getverderrie een sponsorloop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 14:51

We leren onze kinderen wel degelijk om sociaal te zijn en te helpen.
Zo brengen we kleding en speelgoed naar de kleding en speelgoedbank en leggen ook uit waarom.
Staat deze moeder geregeld te luizen pluizen en te helpen bij activiteiten op school.
Maar zo'n sponsor loop, waaraan anderen gevraagd moeten worden om geld dat is niet ons ding.

Ik begrijp best wel dat je niet alleen de leuke dingen moet doen op school. Ik vind dat luizen pluizen ook echt niet leuk, maar doe het toch. Uiteraard doen wij en mijn kinderen wel eens dingen met tegen zin, dat hoort ook bij het leven.
Maar anderen vragen om geld om te sponseren. Nee bedankt.

Daar komt nog eens bij dat er voor de drie kinderen die het meeste opbrengen een klein prijsje is. De kinderen worden dus aangezet tot het zoveel mogelijk geld vergaren, dus een euro geven is niet eens afdoende. Kinderen gaan dus tegen elkaar op aftroeven wie het meeste heeft. Waarom die aanzet tot competitie drang?

Het gekke is. Dat het nee zeggen tegen een sponsorloop door vele als raar worden gezien. Maar als er een collecte aan de deur komt het normaal is als er dan wel nee word gezegd. (Als er überhaupt al open wordt gedaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:51

Goof schreef:
Ik werk zelf in het onderwijs (middelbaar) en wij zijn momenteel bezig met een project voor een school in Afrika. Met dat project is het de bedoeling dat de leerlingen geld inzamelen. Wij hebben persoonlijk contact met de eigenaresse van de school en weten exact waar het terecht komt en waar het aan uit gegeven wordt. Zo is voor het bedrag dat we vorig jaar opgehaald hebben de binnenkant ingericht (schoolbanken, stoelen, schriften, werk etc). Onze leerlingen krijgen daar weer foto's etc van te zien en weten exact waar hun geld heen is gegaan. Dat maakt ze apetrots en betrokken.
En juist daarom vind ik dit soort dingen wel belangrijk. Je betrekt ze situaties elders in de wereld, wij willen wereldburgers maken van onze leerlingen die betrokken zijn en weten hoe het leven elders is.

Ik vind dat jullie als ouders open moeten staan voor dit soort dingen. Jij vindt het niets, dat kan, maar dring je kind niet op dat je geen geld gaat ophalen omdat jij dat niet wil.

Heel mooi beschreven en dat klinkt echt als een prachtig project.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:52

@Mars: We waren al wel een jaar of 12 hoor (was in de brugklas). Maar idd, dat lijkt mij voor je nek absoluut geen goed idee. Het idee erachter was dat kindjes in Afrika vaak ook lange afstanden afleggen met goederen op hun hoofd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:56

Emmaa_ schreef:
Goof schreef:
Ik werk zelf in het onderwijs (middelbaar) en wij zijn momenteel bezig met een project voor een school in Afrika. Met dat project is het de bedoeling dat de leerlingen geld inzamelen. Wij hebben persoonlijk contact met de eigenaresse van de school en weten exact waar het terecht komt en waar het aan uit gegeven wordt. Zo is voor het bedrag dat we vorig jaar opgehaald hebben de binnenkant ingericht (schoolbanken, stoelen, schriften, werk etc). Onze leerlingen krijgen daar weer foto's etc van te zien en weten exact waar hun geld heen is gegaan. Dat maakt ze apetrots en betrokken.
En juist daarom vind ik dit soort dingen wel belangrijk. Je betrekt ze situaties elders in de wereld, wij willen wereldburgers maken van onze leerlingen die betrokken zijn en weten hoe het leven elders is.

Ik vind dat jullie als ouders open moeten staan voor dit soort dingen. Jij vindt het niets, dat kan, maar dring je kind niet op dat je geen geld gaat ophalen omdat jij dat niet wil.

