Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:23

Of e-mail, Facebook, WhatsApp. Zolang je ook maar een beetje kunt bewijzen dat ze het bericht gelezen hebben zit je al goed. Kreeg eens een reactie 'dat we in de stront konden zakken'. Dan is het heel vriendelijk 'Dank u voor uw reactie'. Het bewijs was daarmee namelijk binnen.

lisem94

Re: Hoelang blijf je schappelijk (geldkwestie)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:35

TS als ik het dus goed begrijp heb je als 17 jarige je volledige maandloon weggegeven.

Daarna zeg je dat je ongeveer 50% hiervan teruggekregen hebt over de jaren.

Dus, nu na 10 jaar, al dit gedoe om een bedrag van minder dan €1000?. Meer kan het haast niet zijn.. (Maandsalaris van een 17 jarige - 50%.)

In dat geval.. Neem je verlies, leer je lesje en laat het verder. Er zijn zoveel andere veel nuttigere dingen die je energie wel waard zijn :).

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:44

hoe wil jij bewijzen dat je geld uitgeleend hebt?
heb je dat zo gegeven, cash dus of via een bank?
hoe kan je bewijzen dat je wel dan geen geld terug hebt gekregen?
kan tegenpartij ook zeggen goh dat heb ik al jaren geleden terugbetaald...

kortom, gammele zaak en je gaat echt nooit je geld terugkrijgen hoor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:41

lisem94 schreef:
TS als ik het dus goed begrijp heb je als 17 jarige je volledige maandloon weggegeven.

Daarna zeg je dat je ongeveer 50% hiervan teruggekregen hebt over de jaren.

Dus, nu na 10 jaar, al dit gedoe om een bedrag van minder dan €1000?. Meer kan het haast niet zijn.. (Maandsalaris van een 17 jarige - 50%.)

In dat geval.. Neem je verlies, leer je lesje en laat het verder. Er zijn zoveel andere veel nuttigere dingen die je energie wel waard zijn :).

Ik vind het toch een principekwestie die ik niet zomaar naast me neer zou leggen. Ik bedoel, het is niet een cd ofzo. Ik zou er echt niet mee kunnen leven dat iemand zomaar met mijn geld er vandoor wandelt en er nog mee wegkomt ook

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:49

connie64 schreef:
hoe wil jij bewijzen dat je geld uitgeleend hebt?
heb je dat zo gegeven, cash dus of via een bank?
hoe kan je bewijzen dat je wel dan geen geld terug hebt gekregen?
kan tegenpartij ook zeggen goh dat heb ik al jaren geleden terugbetaald...

kortom, gammele zaak en je gaat echt nooit je geld terugkrijgen hoor.

Wat een onzin. Zodra er ook maar ergens 'zwart op wit' benoemd is wat het geleende bedrag is en dat er afspraken gemaakt zijn over (termijn) betaling kom je al een heel eind. Dat heeft TS. In zo'n geval zou ik het ook doorzetten. Het enige probleem voor TS is om contact te houden. Zodra ze geblokkeerd wordt houdt het voor haar op. Een incassobureau kan dan wel een stap verder gaan. Ik kon beroepshalve gewoon een GBA opvragen. Waren mensen verhuisd dat kreeg je van de gemeente door naar welke gemeente ze verhuisd waren en vroeg ik daar gewoon weer een GBA op.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:05

Incassobureau ontvangt bij mijn weten geen gegevens uit de GBA, enkel gerechtsdeurwaarders kunnen die gegevens achterhalen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:21

En eerlijk, zo moeilijk is het tegenwoordig niet om een adres te vinden :D

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:38

kajo waar heeft ze dan gezegd dat ze alles op papier heeft staan?
heb ik echt nog nergens gelezen hoor...

verder kan jij echt geen zaak maken als je zomaar een papiertje hebt waar iets op geschreven staat...
een lening moet wel met een rechtspersoon erbij zijn opgemaakt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:51

Nee hoor, dat kunnen gewoon twee mensen samen opstellen, daar heb je geen notaris oid voor nodig. Ik heb rechtszaken gewonnen zien worden vanwege handgeschreven kladjes.

Ts: goed dat je er achteraan gaat. Ik had t ook niet laten zitten. Gewoon de deurwaarder op af sturen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:16

connie64 schreef:
kajo waar heeft ze dan gezegd dat ze alles op papier heeft staan?
heb ik echt nog nergens gelezen hoor...

verder kan jij echt geen zaak maken als je zomaar een papiertje hebt waar iets op geschreven staat...
een lening moet wel met een rechtspersoon erbij zijn opgemaakt.

Ze heeft screenshots waarin staat dat er betaald gaat worden. Daarom had ik 'zwart op wit' tussen aanhalingstekens gezet. Tegenwoordig kun je ook heel veel met screenshots namelijk.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:38

Hangt er wel van af wat de facebooknaam is. Als de naam niet te herleiden is naar de betreffende persoon, sta je nog steeds niet bepaald sterk. Heb zaken hierop stuk zien lopen.

