Bedrag cadeau bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:08

Ik verwacht ook echt niet dat iemand 100 euro gaat geven. Wij hebben in een brief bij de kaart gezet dat hun aanwezigheid al genoeg is maar als ze toch iets willen geven dan iets voor een eventuele huwelijksreis omdat ik de enveloppen grappen inderdaad wou voorkomen :+ ik dacht als ik er echt cadeaus in noem krijg je misschien ook dingen dubbel. Sommige hebben wel gebeld over een cadeau dan hadden we ook wel opties, maar als je een cadeau op geeft verplicht je misschien ook tot een bepaald bedrag omdat het cadeau een prijs heeft, nu kunnen ze zelf kiezen.

Ik verwacht trouwens dat het echt lang niet in de buurt komt van wat de bruiloft kost en dat hoeft ook helemaal niet, wij kozen om te trouwen en de kosten daarbij. Zou mooi zijn, des te duurder de bruiloft des te meer je moet geven? Overigens is bij ons iedereen min of meer daggast want ik wou ook geen receptie waarbij mensen vooral geld mogen brengen en aan een tafel kletsen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:10

Roodvos schreef:
De ongeschreven regel is dat je (minimaal) geeft wat je ongeveer gaat verteren tijdens het feest. Dus koffie/thee, gebak, drank(jes).

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord en vindt ik ook echt onzin. Je wordt uitgenodigd op een feest wat zij willen vieren omdat ze getrouwd zijn, niet omdat ze mensen nodig hebben om de boel te financieren. Als iemand zich geen grote bruiloft kan veroorloven, moeten ze geen grote bruiloft houden.

Hier doe je gewoon wat je kunt missen en wat je wilt uitgeven. Dat is dan vaak wat meer voor (dichtbij) familie en goede vrienden, dan voor kennissen of familie die je niet vaak ziet.
Ik heb wel eens 10 euro gegeven voor kennissen en ik heb ook wel eens 50 euro in de envelop gedaan, voor close familie. En ik heb ooit een koffiezetapparaat cadeau gedaan ipv een gevulde envelop. Want ik wist dat die vrienden zelf geen koffie dronken (en dus geen koffiezetapparaat hadden), zij kwam altijd bij mij langs ipv andersom, maar nu vriendje en zij gingen trouwen en samenwonen, vond ik dat ik daar ook gewoon langs zou moeten kunnen gaan en dus koffie moest kunnen drinken :') Was trouwens een geslaagd, praktisch cadeau, hadden ze zelf nooit aan gedacht en ze waren er erg blij mee!

LadyMadonna

Re: Bedrag cadeau bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:43

Ik kreeg voor mijn verjaardag van 1 van mijn beste vriendinnen (heb er 2 :+ ) €25.... vond ik echt veel te veel...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:10

25 euro is toch niet gek voor een verjaardag? Voor mijn beste vriendinnen geef ik ook altijd iets van rond dat bedrag.

Anyway, dit topic ging over bruiloften. Volgende maand trouwt één van mijn beste vriendinnen en ik ga samen met mijn vriend tussen de 75 en 100 euro geven. Eerlijk gezegd verwacht ik op mijn eigen bruiloft een maand later ook wel ongeveer dat bedrag van de mensen die daggast zijn. Tuurlijk, je kiest er zelf voor om te trouwen en je gasten hoeven je niet uit de kosten te helpen, maar zeker als je daggast bent vind ik dat je wel rekening kan houden met de gemaakte kosten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:15

Aranel schreef:
25 euro is toch niet gek voor een verjaardag? Voor mijn beste vriendinnen geef ik ook altijd iets van rond dat bedrag.

Anyway, dit topic ging over bruiloften. Volgende maand trouwt één van mijn beste vriendinnen en ik ga samen met mijn vriend tussen de 75 en 100 euro geven. Eerlijk gezegd verwacht ik op mijn eigen bruiloft een maand later ook wel ongeveer dat bedrag van de mensen die daggast zijn. Tuurlijk, je kiest er zelf voor om te trouwen en je gasten hoeven je niet uit de kosten te helpen, maar zeker als je daggast bent vind ik dat je wel rekening kan houden met de gemaakte kosten.

Aan de ene kant zeg ik ja en aan de andere kant zeg ik nee. Stel ik heb heel weinig te besteden en jij nodigt mij uit daggast uit, 75 euro kan dan heel erg veel zijn voor iemand met weinig geld. Zou die persoon dan moeten weigeren of gewoon een bedrag geven wat hij/zij kwijt kan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:22

En het mooie, je weet niet wie de persoon is met weinig te besteden.
Dat kan best die persoon zijn in het grootste huis en de mooiste auto en 3 keer op vakantie gaat. Die heeft er zelf tenminste al van geleefd.
Dus denken jan geeft me wel veel want die heeft een goede baan en woont mooi, zo werkt dat niet.
En dat mag je ook niet verwachten.

