Chronisch ziek en vooroordelen van anderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Chronisch ziek en vooroordelen van anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:36

Sorry Ayasha, ik kan me niet vinden in je betoog. Ik vind het veel te slachtofferig maar snap dat jij het wel zo ziet. Maar zo heeft ieder recht op zijn mening en moeten we dat van elkaar respecteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:45

waarom is het slachtofferig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:51

chevax schreef:
Sorry Ayasha, ik kan me niet vinden in je betoog. Ik vind het veel te slachtofferig maar snap dat jij het wel zo ziet. Maar zo heeft ieder recht op zijn mening en moeten we dat van elkaar respecteren.

Huh ik vind dat juist het tegenovergestelde. Ik vind een slachtofferrol iets dat je niet de moeite doet om ergens aan mee te doen, het altijd hebt over je problemen en je je verschuilt achter je problemen. Dat doet Ayasha vols mij niet bepaald ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:58

Ayasha schreef:
waarom is het slachtofferig?

Ik wil je daar oprecht op antwoorden, maar ook meteen op voorhand vragen dat niet persoonlijk te nemen. Want zoals gezegd, zoveel mensen, zoveel meningen.

Ieder mens heeft zijn eigen problemen. Bij de één is het een chronische ziekte, bij de andere is het een korte, hevige ziekte en weer een ander raakt in de war van zijn rode haar of in de stress van zijn baan. Mijn punt is dat eigen problemen voor iedereen het zwaarst wegen. Logisch ook, je kunt niet voelen wat een ander voelt, dus dat maakt je eigen leed altijd zwaarwegender. Dus mensen die jouw pad kruisen, hebben allemaal hun eigen problemen. Mag je dan van iemand verwachten dat hij/zij meteen denkt "oeps, ik moet oppassen met wat ik zeg, wellicht heeft die persoon een ziekte of een ander probleem?". Ik vind dat niet. Dan maak je een wel heel moeilijke situatie. En als mensen weten dat iemand ziek is en goedbedoelde maar wat minder handige adviezen geven, dan kun je daar imo moeilijk kwaad over worden. Mensen die er een punt van maken dat je ziek bent, heb je sowieso niet nodig in je leven, dus daar kun je dan makkelijk afscheid van nemen.
Volgens mij is het allemaal maar zo moeilijk als je het zelf maakt. Draai het eens om: maak er zelf een minder groot punt van dat je ziek bent, dan ligt er ook minder de nadruk op. Gaat jouw ziekte er mee weg als je je zo druk maakt over wat een ander vindt? Nee. Wordt je ziekte minder als je tot in den treure uitlegt wat er met je is? Nope. En dat rode haar wordt ook niet ineens bruin áls je buurvrouw wel plots snapt dat je "iets" hebt.
Wat maakt nu dat je per definitie begrip mag verwachten van een ander? En hoe staat het dan met je eigen begrip tov anderen? Als je zelf in gesprek gaat met iemand, maak je dan nooit een onhandige opmerking in de trant van "misschien kun je dit en dat eens proberen?". Ik denk het wel, er is zelfs een heel forum gebouwd op mensen die hun mening graag met anderen delen, ook vaak ongevraagd.
Ik denk dat de kern van mijn post is dat leven en laten leven zo'n gek motto nog niet is. Je maakt het er in ieder geval voor jezelf een stuk makkelijker op.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:19

Natuurlijk oordelen we allemaal over elkaar. Maar eerst een vraag stellen en daarna pas oordelen zou in heel veel gevallen wel beter zijn. En een vraag stellen uit interesse is een heel andere insteek dan vanuit een oordeel.
Iemand die al jaren worstelt met gezondheidsissues hoeft vaak geen oplossingen meer te horen. Stel de vraag dus eerst 'mag ik met je meedenken en een tip geven?' Voordat je gaat praten over het nichtje van de buurvrouw van je zus haar beste vriendin die 'iets soortgelijks' had en met linksdraaiende acupunctuur en holistische reiki én die ene arts uit België weer helemaal opknapt is.

