Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:57

Mijn beppe is 87 jaar en woont nog zelfstandig. Ze doet nog alles zelf, alleen 1x in de week komt mijn schoonzus even helpen met het huishouden. Ze wandelt iedere dag een flink stuk, ze gaat mee met allerlei leuke uitjes, ze gaat naar vriendinnen toe en doet van alles nog thuis.

Laatst hadden wij een mooie bank voor haar gezien, want ze zegt iedere keer weer 'die bank zit echt voor geen meter meer'. Dus mijn moeder laat die foto zien, 'nouja wat is dat nou voor oude mensen bank!' :') Ze zegt zo vaak, dat is voor oude mensen.

Haar zus is 7 jaar jonger en die is wel wat minder fit. Zij heeft ook een tia gehad, dus dat is vaak toch wel een klap. Ze gaan regelmatig naar elkaar toe(haar zus woont een dik uur van haar vandaan) en dat vinden ze altijd zo fijn. En ze lopen altijd te kleppen over het weer, want ja Piet Paulusma weet het zo goed. :')

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:34

Mijn oma is 90 en woont nog zelfstandig en zonder thuishulp op zichzelf. Boodschappen doet ze ook nog zelf en gaat ook regelmatig dagjes en weekjes weg samen met haar zus van 87. Ze loopt wel sinds een aantal jaar met een rollator omdat ze last heeft van duizeligheid en haar evenwicht. Maar verder gaat alles heel goed.

Heb vanmiddag nog met haar geshopt in een meubelboulevard voor een nieuwe bank! Verder gaat ze vaak bij haar zussen en mijn tantes en moeder op bezoek en ze heeft een hoop buren en kennisen in het bejaardenhuis verderop die ze vaak bezoekt. Dus ze vermaakt zich prima.

_Lisanne

Re: Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:09

Mijn oma is inmiddels 85 en gelukkig nog topfit. :D Gaat iedere ochtend zwemmen, 1 keer in de week mee met de fietsclub (30 a 40 km) en 1 keer in de week doet ze aan seniorengym. Daarnaast gaat ze overal op de fiets heen, rijdt de hele omgeving af om de aanbiedingen in de supermarkt te kopen :'). Ze heeft ook sinds een jaar of 5 een vriend en die is gelukkig ook nog fit.
Ze wonen allebei nog op zich zelf en hebben nog geen enkele hulp nodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:15

jorretje schreef:
1x per week komt de hulp, maar dan gaat ze zelf vrolijk mee poetsen (ramen lappen is ze niet vies van) en ja het moet wel een een opgeruimd zijn als de hulp komt :+.

Typisch :') :') :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:50

Ik heb geen opa's en oma's meer, maar op de duikvereniging is het oudste lid 84 en die man zwemt elke donderdag 1.5km en duikt nog elke week. Soms ook solo. Zo hoort het. Ik word gezond oud, of ik word niet oud zeg ik altijd.
Als ik 75 ben ga ik gebruik maken van de gratis skipassen. Ik zie niet in waarom dat niet kan. En ik duik dan nog gewoon in grotten natuurlijk.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:35

Mijn oma is bijna 90 en doet alles zelf nog. Volgens mij heeft ze wel een schoonmaakhulp voor 1 x in de week. Boodschappen doet ze ook nog zelf, ja eigenlijk alles. :P ALleen een dutje tussen de middag.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:42

Wat hebben jullie nog actieve grootouders! De oma van mijn vriend is 90 en die laat het allemaal lekker de boel. Ze heeft haar hele leven niks hoeven doen en doet ook nu niks behalve roken in haar ouderenflatje. :') En ach, als je dan 90 bent geworden op die manier... Geeft ook niks. Ze heeft net haar auto moeten verkopen omdat de chirurg na een operatie aan haar pols haar verboden heeft nog auto te rijden. Ze gaat nog wel wekelijks bridgen en ééns per week naar de dierentuin. (En wij mee. Elke keer weer dezelfde dierentuin, dezelfde aapjes, etc etc.) Overigens zei ze toen wij voor een paar maanden terug aan kwamen kondigen dat ze voor het eerst overgrootmoeder zou worden, dat ze voorlopig dan nog niet doodging. :')

Ik denk dat mijn eigen oma lang niet zo 'lui' uit wordt. Ze is nu 75 en doet nog vol op vrijwilligerswerk bij de verenigingen waar haar kinderen 30 jaar geleden nog lid van waren, heeft twee poetshuizen per week, gaat regelmatig op fietsvakantie en ontvangt op zondag alle kinderen met kinderen en hun aanhangsels. En bij mij komt ze straks in mijn nieuwe huis ook poetsen bij de verhuizing. Verheug me nu al op die streeploze ruiten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:16

