Aangifte doen huiselijk geweld.. Hoe gaat dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:47

Tip
Neem contact op met http://www.vooreenveiligthuis.nl
Daar werken adviseurs die zinvol advies kunnen geven.
(Wat jammer dat je te weinig steun hebt aan de jurist.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:03

Ts wat deze man jou en je dochter aandoet is ERG, HEEL ERG. Zonder twijfel. Ik snap jouw twijfel wel maar daarom zeg ik het even als buitenstaander die ook in mijn beroep te maken heeft met huiselijk geweld. (En privé ook mee bekend daarom snap ik je twijfel).

Je hebt zeker voldoende informatie/getuigen/ bewijs voor een aangifte.
Je kunt vragen of slachtofferhulp met je mee wil gaan om aangifte te doen.

Na jou aangifte zal meneer zeer waarschijnlijk door de reclassering worden gezien die verder onderzoek en een strafadvies zullen doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:15

Goof schreef:
Van wat je beschrijft in dit topic heb je geen poot om op te staan en zal een aangifte niets doen voor je.
Die man zal dus gewoon vrijuit gaan

Sorry dit slaat echt nergens op. Ik heb veroordelingen voor minder gezien. Bedreiging is strafbaar en is huiselijk geweld (in dit geval)
Een werkstraf klinkt misschien als niks maar is een veroordeling en er staat dan HG op zijn strafblad.

Ik vind het echt jammer en ik word er ook een beetje boos van dat mensen iemand die eindelijk (bijna) de stap durft te zetten om aangifte te doen, adviseren om dit niet te doen omdat het toch geen zin heeft.
HET HEEFT WEL ZIN!!
Hoe lang moeten mannen er mee weg blijven komen dat ze vrouwen bedreigen, intimideren, mishandelen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:16

Nikass schreef:
Goof schreef:
Van wat je beschrijft in dit topic heb je geen poot om op te staan en zal een aangifte niets doen voor je.

Sorry dit slaat echt nergens op. Ik heb veroordelingen voor minder gezien. Bedreiging is strafbaar en is huiselijk geweld (in dit geval)
Een werkstraf klinkt misschien als niks maar is een veroordeling en er staat dan HG op zijn strafblad.

Ik vind het echt jammer en ik word er ook een beetje boos van dat mensen iemand die eindelijk (bijna) de stap durft te zetten om aangifte te doen, adviseren om dit niet te doen omdat het toch geen zin heeft.
HET HEEFT WEL ZIN!!
Hoe lang moeten mannen er mee weg blijven komen dat ze vrouwen bedreigen, intimideren, mishandelen?

Als je niet juridisch onderlegd bent moet je geen advies geven, dat is zo gevaarlijk. In feite weet je gewoon niet waar je het over hebt en kun je een situatie nu verkeerd beoordelen en beïnvloeden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:20

Sorry?
Ik werk al 20 jaar voor justitie.

Je weet niet van te voren wat een rechter zal beslissen. Maar zelfs als het OM tot sepot zou overgaan (wat ik in dit geval niet verwacht) heeft de aangifte zin.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:27

Nikass schreef:
Sorry?
Ik werk al 20 jaar voor justitie.

Je weet niet van te voren wat een rechter zal beslissen. Maar zelfs als het OM tot sepot zou overgaan (wat ik in dit geval niet verwacht) heeft de aangifte zin.

Dan ben je het dus met me eens. Ik heb nergens gezegd dat je niet juridisch onderlegd bent, ik zei áls je niet juridisch onderlegd bent. Wellicht kun jij vanuit je functie dan TS steunen en begeleiden want haar eigen jurist staat er anders in dan jij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:52

Oh sorry dan heb ik je post verkeerd geïnterpreteerd. Dacht dat het een opmerking naar mij was gezien de quote.

Moet zeggen dat me dat ook erg verbaasd, hoe haar jurist er in staat. Zeker omdat er al behoorlijk veel gedocumenteerd is over deze man.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:59

Nikass schreef:
Oh sorry dan heb ik je post verkeerd geïnterpreteerd. Dacht dat het een opmerking naar mij was gezien de quote.