De vraag, die overigens vaak meer klinkt als opdracht, 'heb je dit al geprobeerd' kan heel erg overkomen alsof de vraagsteller vindt dat je er niet genoeg aan doet of hebt gedaan om beter te worden. Terwijl bij veel chronische dingen het beter worden juist het enige is waar jarenlang je energie is in gaan zitten.

Als ik voor mezelf spreek, dan snap ik TO wel met betrekking op het niet kunnen/willen accepteren. Vooral ook door die buitenwereld. Want als ik vertel dat ik mijn rolstoel niet het grootste probleem vind, dan vinden mensen dat het ik het opgegeven heb en komen er zelfs opmerkingen als 'door die stoel heb je natuurlijk wel ziektewinst'. De winst die ik door die stoel heb is dat ik fijner en veiliger zit (op maat, ondersteund en weinig kans op vallen) en dat ik daardoor mijn energie langer kan vasthouden en dus net iets meer kan doen.
Maar de simpele luisteraar hoort dat ik door de stoel alles weer kan doen, behalve lopen, en dat het dus raar is dat ik nog steeds heel veel dingen aan me voorbij laat gaan. Of ze zien alleen dat ik bij een pretpark nu in een andere rij mag wachten.
Overigens ben ik nu al een aantal jaar in therapie voor dat acceptatie deel, het valt me niet mee, maar ik heb er mensen wel een stuk sneller van op zien knappen. Als ik de maatstaf zou zijn, zou de therapie niet meer gegeven worden, denk ik. :+ Dus ik wilde TO wel vragen of zij hulp heeft bij het verwerken en plaatsgeven van haar problemen. Dat is minstens zo belangrijk als het beter willen worden. Soms kun je niet fysiek beter worden, maar je toch wel beter voelen als je zelf kunt inzien dat die buitenwereld het gewoon ook niet weet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:23

Dreamybol schreef:
Natuurlijk oordelen we allemaal over elkaar. Maar eerst een vraag stellen en daarna pas oordelen zou in heel veel gevallen wel beter zijn. En een vraag stellen uit interesse is een heel andere insteek dan vanuit een oordeel.
Iemand die al jaren worstelt met gezondheidsissues hoeft vaak geen oplossingen meer te horen. Stel de vraag dus eerst 'mag ik met je meedenken en een tip geven?' Voordat je gaat praten over het nichtje van de buurvrouw van je zus haar beste vriendin die 'iets soortgelijks' had en met linksdraaiende acupunctuur en holistische reiki én die ene arts uit België weer helemaal opknapt is.

De vraag, die overigens vaak meer klinkt als opdracht, 'heb je dit al geprobeerd' kan heel erg overkomen alsof de vraagsteller vindt dat je er niet genoeg aan doet of hebt gedaan om beter te worden. Terwijl bij veel chronische dingen het beter worden juist het enige is waar jarenlang je energie is in gaan zitten.

Als ik voor mezelf spreek, dan snap ik TO wel met betrekking op het niet kunnen/willen accepteren. Vooral ook door die buitenwereld. Want als ik vertel dat ik mijn rolstoel niet het grootste probleem vind, dan vinden mensen dat het ik het opgegeven heb en komen er zelfs opmerkingen als 'door die stoel heb je natuurlijk wel ziektewinst'. De winst die ik door die stoel heb is dat ik fijner en veiliger zit (op maat, ondersteund en weinig kans op vallen) en dat ik daardoor mijn energie langer kan vasthouden en dus net iets meer kan doen.
Maar de simpele luisteraar hoort dat ik door de stoel alles weer kan doen, behalve lopen, en dat het dus raar is dat ik nog steeds heel veel dingen aan me voorbij laat gaan. Of ze zien alleen dat ik bij een pretpark nu in een andere rij mag wachten.
Overigens ben ik nu al een aantal jaar in therapie voor dat acceptatie deel, het valt me niet mee, maar ik heb er mensen wel een stuk sneller van op zien knappen. Als ik de maatstaf zou zijn, zou de therapie niet meer gegeven worden, denk ik. :+ Dus ik wilde TO wel vragen of zij hulp heeft bij het verwerken en plaatsgeven van haar problemen. Dat is minstens zo belangrijk als het beter willen worden. Soms kun je niet fysiek beter worden, maar toch wel beter voelen als je zelf kunt inzien dat die buitenwereld het gewoon ook niet weet.

