Ergenissen smartphone gebruik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:21

Als er klanten bellend bij mij aan de kassa staan, dan reken ik niet met ze af. Ze hangen maar op. Ik vind het zo vreselijk asociaal. Dat je niet even 2 sec aandacht kunt besteden aan de kassamedewerker.

Mijn vriend kan soms ook zo met zijn bek in de telefoon zitten en ik vertel een heel verhaal. Dan houd ik op van praten en dan zegt hij, wat zei je nou ook alweer? Ja doei moet je dat poedersuiker ding maar neerleggen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:25

Ik heb vanmorgen bijna een voetganger geschept die zonder uit te kijken (zat met zn neus in zn telefoon) overstak. Kon nog net op tijd remmen en uitwijken, maar hij had oortjes in dus ik belde maar hij reageerde gewoon niet.
Ik heb tijdens het fietsen ook oortjes in, maar ik hoor wel altijd de omgeving. Vind het zelf altijd wel fijn als ik nog auto's enzo kan horen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:26

Na het lezen van het boek I hate/love smartphones heb ik Facebook verwijderd en ben uit alle groep whats apps gegaan. In het begin net als Soof14 bang dat ik iets zou missen, maar inmiddels merk ik hoeveel rust het geeft en hoe veel mooie dingen het 'echte' leven je te bieden heeft.

Nu pas valt het mij op hoe veel mensen met hun telefoon zitten. Ongelooflijk gewoon. In een wachtkamer kan ik het mij ergens nog voorstellen. Of je nu met je neus in een tijdschrift zit of op je telefoon iets leest maakt imo geen verschil. Maar ook in restaurants, tijdens vergaderingen, in de auto. Kom op!
Ik raak zelf ook geïrriteerd als iemand terwijl we in gesprek zijn ineens op zijn telefoon gaat kijken. Blijkbaar ben ik niet interessant dan ofzo, dus dan loop ik altijd maar weg. Graag of niet hoor.

Sinds ik mij heb losgerukt van social media en smartphone zijn er onwijs leuke dingen op mijn pad gekomen. Bios avondjes, nieuwe 'echte' vrienden geen cyber vrienden, lekker uitgaan en veel sporten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:28

Ben zelf technisch nog 'jeugd' en ben wel benieuwd wat dan op ons word afgeschoven? :)
Kinderen van 10 met dezelfde telefoon als die ik heb vind ik niet normaal, omdat ze gewoon alles op internet kunnen vinden wat je totaal niet hoeft te zien op die leeftijd en bovendien heb ik zoiets van ga lekker buitenspelen, ga lekker tekenen of met de poppen spelen.. Niet heel de dag naar dat schermpje turen...
Maar smartphone gebruik is juist onder de volwassenen zo toegenomen, kan me er kapot aan ergeren.. Als mijn moeder zit te appen hoef ik niks aan dr te vragen hoor.. Zo geconcentreerd -O-

xniieeenke schreef:
Sommige mensen kunnen er inderdaad echt niet mee om gaan, maar veel mensen gewoon wel alleen wil een deel van de mensen niet accepteren dat die dingen gewoon bij het nu horen en bij de toekomst gaan horen. Dan zul je wel pech hebben want steeds meer gebeurt op deze manier, het is aan jezelf om er gewoon goed mee om te gaan.

Ik zie nu trouwens wel weer dat het wordt afgeschoven op de jeugd, toch weer leuk dat de jeugd weer de schuldige is. 'De jeugd' zit weer o zo fout :')

Olle

Re: Ergenissen smartphone gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:01

Heel herkenbaar dit.
Mijn grootste ergernis is inderdaad het continue kijken op je telefoon, en zelf maak ik me daar ook schuldig aan.
Nog vervelender is dat iedereen verwacht dat je ook continue bereikbaar bent via whatsapp of dat als nieuws via facebook bekend wordt gemaakt dat je daar dan ook van op de hoogte bent. Ik leg vaak bewust mijn telefoon in de avond ook neer.
In de sauna vind ik het ook heerlijk, aangezien daar telefoons niet zijn toegestaan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:12

