Waarom zoveel studie perikelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:07

Het beeld dat van sommige studies en/of beroepen geschetst wordt is ook niet altijd correct.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:12

Inujojo, is het in Engeland niet ook zo dat je na 4 jaar gewoon per definitie klaar bent met je studie, ongeacht of je al je vakken hebt?
Dat zou het hier zoveel beter maken namelijk. Volg een studie, laat de master zelf de ingangseisen opstellen die zo hoog of laag kunnen zijn als ze willen. Dan was ik echt al lang en breed afgestudeerd geweest namelijk, zonder de vakken waar ik nu mee worstel en waar ik nóóit meer iets mee ga doen :+

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:14

_Summerly_ schreef:
Kelly_ann: Maar moet je dan vier jaar of langer iedere dag met tegenzin naar je colleges of stage als je er al snel achter bent dat je beter een andere keuze had kunnen maken?

Dat was nu net níet wat ik bedoel...

Ik bedoel dat er niets mis mee is om een keer een studie te staken omdat het niet je ding is. zo'n tegenvaller hoort erbij. Zeker nu de keuzes eindeloos zijn.
Dan is 'verkeerd' kiezen ook een goede keuze, daar leer je van. Alles wat je doet in je leven is een ervaring waar je jezelf van leert kennen.

En natuurlijk leer je ook dat je droombaan niet alleen maar 'leuk' is, en dat even doorbijten erbij hoort soms.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:15

Kelly_ann schreef:
_Summerly_ schreef:
Kelly_ann: Maar moet je dan vier jaar of langer iedere dag met tegenzin naar je colleges of stage als je er al snel achter bent dat je beter een andere keuze had kunnen maken?

Ik bedoel dat er niets mis mee is om een keer een studie te staken omdat het niet je ding is. zo'n tegenvaller hoort erbij. Zeker nu de keuzes eindeloos zijn.
Dan is 'verkeerd' kiezen ook een goede keuze, daar leer je van. Alles wat je doet in je leven is een ervaring waar je jezelf van leert kennen.

En natuurlijk leer je ook dat je droombaan niet alleen maar 'leuk' is, en dat even doorbijten erbij hoort soms.
Excuses, dan begreep ik je verkeerd en ben ik het helemaal met je eens. :D

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:15

Ik heb mijn studie netjes optijd afgerond, maar snap het gedoe wel.

Ik was echt net 16 toen ik mijn havo diploma kreeg. Ik vond paarden leuk en verder geen idee. Er is nooit echt vanuit school werk van gemaakt om ons een beetje breed te oriënteren. Het was een beetje de keuze tussen psychologie, zorg of rechten. Nou dat wilde ik alle 3 niet, dus ja uiteindelijk dus naar Van Hall Larenstein gegaan omdat ik het anders ook niet wist. Daarnaast dacht ik serieus dat ik wel een leuke baan zou vinden want de opleiding werd heel mooi voorgesteld. Veel bedrijfskunde er cetera dus je kunt ook zo buiten de sector aan het werk! Wat een ongelofelijke banketstaaf is dat. Met 1+1 optellen kom je niet op de financiële afdeling terecht en met een keer een advertentie poster maken niet op de marketing. Met het organiseren van een presentatiemiddag leer je echt eventmanagement niet en als je nog even zo doorgaat dan heb ik buiten een hoop paard bar weinig geleerd.

Heb ik spijt van mijn studiekeuze? Ja.
Had school meer kunnen doen om ons de mogelijkheden weer te geven? Ja.
Had mijn moeder me moeten dwingen een fatsoenlijke studie uit te zoeken? Ja.
Had ik zelf realistischer na moeten denken? Ja.
Had de opleiding eerlijker moeten zijn? Heel duidelijk ja.

Denk dat er ook veel thuis fout gaat. Ouders vinden het ook maar gewoon goed dat er een prut opleiding gekozen wordt, in geval van mijn moeder omdat ze zelf nooit de keuze gehad heeft en dat haar ouders kwalijk neemt.

Ik denk dat er eens heel serieus naar alle opleidingen gekeken moet worden en hoe deze opgebouwd zijn. 3 kwart is sowieso de verbinding met het werkveld kwijt en sluit daar dan ook slecht op aan.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:16

Dat switchen van studie is al jaren. Toen ik studeerde (15 jaar geleden) wisselde ook iedereen van opleiding.