Met het eerste deel van je post ben ik het helemaal eens, hoor. Alleen heb ik geleerd/is mijn karakter dat ik me daar niet druk over maak. Natuurlijk is het soms vervelend, maar is het een halszaak? Welnee. Je hoeft je absoluut nooit te schamen voor wat je hebt of bent, maar juist vanuit dat oogpunt moet je ook dingen van je af kunnen laten glijden. Mensen weten niet beter en laat ze lekker zeuren met hun reiki-master. Je hebt jezelf er mee als je je dat aantrekt.

*edit* wat maakt nu dat het voor jou belangrijk is wat een ander wel of niet vindt van je stoel? Ik hoop overigens dat je therapie snel vruchten afwerpt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:29

Ja natuurlijk heb je jezelf er het meest mee, maar je zegt het al 'het zit niet in jouw karakter'. In het mijne helaas wel. Deels door hoe ik ben groot geworden, deels gewoon door mijn eigen karakter. Voor mijzelf ben ik heel streng, wat ik doe moet goed zijn. En nu kan ik heel veel niet meer. Dat vind ik vreselijk, vooral voor mijn omgeving, voor wie ik nu niet meer van belang ben, in mijn ogen.
Reken ik andere mensen die ziek zijn af op hun prestaties? Nee, maar mezelf wel. Daar kon/kan ik dus best wat hulp bij gebruiken. Niet omdat ik mezelf zielig vind, want dat vind ik niet, maar meer omdat ik mezelf een ontzettende lastpak vind. Toen ik nog kon werken, geld verdiende, boodschappen kon doen en kon koken kon ik mezelf nog nuttig maken en het 'lastpak-gevoel' compenseren. Nu heb ik dagen waarop ik mijn bed niet eens uit kan komen. Dat maakt me dan heel klein en naar, niet omdat ik nú in mijn direct omgeving mensen heb die me dat kwalijk nemen, maar omdat ik het mezelf zo kwalijk neem, omdat ik me nooit goed genoeg voel.
En dat maakt gevoel maakt je uiteindelijk zieker dan alleen de ziekte. En geloof me, ik wilde dat ik het met een vingerknip van me af kon zetten en het lukt me langzaamaan wel beter, maar ik heb nog altijd wel slechte dagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:33

Ik snap wat jij bedoelt Chevax en ben het wel met je eens in de zin van. We hebben allemaal bewust of onbewust verwachtingen van anderen. Anderen kunnen nooit aan onze verwachtingen voldoen, simpelweg omdat jij met je verwachtingen bepaalde behoeften op anderen projecteert. En anderen zijn er niet om aan onze behoeften te voldoen. Het is fijn als dat gebeurd, maar het is niet iets wat je moet "verwachten".

Dit geld voor alles in het leven en zeker ook als je ziek bent..als je je waardeloos voelt omdat je ziek bent, verwacht je eigenlijk dat een ander zegt dat het niet erg is en dat je niet waardeloos bent. Maar de kracht is om aan je eigen behoefte te voldoen dus niet jezelf waardeloos gaan voelen maar je eigenwaarde omhoog te halen. Want je bent goed zoals je bent met alles wat je wel of niet hebt en er is niets wat daar wat aan kan veranderen.

Hoe meer je je eigen behoeften kan vervullen door de mentale switch die je maakt..hoe minder meningen van anderen invloed hebben op je.
Je moet ook beseffen dat mensen altijd praten vanuit hun eigen perspectief en dat is bij sommigen nogal bekrompen. Maar dat zegt meer over hun dan over jou!

