Solliciteren anno 2017!!!??!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:31

oei dat is wel erg

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:38

Ik begrijp sowieso niet waar die hype van foto's op cv's zetten vandaan komt, zeker als ik hier lees van mensen in de HR dat ze het eigenlijk helemaal niet zo'n positieve toevoeging vinden of dat het ze niet uitmaakt of er wel of geen foto op staat. Nederland is een van de weinige landen waar daar zo idioot op gehamerd wordt; in heel andere landen is een foto op je cv juist een ontzettend grote no-go. :=

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:45

Hier voeg ik ook alleen een foto bij als het uitdrukkelijk gevraagd staat. Verder doe ik het nog altijd op de manier hoe ik het ooit geleerd heb op de middelbare school. Dus niet bepaald hip (al meer dan 10 jaar geleden) en een simpel overzichtelijk CV. Motivatiebrief blijft toch het belangrijkste merk ik.

En inderdaad ook stukje geluk hebben. Vorig jaar zat ik 8 maanden zonder baan en heb ik in totaal maar 3 gesprekken gehad. Dit jaar in 7 maanden tijd stuk of 8 gesprekken gehad en inmiddels ook weer ergens aangenomen.
Waar naar mijn idee ook veel op wordt geselecteerd is leeftijd, en dan te horen krijgen dat je niet aan het profiel voldoet, of niet in het team past en dat soort dingen.

Verder krijg je regelmatig helemaal geen antwoord op een sollicitatiebrief.

Dus het stukje opvallen kan helpen, maar sommige werkgevers zien het juist als te, afhankelijk van de functie. Blijft dus naar mijn idee daarop aanpassen en inspelen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:51

darkadia schreef:
Dus het stukje opvallen kan helpen, maar sommige werkgevers zien het juist als te, afhankelijk van de functie. Blijft dus naar mijn idee daarop aanpassen en inspelen.

En ook een kwestie van goed gokken en geluk hebben. := Het ene bedrijf kan het fantastisch vinden dat je cv geparfumeerd is en op regenboogpapier gedrukt is, terwijl hetzelfde cv bij een vergelijkbaar bedrijf net zo makkelijk direct de versnipperaar in gaat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:52

Eight schreef:
Ik ben heel erg blij dat ik in een vakgebied zit waar een ouderwetse CV nog gewoon voldoet, ik zou onzeker worden van al het grafisch gedoe er omheen. Daarnaast vind ik een foto bijvoegen niet prettig, het wordt hier (gelukkig) afgeraden :)
Up 2 u :D

http://www.sollicitatiedokter.nl/foto-in-het-cv/

http://www.ad.nl/lifestyle/onderzoek-knappe-vrouw-kan-beter-geen-foto-meesturen-bij-sollicitatie~a34b96e0/

http://www.careerwise.nl/solliciteren/wel-geen-foto-op-je-cv/

Ik kan een foto altijd wel waarderen, ze blijven i.i.g. 'hangen' :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:53

Wat me trouwens wel opvalt is dat er soms inderdaad gewoon nooit reageert wordt op sollicitaties. Ik snap echt wel met 50+ sollicitaties dat je niet per persoon een apart berichtje gaat tikken, maar een general 'Sorry, je bent het niet geworden! Succes!' is toch ook niet zo heel erg moeilijk :+ Of er word dan gewoon zo weinig waarde aan gehecht dat dat 'teveel tijd kost' ofzo.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:53

_Summerly_ schreef:
Ik begrijp sowieso niet waar die hype van foto's op cv's zetten vandaan komt, zeker als ik hier lees van mensen in de HR dat ze het eigenlijk helemaal niet zo'n positieve toevoeging vinden of dat het ze niet uitmaakt of er wel of geen foto op staat. Nederland is een van de weinige landen waar daar zo idioot op gehamerd wordt; in heel andere landen is een foto op je cv juist een ontzettend grote no-go. :=
Hier een recruiter en ik spreek denk ik voor een hoop mensen als ik zeg dat een foto juist wel een toevoeging is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:57

Courses schreef:
Ik lees dingen over 'ben blij dat ik dat grafische gedoe niet hoef te doen' en dat er geen foto op hoeft. Vraag jezelf dit even af: Hoe wil jij je profileren naar de buitenwereld? Het hoeft wellicht niet in je vakgebied, maar wil jij met een simpel Word bestandje te werk gaan? Je kan het altijd uitbesteden en lang niet alle CV's hoeven graadje 300 grafisch design te zijn, maar je kunt er toch wel even drie minuten werk aan besteden?

