Ben jij lid van een bibliotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben wel/niet lid van een bibliotheek.

Ik ben geen lid
210 (37%)
Ik ben wel lid maar kom er zelden tot nooit (slapend lid)
70 (12%)
Ik ben wel lid en kom er regelmatig
105 (18%)
Ik ben geen lid maar mijn kind(eren) wel
15 (2%)
Ik ben geen lid maar mijn partner wel
5 (0%)
Ik lees voornamelijk e-boks, die ik leen via de bibliotheek
12 (2%)
Ik lees voornamelijk "echte" boeken
126 (22%)
Anders
19 (3%)

Totaal aantal stemmen: 562

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 17:29

Jeetje :wow:
Bij ons mag je voor de prijs die ik eerder noemde onbeperkt boeken mee nemen, ook dvd's trouwens. Verder geen extra kosten voor bijv reserveren..
. Ook geen boetes als je te laat bent, je krijgt dan eerst twee herinneringen en als je je boek dan nog niet terug gebracht hebt, tja, dan betaal je de nieuwprijs van het boek...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:59

Vroeger was ik lid van de bieb en heb ik de hele bieb verslonden :')
Nu is die helaas weg -O- Dichtsbijzijnde zit denk ik op 20 a 30 minuten rijden, dat doe je ook niet eventjes.
Zit in Rotterdam op school op 1 minuut lopen van de Centrale Bibliotheek, heb nog getwijfeld om daar lid te worden. Uiteindelijk toch maar niet gedaan en inmiddels studeer ik volgend jaar af dus heeft het ook niet zoveel nut meer.
Vind het wel jammer, vond het vroeger heerlijk in de bieb :D

Urbanus

Re: Ben jij lid van een bibliotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:00

Ik ben lid, maar ik leen eigenlijk nooit meer. Toen ik nog single was wel, want: geen geld voor boeken. Maar nu krijg ik regelmatig een boek van mijn lief dus ik leen niets meer.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:05

Ik ben ook lid, maar kom er vrijwel nooit eigenlijk. Volgens mij loopt m'n abonnement in juni ergens af, denk dat ik het maar ga opzeggen. Vind 68,50 toch best prijzig nog, als je kijkt naar de boeken die worden aangeboden en de staat van deze boeken. :=

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:09

Ik ben lid en betaal €4,- per maand. Met de 2-4 boeken per maand die ik lees kan dat dus makkelijk uit. Voor reserveren betaal je verder niets extra's en werkt hier goed, ook vanuit andere bibliotheken uit de regio. Vind het wel jammer dat er inderdaad steeds minder aanbod is in boeken voor volwassenen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:40

Hier betaalde ik 36,- een aantal jaren geleden, in een paar jaar tijd is dit veranderd in 58,- voor een jaar incl alle media, maximaal 15 media thuis, beperkt aantal reserveringen per keer en 1 keer verlengen. Ik vind het een flinke prijsstijging als je kijkt naar wat voor media mijn bibliotheek in de collectie heeft, wel kun je gratis reserveren maar dan moet je wachten en sta je vaak in een wachtrij.

Ik begrijp heel goed dat e-books ten nadele werkt voor de bibliotheek, echter zorgen de prijsstijgingen die ik in mijn leven heb gezien bij de bibliotheek ook niet voor meer leden. Dit was bij mij een grote twijfel om wel of niet lid te blijven, voor nu heb ik besloten om lid te blijven maar ik weet niet of ik dat volgend jaar weer doe.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:40

LadyMadonna schreef:
Mensen hebben het hier over duur, maar wat betalen jullie dan? (Hier €36 pj en €42 incl ebooks

65,-.. en dan geen ebooks erbij of media. Reserveren is gratis, verlengen is 0,50cnt per boek per week.
Oh of 46,- maar dan kost t € 0,50 per boek dat je leent :+
Nou, voor die 65,- heb ik 6 mooie boeken voor m'n collectie, in een genre en de taal die ik graag wil hebben :=

