Stel ik me nou aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:03

JustAshley schreef:
Meer als een kind is het ook niet maar het klopt wel dat ik me soms heel verandwoordelijk voor haar voel. Dit komt door het verleden. Voor mijn gevoel is ze meer mijn zusje. Maar ik wil verder niet ingaan op haar thuis situatie alleen bijzonder is hij wel inderdaad.

En natuurlijk mag ze alles pakken wat hier in de koelkast staat en als wij thuis eten dan eet ze ook gewoon mee. Maar ik ga haar toch denk ik geen geld geven om elke dag eten te kopen. Ze vroeg zelf of ze hier heen mocht deze week wat ik helemaal geen probleem vind maar door dit geintje ga ik haar niet elke dag geld geven.

En ja zoals ik al zei ik voel me zo verandwoordelijk door het verleden. Ik weet ook dat ik dat niet moet doen en het is ook echt niet dat ik me vaak met haar bemoei maar als ik soms merk dat ze met de verkeerde mensen om gaat (maar serieus verkeerde mensen) dan waarschuw ik haar wel en soms houd ik me hart vast.. omdat ze behoorlijk beïnvloedbaar is.

En om nog even in te gaan op het laatste berichtje: het is zeker niet dat ik alleen maar voor haar zorg. Andersom zou zij er ook altijd voor mij zijn maar (gelukkig) heb ik niet zoveel sh*t als haar. Maar ik kan haar altijd alles vertellen en het is echt de aller beste vriendin die ik me had kunnen wensen (behalve dan ff dit grapje...)

Het is zó waardevol dat je je bewust bent van hoe belangrijk jullie vriendschap voor jullie is.
Mensen maken fouten, praat er met haar over, geef aan wat jouw verwachtingen zijn (eerlijkheid) en hoe je je voelt bij wat ze gedaan heeft (teleurstelling) EN VERGEEF HET HAAR DAN want dat is volgens mij wat een goede vriendin doet. Een vriendschap kan toch wel een foutje hebben?
Zij komt bij jou in huis. Zorg gewoon dat de koelkast gevuld is, en wat ze verder nodig heeft koopt ze zelf bij. Maak er geen ruzie over, dat is zo zonde.

JustAshley

Re: Stel ik me nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 12:11

Helemaal met je eens nikass! Ik heb het met haar over gehad en ze begrijpt me. Ik heb het haar vergeven want dit maakt onze vriendschap voor mij niet kapot. Ik ben ook heel benieuwd hoe het hierna zal gaan. Maar als ze ineens Mn vriendin niet meer is na het dichtdraaien van de geldkraan dan is ze blijkbaar niet zo'n hechte vriendin als ik dacht. De toekomst zou het leren. En voor nu heb ik een wijze les geleerd !

betadine

Re: Stel ik me nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:55

Ik denk niet dat het probleem echt is dat ze rookt, maar eerder dat je veel te vaak hebt betaald voor haar en dat zij dat aanneemt ...
Het is niet omdat ze zo goed als geen geld heeft dat ze niets voor zichzelf mag besteden. Hoe jammer ook dat het sigaretten zijn. Ik heb ook vaak voor anderen betaald en merkte ook soms dat als ze dan iets over hadden, er niet eens een klein gebaar voor mij af kon. Ik heb niet echt spijt, maar eigenlijk ben ik een beetje te vrijgevig.
Ik heb vrienden die best wel gierig zijn aangelegd, dat hoort bij hun karakter. Op andere vlakken zijn het best leuke mensen, maar ik houd wel rekening met die karakter trek en zorg er dan voor dat ik financieel niet steeds de pineut ben.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:19

Misbruik vind ik een groot woord, gewoontes slijten er helaas makkelijk in, ook slechte. Maar wel aan twee kanten.

Wat betreft het zusje-verhaal.. Ik ben de jongste thuis, ik heb 6 broers en zussen boven me. Soms is dat heel fijn en veilig, maar het maakt ook dat mensen me al verwend noemen voor ze me überhaupt kennen. En ja, in aandacht ben ik zeker verwend en soms kreeg ik van oudere broers wat ik van mijn ouders niet kreeg. Maar er wordt ook altijd op me gelet. Iedereen wil me behoeden voor fouten die ze zelf al hebben gemaakt, ze voelen zich imo vaak veel te verantwoordelijk. Inmiddels ben ik ruimschoots volwassen, maar vooral mijn twee oudste broers lijken me nog steeds te zien als het meisje van 6. Met als gevolg dat ik helemaal geen zin heb in veel contact. Het is niet zo dat zij perfecte levens leiden (wat ook niet kan!), dus wie zijn zij om mij te vertellen hoe het moet? Niets zo irritant als ongewenst advies, helemaal als het eigenlijk geen advies is, maar iets dat je in de ogen van een ander sowieso zou moeten doen.
Pas dus op dat je niet te veel gaan bemoederen en dat wegschrijft onder 'ze voelt als mijn zusje'. Ook een zusje heeft recht op haar eigen fouten en dat is misschien lastig, maar zo worden we nou eenmaal allemaal ouder en wijzer. :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:35

Hoe gaat het nu tussen jou en je vriendin TS? Ik volgde dit topic vanaf het begin en ben benieuwd hoe het nu gaat :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:54

Ik vind het wel terecht.
Ik heb me de gehele tijd dat ik je verhaal zat te lezen bedacht dat ik me echt behoorlijk ongemakkelijk zou voelen als iemand continue alles voor mij zou betalen gewoon puur omdat ik geen geld heb.
Ik zou denk ik eerder aangeven dat ik echt niet mee wil omdat ik me ongelofelijk schuldig zou voelen. Niet weten hoe ik dat ooit terug zou kunnen betalen of iets terug kan doen wat de lading dekt.
En zeker als jij erachter komt dat ze dus duidelijk wel geld heeft voor sigaretten. Ik zou me als ik haar was erg schuldig voelen en me de ogen uit de kop schamen.
Ik vind zeker dat je gelijk hebt.
Ik zou ook erg boos zijn.

edit: hmm oud topic. nouja. hopelijk is het opgelost?