Lastig vrienden maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 14:37

Lily_Fee schreef:
Ha TS en heel veel anderen,

Ik ben zo iemand met een grote groep vrienden en veel verschillende vriendengroepen. Zo iemand die altijd druk is en vaak het middelpunt van de groep vormt. Toch heb ik ook maar vier echte vriendinnen waar ik alles mee deel en heel veel vrienden waar ik leuke dingen mee doe. Zo zie ik dat ook echt en voor mij is de vriendschap dan niet minder waard.

De reden denk ik dat ik dit heb is omdat ik een heel proactief persoon ben. Ik ben degene die elk jaar mijn verjaardag vier en alle oude en nieuw ontmoette mensen uitnodig waardoor iedereen elkaar weer ziet. Ik ben de persoon die een reünie organiseert, samen hardloppgroepjes opricht, na het boksen blijft om met zijn allen shakies te maken of een picknick in het park verzorgt. Die babyshowers organiseert of in de feestcommissie stapt op het werk. Nou ik kan nog even doorgaan, maar eigenlijk betekent dit dat je dus hard moet werken om vriendschappen te krijgen en te onderhouden. Dat hard werken ervaar ik dan alleen niet zo omdat ik het met zo veel plezier doe. Maar thuis op de bank zitten doe ik dan ook niet..

Belangrijk bij vriendschap is dat je er tijd en moeite in investeert. Dus niet als eenling op een verjaardag waar je niemand kent, maar eens oprecht interesse te tonen in die andere goede vrienden van de persoon waar je op visite bent. Zo zijn heel veel vriendschappen ontstaan bij mij.

Echt advies geven kan ik eigenlijk niet merk ik... ik kan je alleen vertellen wat ik doe en wat werkt voor mij en misschien ook wel voor jou.

XOXO

Het probleem is dat ik vaak te weinig energie heb om zo ondernemend naar vrienden etc. toe te zijn of die contacten te onderhouden...

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 14:38

HxSunlight schreef:
Ik weet ongeveer hoe jij je voelt hier ook 1!
Sinds ik 4 jaar lang gepest ben geweest heb ik erg veel moeite om contact te maken met mensen, om zegmaar zelf te beginnen met praten. Ben vaak wel de stille persoon bij groepen dat haat ik echt en je krijgt dan het gevoel dat ze misschien wel zo denken.. terwijl ik ook leuk kan praten! Maar de stap is moeilijk door teveel gedachtes.. (natuurlijk is dit niet altijd zo)
Hierdoor kan ik ook lastig vrienden maken omdat ik zo erg onzeker ben geworden..

Ik lees dat je een ps4 hebt? Hier nog een groot verslaafd iemand :') net horizon zero dawn uitgespeeld.. en GTA 5 I love it!! Kan niet wachten op red dead redemption 2 :)

Ja, we hebben er inmiddels 2 omdat mijn vriend niet meer aan playstationen toe kwam door mijn verslaving :+
Ik doe alleen maar GTA5 en dan voornamelijk online :)

Als jij ook online gamed kunnen we een keer samen gamen misschien :D

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:52

Wat een herkenbare verhalen komen hier voorbij!

Ik ben vrij sociaal en heb in principe ook geen moeite met mensen aanspreken, maar op de één of andere manier laat ik het nooit tot diepgaande vriendschap komen. Enerzijds vind ik dat niet zo erg: ik ben erg gesteld op mijn rust en vind het heerlijk om een dag in mijn eentje in huis te rommelen oid. Anderzijds merk ik dat ik soms last heb van dat 'eenzame' gevoel. Vorig jaar ben ik verhuisd naar een 'vreemde stad', waardoor ik helemaal geen vriendschappelijke contacten meer dichtbij heb. Vooral als ik leuke dingen wil doen (zoals naar de bios, concerten, terrasje pakken etc.) die mijn vriend niet leuk vind, merk ik dat ik baal dat ik geen sociale contacten heb.

