Van west naar oost

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:57

michelle933 schreef:
Dus omdat ik in de schoonmaak zit verdien ik gelijk maar slecht? Zo slecht verdien ik niet haha. Jammer altijd die vooroordelen

Heb ik gedaan... aantal jaar geleden van west naar oost en beste keus ever..
Helaas liggen de banen hier niet voor het oprapen, voor zowel geschoolde als ongeschoolde mensen en zelfs schoonmaakwerk is hier een 0uren contract (waar je als je veel werk hebt, de 15 uur red ene week en andere week 12uur bv en daar huur je helaas geen huis voor) en meestal alleen seizoenswerk én het meest minimale van het minimumloon :( (waar ook WO mensen werken, omdat er nauwelijks werk is in bepaalde regio's)
Salarissen liggen hier lager, maar de supermarkten (winkels algemeen), benzine etc zijn net zo duur ;)
Huurhuizen zijn net zo duur, maar dan wel veel meer oppervlakte dan je vanuit westen gewend bent. Of betaalbaarder, maar dan kom je in gezellige, maar achterstandswijken terecht (dus orienteer je goed waar je wilt wonen voordat je je inschrijft bij een woningstichting).

Dus mijn advies, orienteer je goed op werk en welke woonregio.. solliciteer overal je maar kan en reken goed uit of het haalbaar is, schrijf je in bij woningbouwverenigingen en dan, doen :)

Veel geluk :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:54

michelle933 schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik ben vh midden naar het oosten verhuist en het is de beste keuze die ik ooit heb kunnen maken.
Ik merk weinig van een ons-kent-ons mentaliteit en wordt overal vriendelijk en open ontvangen en op weg geholpen.
Ik heb niet veel sociale contacten maar daar heb ik ook niet echt behoefte aan.

Waar woon jij als ik mag vragen en hoe is het qua prijzen daar van huizen en paardenstalling?

Ik woon in Almelo.
Hoe het zit met prijzen van stalling en koophuizen weet ik niet, huurwoningen heb je al vanaf €350,- à €400,- kale huur maar je moet je daarvoor inschrijven en inschrijvingsduur is gemiddeld 1,5-2 jaar voor je een woning toegewezen kunt krijgen (wel zelf reageren op woningen).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:15

michelle933 schreef:
karuna schreef:
Als niks je heel erg bindt zou ik zeggen gaan. Ik ben in mijn leven aardig wat heen en weer verkast. Met mijn ouders, alleen, met ex en dadelijk weer alleen. Ben ook op jacht geweest in groningen/drenthe en de huizenprijzen zijn daar aangenaam. Met wat grond heb je zo een leuk klein huisje. Deze heb ik bv naar gekeken. http://www.funda.nl/koop/vlagtwedde/hui ... straat-75/ ligt wel aan drukkere weg maar onder de 130000 kun je best wat kopen in de regio.

Kwa mensen is achterhoek gunstiger maar daar liggen de prijzen weer wat hoger. Ik verhuis hopelijk dadelijk weer. Alleen dan voor mij weer naar de "verkeerde" kant van de Ijssel al blijf ik er tegen aan wonen. Zal even wennen zijn maar voor mij gunstiger met winkels, honden, sporten enz.

Woooooooow!! Dat is geen geld! Echt bizar ..de prijzen hier liggen vele malen hoger

Verwacht niet van deze prijzen in het hele noorden / oosten (Drenthe is toch echt het noorden). Dat is echt alleen zo in de verste uithoeken en daar zou ik nou niet gelijk naartoe gaan om mn geluk te zoeken.

Drenthe is heerlijk, ik ben er geboren, 8 jaar in Groningen (stad) gewoond en nu weer terug in Drenthe. Ik zou echt nooit richting het westen hoeven, veel te druk.

zonnebloem18

Re: Van west naar oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:03

Er is hier best wel schoonmaakwerk waar je veel kan werken en goed kan verdienen. Waar ik werk zijn er genoeg collega's die per 4 weken zo'n 1600-1800 bruto verdienen met 32 uur per week, zonder extra papieren o.i.d. Wordt je voorvrouw kan je daar nog een euro per uur extra op verdienen.

