wat te doen.... ik weet het niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:29

eclair98 schreef:
Maar waarom begin je aan een lichamelijk zware opleiding als je, je gewricht niet kanbewegen vh vocht? Ik bedoel dit echt niet banketstaaf oid, maar als je er ook niet in wil werken oid?

Dat zegt ze toch; ze wist niet dat d'r blessure zo heftig zou opspelen. Heb jij een glazen bol? ;) soms kan je lichaam je goed voor de gek houden of ineens heel hard achteruit gaan.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:31

ilaan schreef:
Ik zit op mijn telefoon dus reageer even kort.

Dat ik niet wil werken staat nergens dus als we nu eens beginnen te lezen wat er staat zou dat echt schelen. Zoals gezegd werkte ik voorheen van half 5 s ochtends tot gerust 11 ui s avonds en daarna 50 uur per week in een supermarkt. Dit ging prima, ook met mijn mankementen.
Dus niet willen werken kunnen we ook los laten. Dat deze blessures nu weer op zetten kon ik ook niet voorzien. En 'goede schoenen met een zooltje' heb ik en pijnstillers ook. Maar je gewricht niet kúnnen bewegen door het vocht wat erin zit verhelp je daar niet mee.

Het gaat niet om niet willen werken, maar in je openingspost zeg je dat je niet wilt werken in de paarden, ik begrijp dus echt niet waarom je dan een paardenopleiding kiest, en al helemaal niet met de al achterliggende blessure.
Als "excuus" daarop zeg je dat je dat doet omdat je een opleiding moest doen van je moeder, maar je bent 21 dus dat kan zij niet voor jou bepalen, en als ze dat wel doet waarom kies je dan paarden als je sowieso al niet in paarden wilt werken
Je bent al 2 keer eerder gestopt, dan lijkt het mij toch dat je de 3e keer een weloverwogen keuze maakt en niet weer die zelfde fout begaat.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 19:31

eclair98 schreef:
Maar waarom begin je aan een lichamelijk zware opleiding als je, je gewricht niet kanbewegen vh vocht? Ik bedoel dit echt niet banketstaaf oid, maar als je er ook niet in wil werken oid?

Al de antwoorden op al je vragen heb ik al eens genoemd in het topic. Raad je aan dit even goed door te lezen :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:32

Maartje1990 schreef:
Vanillia schreef:
Maartje het gaat niet specifiek om die opleiding, maar om een diploma op zich. En de kortste weg naar het diploma is deze opleiding af te ronden. TS komt niet echt gemotiveerd over om überhaupt iets af te ronden namelijk, dus een nieuwe opleiding haalt dan weinig uit.

Aan dit diploma heeft ze volgens mij in de toekomst zeer weinig

En ze wil dit blijkbaar niet, dan maakt het ook geen hol uit of je dat diploma wel of niet behaald want je doet er toch niks mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:33

Dani199764 schreef:
Je bent al 2 keer eerder gestopt, dan lijkt het mij toch dat je de 3e keer een weloverwogen keuze maakt en niet weer die zelfde fout begaat.

Tjeeee, nu zal TS zich beter voelen... Goed gezegd! +:)+

}:0 }:0 }:0 }:0 }:0

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 19:34

Dani199764 schreef:
ilaan schreef:
Ik zit op mijn telefoon dus reageer even kort.

Dat ik niet wil werken staat nergens dus als we nu eens beginnen te lezen wat er staat zou dat echt schelen. Zoals gezegd werkte ik voorheen van half 5 s ochtends tot gerust 11 ui s avonds en daarna 50 uur per week in een supermarkt. Dit ging prima, ook met mijn mankementen.
Dus niet willen werken kunnen we ook los laten. Dat deze blessures nu weer op zetten kon ik ook niet voorzien. En 'goede schoenen met een zooltje' heb ik en pijnstillers ook. Maar je gewricht niet kúnnen bewegen door het vocht wat erin zit verhelp je daar niet mee.