Sinds ik studeer heb ik wel een aantal contacten opgedaan, maar ik heb niet zoiets van: met hun wil ik een hele dag optrekken. Sterker nog, na een dag op school met mijn klasgenoten ben ik kapot en ben ik blij dat ik weer even thuis ben. :+

Ik heb gemerkt dat sporten (voornamelijk in groepsverband) een goede manier is om mensen te leren kennen. Zo heb ik recent een leuke contact opgedaan via mijn dansvereniging. Wellicht is een (sport)vereniging iets voor je om mensen te leren kennen, TS? Je hebt dan in iedergeval al iets gemeen! :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:19

GrumpyCat schreef:
Wat een herkenbare verhalen komen hier voorbij!

Ik ben vrij sociaal en heb in principe ook geen moeite met mensen aanspreken, maar op de één of andere manier laat ik het nooit tot diepgaande vriendschap komen. Enerzijds vind ik dat niet zo erg: ik ben erg gesteld op mijn rust en vind het heerlijk om een dag in mijn eentje in huis te rommelen oid. Anderzijds merk ik dat ik soms last heb van dat 'eenzame' gevoel. Vorig jaar ben ik verhuisd naar een 'vreemde stad', waardoor ik helemaal geen vriendschappelijke contacten meer dichtbij heb. Vooral als ik leuke dingen wil doen (zoals naar de bios, concerten, terrasje pakken etc.) die mijn vriend niet leuk vind, merk ik dat ik baal dat ik geen sociale contacten heb.

Sinds ik studeer heb ik wel een aantal contacten opgedaan, maar ik heb niet zoiets van: met hun wil ik een hele dag optrekken. Sterker nog, na een dag op school met mijn klasgenoten ben ik kapot en ben ik blij dat ik weer even thuis ben. :+

Ik heb gemerkt dat sporten (voornamelijk in groepsverband) een goede manier is om mensen te leren kennen. Zo heb ik recent een leuke contact opgedaan via mijn dansvereniging. Wellicht is een (sport)vereniging iets voor je om mensen te leren kennen, TS? Je hebt dan in iedergeval al iets gemeen! :)

Ik herken me hier volkomen in. Zo herkenbaar. Contact leggen gaat wel. Maar na een dag ben ik veel mensen wel ff beu. Geen behoefte aan veel mensen iedere dag te zien.

Sporten is een goede tip idd.

Een meeting lijkt mij ook leuk! Helemaal omdat heel veel mensen toch ergens in de 20 zijn. Ik woon onderaan Gelderland.

De optie die oude vriendin van mij contacten heb ik eigenlijk niet teveel zin in. De laatste twee jaar moest het vooral van mijn kant komen. Toen heb ik nooit meer wat gestuurd en heb ik nooit meer wat gehoord. Ik hou van gelijkwaardige relaties. Ook met gewone vrienden.

Temeraire schreef:
Ik heb weinig echt goede vrienden, maar ik merk ook dat het komt door verschillende interesses.
Ik kan best sociaal doen en met iedereen een gesprekje aanknopen, maar van echt diepe vriendschappen komt het niet echt. En hoewel ik dat aan de ene kant mis, merk ik ook dat de interesse er vaak niet echt is.
Dan vind ik iemand best aardig hoor maar om er dan een middag mee op te trekken (om maar iets te noemen) hoeft van mij dan eigenlijk niet zo... Dan ga ik me al gauw aan iemand storen, of ik merk dat diegene zich druk maakt om in mijn ogen onbenullige dingen, waardoor gesprekken voor mijn gevoel niet zo interessant zijn maar oppervlakkig blijven.

Meer mensen die dat herkennen?

Verder is mijn familie ook totaal niet hecht, ik zie neven en nichten max. 1 keer per jaar bijvoorbeeld. In combinatie met niet veel vrienden blijven er dan erg weinig mensen over om sociaal mee te doen...

