Wel of niet verhuizen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Wel of niet verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:36

Je kunt misschien best toch even kijken. Misschien staat de sfeer niet aan en hoef je niet eens meer te twijfelen.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:40

Emma, ik heb mijn eerdere reactie aangepast ondertussen dat je reageerde :) daar potje is inderdaaaad heel belangrijk, doel is ook om uiteindelijk een jaarinkomen apart te hebben staan.

Ik bedoelde ook mede dankzij alle reacties van 2 kanten. Het is erg fijn zoveel meningen te krijgen, ikzelf word dan snel blind op het geen ik wil en overzie de risico's niet meer. mijn man gelukkig wel dus die vult dat goed aan. Hij ziet zichzelf ook wel lekker in de tuin zitten, en vind de ruimte ook erg fijn. Maar we moeten reëel blijven.

Bruintje, gaan we inderdaad doen, scheelt een hoop twijfel :D als t echt O fantastisch is kunnen we weer verder brainstormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:47

GWL + servicekosten zou ik afhankelijk van het energielabel van de woning wel meer dan 100 euro voor rekenen. In de praktijk komt het bij een volledige woning vaak een stuk hoger te liggen, en als je in de vrije sector huurt heb je jammer genoeg ook nog wel eens last van erg hoge servicekosten. Allemaal dingen om wel uit te zoeken dus. Vaak is de kale huurprijs prima te betalen maar maakt GWL het onbetaalbaar (voor mij althans). En de inkomenseis even goed uitzoeken. Het kan best zijn dat er gevraagd wordt naar loonstrookjes van 2015/2016 maar daar moet je wel altijd bij verklaren dat je nog steeds datzelfde werk doet. Een verhuurder heeft namelijk niet zo veel aan loonstrookjes van 2 jaar terug als je man ondertussen als zelfstandige werkt en daar nog geen inkomen mee genereert.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:02

Ja klopt zei mijn moeder ook al over het gwl. Ook iets om goed uit te zoeken.

Hij heeft als zzper wel al geld verdiend, we voldoen nu ook nog aan de eisen.

Uiteindelijk gaan we hoe dan ook verhuizen, ik vind zelf dat het voor mijn zoontje het beste is niet in een drukke stad op te groeien. In ieder geval niet in t centrum. Maar hij is nu nog zo klein daar hij makkelijk nog een jaar wat minder buiten kan spelen (hij wordt in augustus pas 1 :D )

We gaan ook kijken of we in samenwerking met gemeente, politie en buren nog meer tegen de jeugd kunnen doen achter ons huis. Dit zal ook een hoop schelen en die collega... Tja dar zal ik dan maar mee moeten dealen, of hoe mijn andere collega zei: een goede mooie joggingsbroek kopen :')

Dan houden we het sjouwen nog over, dat is me nu 7 maanden gelukt, dat lukt me heus nog wel even. Al met al is t ook geen wereld ramp om hier te blijven nog een tijdje en dan heel erg hopen dat er over een tijdje alsnog een goede woning voorbij komt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:12

Waarbij ik als ik jullie was nog steeds wel die inkomenseisen in het achterhoofd zou houden ;)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:18

Fitzroy schreef:
Waarbij ik als ik jullie was nog steeds wel die inkomenseisen in het achterhoofd zou houden ;)

Ga ik nu eens uitzoeken hoe dat zit :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:40

Zijn jullie regiogebonden of kun je ook ergens anders naar toe gaan? Soms kun je een baan in andere vestigingen krijgen van hetzelfde bedrijf en kun je verhuizen naar een andere, vaak goedkopere omgeving.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:44

Ik ben niet regio gebonden, ml daarintegen wil hooguit 5 km van Haarlem wonen en dat ook eigenlijk liever niet :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:58

Op de hangplek elke dag een fles bleek legen, die lucht zijn ze denk ik snel zat.
Zou Hoofddorp niet goedkoper zijn om te huren?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:07

Of Detol. Daar houden hangers en zwervers niet van.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:31

Hertshoorolie. ;)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 08:48

Hahaha goede ideeën, wel zielig voor de oudjes die er af en toe zitten :P

Ik ben gister langs gereden, maar naast dat het een heel leuk straatje is ben ik niet veel wijzer. Het enige waarom ik nu nog twijfel is om wat fitzroy zegt, heeft iemand ervaring met huren als zzper? Wat ze nu vragen is de aangifte of voorlopige aangifte.

Het idee om toch eerst wat op te bouwen aan buffer is toch wel rustgevend. Als we daar zouden gaan wonen moeten we op kort termijn ook een 2e auto, we wonen nu namelijk 4 minuten van het station af dus hij doet alles met openbaar vervoer.

