wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:56

Kijk.. dat scheelt al heel wat.

Heb zelf stage gelopen bij verschillende bedrijven. Zowel koe kip als varken. Puur om te kijken of ik er ook vegetarisch van zou worden. :') plan gefaald (als je vanuit vegetariers kijkt dan)

Promoten van groenten beveel ik zeer aan. En óók vergeten groenten.
Weinig mensen gebruiken nog koolraap of venkel. Ook de gember is iets wat weinig mensen gebruiken.
Promoten van voedzame recepten.

Vegetarische burgers en poespas als soya is n dikke nee voor mij. Soya bevat namelijk n stof wat hormonen en disbalans brengt. (Erger dan vlees zelf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:07

Heerlijk koolraap , noemde het als kind altijd patat :')

Werk bij een slager nu , koeien fokt hij zelf op (huurt hij een stal voor en een persoon die het opfok etc) en alleen de dames komen in de schappen (malser geloof ik) . Sinds ik dat eet en het andere vlees van oa varkens vind ik supermarkt vlees niet meer te eten , het is zo nat en bewerkt bah . Slavinken krijg ik nooit zoals die in de supermarkt , allemaal machinaal lijkt het wel met allemaal zooi om kleur te behouden . Na 1 dag is mijn slavink verkleurd op het werk , die in de supermarkt niet ..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:08

We moeten af van de gedachte dat vlees en zuivel een noodzakelijk onderdeel zijn van ons dieet. Het is slecht voor het milieu, onze gezondheid en voor de dieren. De boeren hebben gelijk als zij zeggen dat het nu geen houdbare situatie is. Naar mijn idee moeten we terug naar veel duurzamer geproduceerd vlees en zuivel en de mensen moeten daarvoor dan ook een eerlijke prijs betalen. Vlees wordt dan een luxe-product. Uiteindelijk is dat ook veel beter voor de boeren. Verder ben ik van mening dat we zo veel mogelijk lokaal geproduceerd voedsel zouden moeten eten. Vervoer van dieren is dan ook veel minder nodig. Wordt er persoonlijk toch echt niet goed van als ik een vrachtwagen volgepropt met kippen of varkens, die soms vol in de wind zitten, langs zie komen. En echt er zijn betere methodes denkbaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:23

Ik zal onze Blonde dames even melden dat ze niet meer dun moeten gaan schijten als hun kalfjes er zijn, want dat hoort niet zo lees ik hier op pagina 2. Hun mest is nu nog zo dik dat we het niet eens uit de kelder krijgen. Zodra hun kalfjes er zijn en ze weer de wei in gaan vliegen hier de sputters je gewoon weer om de oren hoor. En nee, die van ons krijgen geen turbogras, het is een sober ras.
En ik merk er bar weinig van dat de Pvdd niet tegen veehouders is, op hun FB pagina mag je gewoon voluit schelden en boeren beledigen hoor, is geen enkel probleem.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:34

Kinke schreef:
Ik zal onze Blonde dames even melden dat ze niet meer dun moeten gaan schijten als hun kalfjes er zijn, want dat hoort niet zo lees ik hier op pagina 2. Hun mest is nu nog zo dik dat we het niet eens uit de kelder krijgen. Zodra hun kalfjes er zijn en ze weer de wei in gaan vliegen hier de sputters je gewoon weer om de oren hoor. En nee, die van ons krijgen geen turbogras, het is een sober ras.
En ik merk er bar weinig van dat de Pvdd niet tegen veehouders is, op hun FB pagina mag je gewoon voluit schelden en boeren beledigen hoor, is geen enkel probleem.