Daarnaast geef je aan dat je meermaals contact heb gehad, maar was dit telkens binnen vijf jaren? Schriftelijk? Heeft ze daar telkens op gereageerd?

Een incassobureau mag inderdaad het GBA (nu BRP) niet raadplegen. Een gerechtsdeurwaarder enkel voor het verrichten van een ambtshandeling (bijvoorbeeld het uitbrengen van een dagvaarding).

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:46

Celiien schreef:
In jouw geval blijf je dus gewoon te schappelijk..
Dreigen met het inschakelen van een incassobureau-deurwaarder. Zeker als je betalingsafspraken op papier/screenshots hebt, kan ze niet ontkennen dat er een vordering is. Ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar wellicht is het een optie om ze sowieso in te schakelen.

Dit dus, maar dat had ik dan een jaar of 7 geleden al gedaan in jouw geval, ze neemt behoorlijk een loopje met je en dat moet maar eens afgelopen zijn. Vind je zelf ook niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:46

Mavelle schreef:
Waarom onderneem je pas na TIEN JAAR(?!)al deze acties? Waar hebben we het over, een maand salaris van een 16 jarige of van een volwassene? Ik vind het een beetje sneu eerlijk gezegd, blijkbaar heb je er tien jaar lang niet om zitten springen en nu moet het op deze manier. Ik had zelf m'n verlies genomen en er een wijze les uit getrokken. Het is niet netjes van haar en ik zou haar ook niet weer hoeven spreken, maar dit heb je zelf echt wel heel erg laten versloffen.

Precies, dit _/-\o_

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:52

Een gerechtsdeurwaarder kan zelf het BRP raadplegen onder vrij strenge voorwaarden, anderen kunnen bij de gemeente een uittreksel opvragen als dat nodig is voor een procedure. Alleen als je adres geheim is wordt dat niet verstrekt. Zo moeilijk is dat allemaal niet. En als het adres nog niet bekend is, kun je openbaar betekenen. Moet je bij executie alsnog goed zoeken, maar als ze gewoon ingeschreven is, is dat geen herejee.

Afspraken tussen personen (een natuurlijke persoon kan ook gewoon een lening afsluiten, dat hoeft geen rechtspersoon te zijn) zijn gewoon rechtsgeldig en vormvrij. Een gewone mondelinge afspraak geeft al recht op nakoming, als je maar kunt bewijzen dat die afspraak gemaakt is. Dat kan met getuigen, maar ook met erkenning achteraf, zoals in dit geval. Rente zul je niet krijgen over die 10 jaar, maar het restant van de hoofdsom lijkt zeker wel haalbaar.

Het is afhankelijk van het te vorderen bedrag in hoeverre het zinvol is om nog naar de rechtbank te gaan. Je krijgt toch nooit alle kosten van invordering terug... maar als het goed is heeft het incassobureau je dat duidelijk gemaakt. In mijn ervaring zijn niet alle incassobureaus even eerlijk over wat ze wel en niet kunnen doen, maar als er een deurwaarder aan het incassobureau verbonden is komt het vermoedelijk wel goed.

De reactie die ze gaf, stuur er maar een incassobureau op af, doet me alleen vermoeden dat het een kale kip is waar niks te halen valt. Misschien heeft ze bijvoorbeeld een serieuze belastingschuld. En de belastingdienst heeft altijd voorrang... een deurwaarder kan zien of er loon- of uitkeringsbeslag is gelegd. Is dat onderzoek al gedaan? Dat zou ook nog een reden kunnen zijn om van invordering af te zien.

Veel succes!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:00

Het lijkt mee heel erg frustrerend als je ziet dat iemand waar je nog geld van krijgt lekker feest van jouw geld.

Stap niet zomaar in zee met een incassobureau, er zitten veel slechten tussen. Beter is om je te laten voorlichten door een deurwaarder uit de woonplaats van de schuldenaar. Die kennen de veel wanbetalers en kunnen je goed adviseren of het haalbaar is om een incassotraject in te gaan.
Als ze uiteindelijk toch niet kan betalen dan gaat het je anders veel geld kosten.

Mijn broer heeft dit zo'n 10 jaar geleden bij de hand gehad, iemand die met mooie praatjes geld bij hem had geleend en dingen zou leveren die vooraf betaald waren maar niet kwamen.
Na contact met de deurwaarder kreeg hij te horen, niet aan beginnen, je staat achteraan de rij en de hele stad krijgt zo ongeveer nog geld van hem. Handige Harry bezat zelf niks, alles op naam van vrouw en schoonouders.

Houdt die 200 euro nog maar even in je zak, als er geen geld is dan krijg je zelfs met een gerechtelijke uitspraak niks.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:06

Nikass schreef:
Mavelle schreef:
Waarom onderneem je pas na TIEN JAAR(?!)al deze acties? Waar hebben we het over, een maand salaris van een 16 jarige of van een volwassene? Ik vind het een beetje sneu eerlijk gezegd, blijkbaar heb je er tien jaar lang niet om zitten springen en nu moet het op deze manier. Ik had zelf m'n verlies genomen en er een wijze les uit getrokken. Het is niet netjes van haar en ik zou haar ook niet weer hoeven spreken, maar dit heb je zelf echt wel heel erg laten versloffen.