Hij heeft wel weer voor 95% een nieuwe opdracht binnen dus dat is al heel fijn *\o/*

*sorry voor rare woorden of spelfouten, ik heb een iPad met kuren

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:43

Ik zag iemand opmerking maken over service kosten?.
In principe betaal je alleen service kosten bij een appartement. Wat ze wel eens bij een vrije sector huurwoning willen doen is dat je een maand extra borg of bemiddelingskosten willen rekenen.. Dat laatste mag niet meer maar daar hebben de meeste ook alweer een truc op verzonnen.

Wat zijn de details van de woning dus de huur en eventuele extra kosten, moet er veel binnen aan gedaan worden enz... dat zijn je eerste kosten.

Extra auto erbij... ja dus ook weer extra kosten...met een onzekere ZZPer is denk ik niet wat je wilt.

Ik begrijp dat hij net begonnen is al ZZPer naast dat hij nu misschien leuk verdient kan het morgen anders zijn en klopt de belastingdienst ook aan met hoge te betalen bedragen. Het eerste jaar is vaak niet makkelijk. Heb je een terugval mogelijkheid?.

Ik zou echt nog een jaar doorbijten en kijken hoe het zzp schap gaat lopen en dan lekker sparen zodat je dan wel zonder twijfels over kan stappen. Dan heb je ook correcte cijfers van je bedrijf. Nu zullen ze misschien niet eens het risico willen nemen omdat er geen basis dus ook nog geen indiende cijfers bij de belastingdienst.

Vaak worden deze huizen voor als tussenwoning verhuurd dus kan dat ze wel met regelmaat vrij komen. Zo gaat het hier wel (regio Utrecht).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:11

Jeetje wat doen een hoop mensen moeilijk zeg!

Soms moet je gewoon de sprong wagen als het er goed uit ziet.
Je weet nooit hoe het er over een jaar , 2 jaar enz uit ziet.
Als je het nu kan redden, gewoon doen!

Ik kocht met mijn man een huis toen we 23 en 25 jaar oud waren, geen cent te makken, spaarpot ook leeg.
Maar hee, schouders er onder en gewoon minder uitjes, even geen vakanties.
Detail er bij was dat ik geen vast contract had en dat manlief vlak na de koop ook van baan veranderde en gewoon een proeftijd had.

8 jaar later verkochten we het huis en was het in prijs verdubbeld :P
Vertrokken we naar Belgie om daar weer met maximale hypotheek een huis te kopen met daarbij behoorlijk wat eigen vermogen er in.
2 kleine kindje en zwanger van nr 3, ik werkte toen niet en manlief werkte 3 dagen en verder zzper.

TS zo te zien hebben jullie het prima voor elkaar en is er nog spelling op verschillende fronten dus durf te leven!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:27

Wij maakten de sprong en kwamen erachter dat die paar 100 euro toch teveel was. We hadden meer ruimte en meer vrijheid maar ook meer onderhoud en kosten. En aangezien mijn vriend van zzper naar loondienst ging en minder ging verdienen was die 250 euro p.m extra wat ons nekte.

Mijn ouders woonden ook kleiner en drukker. Zijn naar een nieuwbouwwijk gegaan met hetzelfde verhaal. Was iets te duur maar kon net en ach beter buurt betere woning... Ook daar gebeurde er het een en ander financieel en uiteindelijk kwamen er schulden door tekort aan werk. Iets wat je niet kan overzien. Veel mensen (zzpers) verzekeren zich hier niet voor omdat het stervensduur is.

Wat ik wil zeggen is dat ik in deze zin nog eens zou afwegen wat zon duurdere woning met jullie zou doen. Hoeveel duurder is het en kun je dat echt dragen of ben je nu al aan het kijken hoe je de centen om kan draaien om niet heel je leefwijze om te gooien?

Uiteindelijk wilde ik uit onze kleine portiekflats omdat we mensen boven ons hadden wonen die je altijd hoorde. En in de winter was het kouder en vochtiger dan nieuwbouw. Maar achteraf met alle geluiden van dien woonden we eigenlijk heerlijk. Klein maar fijn. Ik heb er drie jaar later nog spijt van dat we die woning hebben opgezegt. Woonden hartstikke goedkoop daar.