Moet zeggen dat me dat ook erg verbaasd, hoe haar jurist er in staat. Zeker omdat er al behoorlijk veel gedocumenteerd is over deze man.

Het was ook voor jou bedoeld. Dat ontken ik toch niet? Wat is je functie trouwens, mag ik dat weten of ben ik dan te nieuwsgierig?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:03

Ik Pb je even ;)

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 15:04

Dit is wat mijn advocaat me zei;

Ik zou in ieder geval het vonnis van de rechtbank afwachten. (Dit was ik zowieso van plan. Gezien hij ongetwijfeld anders bij de rechter verhalen gaat neerleggen).

Aangiften over bedreiging kan altijd nog maar wanneer er toch geen omgang is , is dit nu niet echt nodig. (Mij lijkt juist dat als er geen omgang is dit beter overkomt dan als er wel omgang is?)

Daarnaast rakelt het alles weer op en lok je reacties van zijn kant uit terwijl jij juist rust wilt.
(Rust ga ik toch nooit krijgen met deze man. Of ik dit nu doe of niet).

Aangiften  van smaad wordt niets mee gedaan dus die moeite kun je jezelf besparen.
(Ik gaf haar aan aangifte bedreiging EN smaad tesamen. Met evt huiselijk geweld. Maar dat in overleg met agent waar ik dan mee in gesprek ben. Smaad kan ik er gewoon bij pakken lijkt me. 2 dingen wegen zwaarder dan 1?).

Wat mij betreft doe je er beter aan om die opmerkingen van hem te negeren. Hoe meer jij reageert hoe meer vat hij krijgt op jou en dat is wat hij wil.
(Ik reageer hiermee toch niet direct op hem. En het lijkt me een juiste zet om hem tot stoppen te manen. Hiermee laat ik (denk ik?) Juist zien dat ik niet meet met me laat sollen?).

"Niets doen is het beste", zei ze als laatst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:18

Even voor de duidelijkheid: bedreiging door een (ex-) partner IS huiselijk geweld. Je kunt dus niet aangifte doen van bedreiging en van huiselijk geweld. Dit is hetzelfde. (Tenzij het HG meer behelst dan de bedreiging).

Natuurlijk wil je rust maar die krijg je niet zolang hij steeds maar zijn gang kan blijven gaan. Het kan idd dat het eerst meer oproept, dat hij bijvoorbeeld je gaat intimideren en onder druk zet om de aangifte in te trekken.
(Een aangifte HG is niet in te trekken, maar dat weet hij waarschijnlijk niet).
Je situatie is wellicht niet direct opgelost, maar een eerste stap is gezet. Je laat niet langer met je sollen! Dit soort mannen recidiveert (bijna) altijd, en daarom is dossieropbouw van groot belang.

Ik ben het dus niet eens met je advocaat. Je hebt een advocaat familierecht?
Ik zou je zaak dan eens voorleggen bij een strafrechtadvocaat. Ik denk dat die hier meer verstand van hebben.
En bel eens vrijblijvend met slachtofferhulp. Zij kunnen je adviseren en begeleiden bij het doen van aangifte.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:21

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:33

Nikass schreef:
Goof schreef:

HET HEEFT WEL ZIN!!

Niet zo gepikeerd, denk aanje hart ;)

Zoals je op de vorige pagina kunt lezen ben ik 1 van de eerste die in zo'n situatie zo zeggen 'doe er iets mee/ doe aangifte/ maak een melding', echter, zoals je ook kunt lezen, haalt dat niet altijd iets uit, zelfs niet als er duidelijke bewijzen zijn van mishandeling.
Dus moet TS ook realistisch zijn en er niet klakkeloos vanuit gaan dat een aangifte doen altijd nut heeft.
TS wil dat alles ergens op papier staat, prima, maak en melding.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:39

Je kunt ook lezen dat het ts niet om de straf voor de dader gaat.
En dan heeft de aangifte wel degelijk altijd nut.
Er is veel gedocumenteerd, dus ik verwacht geen sepot, maar zelfs dan, een sepot staat ook op je strafblad. En heeft dus zeer veel nut voor dossieropbouw. Aangezien de kans zeer klein is dat deze meneer ineens een aardige (ex-) partner wordt. Van ts of van iemand anders. Of een aardige vader. Dat er een kind in het spel is maakt dat zijn gedrag al zwaarder wordt opgepakt. Hij schaadt nl niet alleen ts maar ook hun dochter.
Daarnaast heeft de aangifte zin omdat ts - in al haar machteloosheid naar deze man - in elk geval iets kan doen.