Het gaat niet om niet willen werken, maar in je openingspost zeg je dat je niet wilt werken in de paarden, ik begrijp dus echt niet waarom je dan een paardenopleiding kiest, en al helemaal niet met de al achterliggende blessure.
Als "excuus" daarop zeg je dat je dat doet omdat je een opleiding moest doen van je moeder, maar je bent 21 dus dat kan zij niet voor jou bepalen, en als ze dat wel doet waarom kies je dan paarden als je sowieso al niet in paarden wilt werken

Als we op die tour gaan is een dialoog al zoek natuurlijk. Ik gebruik geen 'excuses' is zeg gewoon hoe ik het voel en beleef en hoe het gelopen is. Niks meer en niks minder.
Aan dit soort dingen heb ik weinig. De keuzes die heb gemaakt om bepaalde redenen hoef ik niet om te worden afgebrand. Want iedereen maakt fouten en ik ben daar helaas geen uitzondering in.

Ik wil iedereen ook verzoeken om normaal te reageren en het topic door te lezen. Aan belerende en snoeiharde reacties heb ik vrij weinig. Zeg vooral wat je denkt maar het is de toon die de muziek maakt :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:35

eclair98 schreef:

Even lezen vraagt TS, haar mankement speelt op door het werk/stage lopen. Ts wil wel werken maar is deze opleiding gaan doen omdat ze helaas onder druk van haar omgeving vond dat ze een diploma moest hebben, slechte reden om te gaan studeren. En daar komt ze nu achter, daarom werkt het niet. Enigste wat haar blijkbaar wel trekt is het onderwijs en computer, dan ligt een opleiding tot lerares haar zeer waarschijnlijk wel. Maar ts, ICT lijkt leuk maar word op scholen mondjesmaat( tenminste de middelbare) gegeven dus haal een bevoegdheid, bvb exacte vakken indien die je liggen, waar je iets aan hebt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:46

Citaat:
Als we op die tour gaan is een dialoog al zoek natuurlijk. Ik gebruik geen 'excuses' is zeg gewoon hoe ik het voel en beleef en hoe het gelopen is. Niks meer en niks minder.
Aan dit soort dingen heb ik weinig. De keuzes die heb gemaakt om bepaalde redenen hoef ik niet om te worden afgebrand. Want iedereen maakt fouten en ik ben daar helaas geen uitzondering in.

Ik wil iedereen ook verzoeken om normaal te reageren en het topic door te lezen. Aan belerende en snoeiharde reacties heb ik vrij weinig. Zeg vooral wat je denkt maar het is de toon die de muziek maakt :)

Ik bedoel het ook niet bot, maar begrijp het gewoon echt niet. Maargoed weer even on topic.

Mijn eigen ervaring is toch dat doorzetten het beste is. Ik ben zelf nu ook in het laatste jaar van mijn 3e studie, loop met een chronische scheenbeenvliesontsteking (opgelopen bij mijn vorige studie) en stage doet hartstikke veel pijn, elke keer weer. (loop toevallig ook maar 2 dagen) Studeer paraveterinair, een beroep waar nauwelijks baankansen in zijn net als de paardenwereld en ook ik wil hier later niet mijn beroep van maken mede omdat het niet kan.

Toch vind ik nu bij zo'n 3e studie dat je het gewoon af moet maken, fouten maken doet iedereen maar alweer de pootjes laten hangen is zo zonde van zowel tijd als geld, het is maar voor even en dan heb je tenminste een mbo 4 waar je ook in een andere richting mee naar hbo kan en je kunt trots zijn op jezelf.
Ik denk ook dat een nieuwe studie niks gaat uithalen omdat je eigenlijk gewoon niet weet wat je wilt en ook de volgende studie kan net zo tegenvallen als alle andere die je nu gedaan hebt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:52

Dani199764 schreef:
Ik bedoel het ook niet bot, maar begrijp het gewoon echt niet. Maargoed weer even on topic.

Mijn eigen ervaring is toch dat doorzetten het beste is. Ik ben zelf nu ook in het laatste jaar van mijn 3e studie, loop met een chronische scheenbeenvliesontsteking (opgelopen bij mijn vorige studie) en stage doet hartstikke veel pijn, elke keer weer. (loop toevallig ook maar 2 dagen) Studeer paraveterinair, een beroep waar nauwelijks baankansen in zijn net als de paardenwereld en ook ik wil hier later niet mijn beroep van maken mede omdat het niet kan.