Heel mooi beschreven en dat klinkt echt als een prachtig project.

Ik moet er overigens bij vertellen dat ze bij ons niet bedelend langs deuren mogen.
Ze hebben per 3 leerlingen 10 euro gekregen en moeten door middel van investeren dit bedrag hoger maken. Dus bijvoorbeeld koekjes bakken en verkopen etc. Dus buiten dat we dit doen om bovenstaande reden is het ook zeer leerzaam. Leerlingen moeten een bedrijfje verzinnen en een plan van aanpak. Ze moeten leren plannen en alles in de praktijk brengen. Je ziet ze echt groeien naarmate het ze lukt en ze weten geld binnen te krijgen, ze worden er zo trots van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:00

Allienda schreef:
Ik vond die sponsorlopen vroeger vreselijk en mijn ouders dachten er net zo over als TS. Ik voelde me altijd verplicht mee te doen vanwege de sociale druk vanuit school. Toen ik ouder werd (groep 7 & 8) heb ik met de leraar gesproken en uitgelegd waarom ik niet wilde meedoen met de actie.

*knip*

Achteraf gezien vind ik het toch wel bewonderenswaardig hoe de school destijds omging met "anders denkenden" zij probeerden ook die altijd te betrekken en een oplossing te vinden _/-\o_

Maar dan wil je als kind niet; dat vind ik anders dat eerst ouders hun kinderen vertellen dat zij het liever niet hebben en dan aan de kinderen vragen wat zij ervan vinden.

Mijn dochter wilde niet mee op schoolkamp.
Dat heeft school toen ook leuk/goed opgelost.
Maar dat is anders dat ik eerst tegen mijn kind zeg: goh schoolreisjes/kamp is stom/onzinnig enz
En dan aan mijn kind vragen of zij nog wel wilt.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 15:11

koekjes bakken, snoetjes schminken, rommelmarkt is me allemaal prima. Dan geef ik diensten ipv geld en we hoeven er ook niet bij een ander voor te schooien. Ik ben dus niet, zoals iemand het hier noemde tegen goede doelen!

Ik vind dat sponsors zoeken helemaal niks. Ik weet ook wel dat opa en oma's geen nee zeggen tegen hun kleinkinderen. We zullen best wel een tientje bij elkaar kunnen krijgen. Maar de oudste heeft er geen zin in. De jongste is te jong om het te begrijpen, dus ook niet over gehad.

Is het zo raar dat ik / we nee willen kunnen zeggen? Dat kan toch ook tegen een collectant, dan is er niemand die het stom vind.

Amandavd

Re: getverderrie een sponsorloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:19

Ik zeg alleen nee op het moment dat ik geen contant geld heb liggen. Verder ben ik niet zo van het moeilijk doen omdat het kan. Principes hebben is goed maar je daar koste wat koste aan willen houden nee. Zeker niet als je je kinderen daarbij betrekt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:20

Ik herken je gevoel wel hoor. Hier zit de sponsorloop er ook weer aan te komen, mijn kinderen doen wel hun best om geld op te halen en vinden het zelf eigenlijk alleen maar leuk. Maar mijn gevoel dat ze langs de deuren moeten is ook altijd tegenstrijdig hoor. Ik houd er zelf absoluut niet van, maar goed, het is voor een goed doel. Mijn kinderen vinden het altijd wel een beetje teleurstellend dat ze niet zoveel ophalen. Wij wonen in het buitengebied van een dorp en de naaste buren geven altijd wel en familie natuurlijk ook, mama en oma sponsoren natuurlijk mee, maar gaan ze verder het dorp in, dan halen ze niet zoveel op. Ze halen wel altijd bakken vol met snoep op, ik heb toch iets gemist in mijn jeugd denk ik :P