En ja, zoals ik al zei, ik word er boos van.
De drempel om aangifte te doen is voor slachtoffers van huiselijk geweld vaak erg hoog. Het helpt niet als anderen dan roepen dat het toch geen zin heeft.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-03-17 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:39

Ik denk dat de opmerkingen van je advocaat meer praktisch zijn dan alleen juridisch.

Op zich valt er iets voor te zeggen. Als jij de zaak omtrent omgang wint dan heb je het doel bereikt waar deze advocaat voor bezig is geweest, toch? Mocht je dan besluiten om aangifte te doen dan kan dit misschien leiden tot escalatie van het gedrag. Onder het motto 'alles dat aandacht krijgt groeit.'

De mening van je advocaat is, denk ik, gewoon een kant van kijken naar de gehele situatie. En hoewel er iets voor te zeggen valt is dat ook zo voor jouw visie. Uiteindelijk is jouw mening degene die telt in de beslissing om aangifte te doen.

Essxan

Re: Aangifte doen huiselijk geweld.. Hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:02

Ik wil je allereerst heel veel sterkte wensen.

Gezien jou verhaal zou ik inderdaad aangifte doen. Kan best zijn dat het geseponeerd wordt door de officier van justitie maar het staat dan wel in het systeem.

Ik heb 11 jaar geleden ook aangifte gedaan tegen mijn ex vanwege bedreigingen en geestelijke mishandeling tijdens onze relatie. Bij ons was ook een kind in het spel waarover ik toen en nog steeds alleen het gezag heb.

De aangifte is bij de rechtzaken omtrent gezag en omgang niet naar voren gekomen, maar het gedrag van mijn ex was voor de rechter genoeg om geen gezag aan vader te geven en uiteindelijk ook om zijn eis tot omgangsregeling af wijzen. Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn zoon een ernstige aangeboren afwijking heeft waardoor het al niet in zijn belang zou zijn als wij samen gezag zouden hebben, omdat er met hem totaal niet te praten valt en dat is zowiezo een van de voorwaarden voor gezamenlijk gezag. Je moet gewoon samen kunnen overleggen anders kan je voor iedere handtekening naar de rechter.

Uiteindelijk is het hier rustig geworden en heb ik nooit meer wat vernomen van mijn ex.

Hoop voor jou dat het allemaal goed uit pakt en dat ook jij je rust weer kan vinden.

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 16:09

Depende schreef:
Ik denk dat de opmerkingen van je advocaat meer praktisch zijn dan alleen juridisch.

Op zich valt er iets voor te zeggen. Als jij de zaak omtrent omgang wint dan heb je het doel bereikt waar deze advocaat voor bezig is geweest, toch? Mocht je dan besluiten om aangifte te doen dan kan dit misschien leiden tot escalatie van het gedrag. Onder het motto 'alles dat aandacht krijgt groeit.'

De mening van je advocaat is, denk ik, gewoon een kant van kijken naar de gehele situatie. En hoewel er iets voor te zeggen valt is dat ook zo voor jouw visie. Uiteindelijk is jouw mening degene die telt in de beslissing om aangifte te doen.

Mijn advocaat zegt dat geheel schrappen van de omgang op basis wat er nu ligt niet gedaan zal worden. Waarschijnlijk word het hooguit 1 jaar.

Het zal dan ook zo worden vastgezet dat ex aan zichzelf moet gaan werken. En dat hij daarna opnieuw opgang mag aanvragen.

Oftewel.. Daar heb ik amper iets aan.. Ja een jaartje rust. Maar dat is niet genoeg!

