Brief belastingdienst inkomsten nevenactiviteiten. wat nu?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:57

Maar TS is geen bedrijf. En hun klanten waarschijnlijk ook niet (denk ik).

Rivjenn

Re: Brief belastingdienst inkomsten nevenactiviteiten. wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:20

Hoe zit het dan met andere mensen die dingen verkopen via marktplaats..? Wie doet dat nou niet?
Alles kom je tegen, speelgoed, kleding meubels etc. Ik heb ook wel eens paarden verkocht via marktplaats. Dat mag dan ook allemaal niet?
Zelf heb je het toch ook ooit gekocht en na niet meer nodig hebben gaat het vaak voor slechts de helft op marktplaats

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:24

Rivjenn schreef:
Hoe zit het dan met andere mensen die dingen verkopen via marktplaats..? Wie doet dat nou niet?
Alles kom je tegen, speelgoed, kleding meubels etc. Ik heb ook wel eens paarden verkocht via marktplaats. Dat mag dan ook allemaal niet?
Zelf heb je het toch ook ooit gekocht en na niet meer nodig hebben gaat het vaak voor slechts de helft op marktplaats

Dat is iets anders dan spullen aankopen met als doel opknappen en met winst verkopen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:25

Maar waarom hebben we het hier over de BTW als het een brief van de inkomstenbelasting is ;) Dat staat totaal los van elkaar ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:36

Kentaro schreef:
Maar als jij iets van een particulier over koopt, heeft diegene er btw over betaald. Hoeveel keer moet er dan btw betaald worden over een zelfde product?!

Als bijvoorbeeld een bedrijf werkt met onderaannemers, wordt de btw verlegd en alleen aan de uiteindelijke opdrachtgever/klant btw in rekening gebracht. Het uiteindelijk opgeleverde product levert dan dus 1x btw op.

In het geval van TS gaat het de belastingdienst niet om de OZB (Omzetbelasting OP goederen), maar om de IB, de belasting die je over netto winst na verkoop aan inkomstenbelasting moet betalen (ook als particulier). En ja, bij die aantallen zal de belastingdienst dat als inkomsten zien die niet aangegeven zijn.

Denk dat hier door velen iets door elkaar gehaald wordt ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:39

Uren kun je natuurlijk net aftrekken he mensen. Wel je overige kosten die je nu misschien nog niet allemaal hebt meegenomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:04

Rivjenn schreef:

Indien jij bvb elk jaar zo'n zes a tien paarden via mp verkoopt en je doet dit een aantal jaren achter elkaar dan kun jij ook een brief verwachten. Verkoop je twintig verschillende dingen dan kraait er geen haan naar. Ontwerp je zelf sieraden en heb je honderd advertenties, of bvb elke maand honderd kledingstukken op mp staan dan ben je ook aan de beurt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:06

Rivjenn schreef:

Dan kijken ze ook naar of het structureel is en een duidelijke vorm van handel. Iemand die gaat verhuizen en een keer al z'n zooi wegdoet is wat anders dan iemand die elke maand 40 paar schoenen er op heeft staan.

Als je geregeld paarden verkoopt en daar dan winst op maakt, ja dat zou je moeten melden. Hoewel bij paarden het lastig is om echt winst te maken omdat je ook gemaakte kosten er af mag halen (dus als je extern stalt of voer moet inkopen). Maar stel dat je winst maakt en elk jaar 2 paarden verkoopt voor jaren achtereen... Dat is structurele winst en dat moet je opgeven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:28

veerledec schreef:
Uren kun je natuurlijk net aftrekken he mensen. Wel je overige kosten die je nu misschien nog niet allemaal hebt meegenomen.

Tja.. je kan niet met terugwerkende kracht een bedrijf starten.
Dus alles van wat zij op MP heeft gehad vorig jaar en eventueel 2015, zijn geen uren/kosten meer aftrekbaar.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:34

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:46

Brainless schreef:
veerledec schreef:
Uren kun je natuurlijk niet aftrekken he mensen. Wel je overige kosten die je nu misschien nog niet allemaal hebt meegenomen.

Tja.. je kan niet met terugwerkende kracht een bedrijf starten.
Dus alles van wat zij op MP heeft gehad vorig jaar en eventueel 2015, zijn geen uren/kosten meer aftrekbaar.