Lekker, dikke stront zuigen.
Trekkers hebben het er moeilijk mee, en dan moet je ook nog water toe voegen om het uberhaupt gangbaarder te krijgen.
En heb je een oude slang, met een dikke klont stront, en die knapt? Een heerlijke bende dat het geeft :') (en die geur.... gewoon twee weken blijft hangen)

Maar die stront? nee die is echt te dun hoor!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:37

@blue sky
Ik ben het dus niet met je eens.
Nee zuivel hebben we niet nodig, maar vlees wel.
Niet in de hoeveelheden sommige mensen eten. Maar nodig ja. Vandaar ook de vervangers. En iets hoeft niet vervangen te worden als het niet nodig was.
Op het moment dat iemand eigenlijk zo'n onzin uitkraamt (sorry kan het niet netter verwoorden) heb ik al erg moeite de rest nog voor serieus aan te nemen als het over dit onderwerp gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:47

bruintje123 schreef:
@blue sky
Niet in de hoeveelheden sommige mensen eten. Maar nodig ja. Vandaar ook de vervangers. En iets hoeft niet vervangen te worden als het niet nodig was.
Op het moment dat iemand eigenlijk zo'n onzin uitkraamt (sorry kan het niet netter verwoorden) heb ik al erg moeite de rest nog voor serieus aan te nemen als het over dit onderwerp gaat.

Het is geen onzin; je kan het vlees makkelijk vervangen door wat anders. Ja, je hebt de stoffen in vlees nodig. Maar die stoffen zitten ook in talloze andere producten; je hebt het vlees dus niet per se nodig. Helaas willen teveel mensen dat niet inzien omdat ze zo gehecht zijn aan hun stukje vlees; ten koste van het milieu.

Geen vlees, of weinig vlees eten, kan makkelijk. En het zou véél beter zijn als iedereen zou minderen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:48

Je laatste zin, en ik helemaal met je eens.

Minderen, zou enorm goed zijn!!

Vervangen (met tofu en soya) echter niet.
Noten gaat voor sommigen ook niet op helaas (allergieën)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:49

bruintje123 schreef:
@blue sky

Mee eens.
Niet iedereen heeft de enzymen om alle voedingsstoffen uit planten op te nemen. Voor hen is vlees consumptie noodzakelijk om gezond te blijven.

Los daarvan, als we met pak en beet 7 miljard mensen willen eten, dan moeten ook de delen aarde waar alleen gras op groeit gebruikt worden. En dan eten wij de graseter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:53

maralyn schreef:

Het stopt echt niet bij noten, tofu en soya... ik ken heel veel veganisten. Die zijn allemaal kerngezond, al jaren. Kikkererwten, avocado's, etc... er zijn zo ontzettend veel groenten die je als vleesvervanger kan gebruiken. Mijn broer maakt zijn gehakt van linzen. Gaat ook gewoon. Er zijn zó veel alternatieven als je je er even in verdiept!

Ik wil echt niemand voor het hoofd stoten, maar open je ogen. Doe eventjes onderzoek; het is echt niet zo moeilijk als het lijkt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:54

@resistance
Ik ga de discussie hier verder niet aan. Maar vlees kun je niet vervagen door groente of peulvruchten of wat ook. Je kunt een heel eind komen, maar niet vervangen.
En dat zeggen mensen niet omdat ze hun stukje vlees niet willen missen, maar omdat ze alle voedingstoffen via gevarieerd eten binnen willen krijgen.

http://www.gezondheidenco.nl/95801/waar ... -het-goed/

En dit was direct het laatste wat ik hier weer over heb gezegd, heb geen zin in onzinnige discussies met aannames over het vlees niet willen laten staan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:57

Nog 1 voor op het lijstje: soja...

Er wordt altijd geschreeuwd dat er verkeerde soja in veevoer zit en er bossen voor gekapt worden. 1 is er wordt geen soja in Nederlands veevoer gebruikt, alleen de sojahullen. Dat zijn de omhulsels van de soja die in de melk en de vegetarische burgers van de man van Marianne Thieme gaan :')

Ik ben pro veehouderij, de Nederlandse boeren zijn enorm effectief, goed voor hun dieren en ze zijn gewoon nodig voor ons eten. Werk zelf in de agrarische sector en heb zelf ook koeien gemolken op het bedrijf van mijn oom.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:58

Resistance schreef:
maralyn schreef:

Het stopt echt niet bij noten, tofu en soya... ik ken heel veel veganisten. Die zijn allemaal kerngezond, al jaren. Kikkererwten, avocado's, etc... er zijn zo ontzettend veel groenten die je als vleesvervanger kan gebruiken. Mijn broer maakt zijn gehakt van linzen. Gaat ook gewoon. Er zijn zó veel alternatieven als je je er even in verdiept!