Ik heb ook geen hechte familie. De familie van m'n vriend wel dus dan ga ik met iemand daarvan naar de film waar m'n vriend niet heen wil. Die gaat dan bv met z'n andere broertje of vader. Zij voelen wel als vrienden en zijn mensen waar ik altijd terecht kan.
En eigenlijk zei ik hierboven al zoiets. Ik herken me ook in jou. Er zit weinig diepgang door bv irritaties.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:09

Na een aantal keren dit topic weer dicht geklikt te hebben meld ik me ook maar. Ik heb maar 1 vriendin waar ik echt redelijk mee om ga en alles mee deel. Voor de rest vind ik het lastig om echt vrienden te maken. Het nadeel is ook dat ik pas kort hier woon en studeer in een andere stad.

Veel mensen gaan er vanuit dat ik veel vrienden heb omdat ik zeer makkelijk praat met alles en iedereen.

Echt goede vriendschappen ontstaan er echter niet uit, misschien is dit ook omdat ik andere interesses heb dan het gemiddelde meisje.
Ik ga liever een dag het bos in met de hond dan dat ik ga shoppen. Helaas gaat het op het gemiddelde feestje van de vriendengroep van mijn vriend voornamelijk over trouwen, baby's, make-up en mensen die ik toch niet ken. Allemaal onderwerpen waar ik niks mee kan :o

Misschien me toch eindelijk maar eens inschrijven voor Zumba oid hier in de buurt, dan leer ik vast mensen van mijn leeftijd kennen :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:07

Lienepien95 schreef:
Na een aantal keren dit topic weer dicht geklikt te hebben meld ik me ook maar. Ik heb maar 1 vriendin waar ik echt redelijk mee om ga en alles mee deel. Voor de rest vind ik het lastig om echt vrienden te maken. Het nadeel is ook dat ik pas kort hier woon en studeer in een andere stad.

Veel mensen gaan er vanuit dat ik veel vrienden heb omdat ik zeer makkelijk praat met alles en iedereen.

Echt goede vriendschappen ontstaan er echter niet uit, misschien is dit ook omdat ik andere interesses heb dan het gemiddelde meisje.
Ik ga liever een dag het bos in met de hond dan dat ik ga shoppen. Helaas gaat het op het gemiddelde feestje van de vriendengroep van mijn vriend voornamelijk over trouwen, baby's, make-up en mensen die ik toch niet ken. Allemaal onderwerpen waar ik niks mee kan :o

Misschien me toch eindelijk maar eens inschrijven voor Zumba oid hier in de buurt, dan leer ik vast mensen van mijn leeftijd kennen :D

Wij hebben een hele poos geleden toen je net in Tiel was komen wonen eens gePb't. Was ook een soortgelijk topic haha.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:53

suikermeisje schreef:
Lienepien95 schreef:

Wij hebben een hele poos geleden toen je net in Tiel was komen wonen eens gePb't. Was ook een soortgelijk topic haha.

Ohh ja dat kan kloppen ja! Hebben alleen nooit meer iets afgesproken :p

suikermeisje

Re: Lastig vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:55

Nee klopt haha!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:01

Yunomi schreef:
Of misschien kunnen we wel eens met de mensen in dit topic afspreken, of tenminste wie dat leuk lijkt :)

Moeten jullie zeker doen!

Ik zelf ben momenteel 'voorzien', wil enkel mensen in dit topic helpen!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:51

tijger22 schreef:
Lily_Fee schreef:
Ha TS en heel veel anderen,

Ik ben zo iemand met een grote groep vrienden en veel verschillende vriendengroepen. Zo iemand die altijd druk is en vaak het middelpunt van de groep vormt. Toch heb ik ook maar vier echte vriendinnen waar ik alles mee deel en heel veel vrienden waar ik leuke dingen mee doe. Zo zie ik dat ook echt en voor mij is de vriendschap dan niet minder waard.