Ach ik vind het super handig. Overal muziek, tijd, informatie, communicatie en spelletjes tegen de verveling als je ergens moet wachten :)
Ik kan het alleen vervelend vinden als mensen tijdens het autorijden, fietsen, praten en dergelijke op hun telefoon zitten. Ik gebruik hem zelf als ik ergens mee bezig ben dan ook gewoon niet.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:25

Ojajoh schreef:
soof14 schreef:
Ik heb mijn telefoon een week geleden de deur uit gegooid, ik merkte hoe erg het mij beinvloede en dat ik ook overal maar ging checken , stel je voor je mist iets.
maar weetje het is heerlijk, gewoon een oude nokia dus mijn contacten zijn ook nog eens beter, weer bellen of via facebook chatten , maar dan ga ik er ook even goed voor zitten. Echte aanrader dus *\o/*

Ik heb het serieus overwogen alleen zoals bijv onze stal whatsapp is dan weer een probleem want alles wordt daar overlegd. En als je dat niet volgt mis je belangrijke zaken zoals of een paard ander eten heeft, medicatie, of kreupel is ect

misschien heel krom maar, ik heb mijn moeder in de groepsapp van stal gedaan. Zij word niet geprikkeld door de telefoon en als er een keer iets belangrijks qua verweiding is, dan kan mijn moeder mij dat doorgeven. Jammer dat je tegenwoordig genoodzaakt word de app daarvoor te hebben, gelukkig vind mijn moeder het geen probleem.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 10:56

Nant schreef:
Na het lezen van het boek I hate/love smartphones heb ik Facebook verwijderd en ben uit alle groep whats apps gegaan. In het begin net als Soof14 bang dat ik iets zou missen, maar inmiddels merk ik hoeveel rust het geeft en hoe veel mooie dingen het 'echte' leven je te bieden heeft.

Nu pas valt het mij op hoe veel mensen met hun telefoon zitten. Ongelooflijk gewoon. In een wachtkamer kan ik het mij ergens nog voorstellen. Of je nu met je neus in een tijdschrift zit of op je telefoon iets leest maakt imo geen verschil. Maar ook in restaurants, tijdens vergaderingen, in de auto. Kom op!
Ik raak zelf ook geïrriteerd als iemand terwijl we in gesprek zijn ineens op zijn telefoon gaat kijken. Blijkbaar ben ik niet interessant dan ofzo, dus dan loop ik altijd maar weg. Graag of niet hoor.

Sinds ik mij heb losgerukt van social media en smartphone zijn er onwijs leuke dingen op mijn pad gekomen. Bios avondjes, nieuwe 'echte' vrienden geen cyber vrienden, lekker uitgaan en veel sporten.

Het eerste ben ik met je eens: of je in de wachtkamer nu een tijdschrift leest of op je smartphone kijkt, maakt geen verschil. Tenzij je daarbij ook nog je doppen in hebt, dan vind ik het niet kunnen. Laat er dan eentje uit, zodat je ook nog hoort wanneer je aan de beurt bent. :j

Ik overweeg ook steeds om FB eruit te knallen. Nu kan ik nog wel meekijken en reageren op berichten van vrienden uit het buitenland, maar aan de andere kant lijkt het me leuker om net als 'vroeger' de ontwikkelingen tijdens een echt gesprek/bezoek te horen/zien. Heb je elkaar tenminste nog wat te vertellen. Nu ik jouw post nog eens lees, begint dat gevoel steeds sterker te worden! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 11:02

Olle schreef:
Heel herkenbaar dit.
Mijn grootste ergernis is inderdaad het continue kijken op je telefoon, en zelf maak ik me daar ook schuldig aan.
Nog vervelender is dat iedereen verwacht dat je ook continue bereikbaar bent via whatsapp of dat als nieuws via facebook bekend wordt gemaakt dat je daar dan ook van op de hoogte bent. Ik leg vaak bewust mijn telefoon in de avond ook neer.
In de sauna vind ik het ook heerlijk, aangezien daar telefoons niet zijn toegestaan.