Toch vind ik nu bij zo'n 3e studie dat je het gewoon af moet maken, fouten maken doet iedereen maar alweer de pootjes laten hangen is zo zonde van zowel tijd als geld, het is maar voor even en dan heb je tenminste een mbo 4 waar je ook in een andere richting mee naar hbo kan en je kunt trots zijn op jezelf.
Ik denk ook dat een nieuwe studie niks gaat uithalen omdat je eigenlijk gewoon niet weet wat je wilt en ook de volgende studie kan net zo tegenvallen als alle andere die je nu gedaan hebt

Dus omdat jij dit voor jezelf wilt, moet TS dat ook maar doen?

Het spijt me zeer, maar dat klinkt mij een beetje raar in de oren. Juist in zo'n situatie zou je het beste voor TS moeten willen. Of je moet de mogelijkheden van TS al benijden...

TS hoeft geen diploma paardenhouderij om naar het HBO te gaan... :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:12

Olympia96 schreef:
Misschien eens een idee over een hele andere boeg: waarom ga je niet op zoek naar een ICT bedrijf waar je een interne opleiding krijgt terwijl je werkt?
Die bedrijven zijn er echt en aangezien je aangeeft dat ICT je wel aantrekt, is dat misschien best een idee?

Ik gooi 'm er nog maar eens in. Bericht verdween tussen alle berichten over hoe kansloos je was als je nog een keer gaat stoppen en of je niet gewoon beter moeder kunt worden ;)

Anyways, ik denk echt dat bovengenoemde wel eens een interessante optie kan zijn voor je.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:38

Je bent nog veel te jong om te denken dat je je leven weg gooit of tijd verspild. Geloof me. Ik ben 29 en nét klaar. (Nou ja, heel stiekem wil ik nog door aan de universiteit). Toen ik 21 was, was ik ook net gestopt met een studie en ben ik ergens anders opnieuw begonnen. Ook een onzin studie zoals die van jouw (no offence). Maar het gaat om het papiertje. Niet om de titel. Een diploma hebben is heel belangrijk.
Toen ik jouw leeftijd had zag ik daar het nut ook niet van in, vooral niet mijn studie. Je kijkt niet verder dan vandaag of morgen. Hooguit volgend studiejaar. En dat kun je jezelf ook niet kwalijk nemen. Zo werkt een jonger brein.

Daarom is het belangrijk dat je een volwassene hebt die je steunt. Zodat je geen idiote beslissingen neemt die invloed kunnen hebben op de rest van je leven. Want (again, no offence) dat heb je al gedaan.
- waarom aan de opleiding docent natuurkunde beginnen als je niets met het vak hebt?! Of het vak niet beheerst? Waarom niet de pabo? Of een vak dat je wel ligt. Docent wordt je niet omdat het "je leuk lijkt". Geloof me, dan ben je er snel op uitgekeken. Docent wordt het omdat je én passie hebt voor het vak én een passie hebt voor werken met jongeren. Mensen jouw vak willen bijbrengen. (Ik ben nu in principe docent groen onderwijs. AOC dus, toevallig. Nu even niet btw).
- een opleiding beginnen waar je van tevoren al niets mee wil. En dan ook nog eens paardenhouderij. (Ik heb dierverzorging gedaan dus ik kan het weten). Dubbel zonde. Was dan een administratieve opleiding gaan volgen zodat je straks zo goed als overal wel inzetbaar bent.

Iets doen omdat een ander het wil is ook niet goed maar je moeder heeft wel het beste met je voor én door dat een diploma belangrijk is. Jammer dat ze je niet een andere richting op heeft gestuurd.
Stage hoort erbij. En stage is vreselijk op het mbo. Overal. Ongeacht de opleiding. Je kiest een zwaar vak. Maar twee dagen per week is niet meteen het ergste. Inhalen is ook niet meer dan logisch. Ik heb eens mijn hele zomer vakantie opgegeven voor een stage (ook in de paardenhouderij). 6 dagen per week (met een bindweefsel aandoening. Geen pretje).

MBO is doorbijten.

Wat je zou kunnen doen is stoppen. Maar hou er dan wel rekening mee dat je je studiefinanciering moet terug betalen (als je die nu krijgt). Sowieso zit je al met de eerder gestopte opleidingen en die financiering. Hbo was te kort dus die maakt niet uit.

