelijk om in deze regio een huis te vinden en al helemaal geen appartement van ongeveer 800 euro. Het is inderdaad ein-de-loos sites afstruinen, reageren om er dan achter te komen dat het alweer weg is. En hoevaak ik dan wel niet nog naar een bezichtiging ben gegaan om er ter plaatse achter te komen dat er nog 10 andere mensen waren... :+ Mijn uiteindelijke conclusie na mijn laatste zoektocht was trouwens: die websites waar je je moet inschrijven en moet betalen, daar heb ik nog nooit een huis mee gevonden.

Mijn enige advies: als student ben jij niet de meest 'aantrekkelijke' partij voor een verhuurder. Daar kun jij verder niets aan doen, maar er zijn gewoonweg altijd ook nog mensen (tweeverdieners vaak nog) die ook zoeken in dezelfde prijscategorie. Een hoge borgprijs is natuurlijk enorm balen, maar in mijn ervaring kom je daar echt bíjna niet onderuit in die regio. Borg van 1 of zelfs 1,5-2 keer huur zie je hier heel erg vaak. Huur je via een makelaar, dan ook nog vaak 'administratiekosten'. Met andere woorden: hoe vervelend het ook is, als je een woning te pakken hebt die aan je wensen voldoet en waar jij eerste keus bent qua huurder, dan zou ik me niet laten tegenhouden door de borg...

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 17:38

Het is ook moeilijk. Voor die prijs is opzich wel wat te vinden, maar als student ben je idd niet heel aantrekkelijk.

Update: We zijn nu opweg naar hilversum *\%/* Dit is particulier en die stond er opzich wel voor over, ik had het gevonden via marktplaats. Het is een prima prijs (825 incl). Het is een 2 kamer appartement met een voor en achtertuin. Simpel, maar helemaal prima. Er zijn nog een aantal andere kijkers dus mijn duimen draaien.

Ik heb voor dat we in de auto stapten met een vriend van de familie gebeld. Hij is van beroep iets die mensen begeleidt met geldzaken en woningen kopen/huren. Die heeft veel handige tips gekregen waar ik erg blij mee ben. Dus ik ben benieuwd! Hij zal ons de komende tijd ook helpen met al onze vragen.

Ik denk ik hou jullie op de hoogte. Ook zodat als iemand ooit in de zelfde situatie als mij zit, het kan googlen en dan dit topic tegen komt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:52

Ik ben heel erg benieuwd of het wat is, TS! :) Duim voor jullie!