Interessant werk hierover is The Work van Byron Katie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:35

Dreamybol schreef:
Ja natuurlijk heb je jezelf er het meest mee, maar je zegt het al 'het zit niet in jouw karakter'. In het mijne helaas wel. Deels door hoe ik ben groot geworden, deels gewoon door mijn eigen karakter. Voor mijzelf ben ik heel streng, wat ik doe moet goed zijn. En nu kan ik heel veel niet meer. Dat vind ik vreselijk, vooral voor mijn omgeving, voor wie ik nu niet meer van belang ben, in mijn ogen.
Reken ik andere mensen die ziek zijn af op hun prestaties? Nee, maar mezelf wel. Daar kon/kan ik dus best wat hulp bij gebruiken. Niet omdat ik mezelf zielig vind, want dat vind ik niet, maar meer omdat ik mezelf een ontzettende lastpak vind. Toen ik nog kon werken, geld verdiende, boodschappen kon doen en kon koken kon ik mezelf nog nuttig maken en het 'lastpak-gevoel' compenseren. Nu heb ik dagen waarop ik mijn bed niet eens uit kan komen. Dat maakt me dan heel klein en naar, niet omdat ik nú in mijn direct omgeving mensen heb die me dat kwalijk nemen, maar omdat ik het mezelf zo kwalijk neem, omdat ik me nooit goed genoeg voel.
En dat maakt gevoel maakt je uiteindelijk zieker dan alleen de ziekte. En geloof me, ik wilde dat ik het met een vingerknip van me af kon zetten en het lukt me langzaamaan wel beter, maar ik heb nog altijd wel slechte dagen.

Dit is herkenbaar en hoort denk ik sowieso bij een "ziekteproces" het is moeilijk om steeds minder te kunnen en dat te accepteren. En ik denk dat het goed is om te accepteren dat rotdagen {mentaal en fysiek} er ook mogen zijn! Zolang je maar beseft dat ze ook weer voorbij gaan.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:35

chevax schreef:
Maar wat verwacht je nu van anderen? In hoeverre moeten anderen rekening houden met een ziekte/aandoening? En in welke mate hou je er zelf rekening mee, bij een ander dus?
Nu krijg ik veel mensen over me heen, denk ik, maar plaats je jezelf ook niet teveel in de slachtofferrol door maar begrip en medeleven te verwachten? Als je directe omgeving weet wat je hebt en je geeft zelf je grenzen aan, is het toch goed. En je bepaalt zelf over je wel of niet over die grens gaat.

Ja daar kan ik prima mee leven! Maar niet met het feit dat ze vinden dat je niks waard bent. En niks kan bv.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:39

Joolien schreef:
chevax schreef:

Huh ik vind dat juist het tegenovergestelde. Ik vind een slachtofferrol iets dat je niet de moeite doet om ergens aan mee te doen, het altijd hebt over je problemen en je je verschuilt achter je problemen. Dat doet Ayasha vols mij niet bepaald ;)

Ik vind me idd helemaal in ayasha haar verhaal. Ik wil ook overal al mee doen. Mensen zien me bijna altijd vrolijk hoe ik me ook voel. Ik wil juist niet anders behandeld worden. Maar wil wel respect.. En als iets niet gaat dat dat ook echt zo is! En mensen daar niet raar over gaan doen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:49

Mensen die daar raar over doen moet je zo gauw mogelijk dumpen..

Omring je met mensen die je positieve energie geven.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:54

Dreamybol schreef:

Je moet je niet verplicht voelen zo uitgebreid toe te lichten waarom je behoefte hebt aan hulp. Het gevoel niet meer van belang te zijn lijkt me heel erg. Ik denk ook wel dat jouw voorbeeld toch wel wat ingrijpender is dan veel andere voorbeelden. Maar kijk, dan kom je meteen weer met oordelen: ik vind jouw verhaal aangrijpend, bij sommigen anderen denk ik "zet jij je schouders er even onder". Dus je maakt je toch altijd schuldig aan een waardeoordeel, hoe je ook je best doet om dat niet te doen. Moeilijke materie.