Ik wil echt niemand voor het hoofd stoten, maar open je ogen. Doe eventjes onderzoek; het is echt niet zo moeilijk als het lijkt.

Ooooh maar ik spreek je ook nergens tegen.
Als je mijn posts leest, lees je ook dat ik juist toejuich dat er meer uitting moet komen voor recepten. Meer aan het licht gebracht moeten worden.
Maar dat hoeft niet te betekenen dat je helemaal moet stoppen met vlees.
Wél minderen.
Dan nog, klopt mijn argument wel, dat Soya en tofu niet gezond zijn en noten niet alles op lost.

Sterker nog! Avocado's, erwtsoorten (die stomme W grrrrrrr hadden ze nooit in het woord moeten stoppen) en boonsoorten mogen zeker meer aan het licht komen!!

Idd wat bruintje zegt. Vervangen kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:59

Dammie schreef:
bruintje123 schreef:
@blue sky

Mee eens.
Niet iedereen heeft de enzymen om alle voedingsstoffen uit planten op te nemen. Voor hen is vlees consumptie noodzakelijk om gezond te blijven.

Los daarvan, als we met pak en beet 7 miljard mensen willen eten, dan moeten ook de delen aarde waar alleen gras op groeit gebruikt worden. En dan eten wij de graseter.

Heb je enig idee hoeveel mensen kunnen eten van de hoeveelheid voedsel die in één koe gaat zitten? :+ Sorry, maar dit is echt een drogreden.

Je kan ongeveer 8x zolang eten van het voedsel van een koe, als van de koe zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:00

SpeechLess schreef:
Ik heb die petitie even opgezocht, maar dat gaat dus over transport door heel europa (dus niet over nl specifiek). En ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen dat het transport niet overal even goed gaat. De posters zijn ook niet via subsidie maar via crowdfunding opgezet. Op de site staat ook dit over de foto:
Citaat:
De foto van het kalf werd gemaakt door dierenbeschermingsorganisaties AWF-TSB en Eyes on Animals tijdens een inspectie. Het dier had hevige dorst na een lange reis van Oostenrijk naar Turkije.
Ik kan me eigenlijk goed voorstellen dat dit daadwerkelijk gebeurd.
Ik snap dat dit heel erg inspelen op de emotie is van de burger. Maar misschien is die manier juist wel goed. Wellicht dat consumenten dan meer stil gaan staan bij de omstandigheden waarin (sommig) vlees geproduceerd wordt en echt meer geld gaan overhebben voor goede omstandigheden. Dit zou de Nederlandse boeren dan juist ten goede komen, aangezien ze dan meer zullen verdienen.

Een dier wat uitgedroogd is, heeft diepliggende ogen. Bij kalveren gaat dit heel snel. En zie je dat op de foto?

Wakker dier en PvdD is een ordinaire club die met misleidende foto's en verhalen de boeren proberen kapot te maken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:03

juval schreef:
barst los, waarom?

Voor mij gaat het er om dat ik vind (persoonlijk dus) dat je niet het recht hebt om te beslissen over een ander leven als het om zoiets basaals gaat als lekker eten. Vlees en zuivel heb je niet nodig om gezond te leven. De enige reden om vlees te eten is omdat het lekker is. Waarom zou je dan nog dieren houden?

Mijn ideaalbeeld zou inderdaad een veganistische wereld zijn (wederom: mijn persoonlijke mening). Buiten dat dat goed is voor de dieren is dat ook stukken beter voor het milieu (de veehouderij is een van de grootste vervuilers ter wereld).