De reden denk ik dat ik dit heb is omdat ik een heel proactief persoon ben. Ik ben degene die elk jaar mijn verjaardag vier en alle oude en nieuw ontmoette mensen uitnodig waardoor iedereen elkaar weer ziet. Ik ben de persoon die een reünie organiseert, samen hardloppgroepjes opricht, na het boksen blijft om met zijn allen shakies te maken of een picknick in het park verzorgt. Die babyshowers organiseert of in de feestcommissie stapt op het werk. Nou ik kan nog even doorgaan, maar eigenlijk betekent dit dat je dus hard moet werken om vriendschappen te krijgen en te onderhouden. Dat hard werken ervaar ik dan alleen niet zo omdat ik het met zo veel plezier doe. Maar thuis op de bank zitten doe ik dan ook niet..

Belangrijk bij vriendschap is dat je er tijd en moeite in investeert. Dus niet als eenling op een verjaardag waar je niemand kent, maar eens oprecht interesse te tonen in die andere goede vrienden van de persoon waar je op visite bent. Zo zijn heel veel vriendschappen ontstaan bij mij.

Echt advies geven kan ik eigenlijk niet merk ik... ik kan je alleen vertellen wat ik doe en wat werkt voor mij en misschien ook wel voor jou.

XOXO

Het probleem is dat ik vaak te weinig energie heb om zo ondernemend naar vrienden etc. toe te zijn of die contacten te onderhouden...

Lastig lijkt mij dat. Ik merk dat ik energie van dit soort dingen krijg. Hoe komt het dat je zo weinig energie hebt?

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:24

Hee ik wil me ook melden! :D

Ik merk juist dat vooral het contact leggen moeilijk is voor mij, nou moet ik zeggen dat dit over de laatste jaren wel al een stuk verbeterd is, maar de eerste stap zetten in het aanspreken vind ik erg moeilijk. Ik wacht dan ook meestal tot iemand mij aanspreekt en dan gaat het allemaal wel prima, maar zelf eerst een vreemde aanspreken word ik bij voorbaat al zenuwachtig van :')

Vriendschappen onderhouden is bij mij heel verschillend, met sommige mensen gaat het makkelijk en met andere echt niet, voor mij moet het ook wel van twee kanten komen. Als ik constant degene ben die begint met het gesprek of de vraag stelt om wat te gaan doen, dan voel ik me al snel irritant en laat ik het ook maar.
Ik heb opzich een redelijk grote vriendengroep maar denk ik maar één echt echt goede vriendin, als in een vriendin waarbij na een maand of meer niet gepraat te hebben zo weer kan praten alsof je nooit weg bent geweest, ook zo'n vriendschap waar het oké is als je gwn allebei even niet praat, niet dat de stilte awkward is.
Dat vind ik namelijk ook altijd zo erg, als het gesprek dan stil valt en je zit daar...

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 17:36

@Lily_Fee ik heb nog wat ''na weeën'' van mijn burnout

GVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:03

Hier ook weinig vrienden. Erg jammer. Heb alleen paar hele goede vrienden. Maar verder niet. Prima leven maar wat eenzaam soms.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:10

tijger22 schreef:

Ook dit is heel herkenbaar en ik weet hoe dat voelt! :(:)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:15

Vrienden onderhouden is ook zo'n dingetje. Ik heb altijd heel veel vrije tijd en lege weekenden. Die ik graag zou willen vullen met leuke dingen doen met vrienden. Helaas heb ik een aantal vriendinnen met een wat drukkere agenda, waardoor afspreken wel gebeurt maar niet vaak. Vroeger heb ik wel eens vriendschappen erom laten verwateren, maar kwaliteit is beter dan kwantiteit. Maar toch, zou het ook lekker zijn om eens op een maandag te bedenken 'goh ik wil shoppen dit weekend en wil niet alleen' en dat die zaterdag dan al iemand mee kan. Wat minder vooruit gepland en meer wat spontaner. Zie nu al op tegen de zomervakantie als iedereen gewoon werkt en ik als enige van m'n vrienden 8 weken thuis zit met de kat :+ Dan is m'n kring toch net te klein.

