Sparen, hoe doe je dit handig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Re: Sparen, hoe doe je dit handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:46

Kan je pben hoe dat werkt met excel, want nibud ik heb bijna niks wat daar opstaat

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:49

Elke maand zet ik mijn hele maandloon op mijn spaarrekening. Via de rabobank app kan ik zien wanneer er vaste lasten af gaan. Dat bedrag maak ik dan over naar mijn lopende rekening. Zo merk ik toch dat ik meer spaar dan wanneer ik een X bedrag over maak. Maargoed dat is de manier die voor mij het beste werkt :D.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:51

Hier heb ik 2 rekeningen. 1 voor de vaste lasten en het sparen, en de ander voor boodschappen en uitgaven per week.

Zelf neem ik per week (per maand vind ik lastig plannen) een bepaald bedrag die ik uit mag geven. Dan reken ik dus uit via een excel sheet met inkomsten en uitgaven: Salaris - vaste lasten - geld dat ik uit mag geven. Het bedrag wat ik overhou spaar ik. Dat geld verdeel ik over een aantal potjes, die ik wekelijks automatisch laat overschrijven. Hiervan mag ik enkele potjes gebruiken als ik hier kosten voor heb (buffer, zorg, uitjes & vakantie, maar er is een minimaal bedrag wat ik er in wil houden, dus die vul ik dan z.s.m weer aan). De andere staan op niet zichtbaar en die bouwen op zonder dat je ernaar kijkt.

Als je hierbij zorgt dat je altijd de meerderheid in de niet zichtbare potjes doet, blijf je altijd het grootste deel sparen. Dit werkt voor mij goed en geeft veel motivatie.

Ik weet ook niet welke bank je hebt, maar kijk ook eens naar pinsparen of iets dergelijks. Als je dit zelf niet hebt kun je ook wekelijks een aantal overschrijvingen met 1 euro, 0,95 ct oid zetten. Dat loopt dan zonder dat je het door hebt ook lekker op.

En verder de lastigste tip: toch de motivatie zien te vinden om het er niet weer af te halen. ;) Denk dan maar, dat etentje of die bios kan volgende week ook wel een keertje.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:37

bello2005 schreef:
ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.

ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan

ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen

ben benieuwd

Ik werk met drie rekeningen. Alle inkomsten van mezelf en mijn vriend komen op een gezamelijke rekening binnen, hiermee worden alle gezamelijke vaste lasten (hypotheek, water, gas, elektriciteit, boodschappen, kosten aan het huis, eten van de hond) betaald. In het begin van de maand stort ik dan naar rato alles boven het bedrag van vaste kosten (+-1800€/maand vaste kosten) door naar de persoonlijke rekeningen van mezelf en mijn vriend. Ik laat dan 500€ op mijn lopende rekening staan, en alles daarboven stort ik meteen door naar mijn spaarrekening. Die 500€ is dan voor mijn persoonlijke lopende rekeningen (diesel voor mijn wagen, mijn eigen verzekeringen, dokterskosten voor mezelf,...) en voor mijn uitspattingen.

Ik kan op die manier ongeveer 500-700€ per maand sparen. Welliswaar maar een 'gewone' auto (verzekering +-850€/jaar, taksen +-400€/jaar)en één hond (gedeeltelijk op versvoer). Ik heb zeker ook geen zot loon (tussen de 2000€ en 2400€ per maand), maar koop ook zelden dure dingen (multimedia of kledij of iets dergelijks).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:40

bello2005 schreef:
ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.

ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer

ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen

ben benieuwd

En ik denk dat je zelf een deel van je antwoord al geeft: niet iedereen heeft zo'n luxe levenswijze en/of heel veel dieren. Ik heb bijvoorbeeld geen auto, geen pony's en geen honden. Dat bespaart al een hoop geld.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:18

Het scheelt ook al de helft wanneer je samenwoont en verdient.

Mijn vaste lasten als alleenstaande nemen 70% van mijn inkomen in beslag. Als ik zou samenwonen zou dat bijna halveren.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:32

Florenc schreef:
bello2005 schreef:

ben benieuwd

Ik werk met drie rekeningen. Alle inkomsten van mezelf en mijn vriend komen op een gezamelijke rekening binnen, hiermee worden alle gezamelijke vaste lasten (hypotheek, water, gas, elektriciteit, boodschappen, kosten aan het huis, eten van de hond) betaald. In het begin van de maand stort ik dan naar rato alles boven het bedrag van vaste kosten (+-1800€/maand vaste kosten) door naar de persoonlijke rekeningen van mezelf en mijn vriend. Ik laat dan 500€ op mijn lopende rekening staan, en alles daarboven stort ik meteen door naar mijn spaarrekening. Die 500€ is dan voor mijn persoonlijke lopende rekeningen (diesel voor mijn wagen, mijn eigen verzekeringen, dokterskosten voor mezelf,...) en voor mijn uitspattingen.