Bij mijn man op het werk wordt er zelfs boos gereageerd als men niet direct een bericht leest, want 'ik zie toch dat je het ontvangen hebt!' Dat - in dit geval - mijn man op dat moment achter het stuur zit, bedenken ze dan even niet. En als er wel een bericht 'gelezen' is, maar niet meteen een antwoord dan is het hek helemaal van de dam. Dat mijn man bijvoorbeeld dan net aan tafel gaat en later (na het eten) wil reageren, is niet acceptabel volgens sommige collega's. Word al moe van de gedachte dat je werkelijk OVERAL op moet reageren, alsof je 24/7 een robot bent. Gelukkig zet mijn man tegenwoordig 's avonds dat ding uit en is er weer meer rust in huis. Ik grap wel eens dat de evolutie straks vergroeide nekken laat zien en vergroeide duimen/vingers. :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:15

Shenavallie schreef:
Olle schreef:
Heel herkenbaar dit.

Bij mijn man op het werk wordt er zelfs boos gereageerd als men niet direct een bericht leest, want 'ik zie toch dat je het ontvangen hebt!' Dat - in dit geval - mijn man op dat moment achter het stuur zit, bedenken ze dan even niet. En als er wel een bericht 'gelezen' is, maar niet meteen een antwoord dan is het hek helemaal van de dam. Dat mijn man bijvoorbeeld dan net aan tafel gaat en later (na het eten) wil reageren, is niet acceptabel volgens sommige collega's. Word al moe van de gedachte dat je werkelijk OVERAL op moet reageren, alsof je 24/7 een robot bent. Gelukkig zet mijn man tegenwoordig 's avonds dat ding uit en is er weer meer rust in huis. Ik grap wel eens dat de evolutie straks vergroeide nekken laat zien en vergroeide duimen/vingers. :+

Oh wow, daar zou je ook gillend gek van worden. Vooral nu met WhatsApp en blauwe vinkjes, roept het ook (onrealistische) verwachtingen bij mensen op. Eerst was ik ook heel erg van het 'oh, nu heb ik het gelezen, dan moet ik ook meteen antwoorden' maar nu lees ik gerust iets 's ochtends en reageer ik na school er wel een keertje op. Dan kan ik ook uitgebreider reageren dan een snel kortaf berichtje.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:22

Voor degenen die dat vervelend vinden: blauwe vinkjes kan je ook gewoon uitzetten.
Ik heb geen blauwe vinkjes én geen laatst gezien.
Dat heeft voor mij de "druk" om te antwoorden er heel erg afgehaald. Ik open wel als ik dat wil en ik antwoord wanneer ik er zin en tijd voor heb.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:09

Ik snap niet dat je je zo aan een ander kan ergeren :+

Wat betreft telefoons aan de kassa, ik vind persoonlijk die chagrijnige huismoeders die zonder telefoon aan de kassa staan en nog niet normaal gedag kunnen zeggen en als het even kan gelijk de pinpas in de automaat douwen een stuk asocialer.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:17

Shenavallie schreef:
Het eerste ben ik met je eens: of je in de wachtkamer nu een tijdschrift leest of op je smartphone kijkt, maakt geen verschil. Tenzij je daarbij ook nog je doppen in hebt, dan vind ik het niet kunnen. Laat er dan eentje uit, zodat je ook nog hoort wanneer je aan de beurt bent. :j

Ik overweeg ook steeds om FB eruit te knallen. Nu kan ik nog wel meekijken en reageren op berichten van vrienden uit het buitenland, maar aan de andere kant lijkt het me leuker om net als 'vroeger' de ontwikkelingen tijdens een echt gesprek/bezoek te horen/zien. Heb je elkaar tenminste nog wat te vertellen. Nu ik jouw post nog eens lees, begint dat gevoel steeds sterker te worden! :D

Ja doppen in vind ik ook net een stapje te ver gaan, ik had het inderdaad over het lezen.

