Vriendje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:04

Szan schreef:
Voor de mensen die vinden dat ze geen vrienden hebben: missen jullie zulk sociaal contact? Of vinden jullie het wel prima zo?

Ik heb enkelt bokt ook geen fb helemaal niks. Als er wat is heb je toch je moeder? :') ook al woon ik op mezelf al jaren toch blijf ik met alles me moeder bellen

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:10

Heb al een aantal keer meegemaakt dat ik mijn verhaal bij 'vrienden' wou doen en de volgende dag ineens iedereen van mijn 'vrienden' mijn verhaal wist maar dan natuurlijk met een paar verdraaide zinnen waardoor er een mooi roddeltje ontstond.

Zeg niet dat vrienden niks zijn, want heb er een paar goede en heb daar ook genoeg aan. Maar zonder vrienden kan ook enorm zijn voordelen hebben, vooral als je niet zo'n feestbeest/kuddedier bent :)

Edit: Heb nu ook nog een paar maten, ik noem het geen vrienden, aangezien ik meer eraan heb als ik ze niet spreek dan wanneer ik ze wel spreek. :+ Ze zullen nooit iets voor je overhebben, zijn vrij egoïstisch in hun manier van omgang en komen met geluk 1 maal per week een uurtje langs. Daarom zou ik ook nooit zeggen dat dat echt goede vrienden van mij zijn. Maar als ik ze dan toevallig zie op een feestje van iemand dan sta ik wel het meest bij hun. :P

anjali

Re: Vriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:40

Ik vind een relatie wat anders dan vriendschappen. Die zijn wat losser en vrijblijvender.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:05

Misschien meer omdat ik er zelf zo'n slechte ervaring mee heb, dan dat ik denk dat het echt nooit goed kan gaan, maar het past gewoon niet bij mijn eigen persoonlijkheid. Ik begrijp ook niet waarom iemand geen vrienden zou willen?

Een paar dingen waar ik tegen aan loop:
- Altijd alleen naar etentjes/feestjes/etc. Best eenzaam om dan allemaal verliefde stelletjes om je heen te hebben.
- Eigen vrienden mee naar huis nemen kan ook niet, want als je zelf al geen vrienden wil hebben, dan wil je natuurlijk al helemaal niet iemand anders vrienden om je heen.
- Mensen die je partner willen ontmoeten telkens maar excusen moeten geven, omdat "jammer, want hij/zij wil jou niet leren kennen" zeggen ook weer zoiets is. :')
- Het is nogal benauwend om iemand's 'one and only' te zijn.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:07

anjali schreef:
Ik vind een relatie wat anders dan vriendschappen. Die zijn wat losser en vrijblijvender.

Maar dat ligt aan de aard van de vriendschap. Ik heb inderdaad meer losse vriendschappen, of misschien neigen die meer naar kennissen, maar ook een paar vriendinnen die voor mij praktisch familie zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:10

Tulandro schreef:
Ik schrik er wel een beetje van dat er meerdere mensen reageren die in geen vrienden hebben.

Echte goede vrienden zijn zeldzaam, dat is waar. Maar iedereen heeft toch wel mensen om zich heen?

Mijn man en zoon hebben ook geen vrienden.
Zij hebben al moeite met hun "verplichte" sociale contacten (werk/school/familie) dan daarnaast extra contacten onderhouden vaak te veel is.

Mijn man gaat wel regelmatig mee naar mijn vrienden, dat vindt hij dan ook heel gezellig (ondertussen kun je wel 2 stellen ook rekenen tot mijn mans vrienden, maar hij zal daar nooit zelf even zomaar een bakje gaan doen ofzo).
Hij heeft wel enkele leuke collega's waarmee hij graag samenwerkt, maar buiten werk wat afspreken dat doet hij niet (en als hij wordt gevraagd houdt hij de boot af).

Mijn zoon gaat eens per ca 2 maanden met zijn stage even naar het café, maar merk aan hem dat dit veel van hem vergt.
Hij heeft geen vrienden waarmee hij regelmatig afspreekt.

Mijn ene dochter is net als ik, veel sociale contacten en veel ondernemen, mijn andere dochter is meer zoals mijn man en zoon; niet te veel contacten buiten school om (wel iets meer dan mijn man/zoon).

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:11

Guinevere schreef:
Misschien meer omdat ik er zelf zo'n slechte ervaring mee heb, dan dat ik denk dat het echt nooit goed kan gaan, maar het past gewoon niet bij mijn eigen persoonlijkheid. Ik begrijp ook niet waarom iemand geen vrienden zou willen?

Een paar dingen waar ik tegen aan loop:
- Altijd alleen naar etentjes/feestjes/etc. Best eenzaam om dan allemaal verliefde stelletjes om je heen te hebben.
- Eigen vrienden mee naar huis nemen kan ook niet, want als je zelf al geen vrienden wil hebben, dan wil je natuurlijk al helemaal niet iemand anders vrienden om je heen.
- Mensen die je partner willen ontmoeten telkens maar excusen moeten geven, omdat "jammer, want hij/zij wil jou niet leren kennen" zeggen ook weer zoiets is. :')
- Het is nogal benauwend om iemand's 'one and only' te zijn.

Dit lijkt me dan weer niet een normale kwestie van 'gewoon geen vrienden hebben' maar meer iemand die echt tegen het mensenschuwe aan hangt, nul sociale skills heeft of ergens op sociaal gebied serieuze problemen heeft.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 04:53

Zeker extreem, maar ook in lichte mate lijkt het me nog steeds helemaal niks. Zo gewoon vind ik helemaal geen vrienden hebben niet.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:55

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je iemand een vriend noemt. Als je aan mij zou vragen of ik veel vrienden heb dan zou ik ook met nee antwoorden. Dit heeft echter niets met de hoeveelheid sociale contacten die ik heb te maken, maar ik noem iemand nou eenmaal niet snel een vriend. Voor mij is vriendschap iets waar je maandenlang, al dan niet jarenlang, aan bouwt voordat het echt noemenswaardig is. Je kunt dit niet zo zwart-wit zien omdat het iets heel persoonlijks is en sterk afhankelijk is van het referentiekader van de persoon. Er zijn namelijk ook mensen met ontzettend veel (niet altijd wederzijdse) vrienden, maar die blijken die personen dan pas zeer kort te kennen of blijken elke kennis een vriend te noemen.

Ik ben iemand die weinig behoefte heeft aan extra sociaal contact naast school, werk en stal. Dat betekent niet dat ik nooit naar feestjes ga of nooit zin heb om eens iets leuks te gaan doen met vrienden/vriendinnen, het hoeft voor mij alleen niet wekelijks. Dat heeft echter niets te maken met mijn vermogen sociaal contact te onderhouden, ik heb de behoefte gewoon niet omdat ik het óók heerlijk vind om alleen te zijn, tijd en aandacht aan mijn familie te besteden en ervoor wil waken dat het een 'verplichting' wordt regelmatig iets met vrienden te gaan doen.

Het is gewoon niet zo zwart-wit als sommigen het hier proberen te schetsen en niet veel vrienden hebben heeft niet altijd te maken met geen vrienden willen hebben, beter gezegd: geen mensen om je heen willen hebben. Voor sommige mensen is het gewoon niet belangrijk om te kunnen spreken over het hebben van veel vrienden óf hebben geen behoeften aan de verplichtingen die het onderhouden van vele vriendschappen met zich meebrengt. Het betekent echter niet dat je dan sociaal gestoord bent, geen nieuwe mensen wilt leren kennen of helemaal niemand hebt: de mensen om je heen zijn krijgen gewoon (nog) niet het etiket "vriend".