Precies, dit _/-\o_

Het is echt niet nodig om zo vervelend tegen TS te doen. Ik denl dat als ze eerder had geweten dat je gewoon een incassobureau kunt inschakelen er veel eerder actie was ondernomen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:27

Dan nog blijf ik er bij dat het nu te lang geleden is om er principieel over te doen. Als het daadwerkelijk om het salaris van een 17-jarige gaat, waar gaat het dan om, 200-300 euro? En er is al een gedeelte afbetaald? Let it go, als die vrouw het had gehad had ze je het vast terug gegeven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:55

Sommige mensen denken wel heel makkelijk over andermans geld.
Lenen is terugbetalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:08

Mavelle schreef:
Dan nog blijf ik er bij dat het nu te lang geleden is om er principieel over te doen. Als het daadwerkelijk om het salaris van een 17-jarige gaat, waar gaat het dan om, 200-300 euro? En er is al een gedeelte afbetaald? Let it go, als die vrouw het had gehad had ze je het vast terug gegeven.

Er is helemaal geen bedrag genoemd, en een fulltime maandsalaris van een 17 jarige is echt geen 200-300 euro.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:16

Als ik me niet vergis zijn 17 jarigen nog leerplichtig en kan er helemaal geen sprake zijn van een fulltime salaris.. maar wat het bedrag ook is.. na tien jaar nog eens zo'n stap ondernemen vind ik een vreemd. Ben benieuwd wat de uitkomt is en of TS überhaupt nog een poot om op te staan heeft

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:26

Mavelle schreef:
Als ik me niet vergis zijn 17 jarigen nog leerplichtig en kan er helemaal geen sprake zijn van een fulltime salaris.. maar wat het bedrag ook is.. na tien jaar nog eens zo'n stap ondernemen vind ik een vreemd. Ben benieuwd wat de uitkomt is en of TS überhaupt nog een poot om op te staan heeft

Jawel hoor. Toen ik 17 was, ben ik gestopt met mijn MBO-opleiding én omdat ik leerplichtig was moest ik werken.

(Edit: Ik had bij de gemeente aangegeven, dat ik dat volgende schooljaar havo (startkwalificatie) ging doen en daarom mocht ik werken)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:55

Mavelle schreef:

En ik was 17 toen ik klaar was met de havo. En dan ben je niet leerplichtig meer.

Dan daarbij komt dat wat voor de een veel geld is, dat voor de ander nog niet zo is. Er zijn mensen die 100 euro prima kunnen missen, en er zijn mensen de daar hard voor gewerkt hebben en het nodig hebben.

En ik denk dat we wel kunnen stellen dat het geen bedrag is van 100 euro, anders ga je er geen incassobureau van 200 euro op zetten. En het doet er ook niet toe, zoals hier boven al gezegd is: lenen is terug betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:49

Magrathea schreef:
Het is echt niet nodig om zo vervelend tegen TS te doen. Ik denl dat als ze eerder had geweten dat je gewoon een incassobureau kunt inschakelen er veel eerder actie was ondernomen.

Hoezo vervelend? Omdat ons een andere mening is toegedaan?
Ik weet niet om hoeveel geld het gaat en het is hoe dan ook zonde, maar met de energie (en kosten?) die je in een heel proces gaat steken heb je het eerder terug verdiend dan dat je het alsnog krijgt (aangezien er volgens mij niets op papier staat, is je kans van slagen erg klein).
Soms doe je dingen in het leven die wat minder slim zijn, dan neem je je verlies en leer je ervan.
Je stapt er overheen en gaat verder.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:55

moyra schreef:
Ja ze heeft gebeld en geeft aan dat ik het incsssotraject maar in moet gaan.
Dinsdag zou ik weer contact hebben met het bureau dus dan wordt het startschot gegeven.

Heb je gister nog contact gehad met het buro??

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:49

SweetVanille schreef:
MyHorseGirl schreef:
Eerlijk? Ik zou gewoon een deurwaarder inschakelen. Je hebt over de jaren heen genoeg bewijsmateriaal verzameld (lijkt me) en ze moet nu echt een keer gaan betalen. Niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

Ik zou haar nog een keer de mogelijkheid geven om een deel voor het einde van de maand over te maken. Doet ze dat niet, dan stappen gaan ondernemen. Je hebt lang genoeg op je geld gewacht.

Civiele kwestie, geen enkele instantie gaat je daarbij helpen ;) ;(

Wat bedoel je daar mee? Deurwaarder inschakelen kan zo hoor, incassotraject opstarten en vervolgens deurwaarder er op af. Deurwaarderskantoor neemt dat allemaal uit handen voor je.