Maar 3 minuten extra in Word is niet goed? welk programma dan wel volgens jou? :+

Siamsmeesje schreef:
Joltsje schreef:
Ja een situatie schetsen die je in het werk voorbij komt.

Als marketier bijvoorbeeld.:
Al analyserend van de cijfers bedenk ik hoe ik dit kan vertalen naar de markt. Die klant van mij is niet de makkelijkste, maar ik weet hem te overtuigen van mijn prachtige marktbenadering.

Ipv. Ik kan goed analyseren, ken mijn klanten en weet nieuwe markten aan te boren.

Op die manier. Eerlijk, ik kan daar niet enthousiast van worden. Zoals ik al zei, teveel onzindingen erbij. Als je solliciteert naar marketier verwacht ik zo wie zo al dat jij je analyse doorzet naar de markt, en wat interesseert het mij nu dat een klant niet makkelijk is, maar dat jij je klanten kent is belangrijker. De rest mag je dan in een gesprek komen vertellen. Sterker, in jouw voorbeeld krijg ik eerder het gevoel dat de sollicitant zichzelf heel wat vindt. En dit is wat mij altijd is voorgehouden als een schoolvoorbeeld van wat liever niet gezien wordt.
Los daarvan, zo'n verhaalvorm neemt beduidend meer ruimte in, en dat kan in je nadeel zijn als je je motivatie op hooguit één A4-tje kwijt wilt.

Mijn zus is HR-medewerkster, en zij heeft mijn cv een up-date gegeven eind vorig jaar. En van haar weet ik ook dat ze liever zakelijke to-the-point brieven ontvangen dan hele verhalen. Het gesprek is immers bedoeld voor de verhalen en andere details.

Maar zoals zo vaak, ik heb inmiddels allang door dat behalve opvallen, je ook nog een stukje geluk moet hebben. Wil de andere partij er wat in zien en je eens beter leren kennen. En willen ze het je gunnen aan het eind van de procedure.
Ik ben iets te vaak uitgenodigd door werkgevers die geen enkele intentie hadden om me aan te nemen, maar wel heel nieuwsgierig waren naar de persoon achter mijn sollicitaties -O-

Jij hebt liever dat iemand wat clichévaardigheden opnoemt ipv één concreet voorbeeld waarmee aangesloten wordt bij het gevraagde? Want dat is imo wat Joltsje bedoelt.. Als je daarin niet to the point kan zien moet je het laten idd.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:07

Ailill schreef:
_Summerly_ schreef:
Hier een recruiter en ik spreek denk ik voor een hoop mensen als ik zeg dat een foto juist wel een toevoeging is.

Ongetwijfeld zijn er mensen die het wel kunnen waarderen en bij wie het wel een plus is, maar dat idee dat je nooit meer aan een baan komt zonder foto en flashy graphics op je cv, ongeacht je branche of functie, is een beetje overtrokken. :+ Dat ligt eigenlijk een beetje in lijn met mijn laatste post voor deze: zoveel mensen, zoveel meningen, dus het is ook een beetje mazzel hebben dat je mensen treft die de opmaak en invulling van jouw cv aanspreekt. :) Ik zou het ook niet nalaten als ik een toffe vacature zag waarin er expliciet om gevraagd wordt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:09

Feit blijft dat als er van de 100 reactie's 5 foto's tussen zitten, deze toch echt meer opvallen. Al kan ik me indenken dat dit bij vrouwen onderling anders zou liggen dan bij een man.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:15