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:08

Hier zijn de prijzen afhankelijk van het soort abonnement. Tot 18 jaar gratis, Mini-abonnement is ook gratis (1 boek per maand), Budget is 20,50 euro, Basis is 31,50 euro, Plus is 41,50 euro en Top is 62 euro, Bieb aan huis 41,50 euro (wordt 42 euro), Strippenkaart vanaf 7,50 (= 10 boeken of 4 strippen per film op DVD), Partner Pas (bij een volledig betalend abonnement) is 5 euro met dezelfde leenrechten als het hoofdabonnement, Internet-abonnement is 10 euro per jaar (4 uur per dag gratis Internet en gratis 4 uur verlengen als het niet te druk is). Te laat geld is 10 ct per per boek per dag, verlengen is eerste keer gratis en daarna 20 ct per boek per verlengtermijn, reserveren is gratis. E-books zijn gratis als je lid bent van de bibliotheek.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:25

In de UK is lidmaatschap voor de bieb helemaal helemaal gratis :D En ook geen kosten voor lenen, verlengen of iets anders, super toegankelijk dus, ik leen me dan ook helemaal suf.

In Nederland gebruik ik in mijn woonplaats de bibliotheekpassen van mijn zusjes zolang die nog geen 18 zijn en zolang ik student ben, heb ik een lidmaatschap bij een bibliotheek in de stad. Daarna verwacht ik zelf wel weer lid te worden, maar niet bij de plaatselijke bibliotheek, die heb ik bijna uit ;)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:31

Naast dat ik gek ben op lezen (periodes met meer dan 5 boeken per week zijn mij niet onbekend) heb ik ook niet heel veel andere keuze, m'n moeder werkt namelijk in de bieb :Y)
Als ik een paar week niet geweest ben roept mijn mams dat er al weer een hele stapel boeken voor me klaar ligt die ik misschien wel interessant vind.
Alle medewerkers weten inmiddels wat ik lees, dus zodra ze bij het opruimen een "laura" boek vinden gaat die meteen op de laurastapel :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:36

Hmmm ik ben ruim 14 jaar lid geweest, maar nu eigenlijk niet meer. Ik lees nu minder en als ik al lees, is het een gekocht boek :+ Meer en deel van de bieb heb ik óf thuis staan óf al gelezen :+

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:42

Heb anders aangevinkt. Lang lid geweest, geen tijd meer maar zou graag weer lid worden als ik weer tijd heb om veel te lezen..

Omdat ik nu zo weinig lees koop ik eens in de zoveel tijd een boek en breidt ik mn eigen collectie uit :j Als kind las ik gerust 6 (dikke) boeken in 2 weken, standaard voordat ik ging slapen dik een uur en middagen lang op de bank. Ik hóú van lezen en ik mis t echt, nu max 2x per week een half uurtje voor t slapen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 20:50

Ik schrik wel van die prijzen zeg!

Merle, leuk! Wij hebben ook zo'n meisje, denk dat ze 12 is, en die neemt echt elke week 4/5 boeken mee :j

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:56

Ik ben lid maar ik leen eigenlijk nooit iets. Ik kom daarentegen wel vaak in de bieb, voor/met mijn zoon van 1,5 jaar. We lenen elke 3 weken een aantal nieuwe boeken voor hem, hij is een echte boekenwurm. Mijn abo heb ik vooral afgesloten uit sympathie omdat zijn abo gratis is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:00

LadyMadonna schreef:

Merle, leuk! Wij hebben ook zo'n meisje, denk dat ze 12 is, en die neemt echt elke week 4/5 boeken mee :j

Komt een jeugdherinnering bij mij op waarbij ik 1x in de 2 dagen naar de bibliotheek ging als meisje om 5 Bianca of Brenda boekjes per keer te lenen :D

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:01

Tot 18 jaar lid geweest, daarna zelf moeten gaan betalen en toe ik het bedrag zag... Ging mijn studenten-bankrekening spontaan van huilen. Nu dus geen lid meer en heb genoeg (studie)boeken in de kast om te lezen of gelezen zijn :+