Overigens, ik ken al m'n vrienden van Bokt. Klasgenoten klikt vaak niet (toevallig deze periode wel met een aantal) en ga ook nooit uit. Dus TS, stoute schoenen aan en als je een bokker uit je buurt ziet (bv uit dit topic) pb diegene :D

GVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:22

Selina schreef:
Vrienden onderhouden is ook zo'n dingetje. Ik heb altijd heel veel vrije tijd en lege weekenden. Die ik graag zou willen vullen met leuke dingen doen met vrienden. Helaas heb ik een aantal vriendinnen met een wat drukkere agenda, waardoor afspreken wel gebeurt maar niet vaak. Vroeger heb ik wel eens vriendschappen erom laten verwateren, maar kwaliteit is beter dan kwantiteit. Maar toch, zou het ook lekker zijn om eens op een maandag te bedenken 'goh ik wil shoppen dit weekend en wil niet alleen' en dat die zaterdag dan al iemand mee kan. Wat minder vooruit gepland en meer wat spontaner. Zie nu al op tegen de zomervakantie als iedereen gewoon werkt en ik als enige van m'n vrienden 8 weken thuis zit met de kat :+ Dan is m'n kring toch net te klein.

Overigens, ik ken al m'n vrienden van Bokt. Klasgenoten klikt vaak niet (toevallig deze periode wel met een aantal) en ga ook nooit uit. Dus TS, stoute schoenen aan en als je een bokker uit je buurt ziet (bv uit dit topic) pb diegene :D

Herken ik. Vrienden hebben het vaak druk.. afspreken maar af en toe.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:56

http://www.nmlk.nl heeft mij heel erg geholpen :D Dit is een website om nieuwe mensen te leren kennen en leuke uitstapjes te doen. Er staat van alles op; van wandelingen in de natuur tot escaperooms, van stapavonden tot samen koken. Ik ben in maart vorig jaar lid geworden en ik heb al zoveel leuks gedaan en heel veel leuke mensen leren kennen. Echte vriendschappen? Nee dat (nog) niet, maar wel heel veel gezellige middagen/avonden. De website is niet gericht op dating, dus ook mensen met een relatie zijn welkom en daardoor is het niet zien en gezien worden, wat ik zelf heel fijn vind. :j

GVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:00

Ook paar jaar lid van geweest. Was opzich wel leuk. Maar niet heel veel aan overgehouden. En werd me wat te duur zoveel uitstapjes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:03

GVR schreef:
Ook paar jaar lid van geweest. Was opzich wel leuk. Maar niet heel veel aan overgehouden. En werd me wat te duur zoveel uitstapjes.

Ik zoek vrienden omdat ik doodmoe ben en dus niet veel kan doen om vrienden te zoeken.
Die activiteiten zijn bijna allemaal ver weg en nog echt actief ook -O-
Zie dat er dit jaar wel een wandeling in de buurt is in juni, misschien dat ik dat doe als ik er tegen die tijd nog aan denk.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:09

Flowery schreef:
tijger22 schreef:

Ook dit is heel herkenbaar en ik weet hoe dat voelt! :(:)

Ooo wat heftig zeg. Ja dan snap ik dat je laag in energie zit. Heel veel sterkte de komende tijd.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 19:20

Ja zeker heftig.
Sinds mijn burnout/depressie ben ik veel vriendinnen kwijtgeraakt.
Het leek wel alsof ze geen zin hadden in gezeur en voor de makkelijke weg kozen...
Ik ben zelf een heel open persoon en voor sommige misschien te open, maar ja zo ben ik.
Bij veel vriendinnen moest het van mijn kant komen en dat houdt bij mij wel een keer op.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 19:25