Ik heb niets tegen boeren op zich, en ik geloof van harte dat zij hart en ziel in hun bedrijf steken, en tot op zekere hoogte ook goed zijn voor hun dieren, ookal zijn het uiteindelijk vooral zijn inkomsten. Vanuit economisch oogpunt begrijp ik ook dat je bijvoorbeeld een ziek dier op een gegeven moment 'weg doet' (waarmee ik niet wil zeggen dat een boer zijn dieren zomaar wegdoet, ik geloof ook best dat een boer tot diep in de nacht opblijft om voor zijn zieke dieren te zorgen etc). Maar ik geloof en hoop wel dat het een eindig en uitstervend beroep is, voor de redenen die ik hierboven noemde.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:05

Een onderwerp waar wij het dagelijks over hebben. Al bijna onbegrijpelijk voor ons, laat staan voor de niet-boeren. Zoveel regels. Is het een afgeschaft, wordt de volgende maatregel getroffen. Het is zeer ingewikkelde materie geworden waarin duidelijk op emoties van de mens wordt ingespeeld die verder van het boerderij leven afstaat.
Ik kan het soms mensen niet eens kwalijk nemen dat ze er zo'n kijk op hebben. Zo wordt het ook neergezet.

De praktijk; 24/7 staan wij klaar voor onze dieren. Wij hebben een groot gemengd bedrijf. Door de 2 takken kunnen wij de koeien zelf van alle ruwvoer voorzien. Ik ben zelf niet van boeren komaf dus ik kijk er wellicht nog anders tegenaan. In ieder geval zijn de welzijnsnormen van dien aard dat je ook niet zomaar een koe op transport zet. Sterker nog je kunt zo een boete om de oren krijgen als het dier niet voldoet aan de transport eisen. Paarden houden is veeeeeel eenvoudiger.

Inmiddels is het zover gekomen dat wij hopen dat onze zoon straks een ander beroep kiest.

de vraag is of je als consument zo blij moet zijn als straks producten uit het buitenland moeten komen. Er zijn landen die het zeker niet zo nauw nemen met dierenwelzijn als in Nederland.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:21

Dat er meer aandacht komt voor dierenleed vind ik prima. Alleen zit dit niet alleen bij de boeren maar ook bij maneges, dierentuinen enz. Maar we moeten niet doorslaan. Al die regeltjes en vingertikken naar de boeren gaat te ver. Dat zelfde vind ik gelden voor het wel of niet eten van vlees. Ik ben van mening dat je alles moet eten om je lijf in balans te houden. Vlees, vis, groente, aardappels rijst etc. Maarrrrr wil jij dit niet, ook helemaal prima.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:31

Resistance schreef:
Dammie schreef:

Mee eens.

Heb je enig idee hoeveel mensen kunnen eten van de hoeveelheid voedsel die in één koe gaat zitten? :+ Sorry, maar dit is echt een drogreden.

Je kan ongeveer 8x zolang eten van het voedsel van een koe, als van de koe zelf.

Nee, dat schrijf ik niet. Niet alle grond is geschikt voor landbouw. Dus op die grond kun je geen voedsel verbouwen, maar wel dieren houden.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:03

Ik denk eerder dat resistance bedoelt dat wanneer iedereen plantaardig zou eten, je ook niet alle grond moét verbouwen. Je hebt dan nl. genoeg aan 8x minder grond voor dezelfde hoeveelheid voedsel. En het meeste grasland, daar kan je ook wel iets anders op verbouwen. En de stukken die niet kunnen, die kunnen terug naar de natuur (utopisch gezien he ;) ).

De argumenten die aangehaald worden waarin wordt gezegd dat zoveel andere dieren het slecht hebben, een koe niet alleen gras kan hebben, soja ook niet heiligmakend is etc etc... daar ga ik ook 100% mee akkoord, maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds de veehouderij graag anders zie. Er zijn heus wel boeren die wel koeien houden waar ik me in kan vinden. Maar alle koeien zo houden is niet mogelijk met de hoeveelheid vlees die geconsumeerd wordt. Maak er een luxeproduct van dat je 2-3x per week op tafel zet en er dan ook echt van geniet, dat vind ik zelf een veel fijner idee.