Als ik naar mezelf kijk, zonder in details te treden, kan ik me gelukkig heel goed schikken in situaties die niet te veranderen zijn. Is er iets te veranderen? Dan zorg ik ervoor dat dat gebeurt. Is de situatie onveranderbaar? Dan kan ik me daar bij neerleggen en zorgen dat ik me zo goed mogelijk voel in de situatie.

Ik wens je oprecht alle succes van de wereld.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:55

2misty2 schreef:
chevax schreef:
Maar wat verwacht je nu van anderen? In hoeverre moeten anderen rekening houden met een ziekte/aandoening? En in welke mate hou je er zelf rekening mee, bij een ander dus?
Nu krijg ik veel mensen over me heen, denk ik, maar plaats je jezelf ook niet teveel in de slachtofferrol door maar begrip en medeleven te verwachten? Als je directe omgeving weet wat je hebt en je geeft zelf je grenzen aan, is het toch goed. En je bepaalt zelf over je wel of niet over die grens gaat.

Ja daar kan ik prima mee leven! Maar niet met het feit dat ze vinden dat je niks waard bent. En niks kan bv.

Maar je weet toch zelf beter? Als iemand je niks waar vindt, is dat het probleem van die persoon.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 14:04

Maar je weet toch zelf beter? Als iemand je niks waar vindt, is dat het probleem van die persoon.[/quote]

Het doet iets met je eigenwaarde.. het vaak te horen krijgen ga je het zelf geloven. Het is makkelijk om te zeggen dat je zelf beter weet.
Als elke keer een soort van bevestiging komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:07

2misty2 schreef:
Maar je weet toch zelf beter? Als iemand je niks waar vindt, is dat het probleem van die persoon.

Het doet iets met je eigenwaarde.. het vaak te horen krijgen ga je het zelf geloven. Het is makkelijk om te zeggen dat je zelf beter weet.
Als elke keer een soort van bevestiging komt...[/quote]
Daarom is het juist van belang dat je steviger in je schoenen komt te staan, en bij je eigen gevoel blijft. Zodat je je ook niet weg gaat cijferen voor anderen. En daar kan een psycholoog je goed bij helpen, ook bij het stuk acceptatie, wat misschien we de bron is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:09

Joolien schreef:
2misty2 schreef:

Als elke keer een soort van bevestiging komt...

Daarom is het juist van belang dat je steviger in je schoenen komt te staan, en bij je eigen gevoel blijft. Zodat je je ook niet weg gaat cijferen voor anderen. En daar kan een psycholoog je goed bij helpen, ook bij het stuk acceptatie, wat misschien we de bron is.[/quote]

Eens met Joolien.

En waarom is het makkelijk zeggen dat je het zelf beter weet?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 14:34

Joolien zoals ik aangeef..
Als meerdere mensen je een bevestiging geven..Dan ga je daarin geloven ook al hoeft dat geen waarheid te zijn..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:39

2misty2 schreef:
Als meerdere mensen je een bevestiging geven..Dan ga je daarin geloven ook al hoeft dat geen waarheid te zijn..

Als je weet dat dat je valkuil is, zul je daaraan moeten werken. Dat is iets dat je zelf moet doen. Je kunt tegen jezelf zeggen dat dat heel erg is en dat is ook zo, maar je schiet er niks mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:41

2misty2 schreef:

Ja dat weet ik, maar daar kun je echt wel wat in veranderen. Ik dacht een paar jaar terug ook dat ik waardeloos was als ik niet altijd 1000% gaf, omdat anderen dat altijd zeiden. Maar ik heb geleerd dat dat echt niet zo hoeft te zijn. Dus daar kun je echt vanaf komen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:52

chevax schreef:
Ik wil je daar oprecht op antwoorden, maar ook meteen op voorhand vragen dat niet persoonlijk te nemen. Want zoals gezegd, zoveel mensen, zoveel meningen.