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:30

Ik snap het gedoe over geld wel. Wij hebben veel sponserlopen gehad en nog steeds en er is niks aan te veranderen, als het de opdracht is dan doe je het. Het was juist leuk om geld op te halen en dan trots te zijn op wat je had bereikt. Ook ik vind het altijd bedelen om geld aan de deur maar je leert er wel van!
En over sport gericht, op de middelbare is alles wat met sport en voornamelijk conditie te maken heeft met gym voor een cijfer. Of ik er nou goed in ben of niet, het moet gebeuren.
Het is prima dat jij er een mening over hebt, maar ik zou eigenlijk er gewoon afstand van nemen en de kinderen het laten uitzoeken, en ondersteunen bij hun keuze. Want anders word het een beetje moeilijk doenerij, zoveel is het nou ook weer niet gevraagd om desnoods 10 cent toe te stoppen en een rondje te wandelen/rennen..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:45

30 jaar geleden was die onzin al. Waarom kinderen voor een karretje spannen om geld op te halen?
Als je dan iets sociaal wil doen doe het dan voor bv een bejaardenhuis in de buurt.
Niet voor een ver land .

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:53

Als mensen aan een goed doel willen geven moet dat uit vrije wil zijn, niet omdat er een kind aan de deur staat en het anders sneu is voor het kind. Daarbij is het voor het kind in mijn ogen ook niet goed om te leren bedelen. Kortom ik ben het wel met de TS eens. Ik zou gewoon weigeren mee te doen, kinderen uitleggen dat je mensen niet voor het blok wilt zetten en bij school aangeven dat jullie niet mee doen. Je kunt misschien het kind die bang was erbuiten te vallen wat helpen met zijn zelfvertrouwen en uitleggen dat je niet altijd hetzelfde hoeft te doen als de rest om een goede keuze te maken. Maar pff wat dwingt die school jullie in een richting...blij dat ik geen moeder ben.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:10

Je hoeft kinderen niet voor het blok te zetten. Vaak heb je als ouders familie genoeg en vrienden die best 50 cent willen doneren. Je kan ook bijvoorbeeld als je er iets tegen over wilt zetten dingen verkopen of klusjes er voor laten doen. Het gaat niet om het geld maar het leren inzetten voor een ander.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:14

Nee, laten we kinderen vooral niet leren bedelen (voor anderen). Maar ik hoor over het algemeen maar weinig ouders die er moeite mee hebben dat kinderen bedelend door de dorpen sjouwen met Sinte Maarten en ze daarmee voor een heel jaar aan snoep en andere vreternijen ophalen. Maar als het gaat om een paar euro voor een ander doel dan de Eigen suikervoorraad, dan kan het ineens niet (meer).

Ik snap het dat je de competitie naar het prijsje niet leuk vindt. Maar ze hoeven geen 10-tallen euro's op te halen.

TS; als het je oa gaat om de strijkstok van de directeuren, draag dan een alternatief doel aan, waar geen strijkstokken aanwezig zijn. En als je de kinderen niet langs de deuren wilt sturen, waarom laat je ze geen speelgoed of weet ik al niet wat verkopen, zodat ze wel wat geld hebben. Met een paar euro kom je dan al een heel eind.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:16

Sint maarten bestaat niet overal.
Hier ken ik het niet. En dat is best in een groot deel van Nederland zo.

En ook al hebben ze die paar euro door speelgoed verkopen moeten ze nog mee lopen. Daar komen ze niet onderuit. Ook niet aan dat doel wat opgelegd is.
Beter was misschien dat er gekozen kon worden uit doelen per deelnemer.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:23

Moeten ze perse meelopen? Ook als ze gewoon het sponsorgeld afdragen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:26

Daar ga ik wel van uit.
Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:27

Rocamor schreef:
Moeten ze perse meelopen? Ook als ze gewoon het sponsorgeld afdragen?