Weet je wat leuk is? Sinds ik Facebook heb verwijderd zijn de mensen die mij echt willen spreken mij gaan mailen/bellen/opzoeken. Super leuk toch? :j
Ik voelde mij vooral in het begin een ouderwetse doos zonder Facebook, maar er is een nieuwe wereld voor mij open gegaan. Mensen komen nu naar me toe als ze me zien om te vragen hoe het gaat, normaal volgden zij mij op FB om te zien hoe het met me gaat en bleef het bij alleen 'hoi' , want je hebt die mensen toch verder niets meer te vertellen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 13:06

Nant schreef:
Shenavallie schreef:

Ja doppen in vind ik ook net een stapje te ver gaan, ik had het inderdaad over het lezen.

Weet je wat leuk is? Sinds ik Facebook heb verwijderd zijn de mensen die mij echt willen spreken mij gaan mailen/bellen/opzoeken. Super leuk toch? :j
Ik voelde mij vooral in het begin een ouderwetse doos zonder Facebook, maar er is een nieuwe wereld voor mij open gegaan. Mensen komen nu naar me toe als ze me zien om te vragen hoe het gaat, normaal volgden zij mij op FB om te zien hoe het met me gaat en bleef het bij alleen 'hoi' , want je hebt die mensen toch verder niets meer te vertellen.

Precies dat! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:18

Judass schreef:
Ik krijg bijna het idee dat ik in een ander universum woon :o?

Ik zie nooit stelletjes of mensen in het algemeen tijdens een etentje alleen maar naar een schermpje staren. En zodra hier de film in de bios begint bergt iedereen zijn telefoon op (en ik ga vaak naar film). Natuurlijk zie je veel smartphones, dat is nu eenmaal van deze tijd. Maar zo erg als sommigen het beschrijven? Nee echt niet. Tenminste, in mijn omgeving.

Ik ga met regelmaat uit eten met m'n vriend, maar ik zie het toch steeds meer voorbij komen... Ook vrienden/vriendinnen die gewoon samen uit eten zij , helemaal uitgecheckt achter hun telefoon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:19

Nant schreef:

Ik kan me voor een groot gedeelte vinden in wat je zegt; het is inderdaad zo dat een hoop mensen zohaast verdwijnen in hun telefoon op de meest debiele plekken. Restaurants/bios etc vind ik inderdaad echt geen porum om dan in je telefoon gedoken te zitten, maar ik moet ook zeggen dat ik dat gelukkig ook niet zo 1,2,3 tegen kom (je moet alleen niet naar de plaatselijke patatboer gaan om daar een patatje te eten, dan kan je erop wachten dat je de hele zaak in de telefoon ziet duiken).
Op het stukje 'cybervrienden', bios avondjes, lekker uitgaan en sporten wil ik wel ingaan, want dat is jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd. Ik spreek mijn vrienden voornamelijk via whatsapp en facebook, niet omdat ik dat nou gezellig vind, maar ik woon in Schiedam, een vriendin van me woont in Duitsland, een woont in Ridderkerk, en een stel woont ergens ter hoogte van Gouda en een in de middle of nowhere ergens op flakkee. Nog los van het feit dat ik niet over een rijbewijs beschik en het soms idioot moeilijk is om iets met elkaar te plannen, is het voor mij qua gezondheid niet eens mogelijk om er constant lekker op uit te gaan; een gezellig avondje weg of spontaan een middagje terrasjes doen betekent dat ik de 3 dagen daarna thuis zwaar onder de pijnstillers zit en een dood vogeltje ben. Snappen een hoop mensen niet, want ik zie er gewoon gezond uit en dat zou ik toch moeten kunnen, maar zo is het in realiteit niet. Ik zeg niet dat iedereen die in zijn telefoon zit, een onzichtbare ziekte heeft of vrienden heeft die ver weg wonen, maar net zoals dat het voor jou nu vanzelfsprekend is om er gewoon lekker op uit te gaan, is het voor een ander vanzelfsprekend om vrienden 'maar' via de app te spreken.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:11