Ik draai het om. Als ik een vacature zie waarbij staat dat ze graag je cv en foto willen, dan laat ik die lekker schieten. Ik krijg dan het idee dat zo'n bedrijf alleen maar fotomodellen in dienst wil nemen. Ik snap dat er functies zijn waarbij je erg representatief moet zijn, maar zoiets vermeld staat bij een vacature voor financieel administratief medewerker, dan haak ik af.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:27

Ailill: Maar gaat het echt om het opvallen van het cv of kijk je toch anders naar een cv als iemands uitstraling je wel of niet aanspreekt? Ik kan me namelijk niet voorstellen (maar correct me if I'm wrong) dat er niet een extra beetje subjectiviteit bij komt kijken als iemand een foto op een cv zet. Maar misschien speelt dat meer een rol als je direct bij een bedrijf solliciteert dan wanneer je bij een uitzendbureau o.i.d. solliciteert. :=

In welk opzicht denk je dat het anders is bij vrouwen onderling? :P

Kinke: in dit geval ging het om een stage die ik echt onder geen beding wilde laten schieten, maar ik heb wel even mijn wenkbrauwen gefronst (en heel hard gehuild toen die afzetters in de fotozaak 75 NZD vroegen voor een stel absurd slechte foto's die ik vervolgens zelf nog kon gaan nabewerken om er iets toonbaars van te maken -_-' ). Verder blijf ik bij de Nederlandse arbeidsmarkt vandaan, dus de kans dat ik het nog een keer zal moeten doen, is niet zo groot, en voor een 13-in-een-dozijn-functie zou ik het ook niet doen. :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:31

Ik heb een getekend zelfportret bij m'n CV gevoegd op m'n laatste sollicitatie, dat vonden ze zo leuk dat ik zonder gesprek eigenlijk al bijna aangenomen was _O- Maar ik ben dan ook illustrator, dus kan me voorstellen dat dat bij "normale" (even bij gebrek aan betere verwoording) toch anders ligt.
Daarom: kijk naar het bedrijf, de functie en vacature en pas het daarop aan. Ofzo :')
Een afgeknipte foto van het stappen klinkt dan weer bijzonder dom :=

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:33

Ailill schreef:
Feit blijft dat als er van de 100 reactie's 5 foto's tussen zitten, deze toch echt meer opvallen. Al kan ik me indenken dat dit bij vrouwen onderling anders zou liggen dan bij een man.

Ongetwijfeld dat die meer opvallen. Maar heel concreet voorbeeld: een vacature, waarbij de manager vraagt naar iemand met minstens 3 jaar engineering ervaring binnen automotive sector, kennis van autocad, vloeiend engels met ideaal gezien extra talenkennis (pools-turks-japans, want fabrieken in die landen).

Waar zoek ik naar?
- Mensen die volledig aan de eisen voldoen
- Mensen die voor een deel van de eisen in aanmerking komen (maar bv niet binnen automotive sector zaten, of geen extra taal hebben, of weinig met autocad gewerkt hebben)

Foto of geen foto, maar de mensen die voor dat profiel in aanmerking komen, worden uitgenodigd. Hippe CV of niet, maakt in dat geval helemaal niets uit. Zolang die gevraagde 'eisen' maar naar voren komen. Als er maar één is die volledig in aanmerking komt, dan worden degene die voor 80% in aanmerking komen ook uitgenodigd. Zijn er 5 die volledig matchen, dan komen die van 80% niet in aanmerking. Zijn er bv 15 die matchen, dan wordt er door de manager beoordeeld welke ervaringen/kennis het meest relevante is voor de functie én er wordt geadviseerd door HR inzake de mensen die het beste zouden kunnen matchen met het bedrijf / team (in dit concrete voorbeeld: zéér internationaal bedrijf, er wordt verwacht van medewerkers dat ze flexibel zijn voor reizen in functie van hun job, gemiddelde leeftijd in bedrijf is 34 jaar. De voorkeur in dit geval zou dus eerder gaan naar een twintiger die net een paar jaar gewerkt heeft, liefst met wat jaren stage/uitwisselingen/ervaring/opleiding in het buitenland. Eerder dan voor een 38 jarige, die altijd een een kleine KMO gewerkt heeft en nooit in het buitenland geweest is)