Het echtpaar nodigt mensen uit omdat ze die er bij willen hebben en ik ga er vanuit dat er niet uitgenodigd wordt met het idee daar krijg ik veel geld van.
En de gast komt omdat hij uitgenodigd word en er ook graag bij wil zijn, niet om het echtpaar financieel te ondersteunen of om zijn eigen hapje en drankje te kopen. Want dat had die gast misschien betreft eten en drinken wel liever elders gedaan.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:49

Amandavd schreef:
CalvinenGino schreef:
Hmm wij geven beste vrienden al regelmatig 50,00 op verjaardagen. Een koppel gaat er nu van trouwen.. We vinden het ook heel moelijk.. Maar denk toch wel dat we zeker rond de € 150 of zo dat wij geven aan ze.. Liever geven we iets persoonlijks, maar dat vinden we ook moeilijk.. Want wat zouden ze leuk vinden..

Een kennis of zo zou ik rond de € 50,00 doen

50,00 voor verjaardagen? Dat is een flink bedrag. Maar als je het idd kunt missen :D.

Wel alleen aan beste vrienden ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:58

Ik heb er van geleerd om op verjaardagen niet meer teveel te geven :o

Maargoed bruiloft volgende week van een vriendin. Zijn mijn vriend en ik nog niet overuit. Zouden als vriendengroep een x bedrag geven en dan er een reischeque van halen.... Maar dat is vervallen :+ Omdat we het er niet eens werden over het bedrag.

Nu heb ik op Pinterest een leuk idee gezien en hier ben ik gisteren aan begonnen :D Materiaalkosten bijna niks, de helft had ik al en doe geld in dat ding. Vind een envelop zo cliché... ook al staat dat verzoekje op de uitnodiging.

http://www.huwelijk-cadeau.nl/huwelijk- ... ijkcadeau/
Hier staan ook leuke ideeën tussen.
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 21-04-17 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:00

Ik heb binnenkort de bruiloft van mijn beste vriend, die totaaaaaal niets om geld geeft. Ceremoniemeester heeft in het geheim geopperd dat ze de komende jaren van hun huwelijk niet zonder koffie of thee moeten komen te zitten (vriend werkt ook in de koffie) dus iedereen moet een sleeve Nespresso en een doosje thee meenemen. Niemand hoeft te dubben over wat of hoeveel ze moeten geven :')

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:01

Wij hebben bij onze bruiloft 2,5 jaar geleden niets op de uitnodiging gezet qua cadeau tip, ook geen envelop.
Wij nodigden mensen uit omdat we met hen graag onze grote dag wilden vieren. Van mij hoefde niemand een cadeau mee te nemen, gewoon hun aanwezigheid was voor mij genoeg, wij wilden gewoon een leuk feest. Ik wilde ook geen envelop of kadotip op de uitnodiging zetten.

We hebben enkele (prachtige!!!) cadeaus gekregen en een boel enveloppen, waarvan de bedragen lagen tussen 12,50 en 100,-.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:02

CalvinenGino schreef:
Wel alleen aan beste vrienden ;)

Wat jammer, ik wilde je al even door pb-en wanneer ik jarig ben. :+

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:04

Even een kado vraag.... Misschien weet iemand het...
Ik ben op zoek naar het bericht waar iemand voor de bruiloft een enveloppen serie kreeg... met daarin een kaartje met tekst met een opdracht... half jaar getrouwd - opdracht, 1 jaar getrouwd - opdracht etc etc. En als laatste een envelop met 'voor als het mis gaat'... of een 'ruzie' envelop....

En daarnaast natuurlijk de flop met geld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:05

Ik heb laatst 10 euro gegeven , vriendschappelijk en helemaal in België

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:10

Voor gewoon een kennis als wij geen daggast zijn doen we € 50,00. Als we wel daggast zijn dan is het afhankelijk van wat we zelf zullen eten/drinken etc.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:20

Voor alleen feest/receptie €30,- als daggast €70,-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:22

moonsparkle schreef:
Ik verwacht ook echt niet dat iemand 100 euro gaat geven. Wij hebben in een brief bij de kaart gezet dat hun aanwezigheid al genoeg is maar als ze toch iets willen geven dan iets voor een eventuele huwelijksreis omdat ik de enveloppen grappen inderdaad wou voorkomen :+ ik dacht als ik er echt cadeaus in noem krijg je misschien ook dingen dubbel. Sommige hebben wel gebeld over een cadeau dan hadden we ook wel opties, maar als je een cadeau op geeft verplicht je misschien ook tot een bepaald bedrag omdat het cadeau een prijs heeft, nu kunnen ze zelf kiezen.