Dat stukje had ik ook willen quoten Rachelle, maar ook omdat ik al die dingen, bios avondjes, 'echte' vrienden, uitgaan, veel sporten, ook allemaal heb. En ja, goh, dat met smartphone. Ik heb echt niet ineens geen sociaal leven meer, geen real life vrienden of geen real life whatever dan ook.
Zo zwart-wit als sommige het zien hier snap ik dan ook niet echt. Ja, ik kijk ook veel op mijn telefoon. Ik heb bijvoorbeeld geen behoefte om continue met vreemden te moeten praten omdat ik toevallig 4 uur per dag met het ov reis. Dus ja, dan gaat mijn koptelefoon op en telefoon in mijn hand. Maar ga ik met vrienden uiteten, op stap, naar bios, etc. dan zitten we echt niet de hele tijd op onze telefoon. Ik zie dat ook echt niet zoveel om me heen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:34

Shenavallie schreef:
Je kunt dan toch gewoon een mens tot mens gesprek hebben op stal zelf? Dat je bijvoorbeeld één keer in de week sowieso samenkomt? Of stuur voor degene die dan echt niet kan een sms-bericht of een mailtje met een korte samenvatting.

Nou helaas gaat echt niet want elke dag is we wel wat, roosterwijziging, andere wijzigingen enz enz.
Aangezien we een doe het zelf stal zijn incl diensten draaien is het erg lastig zonder te stellen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:36

soof14 schreef:
misschien heel krom maar, ik heb mijn moeder in de groepsapp van stal gedaan. Zij word niet geprikkeld door de telefoon en als er een keer iets belangrijks qua verweiding is, dan kan mijn moeder mij dat doorgeven. Jammer dat je tegenwoordig genoodzaakt word de app daarvoor te hebben, gelukkig vind mijn moeder het geen probleem.

Nou ik ben 37 dus mn mams erin gooien lijkt mij niet echt een strak plan :+

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:58

Ojajoh schreef:
soof14 schreef:

Nou ik ben 37 dus mn mams erin gooien lijkt mij niet echt een strak plan :+

hahah nee , dat snap ik :P , maar in mijn geval is het wel handig. of een idee, een nokia of zoiets erbij kopen en dan 1 keer per dag of 1 keer per een paar dagen je smartphone aandoen om te kijken of je iets belangrijks hebt gemist ofzo,

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:10

Mavelle schreef:
Ik snap niet dat je je zo aan een ander kan ergeren :+

Wat betreft telefoons aan de kassa, ik vind persoonlijk die chagrijnige huismoeders die zonder telefoon aan de kassa staan en nog niet normaal gedag kunnen zeggen en als het even kan gelijk de pinpas in de automaat douwen een stuk asocialer.

Dat is ook zo vreselijk hè. En dan ook nog gaan lopen drammen als je even iets verkeerds invoert bv.....Blegh.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:15

Volgens mij zien mensen niet eens wanneer ik voor het laatst online ben geweest bij watsapp. Dit omdat ik ooit eens heb gehoord van iemand waarom ik hem niet antwoordde want ik was zo laat nog online. Nee dank je dan ben ik klaar.
Facebook heb ik nog wel. Wel andere site eruit gegooid gister

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:38

purny schreef:
Volgens mij zien mensen niet eens wanneer ik voor het laatst online ben geweest bij watsapp. Dit omdat ik ooit eens heb gehoord van iemand waarom ik hem niet antwoordde want ik was zo laat nog online. Nee dank je dan ben ik klaar.
Facebook heb ik nog wel. Wel andere site eruit gegooid gister

Ik heb dat ook uit staan, ook om die reden.