Hogescholen doen niet aan zieltjes winnen. Zij willen gemotiveerde studenten. Alleen voor afgestudeerden krijgen ze geld. Uitvallers kosten hun ook geld.

Ik denk dat veel jongere geen realistisch beeld hebben van 'het leven'. Een studie afronden komt meestal niet aanwaaien. Het kost veel geld, je hebt intensieve stages, complexe opdrachten. En daarnaast moet je een bijbaan om alles te kunnen bekostigen. En nog alle feestjes af en naar de paarden. Dit vraagt nu eenmaal veel inzet. Ik denk dat dat vaak onderschat wordt.

Dan de inhoud van de opleidingen. De beroepen van n vragen meer om vaardigheden dan om vakspecifieke kennis. Kennis kun je jezelf eigen maken als je de baan hebt. Een opleiding richt zich meer op een brede basis en daarnaast een attitude van zelfsturing, zelflerend, onderzoekend en probleem oplossend. Bij functie eisen wordt vaak een basis opleiding gevraagd. Bijna niemand die ik ken doet hbo werk waarvoor ze opgeleid is.
Dus... Je kiest een brede opleiding in een bepaalde richting. Maar met je uiteindelijke werk hoeft je opleiding niet veel te maken te hebben.

Uiteindelijk gaat het allemaal om werk. Werken is leuk als je fijne collega's hebt, een goede baas, je rekeningen kunt betalen/passend salaris, je gewaardeerd voelt, je competent voelt en er uitdaging in hebt. Maar het blijft werk. En bijna iedereen heeft liever vakantie. Hier verkijken ook veel mensen zich op.

Winged

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:21

Volgens mij is het een combinatie van de studie die te leuk wordt voorgesteld... Maar ook het idee dat iedereen alles kan worden wat hij/zij wil en dat het dan toch tegenvalt. We zijn met z'n allen de generatie die na de generatie komen die alle opties had (jaren 70/80 kinderen). De tijd dat iedereen nog gemakkelijk aan een baan kwam en kon worden wat hij wilde. Dat beeld wordt de andere generaties ook voor gehouden, en dat is niet zo.... De illusie dat alles kan en lukt is een hele grote zeepbel :)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:23

ik denk dat dit o.a. komt doorat je relatief vroeg moet bedenken wat je de rest van je leven zou willen doen. Ik ben 28 en bezig met de afronding van mijn hbo opleiding. Hiervoor heb ik 3 andere mbo opleidingen gedaan waarvan ik er 2 heb afgemaakt met diploma. in de tussenperiodes heb ik gewerkt. Ik wist niet goed wat ik precies wilde (nu gelukkig wel). De keuze is reuze waardoor ik eerst door de bomen het bos niet zag.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:28

Ik denk dat dit aan zowel de school die voorlichting geeft ligt, als aan de student zelf.
Zelf geef ik voorlichtingen voor [***]. Daarbij geef ik altijd duidelijk aan: weet je het nog niet zeker? Kijk dan verder, oriënteer je op alle mogelijke wijzen en als dat niks oplevert ben je er misschien nog niet klaar voor. Ik adviseer dan vaak een tussenjaar en dan het liefst naar het buitenland. Daar word je vind ik, volwassen van.

Daarnaast geef ik ook voorlichtingen voor specifiek mijn studie. Ik ben altijd heel eerlijk: heb jij dit beeld? Dan ben je welkom, maar het is hard werken en omdat de opleiding breed is krijg je ook onderwerpen die je niet interessant vindt.

Wat misschien ook nog wel een dingetje is, is het feit dat men zo jong al moet kiezen. Als ik alles volgens het boekje had gedaan, had ik vorig jaar al afgestuurd op het hbo, als 20 jarige. Dan had ik dus als 16 jarige een studie moeten kiezen..
Veelte vroeg vind ik zelf!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:30

Kelly_ann schreef:

Tja, behalve dat die tegenvaller je 2x 2000 euro kost. Dan toch maar doorbijten. Achteraf denken "Die 4k was deze slepende vertoning echt niet waard", maar he, dan is de 4000 euro ineens 10000 én een studieschuld van heb ik jou daar.