Ik kan op die manier ongeveer 500-700€ per maand sparen. Welliswaar maar een 'gewone' auto (verzekering +-850€/jaar, taksen +-400€/jaar)en één hond (gedeeltelijk op versvoer). Ik heb zeker ook geen zot loon (tussen de 2000€ en 2400€ per maand), maar koop ook zelden dure dingen (multimedia of kledij of iets dergelijks).

wow €1800.- aan vaste lasten ? wat hebben jullie dan voor een kast van een huis. dat vind ik toch wel erg veel, daar kom ik van zn lang zal ze leven niet aan.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:39

Als ik mijn loon krijg stort ik een vast bedrag op mijn spaarrekening. Met de rest van het geld mag ik doen wat ik wil. Op = op. Ik stort dus niets terug! Heb het 'restbedrag' alleen ruim aangehouden dus op = op komt eigenlijk nooit voor. Zou meer kunnen sparen als ik wil, maar dat vind ik niet nodig. Moet ook kunnen genieten. Wanneer op mijn lopende rekening heel veel geld blijft staan zet ik wat extra op de spaarrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:41

Relaxed schreef:
Excel heb ik, de vaste dingen weet ik voor een heel jaar wel, losse dingen geschat. Alleen ik houd me nooit aan mijn planning en daar moet ik, naast discipline, gewoon een manier in vinden

Je zegt dat je wel tussen de 250 en 500 euro zou moeten kunnen sparen, en dat je ook wel direct wat apart zet maar dat er ook snel weer afhaalt als het 'nodig' is. Ik zou dan vooral proberen van sparen een succeservaring te maken, wat je goed kan halen en waardoor de motivatie om van je spaarrekening af te blijven ook groter wordt.
Zet bijvoorbeeld eens geen 500 euro naar je spaarrekening, maar bijvoorbeeld 100 euro. Je zou je dan makkelijk moeten kunnen redden én je hebt toch maar mooi wat gespaard. En dat voelt goed *\o/* En dat motiveert *\o/* Als dat een maand of 2-3 gemakkelijk gelukt is, en je van je spaarrekening af hebt kunnen blijven, maak je er eens 150 euro van, of 200.
Bij mij werkt het in elk geval zo dat áls ik iets van de spaarrekening af moet halen, ik al snel vind dat een beetje extra ook wel kan :o Terwijl als ik er niks af hoef te halen de motivatie om door te sparen groter is.

Overigens, andere tip; Ik heb een 'kleine' spaarrekening bij dezelfde bank als waar ik m'n betaalrekening heb. Daar gaat elke maand een klein bedrag op, om te sparen voor grotere uitgaven. Daarnaast heb ik bij een andere bank (en dus uit zicht :+ ) een 'grote' spaarrekening waar ik elke maand en groter bedrag spaar en waar ik ook echt af wil blijven. Omdat het uit zicht is (ik log op die rekening eigenlijk nooit in, alleen voor vakanties haal ik er wat af) is de neiging iets af te boeken ook lager.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:43

Szan schreef:
bello2005 schreef:

ben benieuwd

En ik denk dat je zelf een deel van je antwoord al geeft: niet iedereen heeft zo'n luxe levenswijze en/of heel veel dieren. Ik heb bijvoorbeeld geen auto, geen pony's en geen honden. Dat bespaart al een hoop geld.

maar in een ander antwoord geef ik ook aan dat dit op zich ook niet extreem veel geld kost ( incl bedragen). en zeg nou zelf. iedere hobby kost geld, en op zich geef ik daar in niet heel veel uit. gewoon het nodige en verder nix
en geen auto, is hier echt niet te doen. de eerst bij zijnde super markt is 10 a 15 km verder op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:47

