Hoe kies je een hobby voor je kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Hoe kies je een hobby voor je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:29

Mijn zoon is nu 6.5 en zit op voetballen en zwemles. Eerat had hij gym maar aar hebben we hem afgehaald omdat hij graag wou voetballen. 2 sporten vind ik voor zijn leeftijd eerst meer dan genoeg en zwemmen vind ik toch wel belangrijk. Als hij zijn zwemdiploma heeft en hij wil wat anders doen mag dat maar hij moet wel eerat zijn diploma halen. Daarnaast mag hij ook mee naar stal als hij eil en mag hij lekker poetsen en meehelpen. Ook dit vind hij erg leuk om te doen. Buiten dit om mag hij lekker kind zijn. Dat vind ik oom erg belangrijk voor zijn ontwikkeling. Hij speelt graag met vriendjes bij hun zowel ala bij ons thuis. Ook daar leren ze veel van. Bij ons is dus de regel max 2 sporten per keer.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:31

Op die leeftijd hadden mijn kinderen één hobby, ze zijn beide gestart met kleuterturnen en daarna (wanneer ze oud genoeg waren) overgeschakeld op zwemles. Vanaf het eerste leerjaar (België, dus vanaf 6 jaar) mogen ze van ons meerdere hobby’s. De oudste is nu 8 en doet zwemclub (2x per week trainen en soms in het weekend een wedstrijdje), tekenacademie (1x per week), scouts (1x per week) en dan nog JNM (jeugdbond voor natuur en milieu, ook een soort jeugdbeweging maar met een focus op de natuur, 1x per maand) en dat is echt wel genoeg, hij vindt het allemaal heel leuk, maar er komt dus niks meer bij. De jongste start in september in het eerste leerjaar en heeft ook al allerlei plannen :D Op kleuterleeftijd liet ik ze hier dus maar één hobby doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:34

Eerlijk, ik zou het nu zou houden. Dus met zwemles en judo. En aangeven dat hij op zijn 6e bijvoorbeeld een instrument mag kiezen om te bespelen. Inderdaad rust is heel belangrijk en ook het contact met vriendjes om te spelen etc. Het gaat nu hartstikke goed en jullie twijfelen of er een derde hobby bij moet. 4 is best wel jong ook om te leren spelen, dus dat kan mijns inziens best nog even wachten. Het is natuurlijk julliekind, maar er moet ook wel tijd zijn voor recreatie.

Ik vond het vroeger enorm vervelend als ik met een vriendinnetje wilde afspreken en die had altijd wel iets te doen. Kon je nooit mee spelen.
Bovendien was ik zelf ook altijd druk (zwemmen, dansen, turnen, paardrijden, volleyballen, drummen) maar dat wisselde bij mij. Dus dan stopte ik met turnen om te gaan dansen en stopte met volleyabllen om te gaan drummen.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 17:37

WoW wat veel reacties dank jullie wel.
2 hobby's is ook de max bij ons vandaar de vraag hoe kies je welke wel en welke niet.
Helaas doen ze bij ons op school niets aan muziek les behalve die ene kennismaking.
Verder even zijn schema op maandag heeft hij zwemles van een half uurtje. En op zaterdag judo van 3 kwartier. Verder op maandag en vrijdag gym. De meeste schooldagen op maandag na dan heeft hij dus tijd om met of bij iemand te spelen als hij dat wilt. En anders gaan we samen lekker dingen doen tekenen vind hij erg leuk of lekker buiten als het weer dat toe laat. Hij heeft dus zeker nog tijd om zijn eigen ik te zijn en om rust te hebben.
Verder heb ik me nog niet verdiept in de mogelijkheden hier in de buurt wat muziekles betreft. Was gewoon meer benieuwd hoe anderen die keuzen maken voor hun kind.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:34

Een vierjarige met al twee hobby's vind ik persoonlijk best veel. Die is nog zo klein. Ik ken behoorlijk wat kinderen met veel hobby's, terwijl ik één hobby per kind ook wel de max vind. Wat is er mis met gewoon lekker buitenspelen of je gewoon vervelen? Al dat moeten tegenwoordig vind ik maar niks. Een vierjarige viool laten spelen vind ik wel erg jong, zou wachten tot ze een jaar of zeven zijn. Dan kunnen ze al lezen en hebben ze minder moeite met de noten.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 18:39