Heb het idee dat de universiteiten hier ook wel meer in kunnen doen. Er wordt steeds geroepen dat je de studenten niet (meer) aan het handje mee kunt nemen, maar er is nog wel een grijs gebied tussen dat en achterover leunen en wachten tot de studenten zelf concluderen dat ze een probleem hebben. Al had ik destijd maar een mailtje gehad met 'we zien dat je studie niet zo goed gaat, we adviseren je om een keer langs te komen om de gang van zaken door te spreken zodat je weer productief verder kan'. Immers, in je loopbaan komt er waarschijnlijk ook wel een keer iemand aan je bureau om te vragen hoe het komt dat je ineens veel minder productief bent (en te achterhalen wat er dwars zit, om daarna passende oplossingen te bedenken).

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:30

Niet alleen studies worden verkeerd neergezet, maar ook wat je er daarna eigenlijk mee kunt doen. Ik vond mijn studie namelijk echt ontzettend leuk, maar toen ik eenmaal klaar was viel ik in een zwart gat. Ik wist totaal niet wat ik nu wilde doen en toen pas kwam ik erachter dat ik dus eigenlijk al 6 jaar het verkeerde zat te doen.

Ik denk dat scholieren al veel beter voorbereid moeten worden op de arbeidsmarkt, en daarnaast ook veel meer aangemoedigd om vanalles te proberen en uit te zoeken wat hen nou gelukkig maakt. Want je kan gewoon zoveel. Je kan overal naartoe, je kunt in principe wel alles worden wat je maar wilt. Maar als je daar niet keihard hard voor werkt en zeker weet wat je wilt, dan val je tussen wal en schip.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:32

Open dag is toch zo'n dag waarop een school laat zien waar ze de rest van het jaar niet aan toekomen? :+

Je moet een beroepskeuze maken voor de rest van je leven en sommige weten niet goed wat zr willen, andere weten het wel al helemaal. Maar diegene die het niet weten die komen er pas echt achter als ze aam een opleiding beginnen. Wellixht dat er ik de voorlichting op dr middelbare school nog wat verbetert kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:33

Ik google net even op 'welke studie' en ik geloof dat ik nog een reden heb ontdekt; de eerste site die je ziet is "Welke Opleiding - God heeft een plan met jou - ikzoekgod.nl‎ - Je opleidingskeuze kan stress geven. Leer God kennen, hij wil je hierbij helpen!"

Dus :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:40

Ik zou het echt fantastisch vinden als ze hier op de TU een 'algemeen technisch orientatiejaar' gingen aanbieden :j
Zoveel mensen die weten dat ze 'iets technisch' willen gaan doen, maar nog geen idee hebben wat, wat het niveau is. Dat terwijl je ook weer merkt dat ongeacht bij welke TU-student je in de kamer zit, er een stuk of vijf boeken bij iedereen hetzelfde zijn := Calculus, statica, lineare algebra, basis materiaalkunde, thermodynamica, programmeervakken, dat krijgt vrijwel iedereen.
Mijn idee: bied een jaar aan waarin je voornamelijk de algemene eerstejaarsvakken aanbiedt en daarnaast een aantal studiespecifieke vakken. Aan het eind van het jaar maken deze studenten een keuze om door te stromen naar een andere studie. Dit gaat makkelijk want je hebt een groot deel van de vakken al gedaan. Natuurlijk is je totale last hoger, maar je bent wel veel zekerder van je keuze en de kans op uitval is veel kleiner.

Misschien moet ik gewoon solliciteren bij de afdeling onderwijs van de TU :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:42

Ha, dat technisch orientatiejaar was iets dat op de UTwente iedere keer weer terugkwam, en weer afviel, en weer terugkwam, en weer afviel.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:50

Ik denk persoonlijk dat we te vroeg moeten kiezen en te veel keuze hebben. Daarnaast is het heel makkelijk om te switchen of te stoppen. Er wordt heel luchtig gedacht over een studieschuld. Iets wat ik trouwens totaal niet begrijp :+

Wat ik overigens ook heel opvallend vind is dat veel studies een andere naam hebben, maar dat je uiteindelijk met dezelfde diploma eindigt. Ik studeer bijvoorbeeld Facility Management en krijg als ik afgestudeerd ben een diploma bachelor of business administration. Volgens mij krijg je die bij alle bedrijfskundige opleidingen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:59

Magrathea schreef:
Heb het idee dat de universiteiten hier ook wel meer in kunnen doen. Er wordt steeds geroepen dat je de studenten niet (meer) aan het handje mee kunt nemen, maar er is nog wel een grijs gebied tussen dat en achterover leunen en wachten tot de studenten zelf concluderen dat ze een probleem hebben. Al had ik destijd maar een mailtje gehad met 'we zien dat je studie niet zo goed gaat, we adviseren je om een keer langs te komen om de gang van zaken door te spreken zodat je weer productief verder kan'. Immers, in je loopbaan komt er waarschijnlijk ook wel een keer iemand aan je bureau om te vragen hoe het komt dat je ineens veel minder productief bent (en te achterhalen wat er dwars zit, om daarna passende oplossingen te bedenken).