Mijn dochter is doodsbang van deze man. En niemand luistert naar haar! Ik wil dat hij volledig van omgang word afgezet. Dat hij enkel recht op haar heeft wanneer zij zelf wilt. En niet anders.

Op de manier nu. Deze rechtzaak en hoe mijn advocaat erin staat. Is dat onmogelijk..

Er is eerder een kort geding geweest. Daarin is besloten tot begeleide omgang. Hier stond ik voor nog geen 1% achter. Maar omdat ik dichtklap tijdens dit soort dingen heeft mijn advocaat dit gedaan.
Dat was beter zei ze. Maar de reden waarom dat beter was weet ik niet meer..

Ik heb niet het idee dat zij zich voor 100% inzet..
Een voorbeeld van dit zijn bijv mijm bezittingen. Na haast 2 jaar tijd heb ik nog steeds haast niks terug. Spullen van mijn dochter. Haar speelgoed. Haar kleren. Al haar papieren en dingen.
Al mijn papieren boekhouding diplomas. Mijn bezittingen meubels en oa erfenis. Zelfs dieren!

Wat mijn advocaat hierop zei? Misschien moet je nagaan wat het voor jou waard is. En de dingen je echt wilt hebben een prijs voor bieden om het over te nemen.

Dat is toch van de zotte?

Ik ben nu een dik jaar bezig met de zaak omtrent allimentatie (verplichting van de gemeente. Ik leef liever zonder ook maar 1 rooie cent van hem!!) En omgang.

Voor mijn bezittingen zeur ik al die hele tijd. Wat er al aan gedaan is? Niks..

Nu ben ik met haar op een punt dat er enkel en alleen gebeurt wat IK wil. En gaan we hier binnenkort een zaak van maken..

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:23

Als jij geen vertrouwen heb in jou advocaat waarom stap je dan niet over naar een advocaat die wel voor jou vecht? En je weet dat je tegen de uitspraak eventueel in hoger beroep kan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:41

Salora schreef:
Depende schreef:

Mijn advocaat zegt dat geheel schrappen van de omgang op basis wat er nu ligt niet gedaan zal worden. Waarschijnlijk word het hooguit 1 jaar.

Het zal dan ook zo worden vastgezet dat ex aan zichzelf moet gaan werken. En dat hij daarna opnieuw opgang mag aanvragen.

Oftewel.. Daar heb ik amper iets aan.. Ja een jaartje rust. Maar dat is niet genoeg!

Mijn dochter is doodsbang van deze man. En niemand luistert naar haar! Ik wil dat hij volledig van omgang word afgezet. Dat hij enkel recht op haar heeft wanneer zij zelf wilt. En niet anders.

Op de manier nu. Deze rechtzaak en hoe mijn advocaat erin staat. Is dat onmogelijk..

Er is eerder een kort geding geweest. Daarin is besloten tot begeleide omgang. Hier stond ik voor nog geen 1% achter. Maar omdat ik dichtklap tijdens dit soort dingen heeft mijn advocaat dit gedaan.
Dat was beter zei ze. Maar de reden waarom dat beter was weet ik niet meer..

Ik heb niet het idee dat zij zich voor 100% inzet..
Een voorbeeld van dit zijn bijv mijm bezittingen. Na haast 2 jaar tijd heb ik nog steeds haast niks terug. Spullen van mijn dochter. Haar speelgoed. Haar kleren. Al haar papieren en dingen.
Al mijn papieren boekhouding diplomas. Mijn bezittingen meubels en oa erfenis. Zelfs dieren!

Wat mijn advocaat hierop zei? Misschien moet je nagaan wat het voor jou waard is. En de dingen je echt wilt hebben een prijs voor bieden om het over te nemen.

Dat is toch van de zotte?

Ik ben nu een dik jaar bezig met de zaak omtrent allimentatie (verplichting van de gemeente. Ik leef liever zonder ook maar 1 rooie cent van hem!!) En omgang.

Voor mijn bezittingen zeur ik al die hele tijd. Wat er al aan gedaan is? Niks..