Maar zoals ik al zei, misschien dat dit voor andere sectoren (horeca? verkoop in kleinhandel?) wel opgaat, maar in mijn geval heb ik zelfs nooit goed naar de foto gekeken. Misschien ooit wel eens mee gelachen, als het zo'n verknipte partyfoto is. :'), maar het heeft alleszins nooit iets concreets betekend.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:36

Over geen foto en wantrouwen, mensen moeten mij beoordelen op mijn woorden en wat ik doe, niet op mijn uiterlijk.
Naar aanleiding van mijn brieven en ervaring hebben mensen een heel ander beeld van me dan op foto.
Ik werk in de gehandicaptenzorg met veel agressie en dan verwachten de meeste mensen niet dat een smal 'popje' van onder de 1,60m dat aan kan :')
Dit bedoel ik dus met aanpassen op het werkveld/organisatie/functie.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:15

Kahawa schreef:
Siamsmeesje schreef:
Op die manier. Eerlijk, ik kan daar niet enthousiast van worden. Zoals ik al zei, teveel onzindingen erbij. Als je solliciteert naar marketier verwacht ik zo wie zo al dat jij je analyse doorzet naar de markt, en wat interesseert het mij nu dat een klant niet makkelijk is, maar dat jij je klanten kent is belangrijker. De rest mag je dan in een gesprek komen vertellen. Sterker, in jouw voorbeeld krijg ik eerder het gevoel dat de sollicitant zichzelf heel wat vindt. En dit is wat mij altijd is voorgehouden als een schoolvoorbeeld van wat liever niet gezien wordt.
Los daarvan, zo'n verhaalvorm neemt beduidend meer ruimte in, en dat kan in je nadeel zijn als je je motivatie op hooguit één A4-tje kwijt wilt.

Mijn zus is HR-medewerkster, en zij heeft mijn cv een up-date gegeven eind vorig jaar. En van haar weet ik ook dat ze liever zakelijke to-the-point brieven ontvangen dan hele verhalen. Het gesprek is immers bedoeld voor de verhalen en andere details.

Jij hebt liever dat iemand wat clichévaardigheden opnoemt ipv één concreet voorbeeld waarmee aangesloten wordt bij het gevraagde? Want dat is imo wat Joltsje bedoelt.. Als je daarin niet to the point kan zien moet je het laten idd.

Clichévaardigheden is weer het andere uiterste, dan krijg je zo'n 13-in-een-dozijn-effect. Een concreet voorbeeld kan zeker effectief zijn, maar wees dan echt concreet. Welke moeilijke klant heb je dan kunnen overhalen. Alleen maar melden dat het een moeilijke klant was is eigenlijk nietszeggend, want je zult altijd wel moeilijke mensen/klanten hebben. Echter, wordt het concreet noemen van andere bedrijven vaak ook als not done gezien, dus dat maakt het al lastiger.

Maar waar het mij eigenlijk om ging, is dat ik persoonlijk de verhaalstijl gewoon teveel onzindingen vindt bevatten, die zoals in dit voorbeeld dus dingen bevat die niet benadrukt zouden hoeven te worden, omdat ze juist tot de basiseigenschappen voor de genoemde functie van marketier horen.
Net zoals ik bij een sollicitatie voor stalwerk niet hoef te lezen dat iemand wel goed is in uitmesten, dat is een basistaak bij de functie en verwacht ik gewoon.

Dus in die zin ben ik dan misschien ouderwets, liever zakelijk to the point, dan met omwegen :) (En ik geef toe dat ik misschien zelfs wel te zakelijk kan zijn, net zoals ik vaak te serieus kan zijn :o). Maar sollicitaties zijn uiteindelijk ook mensenwerk, en zoveel HR medewerkers/recruiters, zoveel meningen en voorkeuren er zijn. Het is bij elke sollicitatie gewoon afwachten wat men het liefst ziet. Sommige mensen kunnen dat blijkbaar bijna feilloos aanvoelen. Anderen (zoals ik) hebben daar beduidend meer moeite mee.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:41

Goeie toelichting siamsmeesje.