Heb alleen de eerste pagina even door gescrolld en de OP gelezen maar schrik er eerlijk gezegd een beetje van dat je 250 tot 500 euro kan sparen en daar niks van over houd :x echt niet banketstaaf bedoeld overigens, ik kan hoe ik het berekend heb 200 euro sparen maar kom altijd uit op 150 en moet dan soms nog wat terug halen dus reken dat ik 100-150 euro in de maand spaar.
Ik had altijd een gat in mijn hand vroeger waardoor mijn vader mijn spaarrekening in beheer kreeg, zelf heb ik nog altijd een eigen spaarrekening (naast de normale betaalrekening dus) en mijn vader ook nog. Beheer het inmiddels wel weer zelf en zodra het mis gaat kan ik het overmaken naar m'n vader, maar dat gaat nu al een hele tijd goed dus dat scheelt. Bij mij is het ook zo het geld komt binnen dan gaat als allereerste 150 euro naar die spaarrekening en daar haal ik enkel wat af als het echt moet of er is iets bijzonders, vakantie, verjaardag, shoppen etc. Dat werkt voor mij heel goed. Al moet je dan dus wel stevig in je schoenen staan om er niet voor elk dingetje weer wat af te snoepen. Ja en voor mij heeft het stukje dat mijn vader het in beheer had heel goed gewerkt..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:55

bello2005 schreef:
maar in een ander antwoord geef ik ook aan dat dit op zich ook niet extreem veel geld kost ( incl bedragen). en zeg nou zelf. iedere hobby kost geld, en op zich geef ik daar in niet heel veel uit. gewoon het nodige en verder nix
en geen auto, is hier echt niet te doen. de eerst bij zijnde super markt is 10 a 15 km verder op.

Elke hobby kost inderdaad geld, en dat is ook prima. Het is ook wat je wilt. Ik zou ook meer kunnen sparen, maar ik vind goed eten belangrijk en lekker, dus ik bezuinig daar niet op. Het is gewoon de keuze die je maakt. Je kiest voor je auto, pony's en honden, dus je kan minder sparen. Zo simpel is het :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:28

Century schreef:
bello2005 schreef:

Elke hobby kost inderdaad geld, en dat is ook prima. Het is ook wat je wilt. Ik zou ook meer kunnen sparen, maar ik vind goed eten belangrijk en lekker, dus ik bezuinig daar niet op. Het is gewoon de keuze die je maakt. Je kiest voor je auto, pony's en honden, dus je kan minder sparen. Zo simpel is het :)

jao idd dat is een keuze. maar vraag me dan af wat een ander zo belangrijk vind om 'alleen maar te sparen' en niet te leven ?
is misschien zwart wit, maar ik zou me bijvoorbeeld geen leven kunnen voorstellen zonder mijn dieren kinders

maar goed dat is weer een ander topic vraag/discussie haha

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:49

Ik heb ook drie rekeningen: spaarrekening; betaalrekening voor boodschappen, uitjes etc; betaalrekening voor vaste lasten.
Per maand gaat er een vast bedrag, via automatische incasso, naar mijn spaarrekening. Ook gaat er een vast bedrag automatisch naar mijn vaste lastenrekening. Ook zet ik op deze rekening geld om te tanken. Wat overblijft op m'n lopende rekening, is wat ik kan gebruiken. Alles wat echt betaald moet worden, is er dan al af.

Ik leefde ook wel tamelijk royaal, maar door een andere baan moest ik het tijdelijk met zo'n €400 minder doen. Dat was erg krap, maar heeft me ook wel laten zien dat ik iets meer kan sparen en toch leuk kan blijven leven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:53

Ik zet als mijn salaris komt eerst een vast bedrag op onze huishoudrekening, daar leven we (in principe) van.
Is er aan het eind vd maand wat over, dan gaat het naar de overloopspaarrekening. Komen we de volgende maand wat tekort, gaat het van die overloopspaarrekening af.
Daarnaast spaar ik elke maand 100 euro op onze gezamenlijke 'grote uitgaven rekening'. Toen mijn man nog een vast inkomen had, spaarde hij ook 100,-. Hiervan hebben we een keer een nieuwe wasmachine betaald en toen de eetkamerset opgeknapt moest worden is dat ook hiervan betaald.
Nu mijn man geen vast inkomen meer heeft, stort hij er wat bij na een goede maand.
Mijn man betaald de hypotheek, algemene verzekeringen, gwl etc.
Wat ik dus overhoud nadat het huishoudgeld en vaste spaargeld eraf is, is om verder van te leven. Zorgverzekering en telefoonabonnement gaan eraf, stalgeld en voerkosten voor m'n pony's en alles wat ik verder aan hobby's etc uitgeef. Auto wordt al met m'n salaris verrekend dus daar hoef ik gelukkig verder niks voor te reserveren.
Meestal stort ik op de dag dat m'n salaris binnenkomt, een deel naar mijn eigen spaarrekening. Ik weet wat er van af gaat aan vaste lasten en ik geef mezelf in eerste inotatie meestal iets van 200,- zakgeld, wat ik dus op m'n betaalrekening laat staan.
Als het zakgeld op dreigt te raken kijk ik hoeveel maand er nog over is en welke uitgaven er nog echt noodzakelijk zijn.
Dan bepaal ik of ik geld van m'n spaarrekening af mag halen.