Mijn oma is 93 en woont nog thuis. Heeft alleen 1x in de week hulp met poetsen. Koken is haar grootste hobby.
De laatste jaren gaat het helaas wel wat achteruit, maar niet zo slecht dat ze niet meer thuis kan wonen.
Tot enkele jaren geleden ging ze bijna elke week met een clubje kaarten, natuurlijk regelmatig bezoek van bekenden en tot zeker na haar 80ste deed ze nog aan tennis en golf.
Vooral samen met opa, die destijd nog leefde.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:44

Mijn oma's zijn beide in de 80 en wonen zelfstandig.
De ene gaat nog regelmatig alleen op (verre) vakantie. Gran Canaria, Canada... Zulk soort reisjes. :))
En de andere gaat een paar keer per week stukken fietsen, koffie drinken in de stad of langs kennissen/vrienden.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:22

Ik weet niet hoe oud mijn oma precies is.
Ze is er namelijk heilig van overtuigd dat je zo jong bent als je je voelt.
Zelf houdt ze het altijd op 69.
Maar het zal nu toch wel tweede helft 80 zijn.

Tot 80 deden ze nog buitenlandse vakanties. Met de kleinkinderen natuurlijk.
Daarna verloor mijn opa zijn rijbewijs.
En is mijn oma dus rijlessen gaan nemen.
Inmiddels staat er een mooi autootje op de oprit en rijdt ze de hele wijk door voor doktersbezoekjes en boodschapjes.

Ze zorgt voor mijn zwaar dementerende opa. Dat gaat dag en nacht door.
Haar huis blinkt altijd.
En zo nu en dan staat ze op een hoge ladder een boom te snoeien of een goot leeg te halen, klusjes die voorheen mijn opa deed.
Ze loopt nog rustig de hele stad af als ze iets nodig heeft.
En belt me wekelijks even op om bij te kletsen, weet zich dan ook precies te herrineren wat zich bij mij afspeelt.

Als ze in de toekomst minder zorgen om mijn opa heeft moet ik der maar weer eens meenemen op vakantie bedacht ik mij laatst haha.
Hoop dat ze 100 wordt, en dan zoals ze nu is, in goede gezondheid.

Mijn andere opa en oma hebben minder geluk gehad qua gezondheid helaas. Maar oma heeft bijna 30 kleinkinderen en achterkleinkinderen inmiddels en staat altijd voor iedereen klaar. Dat is ook een kunst.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:45

Wat veel actieve ouderen, dat geeft hoop! Mijn oma is 96 geworden en helaas flink dement geworden rond haar 92e. Tot haar achtentachtigste heeft ze de stal van mijn pony uitgemest (omdat ze dat wilde, ik hield af en toe mijn hart vast) Toen pony doodging, die was ook al bijna 36, ging oma ook hard achteruit. Volgens mij is het ontzettend goed om actief te blijven, zowel geestelijk als lichamelijk.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:49

Mijn ene opa en oma zijn 84 en 80 jaar (de andere zijn stukje jonger). Zij zwemmen in de zomer iedere doordeweekse dag, zijn dagelijk actief bezig in het huis, in de tuin of ergens heen. Ze hebben een hondje, dus komen iedere dag de deur uit. Alleen mijn opa rijd nog in de auto, oma heeft wel haar rijbewijs in laten trekken. Maar vorige week waren ze nog wezen kijken bij mijn zusje in Nijmegen in het studentenhuis en toen daarzo in de buurt geslapen en toen bij mij in Venlo wezen kijken. In September gaan ze weer op cruise. Ze zijn lekker bezig, opa loopt lange stukken wel met een stok, maar verder zijn ze goed gezond :)

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:36

Mijn schoonoma is al 86 geloof ik? en rijdt nog gewoon zelf auto en is nog heel zelfstandig.
Sta er echt van te kijken wat ze allemaal nog kan, bewondering voor! :j

Haar rijgedrag is trouwens nog wel gewoon verantwoord hoor! :')

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:09

Mijn oma van 94 woont nog op zichzelf in een grote villa! Doet alles zelf incl het onderhoud in haar enorme tuin ;) deze zomer gaat ze op vakantie naar Ibiza :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:15