Ik verwacht trouwens dat het echt lang niet in de buurt komt van wat de bruiloft kost en dat hoeft ook helemaal niet, wij kozen om te trouwen en de kosten daarbij. Zou mooi zijn, des te duurder de bruiloft des te meer je moet geven? Overigens is bij ons iedereen min of meer daggast want ik wou ook geen receptie waarbij mensen vooral geld mogen brengen en aan een tafel kletsen.

Bij ons waren de giften ook niet te vergelijken met de kosten van de bruiloft.
Al was ik wel gechoqueerd door de bedragen die sommige mensen er in deden, wat van mij echt niet had gehoeven :o Van een aantal echt meer dan €150,-

Ik vindt dat je gewoon persoonlijk moet kijken wat je te besteden hebt en wat je genoeg vindt om te geven :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:24

Dat is ieder voor zich, ik vind niet dat iemand die op het einde van de maand moet rekenen of ze de boodschappen kan betalen of niet, 100 euro moet gaan geven op de bruiloft. Onafhankelijk hoe sjiek de bruiloft is. Daar heeft het bruidspaar toch echt zelf voor gekozen, niet de gast en ik vind inderdaad ook niet omdat iemand bombastisch moet doen dat die drie keer zoveel moet verwachtan als iemand die het klein maar supergezellig houdt.
Ik vind het idee van een grote brievenbus op een bruiloft nog het leukste. Gewoon iedereen vragen om het geld uit de enveloppe te halen en in 1 grote bus doen. Dan weet je niet wie wat heeft gegeven, en is er geen gezeik van "oh kijk Pietje en Anneke hebben ons maar 50 euro en wij hebben op hun huwelijk vorig jaar toch wel 150 gegeven!".

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:25

Vrienden kennissen 50 euro, mijn broer kreeg 150 ofzo.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:29

Lalidan schreef:
M_D_H schreef:
Weet je, ik vind het zo'n muggenzifterij om de kosten voor je kleding, je reiskosten etc mee te rekenen in kosten die je hebt voor een feestje.

M_D_H schreef:
Ik bereken nooit wat het kost om naar een vriend toe te rijden. Als het vrienden zijn heb je dat voor elkaar over.

Dan heb je blijkbaar ook genoeg geld dat je dat er voor over kán hebben. Ik heb alles voor mijn vrienden en familie over, ben laatst naar Dusseldorf heen en terug gereden om bij mijn broer iets van boord te halen, al eens drie keer op een dag naar zutphen heen en terug om dingen voor iemand te regelen, heb voor iemand acuut een busje gehuurd om haar diezelfde dag nog te verhuizen, ik wil het allemaal probleemloos doen. Alleen..... als ik dat dan zelf moet betalen, kan ik de rest van de maand op droog brood gaan leven..... Is dat wat vrienden zouden willen?

Dus ja, ik bereken wel degelijk wat ik uit moet geven om naar een bruiloft te kunnen, simpelweg omdat mijn budget niet veel ruimte over laat voor dingen buiten mijn vaste lasten. En ja, als ik dus meer reiskosten heb en er is een kledingseis waar ik met mijn huidige kleren niet aan kan voldoen, betekend dat dus simpelweg dat het bedrag voor het cadeau, of dat nou geld is of een echt cadeau, lager uitvalt. Niet omdat ik zuur ben, niet omdat ik het er niet voor over heb, niet omdat ik het te veel moeite vind om er heen te rijden of er kleren voor te kopen, simpelweg omdat het allemaal wel betaald moet worden en ik het budget dus gewoon niet heb. En ik het er dus juist wél voor over heb om te doen!!! Jammer dat ik dan als zuur weg gezet word.

Ik laat het dus van veel dingen af hangen hoeveel ik geef, en naaste familie zal inderdaad meer krijgen dan verre vrienden. Maar 150 euro zit er in elk geval niet in, zelfs niet voor naaste familie :n

Jammer dat je geen twee verschillende dingen uit elkaar kan halen :o

Ik geef aan dat iedereen zelf mag weten wat hij/zij geeft en dat je moet geven wat je kwijt kan.

Maar ik geef tevens aan dat ik die mensen die elk wissewasje van de bruiloft in mindering gaan brengen idd wel zuus vind ja.

Dus: Als je genoeg te besteden hebt, maar je gaat mensen afrekenen op het feit dat ze geld vragen, hun bruiloft ergens vieren waarvoor je moet rijden, of je geen passende kleding hebt (terwijl je op zich de meeste kleding wensen wel kan combineren met wat je doorgaans in de kast hebt liggen) dan vind ik dat wel zuur ja.

