client in de zorg laten afvallen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: client in de zorg laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:44

Ik werk zelf in de zorg en ik vind het juist alleen maar mooi die betrokkenheid, pluimpje voor TS.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 18:28

verootjoo schreef:
dito schreef:
ik vind het juist fijn te sparren met meerdere mensen over iets. Ik heb echt al goede dingen gelezen dat ik denk hee dat neem ik mee. Kleiner bord pakken bv is ook een goede optie.
Het lijkt zo makkelijk om cliënten af te laten vallen maar in werkelijkheid loopt dat toch iets anders. Juist daarom zijn tips hoe een ander het doet goed...blijf je er wel over nadenken en sta je er weer even bij stil


Dat doe je dan toch met collega's en daar maak je dan met je team een project van of een jaarplan? En dan gebruik je betrouwbare bronnen zoals een diëtist of wetenschappelijke literatuur. En bespreek je met de diëtist of jouw plannen haalbaar zijn. Dat is iig de gewoonte in de stichtingen die ik ken in de zorg.
Ik zie hier in dit topic ook dingen staan die echt niet te best zijn om toe te passen in de zorg voor kwetsbaardere mensen...


en soms loop je als team ook wel eens vast en kijk je verder wat je nog meer kan doen! ik vind een forum waar verschillende mensen komen die ervaringen hebben/of meningen...daarvoor juist ideaal

byloulou
Berichten: 308
Geregistreerd: 08-04-09

Re: client in de zorg laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:46

Begin bij de bewustwording van. Ik begrijp dat ze best zelfstandig zijn? Waarschijnlijk boeit het diegene dan vrij weinig en is het moeilijk om binnnen te dringen. Als(?) ze zalgeld krijgen kopen ze toch wat ze willen daar hebben wij als begleiding niks mee te maken wat ze van hun zakgeld kopen. Eigen regie

Jammer zie ik in de zorg nog vaak dat eten een soort van pleasgedrag is. Kom we gaan dit of dat doen... als er gebak om de hoek komt kijken staat iedereen gauw paraat.

Het thema eten zal oo elke woongroep altijd een dingetje blijven. Zoveel teamleden en 10 verschillende meningen..

Suc6 ermee

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:43

Urona447 schreef:
Volgens mij zijn er al best veel goede tips gegeven. Ik ben alleen wel geshockeerd dat er zoveel aangeraden word om light producten te gaan gebruiken. Volgens mij zijn er al veel onderzoeken geweest waaruit bleek dat dit schadelijker is dan de gewone producten.


Nou anders ik wel! Nou ben ik sowieso intolerant voor een aantal zoetstoffen, dus als ik ergens zou komen te zitten waar ze mij light, light en light willen geven dan word ik inderdaad héél slank, want dan zou ik helemaal niets meer (kunnen) eten en drinken. Daarbij ook als je die stoffen wel verdraagt is niet gezegd dat je lichaam er beter mee omgaat dan met suiker :n
Allerlei light troep valt wat mij betreft niet onder gezonde keuzes. Net als vandaag weer op het nieuws was dat de gewone Sprite uit de schappen gaat en de Zero variant nu de gewone wordt. Zucht, als ze nu ook al die light producten gaan vermommen als gewone producten dan kan ik straks helemaal etiketlezend boodschappen doen.

Sorry TS ik heb geen zinnig advies voor je, maar wilde hier wel graag even op reageren. Hoop dat je een manier kunt vinden die voor alle betrokkenen fijn en prettig werkt.

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:48

Slikken ze medicatie? Is deze van invloed op hun hongergevoel of stofwisseling? Afvallen moet beginnen met kleine successen om ze gemotiveerd te houden en medicatie kan dat tegenhouden of extra moeilijk maken. Daar moet je ze dan wel op voorbereiden

Kim_89

Berichten: 2846
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Meppel

Re: client in de zorg laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 01:07

Ik werk met LVB cliënten en vaak wordt aangenomen dat deze deze doelgroep wel enige basiskennis heeft over voeding en dat ze wel weten dat ze in plaats van chips ook snoeptomaatjes kunnen eten bij wijze van spreken. Ze zijn weliswaar verbaal vaak sterk, maar je overvraagt ze als je ervan uit gaat dat ze allemaal wel weten wat gezonde voedingsmiddelen zijn.

Ik weet ook het niveau van je cliënten niet maar bij LVB moet je op zoek naar intrinsieke motivatie. Eventueel een diëtist inschakelen. In de gehandicaptenzorg wordt ook het stippendieet gewerkt wat kan werken, al vind ik dat je welke aanpak dan ook sowieso niet moet verkopen als dieet want het is een levensstijl. Neutraal in gesprek gaan, in kaart brengen wat diegene eet, samen bespreken hoe dit anders en gezonder kan, samen boodschappen doen, samen iets koken, et cetera. Personen met een licht verstandelijke beperking zijn vaak best heel leerbaar en zijn soms ook prima in staat om wat basiskennis op te doen.

Psychofarmaca en sommige andere medicatie hebben inderdaad ook invloed, zoals belle_boef zegt en ik sluit me erbij aan dat het een mooi thema is om in je team te bespreken.

wouterpaard

Berichten: 3144
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 01:18

Ik werk ook met lvb's voeding gaat via de dokters, keuken als dit nodig is. Maar we bewegen ook veel bv beweging groepjes voor fitness, gymnastiek, fietsen of hardlopen een idee? Zwemmen als dit mogelijk is.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: client in de zorg laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:56

kijk "light" is een term die gewoon gebruikt wordt voor gezonder of betere keuzes in mijn geval ,niet perce die light producten met een vinkje of light etiket.

maar een dieetiste heeft vaak lijsten met wat wel en minder goede producten zijn uit diverse winkels en merken van a tot onbekend merk.!