Als dit niveau 4 is moet je dus nog 2 jaar. Dat is best pittig als iets je absoluut niet ligt. Kun je overstappen naar de opleiding tot paraveterinair bijvoorbeeld? De eerste twee jaar zijn gelijk aan de opleiding dierverzorging en die wijkt niet bijzonder veel af van paardenhouderij (al zou je hier en daar wat in moeten halen, maar qua niveau wel te doen denk ik). Je hebt dan sowieso een beter papier. Het "staat" net iets beter. Maar diploma is diploma. Het gaat om je denk niveau. Dat bewijs je met je diploma, niet met de studie op zich.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:05

PimxBotje schreef:
Lijkt mij dat er in het krijgen van kinderen en ze opvoeden een hele belangrijke taak ligt voor zowel man en vrouw.
En een huishouden bestieren is een heel karwei .
Studeren kan je tot op hoge leeftijd zelfs hoog bejaarden studeren nog wel eens af.

Het is maar net waar topic starter haar hart naar uit gaat. :)

Serieus??
Een huishouden runnen is in deze tijd echt geen karwei meer, met een uur of 8 per week heb je je hele huishouden wel in orde :7
Daarbij verdient het ook nog eens bijzonder slecht.

Kinderen maken omdat je niet weet wat je wil studeren vind ik echt een heel raar advies.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 22:11

Olympia96 schreef:
Olympia96 schreef:
Misschien eens een idee over een hele andere boeg: waarom ga je niet op zoek naar een ICT bedrijf waar je een interne opleiding krijgt terwijl je werkt?
Die bedrijven zijn er echt en aangezien je aangeeft dat ICT je wel aantrekt, is dat misschien best een idee?

Ik gooi 'm er nog maar eens in. Bericht verdween tussen alle berichten over hoe kansloos je was als je nog een keer gaat stoppen en of je niet gewoon beter moeder kunt worden ;)

Anyways, ik denk echt dat bovengenoemde wel eens een interessante optie kan zijn voor je.

Ik had hem gelezen. Zeker een optie om naar te kijken! Twee vliegen in 1 klap zou ik zeggen. Zal me er eens serieus in verdiepen!

Mendel schreef:
Je bent nog veel te jong om te denken dat je je leven weg gooit of tijd verspild. Geloof me. Ik ben 29 en nét klaar. (Nou ja, heel stiekem wil ik nog door aan de universiteit). Toen ik 21 was, was ik ook net gestopt met een studie en ben ik ergens anders opnieuw begonnen. Ook een onzin studie zoals die van jouw (no offence). Maar het gaat om het papiertje. Niet om de titel. Een diploma hebben is heel belangrijk.
Toen ik jouw leeftijd had zag ik daar het nut ook niet van in, vooral niet mijn studie. Je kijkt niet verder dan vandaag of morgen. Hooguit volgend studiejaar. En dat kun je jezelf ook niet kwalijk nemen. Zo werkt een jonger brein.

Daarom is het belangrijk dat je een volwassene hebt die je steunt. Zodat je geen idiote beslissingen neemt die invloed kunnen hebben op de rest van je leven. Want (again, no offence) dat heb je al gedaan.
- waarom aan de opleiding docent natuurkunde beginnen als je niets met het vak hebt?! Of het vak niet beheerst? Waarom niet de pabo? Of een vak dat je wel ligt. Docent wordt je niet omdat het "je leuk lijkt". Geloof me, dan ben je er snel op uitgekeken. Docent wordt het omdat je én passie hebt voor het vak én een passie hebt voor werken met jongeren. Mensen jouw vak willen bijbrengen. (Ik ben nu in principe docent groen onderwijs. AOC dus, toevallig. Nu even niet btw).
- een opleiding beginnen waar je van tevoren al niets mee wil. En dan ook nog eens paardenhouderij. (Ik heb dierverzorging gedaan dus ik kan het weten). Dubbel zonde. Was dan een administratieve opleiding gaan volgen zodat je straks zo goed als overal wel inzetbaar bent.

Iets doen omdat een ander het wil is ook niet goed maar je moeder heeft wel het beste met je voor én door dat een diploma belangrijk is. Jammer dat ze je niet een andere richting op heeft gestuurd.
Stage hoort erbij. En stage is vreselijk op het mbo. Overal. Ongeacht de opleiding. Je kiest een zwaar vak. Maar twee dagen per week is niet meteen het ergste. Inhalen is ook niet meer dan logisch. Ik heb eens mijn hele zomer vakantie opgegeven voor een stage (ook in de paardenhouderij). 6 dagen per week (met een bindweefsel aandoening. Geen pretje).