Anders gezegd: onze vriendenkring bevind zich grotendeels in Enschede, als deze vrienden moeilijk gaan doen over het stuk wat ze moeten rijden vind ik dat wel zuur, omdat wij dat andersom ook altijd zonder problemen doen :o

Dus nee, ik zeg niet dat mijn vrienden op droog brood moeten leven om mij wat te kunnen geven.
Maar ik verwacht wel dat ze zonder problemen komen omdat dat andersom ook gebeurd en dat ik het jammer zou vinden als ik dan ergens online dit soort berichten zou lezen van mijn vrienden.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:35

Die bedragen die hier genoemd worden, dat zullen veelal bedragen zijn die als stel gegeven worden?

Ik vind het vrij hoog maar ik ben alleen, dus dat verklaart het misschien. Als ik het zo bekijk dan zou €25 per persoon redelijk gemiddeld kunnen zijn.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:37

Na zelf altijd leuke enveloppen gegeven te hebben ben ik daar sinds vorig jaar mee gestopt. Zelf willen wij niet trouwen maar hebben vorig jaar een groot verjaardags feest en housewarming tegelijk gegeven incl band/eten. Wij nodigen zelf uit en verwacht ook qua cadeautje niks maar ben daardoor wel gaan nadenken over wat ik voortaan in een envelop doe. Vb zwager gaat uit huis en krijgt van tante 600 euro. Mijn eigen partner krijgt van dezelfde tante een weerglas die van opa was. Iets van opa is mij meer waard dan de 600 euro maar heb wel ingezien om voortaan de enveloppen met minder geld te doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:40

Temeraire schreef:
Die bedragen die hier genoemd worden, dat zullen veelal bedragen zijn die als stel gegeven worden?

Ik vind het vrij hoog maar ik ben alleen, dus dat verklaart het misschien. Als ik het zo bekijk dan zou €25 per persoon redelijk gemiddeld kunnen zijn.

Ik was ook alleen, maar je geeft naar eigen kunnen toch?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:01

De laatste tijd alleen bruiloften gehad van vrienden waar we daggast waren en directe familie (zwager/schoonzus). Wij hebben als stel €100,- gegeven.
Het hangt er idd vanaf wie het is, wat de band is en ik vind het ook van belang of je de hele dag erbij bent of alleen 's avonds.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:17

En draai het dan eens om: als ik ga trouwen, ik nodig iedereen uit als dag en avond-gast, ik geef aan dat de planning een verassing is, iedereen wordt in zijn mooiste kleren verwacht om 15 uur op het gemeentehuis. Het huwelijk zal daar voltrokken worden. En dan? Verassing!

Daar staan jullie dan, allemaal vol verwachting in jullie goede pak en, hopelijk, een goed gevulde envelop.

De receptie blijkt in de dorpskroeg te zijn. Twee consumpties p.p en een prut stukje taart.
Ik moet toch ergens die envelopjes innen, nietwaar?
Gelukkig geven jullie de moed nog niet op, jullie wachten na het afgeven van het envelopje op dé ultime verassing! Hét feest van het jaar!

Als de receptie voorbij is mogen jullie allemaal achter mij en mijn kersverse man aanrijden naar de feestlocatie. We nemen uoteraard een mooie route, zo zijn we nou eenmaal.
Aangekomen op de feestlocatie (onze eigen achtertui) ruiken jullie de barbeque al direct, dr saldes staan klaar en wil iemand het brood snijden? Ik heb wat wijn, bier en fris bij de lidl gekocht, maar op=op, hoor!
Is toch een leuke verassing? Ik vind het leuk! :+

En hoe denken jullie nu over het envelopje met dik 100 euro voor jullie lieve vriendin? :)

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:19

Palmera schreef:
En draai het dan eens om: als ik ga trouwen, ik nodig iedereen uit als dag en avond-gast, ik geef aan dat de planning een verassing is, iedereen wordt in zijn mooiste kleren verwacht om 15 uur op het gemeentehuis. Het huwelijk zal daar voltrokken worden. En dan? Verassing!

Daar staan jullie dan, allemaal vol verwachting in jullie goede pak en, hopelijk, een goed gevulde envelop.

De receptie blijkt in de dorpskroeg te zijn. Twee consumpties p.p en een prut stukje taart.
Ik moet toch ergens die envelopjes innen, nietwaar?
Gelukkig geven jullie de moed nog niet op, jullie wachten na het afgeven van het envelopje op dé ultime verassing! Hét feest van het jaar!

Als de receptie voorbij is mogen jullie allemaal achter mij en mijn kersverse man aanrijden naar de feestlocatie. We nemen uoteraard een mooie route, zo zijn we nou eenmaal.
Aangekomen op de feestlocatie (onze eigen achtertui) ruiken jullie de barbeque al direct, dr saldes staan klaar en wil iemand het brood snijden? Ik heb wat wijn, bier en fris bij de lidl gekocht, maar op=op, hoor!
Is toch een leuke verassing? Ik vind het leuk! :+

En hoe denken jullie nu over het envelopje met dik 100 euro voor jullie lieve vriendin? :)

:+ _O-