Mazida, beetje kort door de bocht je reactie voor mijn gevoel. Zoals ik al aangaf is zwemmen maar een half uurtje en judo 3 kwartier. De ene op maandag de andere op zaterdag dus er blijven genoeg dagen over om lekker met vriendjes samen te spelen of even alleen of samen met mijn of zijn vader. Er is dus zeker niks mis met buiten spelen, met vriendjes spelen of soms even vervelen die tijd heeft hij ook. Dus daar komt hij zeker niet te kort in. En hij speelt nog geen viool dat zou hij graag willen maar 3 hobby's is voor mijn gevoelen te veel vandaar de vraag hoe kies je als ouder wat wel en wat niet. Zoals veel al aangaf en ook mijn eigen gevoel is zwemmen zeer belangrijk zeker omdat wij aan een kanaal wonen. En de judo is gewoon spelen tikkertje en af en toe een opdrachtje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:42

Ik zou het mooi bij deze hobby's houden en wanneer hij zijn zwemdiploma heeft op een groepssport doen. De huidige maatschappij is al egoistisch genoeg en door een teamsport leer je toch omgaan met je eigen frustraties en je tekortkomingen. Zaken waar je later veel plezier van hebt.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 18:45

Bigone zeker met je eens dat een teamsport belangrijk is om samen te spelen en als team met samenwerking iets te bereiken. Hij zou ook graag op voetbal willen maar gelukkig is hij daar nog een jaar te jong voor dus die keuzen was makkelijk gemaakt. Maar denk dat hij daar over een jaar ook op wilt. Hopelijk heeft hij dan zijn zwemdiploma en is er dus ruimte voor iets anders

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:46

Er zijn nog meer teamsporten, tafeltennis(individueel en toch ook als team) hockey, korfbal, volleybal enz.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 18:48

Ja tuurlijk zijn er meer sporten dan voetbal en als hij oud genoeg is dus over een jaar dan mag hij ook zeker zelf kiezen maar ik gok zo dat dat voetbal Word omdat hij sinds hij kan lopen al voetbalt en dit erg graag doet. Verandert dat straks mag hij natuurlijk zelf kiezen als hij oud genoeg is

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:45

Ik vind niet dat je kind het nú te druk heeft hoor ts. Maandag zwemmen en zaterdag judo is in mijn oog prima te doen +:)+ in je OP klonk hij drukker haha :=

Qua kiezen wat wel en niet: wij laten ze kiezen tot bepaalde hoogte. Sommige activiteiten na school moeten, zwemles bijvoorbeeld. Daar hebben ze zelf niks over te zeggen :Y) andere dingen zoals sport mogen ze kiezen maar er zijn wel sporten die niet bij de mogelijkheden behoren of waar in elk geval niet zomaar ja op gezegd wordt: heel erg dure sporten of gevaarlijke sporten bijvoorbeeld. Ze kiezen binnen onze grenzen eigenlijk...dat klinkt heel streng nu ik het zo opschrijf maar dat is het niet hoor 8)7 bijna alles mag als ze het écht willen, maar wel als ze het écht willen als ze jaar of acht zijn, niet nu al. Nu willen ze van alles waarvan ze denken het écht te willen, week later zijn ze het weer vergeten haha :=

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:57

Resistance schreef:
Muziek zou ik nog niet aan beginnen. Met 4 zijn ze gewoon nog te jong. Wij merken het vaak genoeg; mijn ouders hebben een pianoschool en met 4 zijn ze gewoon nog niet in staat om het goed te begrijpen en ervoor te oefenen. 6 is eigenlijk de beste leeftijd om ermee te beginnen. :j Helaas krijgen we vaak genoeg ouders met kinderen van 4 die beweren dat hun kind oh zo getalenteerd is... ook al heeft het talent voor muziek. Wacht er nog even mee. :j

Maar daarna: absoluut muziekles! :) Het is voor zoveel goed... ik raad het iedere ouder aan.

Fijn om dat eens te lezen bedankt voor je post!

Hier ook eerst zwemmen en dan muziek of dansles, ze weet het zelf niet wat te kiezen maar ik denk eerst dansen en dan met 6 jaar of ouder een instrument.

maar hoe weet je welk instrument er bij je kind past, ze is dol op gitaar ,de mondharmonica van opa en een drumstel en djembe.....dus dan kunnen we kijken wat ze leuk vind en zelf kiest!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:58

