Collega stuurt per ongeluk prive gegevens naar hele bedrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:56

Kaka schreef:
Misschien heb je hier iets aan: https://www.security.nl/posting/493700/ ... +wat+nu%3F

Edit: oeps, verkeerde link geplakt. Bovenstaande is ook interessant, maar het moset deze wezen: https://www.security.nl/posting/455397/ ... datalek%3F

Dit vind ik wel heel interessant eigenlijk. Ik dacht in eerste instantie ook dat het geen ramp was. Maar de reacties op dit artikel dat je post laten wel heel duidelijk zien hoe schadelijk "per ongeluk CC ipv BCC" kan zijn. Los van hoe schadelijk dat nu is.

Los van of het nu een probleem is. Nee, waarschijnlijk zullen ze niet TS haar emailadres uitkiezen uit 700 (waarom niet eigenlijk, kans van 1 op 700 toch?), maar andersom: als iemand gegevens van TS zoekt en via de zoekfunctie zijn eigen mail zal zoeken zal hij snel bij haar privéadres uitkomen nu. Dat kan vervelend zijn, afhankelijk waarom die gene gegevens van TS zocht.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:01

chevax schreef:
Je gebruikt dat mailadres wel voor privédoeleinden én het is gekoppeld aan meerdere accounts. De kans dat het gehackt wordt in je eigen dagelijkse gebruik is een stuk groter dan nu het naar collega's is gestuurd (en de kans dat het zomaar at random wordt gehackt valt ook al mee, dus...)

Dat dacht ik ook meteen, chique is het zeker niet dat het zo gebeurd is dat klopt dan wel weer. Aan de andere kant is de collega ook maar mens en zal die zich er ook niet heel fijn bij voelen.
Meer dan een melding hogerop dat je het onprettig vind lijkt mij niet nodig persoonlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:05

Ik snap wel dat je werkgever je prive mail heeft, dit argument: "Ik snap dan ook eerlijk gezegd niet dat je privé mail gebruikt voor werkgerelateerde mails" gaat niet op. In eerste instantie word je contract bijv ook vaak naar je prive mail gestuurd.
Als je ervan uitgaat dat je prive mail alleen voor prive dingen gebruikt wordt dan mag je er ook vanuit gaan dat je werkgever daar zorgvuldig mee omgaat...

Want omgekeerd, als je als werknemer per ongeluk iets doet met gegevens van de werkgever, zijn de consequenties soms ook niet misselijk... dus ja het klinkt heel flauw, maar je kan daar waarschijnlijk zeker wat mee...

Ik snap wel de mensen die zeggen 'ach wat is het probleem nou precies', maar het is wel een probleem en werkgevers wuiven dat ook niet altijd zo makkelijk weg...
Niet dat de HR mevrouw nou meteen ontslagen moet worden, maar de verantwoordelijke partij moet er wel op aangesproken worden en maatregelen treffen. Worden ze voor betaald...

belle_boef

Re: Collega stuurt per ongeluk prive gegevens naar hele bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:10

Ik kan heel goed snappen dat TS het vervelend vind. Je emailadres is je digitale postadres en daarmee ook een stukje privé waarvan je heel goed kan willen dat niet jan en alleman dat heeft. Het is wel een adres waar je op wat voor manier dan ook op lastig kan worden gevallen.

En ja er hoeft idd niks te gebeuren maar ik vindt het wel bijzonder slordig en ik kan me de zorgen van TS best voorstellen.
Ik denk dat iedereen hier op zijn achterste poten had gestaan als het om de huisadressen ging ipv een mailadres.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:31

Ik zou de betreffende collega erop aanspreken en vragen om er voortaan beter op te letten. Vervelend, maar het is nu eenmaal gebeurt en die collega zal het niet bewust gedaan hebben.

Ik zou het verder los proberen te laten, zo'n vaart zal het allemaal niet lopen. Mijn huisadres of telefoonnummer zou ik zelf ook niet echt problemen mee hebben, wij staan ook gewoon in het telefoonboek. Onhandig, dat misschien wel.

Ik denk dat hetgeen wat er op internet gezet wordt meer schadelijker kan zijn. Alleen al via bokt kun je erg veel over een persoon achterhalen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:43

Zorg gewoon dat je een mail hebt voor je persoonlijke contacten en een mail hebt om te solliciteren, winkelen, etc... Je mail wordt heel vaak gevraagd tegenwoordig. Als je zich bijvoorbeeld ergens voor inschrijft, moet je vaak uw mail geven.

HR dame had het inderdaad niet mogen doen maar als je uw privé mail echt voor privé gebruik wil houden, kan je in mijn ogen het best werken met twee mails.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:12

Jezus, het is maar waar je wakker van ligt :') :')
Er staan echt zo veel e-mail adressen erin, het is een foutje, oliebol happens, get over it and move on..