Vaak is het zo dat de kinderen een bepaald bedrag per rondje verdienen/krijgen.
Dus niet lopen is ook geen geld verdienen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:28

Citaat:
Of zal ik ze, wat natuurlijk niet mag, ze thuis laten? Ik voel me zo voor het blok gezet, omdat je eigenlijk geen keuze hebt. De school wil dat ze mee doen, al dan niet om geld op te halen, Tja de leerplicht en ongeoorloofd verzuim gezeur.

Ja verplicht dus.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:39

Oh ja, sponsorlopen. Oliebollen verkopen voor scouting, oliebollen voor de sportvereniging, loten verkopen, kinderpostzegels. Iedereen bedenkt prachtige dingen en vervolgens mogen wij het uitvoeren. Ik heb dus een kind wat niet langs de deur bij anderen wil lopen bedelen en zelf ben ik er -zacht uitgedrukt- ook niet blij mee.

Nu begrijp ik heel goed dat verenigingen en goede doelen steun nodig hebben. Ik wil ook best meehelpen en mijn diensten aanbieden. Maar verwacht alsjeblieft niet van mij of mijn kind dat we langs de deuren gaan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:41

Meelopen vind ik hoort er dan ook gewoon bij, sportief kind of niet. Ik zie dat eigenlijk niet anders dan de gym op school. Hier lopen ze ook niet met Sint Maarten aan de deur en ik ben ook niet zo voor heitje of karweitje, het is prima voor een goed doel, maar een hobby gaat het nooit worden. Net als voor de sportverenigingen lopen met worst/uien etc. Ik begrijp de principes, maar voor mij liever een iets hogere contributie :o

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:41

Ik vind de verplichting ook niet goed.

Je kunt een hoop positieve redenen bedenken, maar ook genoeg negatieve.

Ik ben van mening dat je kinderen er niet mee moet belasten. Als het na school is en niet verplicht, vind ik het al een heel ander verhaal.

Helaas is het sociaal verplicht en wil ik niet dat mijn princiepes mijn zoon schaden. Dus doe braaf mee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:45

bruintje123 schreef:
Citaat:
Of zal ik ze, wat natuurlijk niet mag, ze thuis laten? Ik voel me zo voor het blok gezet, omdat je eigenlijk geen keuze hebt. De school wil dat ze mee doen, al dan niet om geld op te halen, Tja de leerplicht en ongeoorloofd verzuim gezeur.

Ja verplicht dus.

Geen idee of het op een weekend dag of naschoolse tijd is, maar wat maakt het uit of ze een rondje wandelen / lopen / rennen of een uur mee moeten doen met gym bijvoorbeeld? Al is het maar 1 rondje.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:51

Normaal valt dat binnen schooltijd, maar ik zie het idd ook niet anders dan gewoon een sportieve verplichting zoals de gym op school. In mijn ogen worden ze niet slechter van een paar rondjes wandelen/rennen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:52

Gym is gewoon een vak, lopen voor een doel is iets opleggen. Bij ons was het vroeger onder schooltijd, hier zo te lezen dus ook. Daarom ook verplicht.

En als dat doel je dus niet aanstaat om wat voor reden dan ook heb je geen alternatief.

1 rondje was er bij ons niet bij overigens.

Maar voor mij persoonlijk ging het nooit om een doel, ik hiel niet zo van die andere dingen. Zal wel wat autist zijn of zo (en daar bedoel ik niks mee). Carnaval, schoolbal of zo wat op school was ook niet mijn ding.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:57

Gym of een sponsorloop, ik zie het verschil niet zo. Mijn kinderen vragen zich echt niet af waar lopen we voor vandaag? Staat het doel ons aan of lopen we omdat we gym hebben. Dat is denk ik meer het gevoel van jou als ouder. Ik zie het absoluut niet als iets opleggen, het rondlopen voor geld wel, maar het lopen op school niet. Vaak valt bij ons op school gym die dag dan ook weg, ivm het aantal lesuren dat ze verder gewoon moeten maken. Lichaamsbeweging is altijd goed, ik heb daar geen moeite mee.