Ieder mens heeft zijn eigen problemen. Bij de één is het een chronische ziekte, bij de andere is het een korte, hevige ziekte en weer een ander raakt in de war van zijn rode haar of in de stress van zijn baan. Mijn punt is dat eigen problemen voor iedereen het zwaarst wegen. Logisch ook, je kunt niet voelen wat een ander voelt, dus dat maakt je eigen leed altijd zwaarwegender. Dus mensen die jouw pad kruisen, hebben allemaal hun eigen problemen. Mag je dan van iemand verwachten dat hij/zij meteen denkt "oeps, ik moet oppassen met wat ik zeg, wellicht heeft die persoon een ziekte of een ander probleem?". Ik vind dat niet. Dan maak je een wel heel moeilijke situatie. En als mensen weten dat iemand ziek is en goedbedoelde maar wat minder handige adviezen geven, dan kun je daar imo moeilijk kwaad over worden. Mensen die er een punt van maken dat je ziek bent, heb je sowieso niet nodig in je leven, dus daar kun je dan makkelijk afscheid van nemen.

als ik van iemand weet dat die baalt van zijn of haar rode haar of stress heeft om zijn baan, dan vraag ik gewoon "wil je er over praten". Ik ga geen ongevraagd advies geven want de kans is reëel dat die persoon, als die daar niet specifiek naar vraagt, geen behoefte aan heeft. Waarom zou je niet opletten met iemand zijn of haar probleem? :? Of dat nu ziekte of stress of de kleur van het haar is... Ik zie geen enkele reden om daar geen rekening mee te houden. Ik ben wel de laatste die zal beweren dat mijn problemen het zwaarst zijn. Integendeel. Als ik mijn hulpverleners mag geloven is het omgekeerde eerder waar en onderschat ik ze juist. :+ Als mijn man met hoofdpijn op de zetel ligt dan doe ik net zo goed wat ik kan voor hem ongeacht hoe ik me zelf voel want neen, mijn problemen zijn niet belangrijker dan die van een ander. Maar ze zijn ook niet minder belangrijk, dus ik kan me geen enkele reden bedenken waarom ik niet grenzen zou mogen stellen. :) Als dat volgens jouw slachtofferrol aannemen is, dan vrees ik dat we daar gewoon een andere definitie van hebben.

Citaat:
Volgens mij is het allemaal maar zo moeilijk als je het zelf maakt. Draai het eens om: maak er zelf een minder groot punt van dat je ziek bent, dan ligt er ook minder de nadruk op. Gaat jouw ziekte er mee weg als je je zo druk maakt over wat een ander vindt? Nee. Wordt je ziekte minder als je tot in den treure uitlegt wat er met je is? Nope. En dat rode haar wordt ook niet ineens bruin áls je buurvrouw wel plots snapt dat je "iets" hebt.

Zal ik je eens een geheimpje vertellen? Er zijn mensen die me al 15 jaar kennen en die nog steeds niet echt weten wat ik heb. :+ Ze weten dat ik ziek ben omdat ik nu eenmaal vaak in het ziekenhuis zit maar wat? Hebben ze geen flauw ide van. Zovaak leg ik het uit... Echt tot in den treure... :j En ik ken nog wel wat mensen die e.e.a mankeren en ook zij zijn helemaal niet zulke zeurders zoals jij hier voor stelt. Dat is écht een minderheid. Maar ook de mensen die er niet vaak over praten zijn vaak gebaat bij een beetje begrip en hebben moeite met hun "plek" in de maatschappij. Maak je er niet druk om is makkelijker gezegd dan gedaan als je er elke dag mee geconfronteerd wordt. Vergeet niet dat chronische ziekte en de beperkingen die het met zich mee neemt een constant proces van aanpassen en accepteren is. :) Daar is overigens niks zielig aan, maar het is ook niet zo simpel als jij het hier voor stelt. En het is ook geen kwestie van "gewoon niet druk om maken" want als je wil blijven functioneren, dan zal je daar toch zowel mentaal als fysiek actief aan moeten werken. En ja, daar horen ups en downs bij, en waarom zou een zieke daar NIET mee bezig mogen zijn? Waarom is dat bij een zieke dan ineens slachtofferrol?
Ik probeer begripvol te zijn naar anderen ongeacht hoe groot of klein hun probleem is, waarom zou ik niet mogen hopen dat anderen dat ook voor mij proberen te doen?