Nu ben ik met haar op een punt dat er enkel en alleen gebeurt wat IK wil. En gaan we hier binnenkort een zaak van maken..

Je hebt er imo wel wat aan. 1 jaar rust. En dan mag hij het weer aanvragen. Maar dat wil niet zeggen dat hij dat doet en ten tweede niet dat hij het krijgt. Misschien heeft hij de voorwaarden niet nageleefd of jou intussen weer een keer bedreigd (nieuwe aangifte doen in dat geval!)
Dit soort zaken zijn meestal niet in 1 x op te lossen, maar het is een proces en als je de energie hebt om dat aan te gaan zou ik dat doen.
Stukje bij beetje kun je dan hopelijk je recht krijgen.
Documenteer alles. Ook al lijkt het onbelangrijk. Elk contact/bedreiging enz. Hier kun je ook jaren later nog iets aan hebben.

Hoe is dat met je spullen gegaan?
Heeft hij die meegenomen toen jullie uit elkaar gingen of hoe moet ik dat zien?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:37

Nikass schreef:
Goof schreef:

HET HEEFT WEL ZIN!!

ja maar ts moet wel bij de werkelijkheid blijven,Als je weet hoe die mannetjes op het naadje van de wet zitten en zo moeilijk te grijpen zijn.Dat puur om te grote teleurstelling te voorkomen, niet om haar naar beneden te stampen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:16

Maar ts heeft al een paar keer aangegeven dat het haar niet om de straf gaat, maar ook om een soort statement te maken.

En wil je ooit van die man af komen moet je ergens beginnen.
In Veel gevallen lukt dat niet met één aangifte, maar het is wel een eerste stap.
Wordt ie boos en agressief daardoor dan doe je daar weer aangifte van. En zo bouw je een dossier op.

En ik zou een jaar rust voor mijn dochter al als winst beschouwen. En wie weet wordt zijn aanvraag daarna wel afgewezen.
Het zal geen makkelijke strijd zijn, maar er is een kind dat bescherming nodig heeft, dus dat is alle inspanning sowieso waard lijkt me.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:24

ts ook na de strijd van het gerecht kun je nog jaren geterroriseerd worden....en daar kunnen ze niet altijd iets mee.Hoe je er aan komt weet je, maar hoe kom je het beste er voorgoed vanaf?
Want na een jaar kan het gewoon weer van voor af aan beginnen, zelfs gedurende een proeftijd hoor!
zelfs vanuit de gevangenis kunnen er nog stuiptrekkingen komen,eigen ervaring! :x

met de wet is de crimineel beter beschermd dan jij als slachtoffer.....ik mis ook veel eigendommen maar ik heb het zo gelaten Hoe wrang ook MATERIELE ZAKEN , zijn vervangbaar (ook je papieren en diploma's)
Het kost je zoveel ellende en die aandacht geef je hem dan ook he!!!!

Zoals gezegd je hebt veel meegemaakt geef het een plaatsje en begin bij het nieuwe....dat kost ook veel energie,zeker met een kind! ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:29

De beste statement die je dan kunt maken is hem uit je leven schrappen....bestaat niet meer..geen aandacht geen reaktie..dat is voor dergelijke types het ergste..

Mbt je kind, als het voor de kinderrechter komt, ga je boekje open doen, laat je rapporten opmaken bij de politie van alles wat er is gebeurd..dit komt dan bij de rechter ter sprake en ik verwacht dat jij als moeder het recht aan jouw zijde krijgt. Dit, omdat het in het belang van het kind is.

Verhuis dan ook uit het oog van hem en breek met wederzijdse kontakten....bouw een fijn eigen leven op, de grootste genoegdoening als je gewoon jezelf toestaat weer lekker gelukkig te leven zonder hem in je hoofd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:38

Dat moet dan wel lukken als hij haar niet met rust laat valt er weinig uit je leven te schrappen.

Als het voor de kinderrechter komt is het handig als er een aangifte ligt om te benadrukken wat er aan de hand is.

Derde alinea - als dat kan - ben ik het mee eens.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:39

Weg verhuizen scheelt al en zelf geen tegen reaktie ook.