MBO is doorbijten.

Wat je zou kunnen doen is stoppen. Maar hou er dan wel rekening mee dat je je studiefinanciering moet terug betalen (als je die nu krijgt). Sowieso zit je al met de eerder gestopte opleidingen en die financiering. Hbo was te kort dus die maakt niet uit.

Als dit niveau 4 is moet je dus nog 2 jaar. Dat is best pittig als iets je absoluut niet ligt. Kun je overstappen naar de opleiding tot paraveterinair bijvoorbeeld? De eerste twee jaar zijn gelijk aan de opleiding dierverzorging en die wijkt niet bijzonder veel af van paardenhouderij (al zou je hier en daar wat in moeten halen, maar qua niveau wel te doen denk ik). Je hebt dan sowieso een beter papier. Het "staat" net iets beter. Maar diploma is diploma. Het gaat om je denk niveau. Dat bewijs je met je diploma, niet met de studie op zich.

Op meerendeel van je vragen staat het antwoord in het topic. En nergens heb ik gezegd dat ik niks met het vak natuurkunde had? Sorry maar als je het vertikt om te lezen kan ik er weinig mee.
En het 'no offense' overal tussen proppen om te oordelen rechtvaardigd het oordeel niet.

Ik ben om eerlijk te zijn echt even klaar met reacties typen met een verdediging omdat mensen 10x hetzelfde roepen terwijl ik antwoorden allang heb gegeven. En het mooiste nog: dingen verzinnen om te kunnen oordelen.

Ik wil de mensen bedanken die tips, gedachtes en adviezen hebben gedeeld! Ik neem ze allemaal mee en in overweging. Fijn om het zo een beetje te kunnen relativeren :)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:44

Maak eens een lijstje van kwaliteiten die je hebt en dingen die je graag doet (daar ben je vaak ook goed in.) Denk breed, denk door, schrijf veel op. Ga dan eens kijken/zoeken/denken/aan andere mensen vragen welke opleidingen hier bij passen. Schakel je studieadviseur/decaan ook in. Geef eerlijk aan hem/haar toe dat je deze opleiding vanwege lichamelijke problemen niet aan kan, en vraag hem/haar mee te denken over een andere opleiding.
Liever geen lichamelijk zware opleidingen. Opleidingen met enigzins baankans is ook iets om in de gaten te houden.

Kijk of MBO's/HBO's nog meeloopdagen hebben, en kijk of de studie en het baanperspectief/het werkveld niet te rooskleurig word neergezet. Vraag aan iemand die werkzaam is in het werkveld of je mee mag kijken en/of hij/zij vragen wil beantwoorden.

Wat zou jij trouwens graag willen doen met computers? Ben je ook goed met mensen? Als je docent wilde worden, is ITC-docent o.i.d. iets?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:46

Janine1990 schreef:
Dani199764 schreef:

Dus omdat jij dit voor jezelf wilt, moet TS dat ook maar doen?

Het spijt me zeer, maar dat klinkt mij een beetje raar in de oren. Juist in zo'n situatie zou je het beste voor TS moeten willen. Of je moet de mogelijkheden van TS al benijden...

TS hoeft geen diploma paardenhouderij om naar het HBO te gaan... :+

TS vraagt in de OP om mensen die dit herkennen, ik zit ook in de situatie en zo kijk ik er tegenaan ;)

Zie nu inderdaad wel dat ze al Havo heeft dus dan heeft ze het inderdaad niet nodig, dacht dat ze mavo had en dan heb je wel een mbo 4 nodig om door te kunnen stromen. Voor alsnog staat het mooi op je CV en kan je er dan zelf trots op zijn, maar je moet zelf kiezen wat je doet TS De keuze voor al die opleidingen die je al gedaan hebt kun je helaas toch niet meer terug draaien.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 29-03-17 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

baroeg

Re: wat te doen.... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:55

Wat ontzettend lastig! Wat eerder al is genoemd zou ik stoppen met paardenhouderij aangezien je er telkens zo tegenop ziet. Uiteindelijk is het jou leven, en jij moet er gelukkig van worden.
Neem de tijd om te zoeken wat je dan wel wil. Niet ergens opnieuw in duiken 'zodat je maar een opleiding' doet. Dag is mijn tip. Je bent nog jong zat en liever wat langer maar wel een fijne carriere dan nu iets gaan doen waar je dood ongelukkig van wordt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:56