Ik ken één persoon die elke gelegenheid aan grijpt om het te hebben over haar mankementen en problemen. Zou het mijn keuze zijn. Nee. Maar zolang ze een luisterend oor vindt en als ze daar nood aan heeft, tsja, waarom zou zij niet over haar problemen mogen zeuren en een ander wel? :) Ik weet van die persoon dat ze andersom ook klaar staat voor mensen. Maar zodra er ziekte bij komt kijken is dat ineens slachtofferrol. :)

Citaat:
Wat maakt nu dat je per definitie begrip mag verwachten van een ander? En hoe staat het dan met je eigen begrip tov anderen? Als je zelf in gesprek gaat met iemand, maak je dan nooit een onhandige opmerking in de trant van "misschien kun je dit en dat eens proberen?". Ik denk het wel, er is zelfs een heel forum gebouwd op mensen die hun mening graag met anderen delen, ook vaak ongevraagd.
Ik denk dat de kern van mijn post is dat leven en laten leven zo'n gek motto nog niet is. Je maakt het er in ieder geval voor jezelf een stuk makkelijker op.

Als iemand om raad vraagt zal ik wel vragen wat die persoon al geprobeerd heeft en als ik al iets wil aan halen dan is dat meestal "Het kan zijn dat je het al geprobeerd hebt maar heb je hier al eens aan gedacht" en dat is al een heel andere toon dan "je moet dit of dit doen dan komt het weer goed."
Een ongelukkige opmerking kan ik en velen met me, echt wel onderscheiden dan de hatelijke opmerkingen waarop in dit topic gedoeld wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:06

Wat het grote nadeel van mensen met een chronische ziekte is is vaak het feit dat ze het zelf minder erg maken dan het is. Terwijl iemand met een muggenbult bwv spreken alles bij elkaar jammert. Ik ken wel chronisch zieken, de meesten hebben het opgeven om de buitenwereld uit te leggen wat er met hun aan de hand is. Heel begrijpelijk want meestal zie je niets aan ze. En dan "ben"je in de ogen van veel mensen niet ziek of een aansteller. Belachelijk maar waar, een gebroken been is duidelijk, slechte darmen of reuma of noem het maar op vaak niet, dus bestaat het niet voor veel gezonde eikels. Ik ben zelf niet chronisch ziek maar ga de kant wel op, door leeftijd en slijtage en een aparte schildklierafwijking kan ik maar beperkt met mijn handen werken. Ik ga regelmatig over mijn grenzen heen met als gevolg een paar dagen nog geen potje vast te kunnen houden. Iedereen zou eens kennis moeten maken met een aandoening die je belemmert in je dagelijkse doen en laten, misschien dat er dan meer begrip komt. En dan hebben we het alleen nog maar over lichamelijke klachten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:12

Ik denk dat er inderdaad onderschat wordt hoeveel invloed een dagelijkse beperking heeft op je welzijn. :) En nog meer de wetenschap dat die beperking er is voor de rest van je leven. :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:15

Ayasha schreef:
Ik denk dat er inderdaad onderschat wordt hoeveel invloed een dagelijkse beperking heeft op je welzijn. :) En nog meer de wetenschap dat die beperking er is voor de rest van je leven. :)

Als je alleen maar in beperkingen denkt, zal het indd een grote invloed op je leven hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:23

Ook als je denkt in wat je wel nog kan heeft het een grote invloed op je leven. Waarom wil je er perse van maken dat ik/mensen die moeite hebben met hun situatie alleen maar in beperkingen denken?
Niet stil staan bij je beperkingen is op lange termijn schadelijker dan accepteren dat ze er zijn hoor.