Maar stel je hebt 3 jaar op een stal gewerkt waar je altijd uitmestte. Dst staat dus in je cv.

Dan hoef je daar weinig aandacht in je brief aan te besteden. De lezer weet dat immers ook al.

En wat je zegt klopt. Elke hr medewerker wil wat anders. Maar het gaat vaak ook ok de normen en waarden van het bedrijf. En als je dst in je brief over laat komen zit je goed (dat is immers geen ervaring, dus biet op je cv).

En dan de kernwaarden van het bedrijf even overtypen en zeggen dat jij dat bent vind ik dan weer kort door de bocht. Ik kan ook wel even de website lezen en dat zeggen. Je moet het wel kunnen aantonen.

Een hele flauwe bijvoorbeeld is ook dat als je altijd bij non profit hebt gewerkt en nu wil je naar profit of visa versa. Waarom? En wat is je beeld dan bij de andere sector . Sommige mensen solliciteren omdat ze wat anders willen. En wat het is maakt niet uit. Terwijl je als bedrijf iemand zoekt die er voor gaat en zich echt in die functie zal storten.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:55

Helaas ben ik ook weer aan de beurt... Ik ben volgend jaar hartstikke boventallig op mijn huidige school..... en tja, als je dan geen vast contract hebt... |(

Ik heb wel de mazzel dat het MT me al bij meerdere scholen heeft aanbevolen. Ik wacht dus op een aantal uitnodigingen.

Daarnaast ben ik nu een sollicitatiefilmpje aan het maken. Ik wil er echt uitspringen :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:11

Zorg met een filmpje dat het wel echt strak in elkaar zit en niet heel erg 'erboven op ligt'. Heb tot dusver echt weinig goede sollicitatie filmpjes gezien.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:19

Gelukkig heb ik heel veel mensen om me heen met verstand van zaken. En natuurlijk alle leerlingen helpen me mee.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 20:58

Wat is een gemiddelde doorlooptijd van een vacature?
Vacature waar ik 10 dagen geleden op heb gesolliciteerd staat inmiddels 14 dagen open. Na sollicitatie geen bevestiging ontvangen (wel in verz items) en de vacature staat nog steeds online.
Frustrerend zeg hihi

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:01

kohtje schreef:
Jeetje, ik ga binnenkort voor het eerst van mijn leven solliciteren maar dacht dat ik gewoon een rijtje met scholen en diploma's moest maken. Zit ik er even naast! Mag wel een cursus gaan doen.

haha dit heb ik dus ook daarom lukt het niet xD

Ik heb alles netjes in een wordt bestand op een rij gezet, wel wat kleur toegevoegd en een foto om het wat persoonlijker te maken maar heb niet het idee dat zo'n uitgebreid grafisch CV echt veel meerwaarde bied, het gaat om jouw pluspunten en of dat nou op een wit of gekleurd A4tje staat maakt dan volgens mij niet zoveel uit
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 19-04-17 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 21:03

Keell94 schreef:
kohtje schreef:
Jeetje, ik ga binnenkort voor het eerst van mijn leven solliciteren maar dacht dat ik gewoon een rijtje met scholen en diploma's moest maken. Zit ik er even naast! Mag wel een cursus gaan doen.

Wat dan? :o
Ik heb dat ook hoor...
Buiten de utra creatieve cv's is er ook een middenweg toch?

Ik zeg, nog meer voorbeelden??? :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:06

Keell94 schreef:
kohtje schreef:

Gelukkig zijn er ook bedrijven die een net strak en simpel CV wel kunnen waarderen. Ik heb (weliswaar parttime) eindelijk weer een baan. In Zandvoort bij Centerparcs. Mocht iemand die regio zoeken, PB me maar! We zoeken nog mensen namelijk ;)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:11

Afbeelding

Mijn CV, gewoon simpel en duidelijk.
Wat mag er echt niet missen op een CV naast dus je gegevens en je werk ervaring en diploma's?

al vind ik die van _Nelleke_ ook wel erg gaaf, dus misschien dat ik even een middagje ga zitten