Ts, je kunt er ook voor kiezen om niet alles direct te labelen als een aanval op jou. Kritische vragen of aannames die niet kloppen, zul je vaker tegenkomen irl.
Bokkers die hier reageren, willen je helpen. En je verhaal is voor ons als lezers niet zo duidelijk als jij veronderstelt.
Succes met je keuze.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:02

Mijn reactie komt misschien botter over dan de bedoeling is. Het is juist bedoeld om je te helpen.
Helemaal omdat ik in precies hetzelfde schuitje heb gezeten (en dus zelf idiote beslissingen heb genomen. Wist ik veel wat ik wilde op die leeftijd).
Na 2 maanden stoppen met een studie is erg snel dus dat is het logisch dat ik denk dat het je niet lag.

Ik heb de moeite genomen om je hele topic te lezen en na te denken over een oplossing. Niets is verzonnen en ik maak aannames op basis van wat ik lees. Je kunt er wat mee doen maar je bent niets verplicht.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:20

senna21 schreef:
Ts, je kunt er ook voor kiezen om niet alles direct te labelen als een aanval op jou. Kritische vragen of aannames die niet kloppen, zul je vaker tegenkomen irl.
Bokkers die hier reageren, willen je helpen. En je verhaal is voor ons als lezers niet zo duidelijk als jij veronderstelt.
Succes met je keuze.

Hier ben ik het wel mee eens. Als ik je topic lees, lees ik vooral een negatief ongemotiveerd persoon die gewoon niet weet wat ze wilt en het hele verhaal is eigenlijk een soort vraagteken waar wij antwoord op proberen te geven. (voor de duidelijkheid, dit is hoe ik het lees! Hoeft niet zo voor een ander te zijn)
Maar gebaseerd op wat ik lees probeer ik je te helpen, geef ik mijn mening en ervaringen. Op bokt kunnen wij geen emotie zien, en jij dat van ons ook niet. iedereen hier probeert je op zijn of haar manier manier te helpen.

Ik denk dat je er verstandig aan doet hulp te zoeken hier voor, voor de studie bedoel ik dan he. Ga eens kijken of je met een studieadviseur en psycholoog kan praten, misschien dat het je helpt jezelf wat beter te leren kennen, er zo achter komt wat je nou echt wilt en wat bij je past, voordat je weer zonder na te denken in iets nieuws duikt en er later spijt van hebt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:24

Succes TS. Ben benieuwd of zo'n internship misschien iets is.

En nog even hè? Er valt in de paarden geen droog brood te verdienen. En dan ben je nu ook nog een opleiding aan het doen die niet bij je past, het is fysiek vreselijk zwaar en wat voor carrière heb je nu helemaal voor je liggen?

Echt, mijn ouders zouden een gat in de lucht zijn gesprongen als ik deze studie zou laten voor wat het is en iets met meer perspectief zou gaan doen.

Maar het allerbelangrijkste: volg je gevoel! Alleen dan krijg je geen spijt!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 00:00

Hi TS,

Studiekeuze is (en blijft) moeilijk. Probeer alleen het idee los te laten dat je een studie gaat doen waarin je daarna ook werk vindt. Ik ken giga veel voorbeelden die in een totaal andere sector werkzaam zijn geworden. Maar.. Het hebben van een papiertje helpt wel.

Ga eens bij jezelf na. Waar ben je goed in? Luisteren, uitleggen, schrijven of juist lezen, ben je handig met je handen of met je hersenen, kan je misschien goed tekenen en ben je creatief, of goed met cijfers? Daarnaast: Wie ben je? Waar sta je voor, wat voor persoon wil jij zijn? Een leider, een motivator, juist iemand die taken perfect uit kan voeren. Wat geeft jou voldoening?

