Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Op kleuterleeftijd liet ik ze hier dus maar één hobby doen.
andere dingen zoals sport mogen ze kiezen maar er zijn wel sporten die niet bij de mogelijkheden behoren of waar in elk geval niet zomaar ja op gezegd wordt: heel erg dure sporten of gevaarlijke sporten bijvoorbeeld. Ze kiezen binnen onze grenzen eigenlijk...dat klinkt heel streng nu ik het zo opschrijf maar dat is het niet hoor
bijna alles mag als ze het écht willen, maar wel als ze het écht willen als ze jaar of acht zijn, niet nu al. Nu willen ze van alles waarvan ze denken het écht te willen, week later zijn ze het weer vergeten haha
Resistance schreef:Muziek zou ik nog niet aan beginnen. Met 4 zijn ze gewoon nog te jong. Wij merken het vaak genoeg; mijn ouders hebben een pianoschool en met 4 zijn ze gewoon nog niet in staat om het goed te begrijpen en ervoor te oefenen. 6 is eigenlijk de beste leeftijd om ermee te beginnen.Helaas krijgen we vaak genoeg ouders met kinderen van 4 die beweren dat hun kind oh zo getalenteerd is... ook al heeft het talent voor muziek. Wacht er nog even mee.
Maar daarna: absoluut muziekles!Het is voor zoveel goed... ik raad het iedere ouder aan.
Mazida schreef:Een vierjarige met al twee hobby's vind ik persoonlijk best veel. Die is nog zo klein. Ik ken behoorlijk wat kinderen met veel hobby's, terwijl ik één hobby per kind ook wel de max vind. Wat is er mis met gewoon lekker buitenspelen of je gewoon vervelen? Al dat moeten tegenwoordig vind ik maar niks. Een vierjarige viool laten spelen vind ik wel erg jong, zou wachten tot ze een jaar of zeven zijn. Dan kunnen ze al lezen en hebben ze minder moeite met de noten.
Zo te horen doet je zoon het fantastisch en krijgt hij alle kansen die hij kan krijgen en hou je de balans goed in de gaten... Je ziet aan je zoontje dat hij het nu goed volhoudt en leuk vindt, dat lijkt me de maatstaf. karijn schreef:Het valt me op dat iedereen het er alleen maar over heeft of het niet teveel zou kunnen zijn voor jonge kinderen. En hoe zit het dan met de ouders?
ik kan mij goed voorstellen dat je als ouder niet veel heen en weer wil rijden en zeker niet bij meerdere kinderen. Ik vind dat ook belangrijk iets. Hier hadden de twee oudste samen zwemles en hebben ze nu samen muziekles (en de jongste twee zijn tweeling dus die zullen tegen de tijd dat ze zo oud zijn ook samen zwemmen. Maar goed, die moeten nog leren kruipen dus dat duurt nog paar jaar
). Maar dat scheelt al. De sporten zijn zelfde dag, judo begint half uur eerder dan ballet. Dus dat is wel heen en weer vliegen maar dat is nu nog maar 1 dag...Hoe dat later is zien we dan wel weer
). Daarnaast begonnen wij toen ook met muziekles (ik cello, broertje viool toen hij 3 jaar was)._lautje_ schreef:Mijn moeder zegt ook het was zeker niet tevel. Jullie bruisten van energie en juist muziekles kan ook heel veel rust geven.
Als een kind graag muziekles wil altijd aanmoedigen. Ik beschouw het als een hele grote verrijking dat ik een (klassiek) instrument kan bespelen en de muziek ken en begrijp.
Kuggur schreef:Wat mij opvalt in dit tolic is het uitgaan van een hobby kiezen voor het kind.
Ik denk dat één van de belangrijkste aspecten van een hobby is dat je zélf (in dit verband dus het betreffende kind) kiest welke hobbies je wil beoefenen...
.