Het valt me op dat iedereen het er alleen maar over heeft of het niet teveel zou kunnen zijn voor jonge kinderen. En hoe zit het dan met de ouders? Ik zie het niet zitten om elke dag de hort op te zijn voor de hobbies van mijn kinderen. Mijn oudste speelt hockey: op maandagavond en woensdagavond trainen en op zaterdag wedstrijd. Als hij thuis speelt, fluit ik de wedstrijden. Daarnaast ben ik lid van de arbitragecommissie en de tuchtcommissie binnen de hockeyvereniging. Mijn jongste zit nog op zwemles, over een dikke maand zwemt hij af voor zijn B. Hij wil ook wel hockey spelen. Ik werk bijna fulltime, heb ook nog een paard en daarnaast ook nog een huishouden. Ik vind het ook wel fijn om een avond even niet op pad te hoeven voor werk, hobby of wat dan ook.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:00

Mazida schreef:
Een vierjarige met al twee hobby's vind ik persoonlijk best veel. Die is nog zo klein. Ik ken behoorlijk wat kinderen met veel hobby's, terwijl ik één hobby per kind ook wel de max vind. Wat is er mis met gewoon lekker buitenspelen of je gewoon vervelen? Al dat moeten tegenwoordig vind ik maar niks. Een vierjarige viool laten spelen vind ik wel erg jong, zou wachten tot ze een jaar of zeven zijn. Dan kunnen ze al lezen en hebben ze minder moeite met de noten.

Toch zit hier wel wat in, ik heb daarom met 3 jaar alleen peutergym.....en voor de pony's hoeven wij niet het erf af maar dat zie ik meer als hobby en niet als sport!!!

En de bovenstaande post, ik ben ook niet zo van het heen en weer leuren je moet ze wel altijd brengen dus ze gaan op iets wat er in het dorp of in de buurt aanwezig is.
Zijn ze extreem goed dan zou ik er toch eens een nachtje overslapen....dedochter van mijn neef heeft geturnd op echt hoog nivo en daar zaten heel wat vrije uren, tanken benzine ,hotelovernachtingen bij en dat moet je willen en ook kunnen opbrengen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:59

Sonrisa: laat je geen complex aanpraten hoor :P Zo te horen doet je zoon het fantastisch en krijgt hij alle kansen die hij kan krijgen en hou je de balans goed in de gaten... Je ziet aan je zoontje dat hij het nu goed volhoudt en leuk vindt, dat lijkt me de maatstaf. +:)+

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:04

O shadow0 dat doe ik ook niet hoor zolang mijn vriend ( de vader van mijn zoontje) en ik het oké vinden is het goed. Was gewoon heel benieuwd hoe andere die keuze maken en met veel ben ik het wel eens muziek even wachten tot hij wat ouder is en dan kijken wat hij leuk vind. Hij kan heel goed aangeven wat hij wel en niet leuk vind en tot nu toe vind hij dit leuk. Als dat verandert zien we het dan wel ga uiteraard niet elke week van sport wisselen maar er gaat niks tegen zijn zin. En verder letten we inderdaad goed op wat hij wel en niet aan kan. Dank je wel voor je berichtje

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:53

karijn schreef:
Het valt me op dat iedereen het er alleen maar over heeft of het niet teveel zou kunnen zijn voor jonge kinderen. En hoe zit het dan met de ouders?

Omdat er gevraagd werd naar het kind 8)7 ik kan mij goed voorstellen dat je als ouder niet veel heen en weer wil rijden en zeker niet bij meerdere kinderen. Ik vind dat ook belangrijk iets. Hier hadden de twee oudste samen zwemles en hebben ze nu samen muziekles (en de jongste twee zijn tweeling dus die zullen tegen de tijd dat ze zo oud zijn ook samen zwemmen. Maar goed, die moeten nog leren kruipen dus dat duurt nog paar jaar _O- ). Maar dat scheelt al. De sporten zijn zelfde dag, judo begint half uur eerder dan ballet. Dus dat is wel heen en weer vliegen maar dat is nu nog maar 1 dag...Hoe dat later is zien we dan wel weer :+

Knap dat je zoveel doet voor vereniging naast je werk +:)+

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:56

Zelf heb ik geen moeite met heen en weer rijden maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik maar 1 kind heb en niet meer werk. Daarnaast gaat mijn vriend mee naar zwemmen en ik mee naar judo maar zou het vaker heen en weer rijden geen probleem vinden. Maar kan mr goed voorstellen als je meer kinderen hebt of nog een drukke baan dat dat ook een dingetje is om rekening mee te houden

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:11

@Ijscolove: de vereniging is klein en dus is het prima te overzien. Als de vereniging groot was, had ik het niet gedaan. En je leert zo ook nieuwe mensen kennen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:04

TS: Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat zwemmen, judo en muziekles prima lukt! OOk als je 4 jaar bent.
Mijn broertje ik waren ook 4 toen we moesten leren zwemmen (gold bij ons niet als sport, maar als een must :+ ). Daarnaast begonnen wij toen ook met muziekles (ik cello, broertje viool toen hij 3 jaar was).
Ook deden wij 1x per week judoles. Puur voor weerbaarheid en leren vallen.
Verder speelden wij altijd buiten en met 6 jaar kwam er een pony bij (toen was zwemmen ook klaar).