Doordat ik het niet zomaar onbeperkt van m'n betaalrekening kan pinnen, is de extra stap van het van de spaarrekening afhalen op zich drempel genoeg om dat niet onbeperkt te doen.

Ik hou niks bij in excel, daar heb ik de discipline niet voor.

Voor mij werkt dit. Zakgeld pinnen werkt voor mij juist niet, heb een hekel aan contant geld, wil gewoon kunnen pinnen.
En bovendien, in webshops heb ik ook niks aan contant geld.

Ik kijk wel regelmatig naar m'n uitgaven in de bank app.
Kijken waar ik het geld gelaten heb.

En soms besluit ik dan dat het voor die maand genoeg is geweest en moet ik even wachten tot het weer de 24e van de maand is.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:37

bello2005 schreef:
wow €1800.- aan vaste lasten ? wat hebben jullie dan voor een kast van een huis. dat vind ik toch wel erg veel, daar kom ik van zn lang zal ze leven niet aan.

Bwa, niets uitzonderlijks :+ (Halfopen huis van '80, 150m² bewoonbare oppervlakte, 13are tuin) Hypotheek = 1100€/maand. Verder 150€ gas/elektriciteit per maand, 30€ water per maand, brandverzekering en familiale verzekering (iets van een 400€/jaar), iets van een 100€ per maand aan eten/knabbels/speeltjes voor de hond, ongeveer 300/400€ per maand aan eten. Lijken mij eigenlijk geen overdreven kosten?

Op zich zeker niet zuinig, maar ook geen "zotte kosten" voor ons als koppel. Ons gezamenlijk inkomen ligt op iets meer het dubbele van onze vaste kosten, dus er is zeker nog voldoende ruimte :).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:53

Ik let best goed op mijn uitgaven vanuit mijzelf. Ik heb globaal in mijn hoofd hoeveel ik wil uitgeven aan bepaalde dingen. Ik maak elke keer net na ik loon enzo krijg mijn over gebleven geld van vorige maand over naar mijn spaarrekening en vaak motiveert dat genoeg om het weer zo een maand te doen. :P

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:53

Florenc schreef:
bello2005 schreef:

Bwa, niets uitzonderlijks :+ (Halfopen huis van '80, 150m² bewoonbare oppervlakte, 13are tuin) Hypotheek = 1100€/maand. Verder 150€ gas/elektriciteit per maand, 30€ water per maand, brandverzekering en familiale verzekering (iets van een 400€/jaar), iets van een 100€ per maand aan eten/knabbels/speeltjes voor de hond, ongeveer 300/400€ per maand aan eten. Lijken mij eigenlijk geen overdreven kosten?

Op zich zeker niet zuinig, maar ook geen "zotte kosten" voor ons als koppel. Ons gezamenlijk inkomen ligt op iets meer het dubbele van onze vaste kosten, dus er is zeker nog voldoende ruimte :).

Je rekent dus eten al bij vaste lasten, ik denk dat de meeste mensen dat niet doen en dat daar de verwarring vandaan komt :)

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:52

Vanaf dat mijn loon wordt gestort dan gaat er een vast bedrag op de spaarrekening. Daar kom ik niet aan (tenzij in hoge nood). Alles wat op het einde van de maand overblijft, is een extraatje. Dat gaat dan ook op een spaarrekening en wordt er af genomen als we bv op reis willen gaan of iets anders van 'luxe' willen. Eerst dus de levensnoodzakelijke dingen en dan pas de andere zaken :-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:02

bello2005 schreef:
Century schreef:

jao idd dat is een keuze. maar vraag me dan af wat een ander zo belangrijk vind om 'alleen maar te sparen' en niet te leven ?
is misschien zwart wit, maar ik zou me bijvoorbeeld geen leven kunnen voorstellen zonder mijn dieren kinders

maar goed dat is weer een ander topic vraag/discussie haha

Het scheelt enorm als je met twee bent. Ik was één van diegenen die aangaf 500 euro/maand te sparen, heb ook aardig wat dieren (vier paarden, twee katten, een fret, enz) en we gaan (veel te veel) uit eten :P

