Ga in gesprek met de begeleider(s) op je stageadres. Een onzeker introvert persoon kan onterecht aangezien worden als ongeïnteresseerd. Laat ze weten dat je onzeker en verlegen bent, maar dat je deze stage en het werk echt heel leuk vindt.
18 jaar geleden (klinkt zo oud
) zat ik in dezelfde situatie. Ik had een stage geregeld bij een paardenpraktijk. Helaas kwam ik er op mijn eerste stagedag achter dat een klasgenoot van mij daar ook op dezelfde dag stage ging lopen. Ik was teruggetrokken en onzeker, zij was dat 'stoere' meisje van de klas met een grote bek die het vaak op mij gemunt had met vervelende grapjes en opmerkingen.Zij had een eigen paard en reed wedstrijden, ik was 'slechts' een manegeruiter. Dat gaf haar al een voorsprong. Zij mocht bijv. een paard voorrijden dat voor onderzoek kwam.
Waar zij een enorme drukke meid en flapuit was en erg zeker van zichzelf, werd ik steeds stiller en onzekerder.
Ook raakte ik soms wat geïntimideerd door grote pittige paarden. Ook verstond ik de DA regelmatig niet goed.
De druppels was toen een operatie niet goed verliep en de DA mij om veel verschillende soorten medicatie vroeg. Hij ratelde een rijtje op met medicijnen die hij nodig had en ik verstond het niet goed. Ook de tweede keer niet nadat ik hem vroeg welke medicijnen hij opnoemde.
Ik voelde me toen zo paniekerig, dom en rot.
Ik ben toen gestopt met de opleiding paraveterinair die je naast je 4 jarige opleiding dierverzorging kon volgen.
Achteraf heb ik daar zo'n spijt van gehad, ook ik was de banenkans toen al erg laag. Ik heb spijt dat ik niet gewoon in gesprek ben gegaan met de DA op mijn stageadres.
Wat mij altijd complimenten opleverde bij (bij)banen en stages was naar heel specifieke dingen vragen en hardop doelen stellen. Als iemand bijvoorbeeld bezig was met een bepaalde analyse op de computer vroeg ik; "Hoe werkt dat precies? Waarom moet dit gedaan worden op deze manier? Oh, wat handig/interessant! Volgende week/over drie weken zou ik graag zelf willen kunnen werken met dat programma, mag ik meekijken en misschien wat oefenen ?"