Mijn moeder zegt ook het was zeker niet tevel. Jullie bruisten van energie en juist muziekles kan ook heel veel rust geven.
Als een kind graag muziekles wil altijd aanmoedigen. Ik beschouw het als een hele grote verrijking dat ik een (klassiek) instrument kan bespelen en de muziek ken en begrijp.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:58

_lautje_ schreef:
Mijn moeder zegt ook het was zeker niet tevel. Jullie bruisten van energie en juist muziekles kan ook heel veel rust geven.
Als een kind graag muziekles wil altijd aanmoedigen. Ik beschouw het als een hele grote verrijking dat ik een (klassiek) instrument kan bespelen en de muziek ken en begrijp.

leuk om te lezen, ben je nu nog actief in de muziek orkest etc?.
Wat heeft de muziek jou gebracht als persoonlijke verrijking?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:08

Ik speel nu alleen voor mijzelf, maar het geeft soms echt heel veel rust om lekker te kunnen spelen.
Als mijn hoofd vol zit dan is juist klassieke muziek een rustpunt. Er zit zoveel in!
Zoveel emotie en gelaagdheid en als je daar kennis van hebt kan het echt meevoeren en overweldigen.

Zelfde als naar de opera gaan of s'avonds als ik aan het koken ben te luisteren naar muziek passend bij mijn bui.
Klassieke muziek doet heel veel met mensen. Vaak onbewust.

En ik merk ook dat mijn dochter van 7 maanden oud al reageert op muziek. Als zowat huilerig is zet ik wel eens de viool partita's van Bach op en wordt ze rustig. Laatst had ik de Westside story opstaan en ze ging helemaal stuiteren bij I feel pretty.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:40

Wat mij opvalt in dit tolic is het uitgaan van een hobby kiezen voor het kind.
Ik denk dat één van de belangrijkste aspecten van een hobby is dat je zélf (in dit verband dus het betreffende kind) kiest welke hobbies je wil beoefenen...
.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:09

Ik ben ook als vierjarige begonnen met viool, en heb dat als heel prettig ervaren. Viool klinkt de eerste jaren vreselijk, maar als klein kind heb je daar niet zo'n last van (ouders wel natuurlijk XD) en daardoor hou je het in het begin makkelijker vol. Ik deed er zwemmen en ballet naast, en dat ging prima voor mij. Voor mij was oefenen normaal en ik denk dat ik het mede daardoor langer heb volgehouden dan de meeste mensen die ik ken die les hadden. Wat voor mij heel waardevol is geweest is spelen in een orkest, ik zou persoonlijk dus wel een instrument aanraden waarmee je gemakkelijk kunt samen spelen. En ik zie mijn muzikale opleiding ook nog steeds als een verrijking, ook al speel ik momenteel niet ik weet wel dat ik het zo weer op zou kunnen pakken en het gevoel van samen goede muziek maken is goud waard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:16

Kuggur schreef:
Wat mij opvalt in dit tolic is het uitgaan van een hobby kiezen voor het kind.
Ik denk dat één van de belangrijkste aspecten van een hobby is dat je zélf (in dit verband dus het betreffende kind) kiest welke hobbies je wil beoefenen...
.

denk je dat een 3 of een 4 jarige dit kan kiezen (en dan ook bij die keuze kan blijven), of geef je het meer aan dat ze het mogen kiezen maar ook mogen veranderen als ze dat willen? en zoja, hoe doe je dat praktisch, een 3 jarige kan je niet wijsmaken dat ze nu mogen kiezen maar het minstens een jaar moeten doen, want zo ver denken die kindjes gewoon nog niet.
Is het dan niet logischer om ze bv van 3-7 een aantal hobby's te geven dat je wel als ouder uitkiest, maar die wisselen? (zwemmen zou ik bv een must vinden, en dan eventueel nog een muziek iets, en bv als zwemmen afgelopen is turnen, en jaar erop judo, en jaar erop (of kwartalen zelfs), maar echt een aantal variaties geven tot ze zelf (beter) kunnen kiezen?