Mijn actieve vader van inmiddels 83 is of nu even was erg actief. helaas ;( vorige week hartaanval gehad en bloedvergiftiging is nu opknappende maar nog best ziek. Is twee jaar geleden op zangles gegaan. Zingt op een koor. Filmt en heeft zelf een drie d camera gemaakt. Bewerkt ook filmpjes en heeft drie beeldschermen staan waar hij tegelijkertijd op werkt. Zit op gym en tot niet al te lang geleden ging hij met zijn camper nog op stap. Alleen is hij daarmee gestopt behalve camper naar garage brengen vakantie doet hij niet meer in zijn eentje. Heeft de nieuwste smartphone

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:35

Ik heb een lieve buurvrouw,82 jaar die mijn oma echt is, ze ziet amper wat en hoort slecht, maar doet alles nog, op haar knietjes haar tuin doen, altijd lekker mopperen op die oude mensen in d buurt die je jonge lui niet snapt.. het is echt voor mij een oma,

Mijn overgroot oma was 95 en deed nog boodschappen voor mensen van 70 omdat die slecht te been was ( en zo kon ze gratis koffie krijgen:-) ) ook deed ze bridge 2x per week maar ze kon altijd goed valsspelen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 00:13

Mijn opa van nu 95 deed tot z'n 92/93e nog de post in het verzorgingstehuis. Dan liep hij langs alle huisjes en bezorgde hij de post.
Hij ging ook naar de supermarkt. Deed ie wel wen halve dag over, maar dan ging hij op de heenweg op een bankje zitten, bij de supermarkt even met een kopje koffie en op de terugweg ook.

Nu is ie 95 en wordt hij echt oud en vergeetachtig...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 00:16

Mijn opa en oma wonen zelfstandig zonder hulp. En fietsen en bridgen heel veel.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:42

Mijn opa (93) en oma (88) wonen nog op zichzelf. Ze koken nog en doen zelf de boodschappen. Opa rijdt ook nog gewoon auto. Hij gaat echter wel hard achteruit nu, oma zorgt wel voor hem, maar ze is ook al de jongste niet meer. Ze hebben thuis wel een hulp in de huishouding en een traplift laten installeren. Opa is nu wel slecht ter been. Tot dik in de 80 gingen ze nog langlaufen op wintersport en tot 4 jaar terug reed opa nog met de caravan. Tegenwoordig niet meer. Ondanks dat hij nog thuis woont vragen we ons ieder jaar weer af of hij het redt, maar het is een taaie....
Hier mijn vader, opa, ik en mijn jongste zoon een 4-generatiefoto ;)

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:33

Wat een mooie foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:44

Laatste oma overleed toen ik 12 was (13 jaar terug), haar man heb ik nooit gekend die ik in 1977 overleden aan kanker (mijn zus haar schoonmoeder liep toen stage in dat verzorgingstehuis en heeft hem afgelegd en het bloedbad opgeruimd , zo toevallig ) . Opa en oma van pap zijn nu denk ik ruim 16 jaar of langer weg , heb vage maar wel hele mooie herinneringen aan ze .

Vind dit topic prachtig met al die foto's met opa of oma , ik had ook graag een foto met ze willen hebben

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:47

Mijn opa is 85 en sport nog 4-5 keer per week :') Hij doet ook weleens yoga met mijn tante, doet spinning lessen mee. Hij doet zijn boodschappen nog lopend of op het fietsje. Woont zelfstandig en sopt en poetst zijn huis nog zelf. Deed tot mijn oma overleed nog elk jaar mee met de zwemvierdaagse. Dit is alweer bijna 2 jaar geleden.

En wat ik eigenlijk zelf het leukste vind, zijn verhalen! Hij heeft behoorlijk wat sjans met de vrouwtjes waar hij woont(aanleunflat) en dat levert echt hilarische verhalen op. :') Hij zegt ook dat het alleen maar ouwe wijven zijn. Terwijl de meeste een stuk jonger zijn dan dat hij is. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:55

:D heerlijk. Mijn paps heeft sinds een tijdje ook een soort van vriendinnetje die hij helpt met de tuin, electrische klusjes aparaten uitleggen en zo. Maar ja ze is wel ouder dan hij is. Wordt binnenkort 86 :P

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:14

de oma van mijn man wordt 100, heeft volledige thuiszorg en hulp van de kinderen!

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 12:53

Kon mijn vorige post niet meer editten, maar mijn opa en oma zijn (84 en 80) zijn ook nog mantelzorgers voor een mevrouw die jonger is dan hunzelf. Daarnaast doet mijn opa ook nog de financien van meerdere mensen (was vroeger ook zijn baan) bijhouden.