Ik vind het ook vreemd dat er inderdaad universiteiten/opleidingen zijn waar het er zo aan toegaat -- je bent ook niet de eerste uit Delft van wie ik dit hoor. Bij ons moest je ook wel een béétje zelfinitiatief tonen, maar op de eerstejaarsdag werd meteen al benadrukt dat als je problemen had, bepaalde faciliteiten nodig had etc. je even langs kon komen in de eerste paar weken en dat dat ook gold voor het geval je later in het traject ergens tegenaan zou lopen. Daarnaast had je in je eerste jaar een docentmentor met wie je minstens twee gesprekken had en ook het studiecoördinaat is ontzettend benaderbaar, evenals de meeste docenten (uitzonderingen daargelaten, maar daar had ik geen college van :') ). Ik haalde een keer een superlaag cijfer voor een tentamen en de coördinator van het vak, toevallig ook mijn werkgroepdocent, vond nogal het opvallend dat ik mijn tweede deeltentamen opeens zoveel slechter had gemaakt dan het eerste deeltentamen, trok aan de bel bij de stuco en binnen no-time had ik een mail van de stuco binnen dat als er iets aan de hand was, ik altijd even binnen kon lopen. En dat bij 200+ tentamens, waarvan er vast mensen zijn geweest die het nog slechter hadden gedaan. :=

Remark: je krijgt niet hetzelfde diploma, je krijgt dezelfde titel, dat staat ook hoog en breed op je bul. :) Ik krijg bijvoorbeeld een 'Bachelor of Arts in History', iemand die taalkunde doet krijgt een 'Bachelor of Arts in Linguistics'. Beiden word je 'Jan Klaassen BA', maar op je diploma staat dus iets anders. :P
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 29-03-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:02

Remark schreef:
Ik denk persoonlijk dat we te vroeg moeten kiezen en te veel keuze hebben. Daarnaast is het heel makkelijk om te switchen of te stoppen. Er wordt heel luchtig gedacht over een studieschuld. Iets wat ik trouwens totaal niet begrijp :+

Wat ik overigens ook heel opvallend vind is dat veel studies een andere naam hebben, maar dat je uiteindelijk met dezelfde diploma eindigt. Ik studeer bijvoorbeeld Facility Management en krijg als ik afgestudeerd ben een diploma bachelor of business administration. Volgens mij krijg je die bij alle bedrijfskundige opleidingen.

Klopt, wat betreft dat diploma. Ik heb ook een BBA bij Bedrijfskunde.
Naamswijziging... Tsjah... Ik begon aan de MER, heb een diploma Bedrijfskunde MER, wat MER dekte de lading niet. :?

Studieschuld, heb ik ook... Ik had nog de basisbeurs... Had ik geweten wat ik na zes jaar wist, was ik meteen maximaal gaan lenen. En in grote bedragen gaan aflossen... Was destijds best een lucratieve business als je het niet opmaakt.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:06

@janine1990 Ik heb ook veel mensen gehoord die maximaal bijlenen om het vervolgens op een spaarrekening te zetten. Kan jij mij uitleggen wat daar nou zo lucratief aan is? Want zo ver ik weet betaal je maandelijks rente over het geleende bedrag en ontvang je slechts 1x per jaar rente over je spaarsaldo?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:15

Je kunt je maandrente ook omrekenen naar jaarrente en als de jaarrente van je lening lager is dan die van je spaarrekening, kun je dat verschil in je eigen zak steken. :) Is toch weer een paar honderd euro op jaarbasis. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:17

Remark schreef:
@janine1990 Ik heb ook veel mensen gehoord die maximaal bijlenen om het vervolgens op een spaarrekening te zetten. Kan jij mij uitleggen wat daar nou zo lucratief aan is? Want zo ver ik weet betaal je maandelijks rente over het geleende bedrag en ontvang je slechts 1x per jaar rente over je spaarsaldo?