Ik vind het wonen in Drenthe heerlijk, ik woon in Assen, maar onze wijk is een dorp op zich en dat bevalt ons prima. In de omgeving genoeg fatsoenlijke dorpen met redelijk goedkope huren, Assen zelf is wel redelijk prijzig. Hou wel rekening met minimaal 3 jaar inschrijftijd tenzij je in een echt klein dorpje wil wonen. Persoonlijk trekt zuid-oost Drenthe mij helemaal niet, hele andere mentaliteit, alles boven de N33 zou ik overwegen om te wonen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:08

Mentaliteitsverschil in Drenthe merk je trouwens vooral aan de grondsoort. Zandgrond zijn hele andere mensen dan veengrond. Ten noorden van de n33 klopt dan wel deels, maar ook Meppel en omstreken is echt prima. Hoogeveen is dan weer veen en dat is al weer anders.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:31

Nu ben ik wel benieuwd naar de verschillen in mentaliteit in Drenthe :D

Ik heb zelf erg moeten wennen aan mijn schoonfamilie. Die komt uit Groningen en Drenthe. Eerste paar familiebezoeken werd er gewoon amper tegen mij gepraat en leek ik wel lucht.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:58

Ik zou het echt niet kunnen. Vroeger zei ik ook altijd dat als ik "later groot" was, dat ik dan ergens een hutje in het Noorden zou nemen. Ben daar heeeeeel snel vanaf gestapt toen ik een aantal weken intern stage liep. Moest 10 minuten rijden naar de dichtstbijzijnde benzinepomp voor een pakje sigaretten :=. De mensen verstond ik niet :=. De grote steden daar waren net als onze bijsteden :'). Neuhh, laat mij maar lekker in de drukte van de Randstad blijven :j. Niet in een stad zelf, maar in een dorp naast een stad, perfect.

Voordeel: De huizenprijzen :)). Ik heb hier een appartementje waar ik daar volgens mij met gemak een vrijstaand kasteel van zou kunnen hebben.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:04

Relaxed schreef:
michelle933 schreef:
Pardon? Dus omdat ik in de schoonmaak zit verdien ik gelijk maar slecht? Zo slecht verdien ik niet. Jammer altijd die vooroordelen

Je bent je ervan bewust dat de lonen hier wat lager liggen? ;) Ik weet niet hoe jij van 12/1300 euro een paard wil onderhouden :+

Het kan wel hoor.
Ik ben als actief vennoot ingeschreven en werk in de zaak van mijn ouders.
Ik heb zo'n loon en kan makkelijk 2 paarden onderhouden. Ligt er maar net aan waar je zit en
wat je ermee wilt. Mijn paarden staan op een trekpaardenfokkerij en staan dag en nacht buiten, worden daar met de hoop mee gevoerd en dragen nooit dekens e.d., geen wedstrijden,...
En dat gaat prima.

Hangt allemaal maar net van de situatie af hoor, en die kennen we van ts niet

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:06

Ik ben geboren in de randstad, op jonge leeftijd naar een echt Gronings dorp verhuisd en woon nu in Maastricht. Er woont nog familie in de randstad en ik ben echt dolblij dat ik ben opgegroeid op het platteland van Groningen. Ik vind de rust buiten de randstad echt heerlijk, dus ik raad je het absoluut aan om die op te zoeken. :j
Ik ben dan niet (alleen) van west naar oost verhuisd, maar wel van noord naar zuid in mijn eentje. Het is eng, maar het went. Woon nu een halfjaar hier en zou er flink moeite mee hebben om weer terug te gaan naar het noorden, ondanks dat mijn ouders daar nog allemaal wonen. Ik heb hier zelf mijn leven kunnen opbouwen en dat op mijn manier kunnen doen. Een soort van nieuwe start!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:07