Als het vaker voor zou komen, dan is het niet gek dat je er melding van maakt oid, maar dit gebeurd één keer en je springt nu al hoog en laag?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:21

_Nancy schreef:
Er staan echt zo veel e-mail adressen erin, het is een foutje, oliebol happens, get over it and move on..

Als het vaker voor zou komen, dan is het niet gek dat je er melding van maakt oid, maar dit gebeurd één keer en je springt nu al hoog en laag?

Nou op zich heeft ze wel een punt hoor :j

Mensen die hun werk moeten doen, moeten hun werk gewoon goed doen.... Dat moeten mensen op de werkvloer ook, dus HR mensen, managers, directeuren etc ook.

Ik zou willen dat managers en bazen ook dachten "ah joh, foutje, kan gebeuren" maar zo werkt dat meestal niet op een functioneringsgesprek :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:51

Ik dacht dat het om belangrijke privégegevens zou gaan, het is maar een mailadres.. Geen BSN, salarisgegevens of weet ik het wat..

oliebol happens, niet druk om maken..

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:09

Ik kan begrijpen dat je baalt van je email adres. Maar eerlijk is eerlijk, je email adres is al lang bekend bij veel bedrijven zonder dat je het weet. Risico van het internet. Als mensen de bedoeling hadden om spam, je mail te verkopen of te hacken kan dat zo gedaan worden en daar zou je collega dus niet de adressen voor hoeven rond te sturen.
Je kan altijd nog de collega hier op aan spreken dat je het vervelend vond of een melding maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:15

Azmay schreef:
chevax schreef:
Je gebruikt dat mailadres wel voor privédoeleinden én het is gekoppeld aan meerdere accounts. De kans dat het gehackt wordt in je eigen dagelijkse gebruik is een stuk groter dan nu het naar collega's is gestuurd (en de kans dat het zomaar at random wordt gehackt valt ook al mee, dus...)

Dat dacht ik ook meteen, chique is het zeker niet dat het zo gebeurd is dat klopt dan wel weer. Aan de andere kant is de collega ook maar mens en zal die zich er ook niet heel fijn bij voelen.
Meer dan een melding hogerop dat je het onprettig vind lijkt mij niet nodig persoonlijk.

Technisch gezien moet je dit juist melden, het gaat om een datalek. Als dit niet gemeld wordt, kan het bedrijf een boete krijgen waar je misselijk van wordt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:26

wat grappig hoe mensen reageren hier.

in de basis is dit inderdaad een datalek en daar zijn de regels aardig aangescherpt.
wat er is gebeurd "mag" dus eigenlijk niet.

wat je kan doen is naar de leidinggevenden van de desbetreffende persoon gaan en dit aangeven. of het als officieel datalek melden.

verder is het gebeurd en kun je er wat dat betreft weinig aan doen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:27

Oh ik zou me ook zwaar storen als mij dit zou overkomen. Daarom heb ik minstens twee filters aan emails om me te beschermen tegen dit soort 'foutjes'. Hier op het werk is mijn privenummer ook beschermd, maar ik moet het er echt bij zeggen dat ik ook wil dat niemand dat nummer zomaar krijgt en dat alleen iemand die daarvoor bevoegd is (voor I.C.E) kan bellen. De rest belt maar op mijn werkmobiel.

Ik ben ooit een periode om vijf uur in de ochtend uit bed gebeld door een collega omdat er ergens 'brandjes' waren, die ik toch niet op dat moment kon oplossen, daar heb ik echt van geleerd; niet iedereen vind dat je ook recht hebt op niet-werk tijd.

Nog maar te zwijgen over 'werkgerelateerde connecties' die complete bijbelverhalen doormailen en waarom ik me vooral bij de kerk moet aansluiten of hun levensverhaal doormailen waarom zij zich bij de kerk aansloten.

En ipv bcc iets to/cc sturen naar 700+ mensen vind ik een domme fout, gewoon niet goed nadenken...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:28

Iedereen op mijn werk krijgt bij binnenkomst meteen een eigen emailadres. Privémail wordt hier helemaal niet gebruikt en weten wij ook niet van elkaar. Ik vind het ideaal, want als ik geen werkmail wil lezen, open ik hem gewoon niet. Wellicht een optie voor jou TS, om een mailadres voor alleen bedrijfsmail te laten aanmaken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:39

suffie schreef:
Iedereen op mijn werk krijgt bij binnenkomst meteen een eigen emailadres. Privémail wordt hier helemaal niet gebruikt en weten wij ook niet van elkaar. Ik vind het ideaal, want als ik geen werkmail wil lezen, open ik hem gewoon niet. Wellicht een optie voor jou TS, om een mailadres voor alleen bedrijfsmail te laten aanmaken?