Schrijf dit op! En beter nog, ga in gesprek met mensen die jou kennen. Je moeder, vader, weet ik wie. Stel dezelfde vragen aan hen. Soms zal het je verbazen waar mensen mee komen, want dat talent "dat doet/kan toch iedereen?"
Je kan ook deze eens invullen:

Afbeelding

Daarnaast ga ik mee wat eerder genoemd is; is er geen mogelijkheid tot combi werk + studie? Interne opleiding volgen ergens? Of parttime werken + deeltijd opleiding?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 06:28

bigone schreef:
eclair98 schreef:

Even lezen vraagt TS, haar mankement speelt op door het werk/stage lopen. Ts wil wel werken maar is deze opleiding gaan doen omdat ze helaas onder druk van haar omgeving vond dat ze een diploma moest hebben, slechte reden om te gaan studeren. En daar komt ze nu achter, daarom werkt het niet. Enigste wat haar blijkbaar wel trekt is het onderwijs en computer, dan ligt een opleiding tot lerares haar zeer waarschijnlijk wel. Maar ts, ICT lijkt leuk maar word op scholen mondjesmaat( tenminste de middelbare) gegeven dus haal een bevoegdheid, bvb exacte vakken indien die je liggen, waar je iets aan hebt.

En dat wist TS niet voordat ze begon? Want dit allemaal had ik wel gelezen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:20

Dani199764 schreef:
TS vraagt in de OP om mensen die dit herkennen, ik zit ook in de situatie en zo kijk ik er tegenaan ;)

Zie nu inderdaad wel dat ze al Havo heeft dus dan heeft ze het inderdaad niet nodig, dacht dat ze mavo had en dan heb je wel een mbo 4 nodig om door te kunnen stromen. Voor alsnog staat het mooi op je CV en kan je er dan zelf trots op zijn, maar je moet zelf kiezen wat je doet TS De keuze voor al die opleidingen die je al gedaan hebt kun je helaas toch niet meer terug draaien.

Goed, maar dan heeft ze dus deze opleiding niet nodig... Neem aan dat je dan met deze wetenschap TS niet meer aanraad om deze opleiding af te maken?

Ik lees trouwens een heel erg gemotiveerde persoon, die spijt heeft als haren op haar hoofd van wat ze is gaan doen en nu een weloverwogen keuze wil maken. Maarja, ik ben 26 en weet nog steeds niet wat de wereld me te bieden heeft en weet ook nog niet wat ik wil worden... Echter heb ik een opleiding die breed genoeg is om een heleboel te gaan doen. TS niet, die verdiept zich daar nu in. Die realiseert zich juist dat er zo vreselijk veel meer is. Die is onzeker door de keuzes die ze eerder heeft gemaakt en wil nu gewoon het goede doen. Zie daar niets negatiefs aan. Maar goed, dat zal dan wel aan mij liggen. :+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 17:51

Ik twijfel nog steeds en heb met mijn coach een gesprek gehad vandaag. Over stage en mijn cijfers. Ik had nooit mijn rapport gekregen maar blijk er aardig goed voor te staan. Enkele onvoldoendes die ik nog kan herkansen.
Zij gaat maandag stage bellen om te bespreken hoe dat de gemiste dagen moeten worden ingehaald en dan wordt er samen met mij een plan van aanpak gemaakt.

Ik denk dat ik het beste een diploma kan halen en dit is wel de kortste weg. Overal vragen ze om minimaal mbo niv 4 denk en werk niveau, dus nodig heb ik het wel. Eventueel kan ik tijdens of hierna nog een avondstudie volgen. Het eerste jaar is het zwaarst, vooral qua aantal contacturen. Dat zou betekenen dat de komende 2 jaar wat rustiger zou worden.

Gisteren ben ik met een andere mindset naar stage gegaan. Heb veel meer zelf gedaan en ben het gewoon gaan doen. Dit scheelde zoveel en ik kon meer rekening houden met mijn lichaam.
Ik zit gewoon in een enorme dip. Net verhuist, van stage gewisseld, niet weten hoe ik ervoor stond qua cijfers, de reistijd etc etc.

Moet zeggen dat het gesprek van vandaag erg oplucht. En hoe ik het ook bekijk, een diploma heb ik sowieso nodig. Ik ga door met deze opleiding tot ik echt een oplossing heb en in ieder geval een weloverwogen keuze kan maken in wat ik echt wil. Want ik zie die bui alweer helemaal hangen als ik nu weer zomaar wat kies. Ik moet dan weer opnieuw beginnen en zit nu al op 1/3.

Het is zo dubbel allemaal en de meningen zijn hier ontzettend verdeeld. Wel ben ik blij te lezen dat er meer mensen zijn die het lastig vinden om een goede keuze te maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:02

Denk en werk niveau is iets anders dan dat je een diploma moet hebben.