TS, ik zeg doen! Twee oud-stalgenootjes van mij zijn in de afgelopen jaren naar het Oosten vertrokken en willen daar niet meer weg. Zelf zou ik ook dolgraag de Randstad uit willen, maar wil eerst dat mijn zoon zijn schooldiploma haalt. Daarna hopelijk rust en ruimte!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:32

Yv_ schreef:
Ik zou het echt niet kunnen. Vroeger zei ik ook altijd dat als ik "later groot" was, dat ik dan ergens een hutje in het Noorden zou nemen. Ben daar heeeeeel snel vanaf gestapt toen ik een aantal weken intern stage liep. Moest 10 minuten rijden naar de dichtstbijzijnde benzinepomp voor een pakje sigaretten :=. De mensen verstond ik niet :=. De grote steden daar waren net als onze bijsteden :'). Neuhh, laat mij maar lekker in de drukte van de Randstad blijven :j. Niet in een stad zelf, maar in een dorp naast een stad, perfect.

Voordeel: De huizenprijzen :)). Ik heb hier een appartementje waar ik daar volgens mij met gemak een vrijstaand kasteel van zou kunnen hebben.

Ik weet niet waar jij gezeten hebt, maar ook in het Noorden kun je prima bij de winkel om de hoek wonen :+ Dus dat was misschien dan ook enigszins stage afhankelijk?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:48

Hier in Almelo zit je overal binnen ong 5 minuten fietsafstand van een winkel (alleen woonwijk het Nijrees uitgezonderd geloof ik) en zit je waar ik woon heb je in die straal van ong 5 minuten fietsen (ff tellen...) 10-12 supermarkten (Turkjes en Toko's niet meegerekend), 3-4 winkelcentra en de binnenstad.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:56

Ook zijn er genoeg mensen die gewoon fatsoenlijk ABN spreken. :j
Het dorp waarin ik ben opgegroeid zaten 2 supermarkten, dus dat verschilt dan net weer per dorp. Daarnaast begint Groningen stad toch wel echt 'wat' te worden.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:12

laetitia schreef:
Nu ben ik wel benieuwd naar de verschillen in mentaliteit in Drenthe :D

Ik heb zelf erg moeten wennen aan mijn schoonfamilie. Die komt uit Groningen en Drenthe. Eerste paar familiebezoeken werd er gewoon amper tegen mij gepraat en leek ik wel lucht.

Oh echt? Wat naar!
Ik heb gelukkig heel andere ervaring met mijn Drenthse schoonfamilie! Maar misschien ligt het idd aan uit welk gedeelte van Drenthe ze komen.
Mijn Groningse buren netzo. Zijn hartelijke open mensen :)

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:14

Relaxed schreef:
michelle933 schreef:
Pardon? Dus omdat ik in de schoonmaak zit verdien ik gelijk maar slecht? Zo slecht verdien ik niet. Jammer altijd die vooroordelen

Je bent je ervan bewust dat de lonen hier wat lager liggen? ;) Ik weet niet hoe jij van 12/1300 euro een paard wil onderhouden :+

Ik red het van 600 per maand hoor :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:31

Danique, dan gok ik maar zo dat je nog thuis woont en niet alle lasten zelf hoeft te dragen ;)

Mijn ouders zijn import drenthen dus ik ben niet zo goed drentstalig opgevoed maar kan iedereen prima verstaan hoor. Maar ben wel eens in Noord-Friesland geweest en daar werd ik stug in het Fries aangesproken, terwijl ik dat toch echt niet spreek. Ik vond het vooral wel grappig eigenlijk :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:47

Ik ben ook van west naar redelijk oost verhuisd.
Opgegroeid op Voorne, gestudeerd in Utrecht en na mijn studie in de omgeving van Arnhem terecht gekomen, vlakbij het prachtige natuurgebied de Veluwezoom.

Geen moment spijt van, zo blij dat ik uit het drukke westen weg ben! Sterker nog, als ik er nog eens terug ben voor bezoek aan vrienden/kennissen, dan vind ik het heel leuk er weer eens te zijn, maar ben ik ook altijd weer blij om Utrecht voorbij te zijn op de terugweg, terug naar de rust en de ruimte.