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:21

Ben lid, maar dan eigenlijk speciaal voor de ebooks. Ik vind dat heel praktisch op vakantie. Heb dus drie weken per jaar dat heel veel lees, voor de rest kom ik niet in de bieb.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:21

Ik heb het nog een jaar volgehouden toen ik 18 werd, maar €42,50 per jaar werd me toch wel een beetje veel geld. Zeker omdat ik weinig tijd heb om te lezen en ook telkens vergeet om de boeken optijd terug te brengen dus dat is extra geld weer..
Plus dat ik ook geen idee heb wat ik leuk vind om te lezen en ook elke keer erg lang bezig was om boeken uit te zoeken om dan vervolgens thuis na 50 blz erachter te komen dat ik een stom boek heb mee genomen.
Daarnaast vond ik de sfeer in onze bieb best wel stom, behoorlijk wat oude zuurpruimen die je de hele tijd aan zitten te gapen en je afsnauwen als je iets verkeerd doet op de uitleencomputer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:26

Vroeger als kind lid geweest, toen een tijd niet, wilde het weer worden maar ging verhuizen plus het was een heel stuk duurder wanneer je boven de 18 was.

Dacht 1 1/2 jaar geleden lid te gaan worden van mijn bieb hier, maar 60 euro vond ik toch wel iets te. Bovendien is de selectie Engelse boeken niet denderend en lees ik geen Nederlandse boeken.
Ik kwam er vooral om dingen uit te printen. Heb zelf een printer/ scanner maar print te weinig dus inktpatronen drogen op. Voor nog geen 5 cent kon ik printen bij de bieb.

Helaas is vorig jaar de bieb gesloten.

Ik heb een aantal e-books, maar heb toch veel liever iets in mn handen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:27

Al jaren lang lid. De afgelopen twee jaar leen ik niet meer zo vaak. Maar mijn lidmaatschap is meer dan dat. Een bibliotheek hoort in een stad of dorp. Ik vind het belangrijk dat kennis en cultuur beschikbaar is voor iedereen. Het is ook een ontmoetingsplaats, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:29

Ik vind lezen leuk maar vind zo boeken kopen best duur. Ik lees er 1x in en dan staat ie in de kast.

Daarom wel eens gekeken naar een bieb abonnement maar dat kost hier 79 euro... Voor een jaar. Werd me te gek.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:34

Loop er de deur inmiddels niet meer plat maar kom er toch in elk geval maandelijks. En leen regelmatig ebooks. Ook was ik 'biebouder' op de basisschool van mijn zoons, dat hield in dat ik voor de school de boeken leende die aansloten bij het thema dat op dat moment behandeld werd, en dat ik wekelijks de in-house schoolbieb bemande.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:42

Ja, ik ben lid. Wel in de UK, zoals hierboven genoemd is hier alles gratis :D ik merk wel dat ik minder ben gaan lenen sinds ik mijn e-reader heb, omdat een groot gedeelte van wat ik graag lees verlopen copyright heeft en ik dus legaal gratis kan downloaden. En dan is een e-reader zoveel makkelijker om mee te nemen. Ik kom er wel voor nieuwere boeken, maar door mijn afstuderen het afgelopen jaar niet heel veel. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nog lid zou zijn als ik (veel) zou moeten betalen :o

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:55

Mijn partner heeft een lidmaatschap bij de bieb. Hij leest erg veel en neemt dus per 6 weken ook minimaal 4 boeken mee bij de bieb. Ik ga soms met hem mee om een boek uit te zoeken, maar dat zijn dan voornamelijk informatieve of studieboeken.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:40

LadyMadonna schreef:

Oh super leuk! Wij gingen om de 2 weken en dan móest ik echt weer, want dan had ik ze uit. Heerlijk, lezen is zo ontspannend en bovendien goed voor je, zeker (jonge) kinderen :j Lezen kan je altijd!
Ik hoop dat ik over een aantal jaar weer veeel boeken mag verslinden haha.