SplashIsLief schreef:
http://www.nmlk.nl heeft mij heel erg geholpen :D Dit is een website om nieuwe mensen te leren kennen en leuke uitstapjes te doen. Er staat van alles op; van wandelingen in de natuur tot escaperooms, van stapavonden tot samen koken. Ik ben in maart vorig jaar lid geworden en ik heb al zoveel leuks gedaan en heel veel leuke mensen leren kennen. Echte vriendschappen? Nee dat (nog) niet, maar wel heel veel gezellige middagen/avonden. De website is niet gericht op dating, dus ook mensen met een relatie zijn welkom en daardoor is het niet zien en gezien worden, wat ik zelf heel fijn vind. :j

Wat jammer dat de leeftijdscategorieën pas lopen vanaf 25 jaar ;(

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:29

Annet_Dottie schreef:
Je bent inderdaad zeker niet de enige.. Ik heb eigenlijk niemand die ik echt een vriendin noem.. Het zijn meer kennissen.
Bij mij is het probleem niet het contact leggen want dat lukt me wel, maar het vast houden niet. Ik ben een echte prater en heel open, misschien een beetje te. Heb al geprobeerd er meer aan te denken en dus niet te snel te open te zijn of te veel te praten maar dat hoort nou eenmaal ook een beetje bij mij. Plus ik ben vroeger erg gepest jaren lang ook nooit echt vriendinnetjes gehad (alleen types die je goed konden gebruiken om voor hun karretje te spannen) waardoor communicatie nooit iets is waar ik veel van geleerd heb, niet op de "juiste" manier in ieder geval.

Tips, tja ik denk dat je met dit topic al een goede stap heb gezet, anderen hun verhalen met je willen delen waar je ookal staan er geen directe tips in misschien wel iets uit kan halen, misschien via bokt contacten leggen. Er is ook een site vriendin.nl waar je letterlijk oproepjes kan doen als je vriendschappen zoekt. Heeft bij mij ook al wel eens wat opgeleverd maar niks "blijvends".

Hetzelfde hier hoor, heb 1 vriendin die ik echt alles vertel maar buiten het contact met de paarden om zie ik haar eigenlijk niet zo vaak.
Verder zijn al mijn vroegere contacten wat weg gevallen, gaat naar een andere school, gaan verhuizen, krijgen partners oftewel druk druk, en als een ander het dan druk druk heeft en het alleen vanaf mijn kant komt hoeft het vaak van mij al niet meer, hoef echt niet wekelijks af te spreken maar 1x per maand een borreltje doen was voor sommige al teveel, woon nu op mezelf en me vriend en hondje en hij heeft hetzelfde probleem dus hij is eigenlijk mijn beste vriend haha.

Wat je kan doen is natuurlijk via bokt meetings contacten leggen, ik vind dat altijd wel erg gezellig, zijn geen vriendinnen geworden maar wel kennisjes waar je soms best wat mee kunt gaan doen als het van beide kanten klikt, wie weet.
Echt tips heb ik ook niet want was voorheen altijd een buitenbeentje die de goede vrede altijd wilde bewaren en nooit ergens tegenin ging ookal was ik het er niet mee eens. Was altijd jaloers op mensen die alles gewoon maar deden en zich niks aantrokken van andere, ik ben daar niet zo goed in.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:33

Sluit je aan bij een vereniging, ga vrijwilligerswerk doen of spreek een keer af met collega/klasgenoot. Allemaal manieren om je netwerk te vergroten.

GVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:35

Ik ben beetje aanverwant autistische . Valt opzich wel mee. Gewoon werk huis enz. Maar vrienden blijft lastig. Vooral omdat je er niet snel bij hoort.

Paar jaar een relatie gehad. Maar nu weer alleen. Vrienden maken en date valt niet mee. Voelt als onbegrip. Ben gewoon normaal. Maar gewoon net niet als andere sociaal..