Nu zijn mijn familieleden ook over het land verspreid, heb een broer in Lelystad wonen, mijn ouders wonen inmiddels op het randje Friesland-Drenthe en mijn andere broer woont in Zutphen, dat is praktisch hier om de hoek.

Ook heb ik een leuke baan gevonden hier, maar heb wel gestudeerd, geen idee hoe makkelijk het hier is om aan ander werk te kunnen komen.

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:33

Ik ben 1.5 maand geleden verhuist vanuit Drenthe naar Lochem, Gelderland, vanwege het werk van mijn vriend.

Qua mentaliteit e.d. durf ik er tot nu toe weinig over te zeggen. Wel moet ik echt heel erg wennen aan het feit dat ik hier gewoon niemand ken. Echt niemand. 'Thuis' wonen alle familie en vrienden. Inmiddels al wel een paar mensen leren kennen, maar niet echt leeftijdsgenoten. Nu jij de keuze hebt, zou ik daar wel rekening mee houden. Over het algemeen leer je snel genoeg mensen kennen, zegt iedereen. Al valt dat mij nogal tegen (of ik wil te snel :+ ). De stal waar ik 2 ochtenden werk, werk ik enkel met 1 vrouw. Het paard die ik hier rijd voor particulieren staat op een stal waar voornamelijk opfok staat en geen fanatieke ruiters en amazones zijn en ik daar dus ook op de eigenaren na niemand tegen kom. De meiden waar ik op school mee om ga komen niet uit de buurt..

En dat is best wel rot soms. Ook over dit soort dingen zou ik wel na denken als ik jou was, nu je zelf de keuze hebt :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:55

Kimmes, ik vind 1,5 maand echt nog heel erg kort. Dan kan je nog niet verwachten dat je een sociaal netwerk hebt opgebouwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:11

Idd, dat heeft bij mij ook wel een paar jaar geduurd.

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:50

Ja tuurlijk! Daar hebben jullie gelijk in. Ik bedoelde in mijn vorige bericht ook niet direct een heel sociaal netwerk, maar gewoon de mensen die je al dan niet tegenkomt tijdens de dagelijkse dingen. 'Thuis' kom je in de winkel, op de fiets, tijdens het wandelen met de hond e.d. altijd wel 'bekende' mensen tegen. Logisch dat je die in je nieuwe woonplaats niet tegen komt, je kent immers nog niemand. Toch had ik zelf voor dat ik hierheen ging verhuizen wel verwacht dat je wat vaker dezelfde mensen (buren e.d.) tegen zou komen met wie je misschien een praatje maakt. Heeft vast ook mee te maken dat wij hier net buiten de stad wonen met buren honderden meters verderop (en dat ik vandaag een rotdag heb en baal van het feit dat ik hier zo goed als niemand ken om even wat gezelligs mee te doen of een kop thee te drinken in mijn vrije week :\ )

Aansluiting, vrienden, kennissen, sociaal netwerk e.d. duurt wel even natuurlijk. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:58

Ik heb bokt gebruikt :P ik leerde via Bokt Liselot kennen, en toen hebben we gezellig eens gemeet, en sindsdien trokken we veel samen op. Zij heeft mij Almelo laten zien en zo heb ik mijn vriend ontmoet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:01

Ik heb ook bokt gebruikt en verder werk ik.

Nu kom ik soms meer bekenden tegen dan mijn vrouw die hier al haar hele leven woont. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:02

Lente schreef:
Ik heb ook bokt gebruikt en verder werk ik.

Nu kom ik soms meer bekenden tegen dan mijn vrouw die hier al haar hele leven woont. :))

Haha dat heb ik ook bijna :P Ik kan wel zeggen dat ik na 6 jaar een rijk sociaal leven heb. Maar ik ben ook wel een sociaal persoon, en leg makkelijk contact. Dat scheelt wellicht ook wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:05

En tóch hebben wij nog nooit gemeet?? :roll: