Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Jolandaa_ schreef:Mantelzorg is zwaar. Maar er is niets zo goed als zo lang mogelijk thuis wonen..
Is een dagbehandeling niet iets? Ik doe dat werk namelijk en merk veel profijt in vertraging van het proces maar ook ontlasting van partners die dan een dagje 'vrij' zijn. En kunnen bijtanken
. Mijn vader heeft het heel,lang volgehouden en die is er aan onderdoor gegaan. Ze begon s nachts te dwalen, weg te lopen, agressief te worden en hij kon geen minuut meer weg op het laatst. Zelfs dichtgetimmerd met de nodige vrijwilligerszorg en thuiszorg werd het een onmogelijke situatie.
Varekaj schreef:Het is heel mooi dat je het wil doen, maar ga er niet zomaar in stappen als je er geen ervaring mee hebt.
Dementie is heel erg breed en kan allerlei kanten uit gaan. Het kan dat het lang stabiel blijft zoals het nu is, en dat het stilletjes en rustig aan uitdooft. Het kan plots pijlsnel gaan. Er kunnen karakterveranderingen optreden. Ze kan besef voor veiligheid en inzicht verliezen. Er kunnen zich taalproblemen voor gaan doen. Ze kan cognitief heel sterk achteruit gaan maar fysiek ijzersterk blijven. Dag-nachtritme kan verstoord raken, er kan nachtelijke onrust optreden, ze kan terug geprojecteerd worden naar nare momenten in het leven waar ze dan in blijft hangen. Ze kan wanen en hallucinaties zien en daar doodsangsten voor uitstaan. Ze kan wegloopgedrag gaan vertonen.
Maar ze kan ook fysiek heel erg achteruit gaan: incontinentie, slikproblemen, de reflex tot eten en drinken die verdwijnt, niet meer kunnen praten...
Er kan zo ontzettend veel... en helaas valt het niet te voorspellen hoe, wat, waar en wanneer.
Het kan ook dat er niks van dit alles voorvalt, en dat op een bepaald moment de hersenen gewoon vergeten hoe ze impulsen moeten uitzenden. Dan valt alles stil: ademhaling, hartslag...
Het belangrijkste van al is dat jij je als mantelzorger vanaf de eerste dag zo goed mogelijk laat ondersteunen op alle mogelijke manieren. Dat houdt ook in dat je alvast regelingen gaat vastleggen voor het moment dat het voor jou niet meer haalbaar is. Stel je eigen grenzen in, hou je daar ook aan en ga er niet overheen. Zorgen voor iemand met dementie is zeer mooi maar ook loeizwaar.
En als laatste tip: schakel professionele hulp in. Zodat je niet altijd alleen maar "mantelzorg" bent, maar ook nog altijd haar lieve dochter, en dat zij nog steeds jouw lieve moeder kan zijn. Gevoelens en emoties is iets wat ook demente personen het langst van al gewaar kunnen worden en kunnen voelen. Zorg dat die altijd gewaarborgd blijven. Al weten ze misschien niet meer wie je bent, ze weten wel maar al te goed dat zij voor jou wel iemand zijn.
Sprintje schreef:Die laatste momenten met mijn moeder zijn mij 100 x meer waard dan gezellige gesprekken met vriendinnen of een goede beoordeling / promotie op het werk.
Het had voor mij, met liefde, nog veel langer mogen duren.
Op dit moment is er op RTL 4 een serie op: voordat ik het vergeet vanavond om 21.30 uur de vijfde aflevering (van zes) hier gaat het over mensen die vroeg beginnen met dementeren en hun omgeving wordt gevolgd gedurende langere tijd. Geeft wel een beeld weer hoe divers de ziekte verloopt bij de verschillende personen. Ook wordt er tussendoor advies gegeven over omgang en waar je allemaal mee te maken krijgt. Hevonen schreef:@Varekaj: momenteel woont ze nog zelfstandig, met thuishulp en 3x in de week een hulp in de huishouding en geregeld bezoek van mijn broer en mij, want anderen hoeft ze niet.
Ze is vaak bang alleen, snap ik. Ze heeft al last van wanen, vooral auditieve, maar soms ook andere. LOgica is soms ver te zoeken, maar vooral als het persoonlijke dingen betreft. Ze kan haarfijn uitleggen hoe het met de wereld staat, ook wat ze denkt dat er zal gaan gebeuren, en het is niet eens een grote interesse van haar.
Haar kortetermijngeheugen is erg slecht en dat maakt haar vaak verward en onzeker. Ik hoop eigenlijk dat als ze hier (in een veel veiligere omgeving, namelijk bij mij, woont) dat ze minder vaak bang zal zijn.
Voor weglopen hoef ik niet zo bang te zijn want ze loopt slecht. Haar vader deed dat wel, maar die was fysiek op zijn 85ste nog fit als een jongeling, alleen geestelijk niet meer.
Een van de dingen die ik inderdaad ook wil weten is op wat voor hulp ik een beroep kan doen als ze fysiek achteruit gaat, onzindelijk wordt etc. Ik heb er helemaal geen kijk op. (ik woon in Nederland)