Wij houden thuis ook paarden op een manier waar de meeste paarden van dromen imo, anders zou ik ook geen paarden willen houden. Dat is gewoon hetzelfde als met koeien, varkens, ... kortom: elk levend wezen. Hoe ik de meeste veehouderijen zie, zo wil ik ook niet beslissen over een ander wezen z'n leven zoals iemand hiervoor al mooi aangehaald heeft. Hier wordt samengeleefd met de dieren waarbij zij echt deel van het geheel zijn. Maar dat is hoe ík het ervaar en waarschijnlijk ook sommige van die kantoorpiefen die zich echt wel verdiept hebben in het onderwerp. Daarnaast wil ik niet zeggen dat ik met alles wat zo'n partijen en groeperingen zeggen akkoord ga, het belgische GAIA gaat imo ook vaak nogal ver.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:11

Ik word er ook altijd verdrietig van als mensen slecht over de veehouderij spreken. Wij krijgen zo ontzettend vaak controle, nvwa, welzijnscontrole, hok inrichting, naleven van de hygiëne regels en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Alles ligt er hier piekfijn bij (oh we als het niet goed is, boetes zijn niet min) en zijn er zelf ziek van als het minder gaat met onze beesten. En dan nog wordt je geregeld afgeserveerd als moordenaar.

En de postcode loterij heeft wakker dier als goed doel. Dat is helemaal kansloos!!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:13

Kijk eens op de Facebook van Dier&Recht. Hoe zij tekeer gaan tegen alle boeren omdat het kalversterfte percentage hoog is.. Met allerlei onwaarheden. Echt ik word er heel gefrustreerd en verdrietig van.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 19:16

al dat plantaardige eten moet ook groeien.. gebruiken jullie daar dan ook geen dierlijke mest voor?
grasland is juist erg belangrijk voor de zuurstofvoorziening.

dat boeren een uitstervend beroep is geloof ik niet. maar als het zo doorgaat in Nederland misschien wel.
Ik zou ook liever zien dat mijn kinderen een andere richting op gaan, ook al is het bedrijf al zo lang in de familie, ik vrees dat wij de laatste generatie zijn en ik hoop wel op deze manier ons pensioen te halen (nog zo'n 25 jaar).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 19:24

https://www.youtube.com/watch?v=QV0TokG4xdI
inspirerend filmpje van de voormalig minister van Landbouw in de USA (waar is onze minister gebleven? we moeten het nu doen met een slechte en ongemotiveerde staatssecretaris)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:26

Veel mensen willen wel melk drinken maar geen vlees eten. Dat kan, maar dan moeten andere mensen de koe op eten als deze niet meer produceert en op is. Of we moeten het vlees weggooien dat kan ook. En mensen willen wel eieren eten maar geen kip maar dan moeten we de kip aan het eind van de productie weer weggooien of anderen moeten deze opeten of we moeten ze aan de honden geven in het hondenvoer. En de huid/ het leer wil de een dan wel weer dragen van de koe en de ander weer niet dus dat moet dan ook weggegooid worden of hondenvoer van gemaakt? Je kunt niet zeggen ik drink alleen melk en boter en een ander moet het vlees maar op eten van de koe die op is.Want ik ben vegetarier............. Dan heb je letterlijk boter op je hoofd want je werkt dan even goed mee aan de produktie keten. We moeten eens verder kijken dan onze neus lang is. Wij kunnen niet zonder de boeren , de boeren niet zonder ons. We moeten niet elkaars vijanden worden maar elkaar leren waarderen. En de mensen die een betere boer kunnen zijn. Laat ze er zelf mee beginnen hun eigen boerderij op poten te zetten en het beter te doen en het goede voorbeeld te geven. Daar heb ik respect voor. Niet voor diegene die het beter weten maar het zelf niet in de praktijk kunnen of willen laten zien.