Niet aftrekken bedoelde ik he. Ik zie dat ik een typo maakte. Overigens kan je opstartkosten wel inhalen hoor, maar dat is hier niet van toepassing. En ik denk dat de Belastingdienst het in dit geval (ook) over oudere jaren heeft.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:40

bigone schreef:
Rivjenn schreef:

Indien jij bvb elk jaar zo'n zes a tien paarden via mp verkoopt en je doet dit een aantal jaren achter elkaar dan kun jij ook een brief verwachten. Verkoop je twintig verschillende dingen dan kraait er geen haan naar. Ontwerp je zelf sieraden en heb je honderd advertenties, of bvb elke maand honderd kledingstukken op mp staan dan ben je ook aan de beurt.

Nou nee. Soms verkoop ik wel eens wat paardenspul wat ik niet meer gebruik en de laatste keer dat ik een pony verkocht is twee jaar geleden en dat was een Shetlander. En vaak is het nog zo wat je op marktplaatst zet daadwerkelijk niet eens verkocht wordt

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 14:55

Nu is nog de vraag, hoe gaan we dat opgeven? Geen idee meer hoeveel we precies verdient hebben per jaar.
Veel in contant gegaan en een klein deel via de bank.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:04

Ik meen dat je rond de 1200 per jaar 'zwart' mag verdienen. Kijken hoeveel je per bank hebt gehad, dat opgeven en het contante niet? Dat kunnen ze toch niet controleren

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:29

Jester_ schreef:
Ik meen dat je rond de 1200 per jaar 'zwart' mag verdienen. Kijken hoeveel je per bank hebt gehad, dat opgeven en het contante niet? Dat kunnen ze toch niet controleren

Tuurlijk niet. Of bedoel je dit als 1 april grap?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:37

Als ze het niet kunnen controleren, zullen ze er wel zelf een bedrag op plakken.
Immers is het niet geloofwaardig dat als je 6 vouwcaravans verkoopt, dat er maar in het totaal een klein bedrag op de rekening staat. Gratis zal ts het niet gedaan hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:39

Bij de belasting zitten ook mensen die internet afspeuren he dus adviseren om te frauderen lijkt me niet helemaal slim. Je hebt er toch gewoon aan verdiend? Aangeven dus!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:53

veerledec schreef:
Jester_ schreef:

Tuurlijk niet. Of bedoel je dit als 1 april grap?

Nee hoor. Je mag echt wat belastingsvrij verdienen.

Hier geven ze zelfs 6000 aan

http://financieel.infonu.nl/belasting/1 ... -2017.html

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:53

Oef lastig!
Hoeveel winst maak je ongeveer op jaarbasis dan?

Wat ik me dan ook afvraag. Heb wel wat linkjes bekeken.
Maar zelf ben ik op aan het ruimen. Ben jarenlang een enorme verzamelaar geweest qua paardenspullen :o
Ik heb de laatste maanden ook aardig wat binnen gekregen via Mp.
Maar datgene wat je binnen krijgt is niet 100% winst natuurlijk. Want heb de spullen zelf aangeschaft. Een deel gaat voor minder weg maar ook wat spul wat voor meer weggaat dan ik er voor betaald heb.
Heb heel wat advertenties staan en krijg het hier spaansbenauwd van ... :\

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:57

Ja maar je vergeet nu eventjes dat dit om alle loon gaat. Dus TS zal vast ergens anders haar brood mee verdienen en daarmee ruim boven die €5800 per jaar al zitten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:48

Mandy_89 schreef:
Nu is nog de vraag, hoe gaan we dat opgeven? Geen idee meer hoeveel we precies verdient hebben per jaar.
Veel in contant gegaan en een klein deel via de bank.

Je had toch bij gehouden wat ze gekost hebben en wat de winst was? Dat dacht ik ergens gelezen te hebben tenminste. Dus dan weet je het toch ongeveer?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:50

Mandy_89 schreef:
Wel hebben we elke vouwwagen bijgehouden, wat de inkoop was, en wat we eraan verdient hebben (werkuren niet meegerekend)

Dit dus. Hier staat dat je het hebt bij gehouden. Dan weet je de verdiensten toch?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:17

Jullie vergeten nu gewoon de eerste stap... Als er een bron van inkomsten is, speelt dit pas....

En dat is nog niet eens aangetoond/beoordeeld.

De belastingdienst heeft een vermoeden, dus ze moeten informatie hebben om te kunnen beoordelen of de bron van inkomsten er wel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:18

Ze sturen echt geen brief als ze geen bewijzen hebben hoor. Dit is puur een kans tegenover TS om eerlijk te zijn over haar extra verdiensten, als ze nu weigert deze netjes aan te geven kan ze een flinke boete verwachten.