Misschien had je wat beter moeten lezen... dat is er namelijk al.
Haar privemail was bekend bij de P&O afdeling, een van deze medewerkers heeft de betreffende mail gestuurd.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:08

Cer schreef:
_Nancy schreef:

Mensen die hun werk moeten doen, moeten hun werk gewoon goed doen.... Dat moeten mensen op de werkvloer ook, dus HR mensen, managers, directeuren etc ook.

Ik zou willen dat managers en bazen ook dachten "ah joh, foutje, kan gebeuren" maar zo werkt dat meestal niet op een functioneringsgesprek :')

Maar waar mensen werken, worden fouten gemaakt.
En als het eenmalig voor komt, kan dat gebeuren, je kunt ze er op wijzen dat ze in het vervolg beter op moeten letten.
Als het vaker voor komt, dan zou ik daar waarschijnlijk zelf ook actie op ondernemen.

Dit geval is een eenmalig geval, zeg er wat van tegen je collega en get over it. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:50

Je persoonsgegevens zijn in de mail toch niet gekoppeld aan je privé mailadres. Alleen een privé mailadres geeft niet je naam, adres en woonplaats weer.

Volgens mij is dit niet een datalek volgens de officiele definitie: er zijn geen persoonsgegevens openbaar gemaakt.
Verder is het emailadres alleen intern verspreid binnen het bedrijf en niet buiten het bedrijf.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:21

Ben wel benieuwd naar een update/reactie van TS op alle reacties.....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:43

Cer schreef:
_Nancy schreef:

Dus die mensen mogen geen fouten maken? 8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:46

Want dat schrijf ik waar precies ?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:17

Wat maakt jou zo belangrijk dat je denkt dat mensen jouw prive email gaan opzoeken en er allerlei rare dingen mee gaan doen? Of wil je er een slaatje uit slaan?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 06:39

Joltsje schreef:
wat je kan doen is naar de leidinggevenden van de desbetreffende persoon gaan en dit aangeven. of het als officieel datalek melden.

Persoonlijk vind ik het veel prettiger wanneer mensen mij hier rechtstreeks over aanspreken. Zoiets hoeft imo niet via de leidinggevende te gaan, tenzij het natuurlijk vaak voorkomt, je dit al aangekaart hebt, maar er geen verbetering in komt.
Ik als leidinggevende hou mij met zoiets ook niet bezig. Ik krijg soms ook opmerkingen over mensen van mijn team waarvan verwacht wordt dat ik de persoon in kwestie vervolgens aanspreek op zijn of haar gedrag, maar dan speel ik snel de bal terug en geef aan dat men dit ondeling moet regelen. Dat houdt de communicatie ook zuiverder.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 07:55

pateeke schreef:
Joltsje schreef:

Persoonlijk vind ik het veel prettiger wanneer mensen mij hier rechtstreeks over aanspreken. Zoiets hoeft imo niet via de leidinggevende te gaan, tenzij het natuurlijk vaak voorkomt, je dit al aangekaart hebt, maar er geen verbetering in komt.
Ik als leidinggevende hou mij met zoiets ook niet bezig. Ik krijg soms ook opmerkingen over mensen van mijn team waarvan verwacht wordt dat ik de persoon in kwestie vervolgens aanspreek op zijn of haar gedrag, maar dan speel ik snel de bal terug en geef aan dat men dit ondeling moet regelen. Dat houdt de communicatie ook zuiverder.

Volledig mee eens. Dat zou de eerste stap moeten zijn. De persoon er op aan spreken dat je jet niet waardeert en diegene een fout heeft gemaakt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:04

Gewoon de persoon zelf aanspreken hierop en vragen of zij een mail stuurt naar alle geadresseerden.
Waarin staat dat ze de fout heeft gemaakt waardoor de privé mail erin staan... en of iedereen de mail wil verwijderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:15

Om even terug te komen op de beginvraag: "... persoonlijke mail... in de cc ipv bc.... bla bla... vraag: Wat nu?"

Nou ja, ik denk dat er verder weinig aan te doen is, je kan het niet meer ontdoen..
Ook als je iemand erop aanspreekt of aan laat spreken, is het niet meer te herstellen.

De vervolgvraag is dan idd 'wat zou je willen dat er gedaan word?" want aan het feit zelf kan niets meer verandert worden helaas..

Ik snap wel alle mensen die zeggen dat iemand een foutje kan maken, en daar ben ik het ook mee eens, maar niet in alle bedrijven werkt dat zo. Of wordt er hier nooit iemand door een leidinggevende (overdreven) op de vingers getikt voor een vergissing?
Wat ik ermee zou doen ligt grotendeels aan de persoon die het gedaan heeft.. 8-)