Kijken kan altijd. Raad ik ook wel aan. Even een echt gevoel erbij krijgen maar stap van je wolkje af en kijk realistisch. Dit grotere mooie nieuwe huis...is het nodig? En denk mee met je man in het wat als... Het is namelijk ontzettend moeilijk om na een duur huis weer in een goedkopere woning te komen. Particulieren vragen een groter inkomen en via woonnet kan het weer lang duren.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:31

O en als startende zzper vraag ik mij af of je uberhaupt kan huren. Mijn vriend werd afgewezen na gebrek aan drie jaarcijfers. Maar dat was wel particulier.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 19:49

Denk niet dat we gaan kijken, met alles wat we moeten regelen is t zonde om voor de "lol" te gaan.

T is gewoon te vroeg, zonder kind had ik de gok durven nemen maar nu liever niet nog meer risico. Wel allemaal heel erg bedankt voor t meedenken, heeft erg geholpen.

Ik hoop later een leuke woning te vinden, wellicht dat ze akkoord gaan dat mijn moeder met haar vermogen garant staat.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:58

Is woning ruil geen optie?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 20:09

We staan ingeschreven bij woningruil! Dus wellicht komt daar iets. Tot nu toe zijn de aangeboden huizen te goedkoop, niet wat we zoeken of wij hebben niet wat gezocht wordt :D maar daar blijf ik zeker kijken! Heb wel contact met een meid maar dat loopt wat stroef

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:09

Zeker als je man zo regio gebonden is en er in die regio niet vaak betaalbare geschikte huizen voorbij komen zou ik gaan kijken. Kijken kost niets behalve een uurtje van je tijd.

Voor wat betreft inkomen. Is het een optie om te kijken naar wat extra werk voor jou in de avonduren. Ik heb bijvoorbeeld tijdens mijn schooljaren wat schoonmaakwerk gedaan van kantoorpanden. Kostte me 3 avonden in de week een uurtje of 2 maar was een leuk extra zakcentje. Wellicht kan jij ook aan zoiets komen terwijl je man op jullie zoontje past.

Op die manier kunnen jullie het vaste inkomen wat opschroeven en hebben jullie wat meer lucht.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 21:41

Nouja t kost iets meer dan een uurtje tijd. We moeten verschillende uittreksels, verklaringen, aangiftes van afgelopen jaar als halve zzper en loonstroken regelen. T is beetje zonde om iedereen daarvoor aan t werk te zetten terwijl we eigenlijk nu hebben besloten dat het echt nog even te vroeg is.

Wel bedankt voor het meedenken hoor! Extra werk is er altijd nog als noodoplossing als de zaken niet goed gaan! Dan zal ik dat natuurlijk gaan doen maar dan kunnen een paar honderd euro in de maand een hoop verschil uitmaken.

Gelukkig moeten we ons huidige huis niet uit, het huis zelf is echt heerlijk er zijn alleen gewoon een aantal punten waar ik geregeld niet zo blij mee ben. Maar daar zal ik gewoon even mee moeten dealen.

Ik ben trouwens aan mijn man voorgesteld on meer te gaan werken. Hij vindt t geen goed idee nu, ik ben net beter na een periode van pfeiffer/Cmv, ik heb ook nog een paard en heb het lesgeven weer opgepakt. Als ik meer ga werken moet ik ergens in korten terwijl ik nu van alles kan genieten. Oke op dat huis na dan... maarja als je het dan p de weegschaal legt is het het niet waard. Ik heb een zware zwangerschap en herstel gehad en kan eindelijk alles weer met mijn lijf en ben ook nu blij met de vrije uurtjes die ik aan mijn paard of het lesgeven kan besteden naast werk of mama zijn

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:52

Maar al die papieren hoef je toch pas te overleggen als je besluit het te doen? Niet bij een eerste bezichtiging.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 21:53

In de uitnodiging stond volgens mij dat we die mee moesten nemen. Ga morgen nog een keer goed lezen

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:00

wellicht kan je als je man 3 jaarinkomens kan tonen en de rente mooi laag blijft beter kopen?
Weet niet hoe het omgeving haarlem zit, maar ik kan voor mijn brutto hypotheek in mijn stad echt helemaal niets huren. sociale huur kan je hier 100 jaar op wachten, en als er wat vrijkomt is het 60 + of verdien je te veel of juist weer te weinig voor :P

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:41

spatter schreef:
Jeetje wat doen een hoop mensen moeilijk zeg!

Soms moet je gewoon de sprong wagen als het er goed uit ziet.
Je weet nooit hoe het er over een jaar , 2 jaar enz uit ziet.
Als je het nu kan redden, gewoon doen!

En waar ga je heen met je kleine kind als blijkt dat je de hogere kosten niet op kunt brengen? Zo even een andere geschikte en betaalbare woning vinden waar je ook nog eens graag de komende jaren wil blijven wonen is nou niet bepaald zo voor de hand liggend.