Mijn vriend en ik dragen evenveel bij aan de vaste lasten en boodschappen en met ons loon blijft er dan gewoon nog een mooi bedrag over. We verdienen een normaal startersloon maar x 2 is dat een mooi bedrag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:02

Relaxed schreef:
karuna schreef:
Ik stort meteen na storten van nieuw bedrag wat op spaarrekening. En alles wat meer op de rekening staat na storten van nieuwe bedrag gaat ook naar spaarrekening. Heb wel bewust drie rekeningen. Een voor vaste lasten (gas enz) een voor boodschappen en een rest rekening waar het overige bedrag heengaat. Daarvan tank ik oa.

Als nieuwe bedrag op de lopende (rest) rekening gestort wordt gaat er 300 naar de boodschappen rekening en omgekerend 800 euro naar de vaste lasten rekening (raar bedrag maar hypotheek is de helft mijn kosten en ik krijg bruto bedrag). Alles wat daarvan dus over is aan eind van de maand gaat naar spaarrekening, dan spaart het best rap toch.

Hm, een rekening erbij is ook wel een idee.. 1 rekening voor de vaste lasten (allemaal incasso) en 1 rekening waarvan ik alles kan pinnen..

Zo gaat het hier ook. Begin vd maand 1 vast bedrag naar die rekening en wekelijks nog een kleiner bedrag voor de boodschappen. Andere pas blijft thuis en wordt dus alleen gebruikt als er echt over nagedacht is.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:29

Ik heb mijn huur en Zorgtoeslag te laag staan en betaal te veel voor stroom ect dit loopt onbewust lekker op en krijg je einde van het jaar.

Verder probeer ik minimaal 200,00 op mijn spaarrekening te zetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:54

Ik hou eigenlijk niet echt iets bij, maar dat is ook omdat ik nog bij mijn ouders woon.
Ik werk fulltime en heb niet heel veel tijd om het uit te geven. Ik hoef er dan ook niet veel voor te doen om te sparen. Mijn moeder heeft mijn bankrekening ook nog onder haar beheer hangen (stel dat ik in het buitenland een probleem heb bijvoorbeeld). Soms hoor ik: "Je moet even wat overmaken hoor..." En dan kijk ik een paar weken later en staat er iets van 2000-3500 op de lopende rekening (dan heb ik echt al een maand of 2 niets gedaan), wat ik dan meteen terugbreng naar 300-500 afhankelijk van de geplande uitgaven.

Ik weet dat er online het een en ander te vinden is aan excelformulieren waarin je eenvoudig je huishoudboekje kan bijhouden. Ik ben van plan om dat straks te gaan gebruiken, zodat ik makkelijker kan bepalen wat er allemaal inkomt en weer uit gaat, zodat ik wat beter mijn spaarrekening kan opbouwen. Gezien de eerste uitgaven (inboedel, opknappen) voor een eigen huis, is dat wel nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:07

Ik zeg gewoon elke keer als er geld op m'n rekening wordt gestort de helft ervan op mijn spaarrekening. Meteen. Dan vind ik het zelf heel makkelijk om eraf te blijven, em dan gebruik echt alleen iets in noodgevallen (bijvoorbeeld de trein), en stort dat zo gauw mogelijk weer terug. Zo heb ik als 19-jarige scholier toch al zo'n 1000 euro binnen een jaar gespaard. :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:07

Goede tips komen al voorbij, ik ben zelf ook rampzalig wat betreft sparen. Maandelijks gaat er automatisch een groot bedrag, verdeeld over verschillende spaardoelen, naar mijn spaarrekening. Echter vind ik dat ik nog wel meer kan sparen, maar daar heb ik dan de discipline niet voor. Eigenlijk is mijn doel om minder uit te geven, en dat vind ik echt heel lastig, want ik geef snel geld uit, want meestal heb ik iets nodig bij bijvoorbeeld de drogist, (denk aan pijnstillers of iets dergelijks) en dan loop ik de winkel uit met dingen die ik niet perse nodig heb, maar erbij haal. Daar gaat het bij mij echt heel vaak mis, hebben jullie daar nog tips voor?