Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
.
Denk dan maar, dat etentje of die bios kan volgende week ook wel een keertje. bello2005 schreef:ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.
ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan
ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen
ben benieuwd
bello2005 schreef:ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen
ben benieuwd
Florenc schreef:bello2005 schreef:ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.
ben benieuwd
Ik werk met drie rekeningen. Alle inkomsten van mezelf en mijn vriend komen op een gezamelijke rekening binnen, hiermee worden alle gezamelijke vaste lasten (hypotheek, water, gas, elektriciteit, boodschappen, kosten aan het huis, eten van de hond) betaald. In het begin van de maand stort ik dan naar rato alles boven het bedrag van vaste kosten (+-1800€/maand vaste kosten) door naar de persoonlijke rekeningen van mezelf en mijn vriend. Ik laat dan 500€ op mijn lopende rekening staan, en alles daarboven stort ik meteen door naar mijn spaarrekening. Die 500€ is dan voor mijn persoonlijke lopende rekeningen (diesel voor mijn wagen, mijn eigen verzekeringen, dokterskosten voor mezelf,...) en voor mijn uitspattingen.
Ik kan op die manier ongeveer 500-700€ per maand sparen. Welliswaar maar een 'gewone' auto (verzekering +-850€/jaar, taksen +-400€/jaar)en één hond (gedeeltelijk op versvoer). Ik heb zeker ook geen zot loon (tussen de 2000€ en 2400€ per maand), maar koop ook zelden dure dingen (multimedia of kledij of iets dergelijks).
Relaxed schreef:Excel heb ik, de vaste dingen weet ik voor een heel jaar wel, losse dingen geschat. Alleen ik houd me nooit aan mijn planning en daar moet ik, naast discipline, gewoon een manier in vinden
En dat motiveert
Als dat een maand of 2-3 gemakkelijk gelukt is, en je van je spaarrekening af hebt kunnen blijven, maak je er eens 150 euro van, of 200.
Terwijl als ik er niks af hoef te halen de motivatie om door te sparen groter is.
) een 'grote' spaarrekening waar ik elke maand en groter bedrag spaar en waar ik ook echt af wil blijven. Omdat het uit zicht is (ik log op die rekening eigenlijk nooit in, alleen voor vakanties haal ik er wat af) is de neiging iets af te boeken ook lager. Szan schreef:bello2005 schreef:ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.
ben benieuwd
En ik denk dat je zelf een deel van je antwoord al geeft: niet iedereen heeft zo'n luxe levenswijze en/of heel veel dieren. Ik heb bijvoorbeeld geen auto, geen pony's en geen honden. Dat bespaart al een hoop geld.
echt niet banketstaaf bedoeld overigens, ik kan hoe ik het berekend heb 200 euro sparen maar kom altijd uit op 150 en moet dan soms nog wat terug halen dus reken dat ik 100-150 euro in de maand spaar.bello2005 schreef:maar in een ander antwoord geef ik ook aan dat dit op zich ook niet extreem veel geld kost ( incl bedragen). en zeg nou zelf. iedere hobby kost geld, en op zich geef ik daar in niet heel veel uit. gewoon het nodige en verder nix
en geen auto, is hier echt niet te doen. de eerst bij zijnde super markt is 10 a 15 km verder op.
Century schreef:bello2005 schreef:maar in een ander antwoord geef ik ook aan dat dit op zich ook niet extreem veel geld kost ( incl bedragen). en zeg nou zelf. iedere hobby kost geld, en op zich geef ik daar in niet heel veel uit. gewoon het nodige en verder nix
en geen auto, is hier echt niet te doen. de eerst bij zijnde super markt is 10 a 15 km verder op.
Elke hobby kost inderdaad geld, en dat is ook prima. Het is ook wat je wilt. Ik zou ook meer kunnen sparen, maar ik vind goed eten belangrijk en lekker, dus ik bezuinig daar niet op. Het is gewoon de keuze die je maakt. Je kiest voor je auto, pony's en honden, dus je kan minder sparen. Zo simpel is het
bello2005 schreef:wow €1800.- aan vaste lasten ? wat hebben jullie dan voor een kast van een huis. dat vind ik toch wel erg veel, daar kom ik van zn lang zal ze leven niet aan.
(Halfopen huis van '80, 150m² bewoonbare oppervlakte, 13are tuin) Hypotheek = 1100€/maand. Verder 150€ gas/elektriciteit per maand, 30€ water per maand, brandverzekering en familiale verzekering (iets van een 400€/jaar), iets van een 100€ per maand aan eten/knabbels/speeltjes voor de hond, ongeveer 300/400€ per maand aan eten. Lijken mij eigenlijk geen overdreven kosten?
.
Florenc schreef:bello2005 schreef:wow €1800.- aan vaste lasten ? wat hebben jullie dan voor een kast van een huis. dat vind ik toch wel erg veel, daar kom ik van zn lang zal ze leven niet aan.
Bwa, niets uitzonderlijks(Halfopen huis van '80, 150m² bewoonbare oppervlakte, 13are tuin) Hypotheek = 1100€/maand. Verder 150€ gas/elektriciteit per maand, 30€ water per maand, brandverzekering en familiale verzekering (iets van een 400€/jaar), iets van een 100€ per maand aan eten/knabbels/speeltjes voor de hond, ongeveer 300/400€ per maand aan eten. Lijken mij eigenlijk geen overdreven kosten?
Op zich zeker niet zuinig, maar ook geen "zotte kosten" voor ons als koppel. Ons gezamenlijk inkomen ligt op iets meer het dubbele van onze vaste kosten, dus er is zeker nog voldoende ruimte.
bello2005 schreef:Century schreef:
maar in een ander antwoord geef ik ook aan dat dit op zich ook niet extreem veel geld kost ( incl bedragen). en zeg nou zelf. iedere hobby kost geld, en op zich geef ik daar in niet heel veel uit. gewoon het nodige en verder nix
Elke hobby kost inderdaad geld, en dat is ook prima. Het is ook wat je wilt. Ik zou ook meer kunnen sparen, maar ik vind goed eten belangrijk en lekker, dus ik bezuinig daar niet op. Het is gewoon de keuze die je maakt. Je kiest voor je auto, pony's en honden, dus je kan minder sparen. Zo simpel is het
jao idd dat is een keuze. maar vraag me dan af wat een ander zo belangrijk vind om 'alleen maar te sparen' en niet te leven ?
is misschien zwart wit, maar ik zou me bijvoorbeeld geen leven kunnen voorstellen zonder mijn dieren kinders
maar goed dat is weer een ander topic vraag/discussie haha

Relaxed schreef:karuna schreef:Ik stort meteen na storten van nieuw bedrag wat op spaarrekening. En alles wat meer op de rekening staat na storten van nieuwe bedrag gaat ook naar spaarrekening. Heb wel bewust drie rekeningen. Een voor vaste lasten (gas enz) een voor boodschappen en een rest rekening waar het overige bedrag heengaat. Daarvan tank ik oa.
Als nieuwe bedrag op de lopende (rest) rekening gestort wordt gaat er 300 naar de boodschappen rekening en omgekerend 800 euro naar de vaste lasten rekening (raar bedrag maar hypotheek is de helft mijn kosten en ik krijg bruto bedrag). Alles wat daarvan dus over is aan eind van de maand gaat naar spaarrekening, dan spaart het best rap toch.
Hm, een rekening erbij is ook wel een idee.. 1 rekening voor de vaste lasten (allemaal incasso) en 1 rekening waarvan ik alles kan pinnen..