Je gaat pas rente betalen 2 jaar na het einde van je studie ;) Je mag echter al eerder aflossen.
De rente die je betaalt is daarbij ook nog eens verwaarloosbaar. Volgens mij zit ik op 0,12%, maar dat zou ik even moeten nakijken. En die rente betaal je over het afbetaalde maandbedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:30

Kelly_ann schreef:
_Summerly_ schreef:

Ooooh op deze manier! Dan ben ik het inderdaad helemaal met je eens.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:33

Magrathea schreef:
Inujojo, is het in Engeland niet ook zo dat je na 4 jaar gewoon per definitie klaar bent met je studie, ongeacht of je al je vakken hebt?
Dat zou het hier zoveel beter maken namelijk. Volg een studie, laat de master zelf de ingangseisen opstellen die zo hoog of laag kunnen zijn als ze willen. Dan was ik echt al lang en breed afgestudeerd geweest namelijk, zonder de vakken waar ik nu mee worstel en waar ik nóóit meer iets mee ga doen :+

Ja, dit klopt. Het diploma wat je haalt verandert alleen wel. Ik woon in Schotland en we hebben hier vijf jaar (na 4 jaar bachelor en vijfde jaar is master), maar is verder hetzelfde als Engeland. Als je het derde jaar niet haalt, heb je niets. Als je het vierde jaar niet haalt, moet je weg met een 'ordinary diploma'. En als je je vijfde jaar niet haalt krijg je je bachelordiploma. Het is dan wel gewoon over inderdaad :) maar niet dat je afstudeert met een gelijkwaardig diploma. Bovendien haal je dan de '2:1 class' die je nodig hebt voor een baan niet snel. Herkansingen hebben we ook niet trouwens.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:34

Ik vind dit wel een interessant topic. Ik "moet" op dit moment zelf een studie kiezen en vind dat extreem moeilijk. Voornamelijk omdat er zo óntzettend veel keuze is... Vanuit school wordt bij ons nauwelijks begeleiding gegeven, met als gevolg dat je al snel zit te kijken bij de wat bekendere studies (Psychologie, rechten, pedagogiek). Uiteindelijk heb ik afgelopen maand nog een studiekeuzetraject gevolgd, waar uitkwam dat al bovenstaande studie(richtingen) niet echt bij me passen. Er zijn me 3 studies aangeraden, van twee had ik nog nooit gehoord en over de derde had ik nog nooit nagedacht. Overigens weet ik nu nog niet wat ik wil, maarja ik heb nog een maandje :+

Voor mijn gevoel is er echt gewoon veel te veel keus, en wordt er ook iets te makkelijk gedacht over "kies wat je leuk vindt". Tja, was het maar zo makkelijk. Het is in ieder geval voor mij heel moeilijk echt te benoemen wat ik leuk vind. Veel verder dan 'dieren' en 'muziek' kom ik dan namelijk niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:35

SergeantRoos schreef:
Ik vind dit wel een interessant topic. Ik "moet" op dit moment zelf een studie kiezen en vind dat extreem moeilijk. Voornamelijk omdat er zo óntzettend veel keuze is... Vanuit school wordt bij ons nauwelijks begeleiding gegeven, met als gevolg dat je al snel zit te kijken bij de wat bekendere studies (Psychologie, rechten, pedagogiek). Uiteindelijk heb ik afgelopen maand nog een studiekeuzetraject gevolgd, waar uitkwam dat al bovenstaande studie(richtingen) niet echt bij me passen. Er zijn me 3 studies aangeraden, van twee had ik nog nooit gehoord en over de derde had ik nog nooit nagedacht. Overigens weet ik nu nog niet wat ik wil, maarja ik heb nog een maandje :+

Voor mijn gevoel is er echt gewoon veel te veel keus, en wordt er ook iets te makkelijk gedacht over "kies wat je leuk vindt". Tja, was het maar zo makkelijk. Het is in ieder geval voor mij heel moeilijk echt te benoemen wat ik leuk vind. Veel verder dan 'dieren' en 'muziek' kom ik dan namelijk niet :')

Wees vooral niet bang om een tussenjaar te nemen om je te oriënteren. Een jaartje werken kan soms heel veel inzicht geven in wat je eventueel zou willen doen en wat je totaal niet wilt doen. Daarnaast heb je dan nog een extra jaar om een keuze te maken in plaats van een maand.