Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:30

Fenrir schreef:
Standje overleven? Is dat niet wat overdreven? Of hebben jullie allebei geen weekend?

Als mijn partner avonddienst heeft is hij ma-vr weg van 14 tot 24u
Die dagen ben ik ma-woe weg van 815-18u ik ga om 22.30 naar bed en hij komt er om 10.30 uit, dan zien we elkaar niet.

Donderdag en vrijdag ga ik er om 7u uit, kind naar school en meteen paarden doen met een beetje mazzel is hij dan uit bed als ik thuis kom, dan hebben we een uurtje, kind weer uit school, lunchen, kind naar school, vriend weer vertrokken. Dus dan zien we elkaar 2 uurtjes?
Zaterdag werk ik de hele dag, ik dus ja in die week zien we elkaar op zondag.

Dat is dan "gelukkig" maar 1x in de 3 weken en ik heb er die week helemaal geen moeite mee om de avonden lekker alleen tv te kijken maar ik kan dan dus ook niet ff spontaan een avondje weg. De avonden vind ik het punt ook niet, heb meer moeite met de nachten alleen maar daar gaat het nu niet om en dat heeft ook andere oorzaken maar dat is niet voor dit topic.

Wat ik probeer te zeggen is stap niet te snel over tegen argumenten van je partner heen. Bokt kan wel zeggen dat ie zich niet moet aanstellen maar met bokt heb je geen relatie en daar hoef je ook niet mee samen te wonen.

Bloemetje75

Re: Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:43

Ik denk dat je een afweging moet maken tussen je eigen plezier in je werk en hoe veel fijner jij je voelt met regelmaat.

Mijn man is dit jaar ongeveer de helft van de tijd in het buitenland, meestal 2 weken weg en dan 2 thuis. Kinderen en ik weten niet beter, als hij 5 weken lang iedere avond thuis is, verzin ik wel iets dat hij wat re doen heeft een avond (meestal regelt hij dat zelf allang). Ik vind een avond de afstandsbediening en maar 1 keer eten koken heerlijk.

Het ligt er ook gewoon aan wat je gewend bent.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:55

Sure_lee schreef:
Ik zou het ook doen. Heel fijn dat je vriend het fijn vindt dat je er gewoon bent. Maar ja, dat ben je dan ook 3 a 4 avonden. Ik ben bang dat als je het niet doet dat je dan uiteindelijk het idee krijgt dat je het niet hebt gedaan voor hem.
Ik snap je punt dat je samenleeft. Ik zou er voor kiezen om voor jezelf te gaan. Als jij namelijk leuk werk hebt dan zit je ook lekkerder in je vel en ben je in die avonden dat je er wel bent vast veel beter gezelschap!
En laat je vriend een hobby zoeken haha

Helemaal hiermee eens. Ik hoop dat je vriend snapt dat jij ook nog wel eens iets anders wil in het leven dan hem vermaken, en dat er toch geld in het laatje moet komen :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:16

Polly schreef:
Fenrir schreef:
Standje overleven? Is dat niet wat overdreven? Of hebben jullie allebei geen weekend?

Als mijn partner avonddienst heeft is hij ma-vr weg van 14 tot 24u
Die dagen ben ik ma-woe weg van 815-18u ik ga om 22.30 naar bed en hij komt er om 10.30 uit, dan zien we elkaar niet.

Donderdag en vrijdag ga ik er om 7u uit, kind naar school en meteen paarden doen met een beetje mazzel is hij dan uit bed als ik thuis kom, dan hebben we een uurtje, kind weer uit school, lunchen, kind naar school, vriend weer vertrokken. Dus dan zien we elkaar 2 uurtjes?
Zaterdag werk ik de hele dag, ik dus ja in die week zien we elkaar op zondag.

Dat is dan "gelukkig" maar 1x in de 3 weken en ik heb er die week helemaal geen moeite mee om de avonden lekker alleen tv te kijken maar ik kan dan dus ook niet ff spontaan een avondje weg. De avonden vind ik het punt ook niet, heb meer moeite met de nachten alleen maar daar gaat het nu niet om en dat heeft ook andere oorzaken maar dat is niet voor dit topic.

Wat ik probeer te zeggen is stap niet te snel over tegen argumenten van je partner heen. Bokt kan wel zeggen dat ie zich niet moet aanstellen maar met bokt heb je geen relatie en daar hoef je ook niet mee samen te wonen.

Dan speelt er dus nog wel meer mee (even voor de beeldvorming), dan begrijp ik het wat beter, ben het er wel mee eens dat je altijd naar elkaar moet blijven luisteren.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:18

En sommige mensen zeggen 'hij gaat maar sporten'. Dat kan, maar is bij veel sporten op twee vaste avonden. Werk jij toevallig 4 avonden en is er geen overlap, dan zie je elkaar dus zes avonden niet.

Ik ben heel blij dat mijn vriend gestopt is met structureel avonden werken. Ik wil ook graag vertellen hoe mijn dag was, we hebben samen een bruiloft te plannen en vrienden en familie wonen ver weg. De weekends zitten dus vaak al vol.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:22

Mijn vriend heeft de ene week ochtenddienst en de andere week avonddienst.
Toen ik nog werkte (zit nu tijdelijk in de ziektewet) zagen we elkaar de week van de avonddienst pas op zaterdagochtend weer. Daarnaast was ik steevast 2 avonden naar stal, dus de week dat hij ochtenddienst had zagen we elkaar doordeweeks 3 avonden.

Ik vind het zelf heerlijk, het huis voor mij alleen, maar ben ook tot mijn 33e alleen geweest. Dat is misschien anders dan als je direct vanuit huis gaat samenwonen.

Toch is het wel raadzaam voor je vriend om wat zelfstandiger te worden, zijn eigen hobby's op te pakken en een eigen sociaal netwerk te creëren.
Stel dat het ooit uitgaat, dan is hij ook op zichzelf aangewezen...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 00:49

Zo, ik ben weer thuis na mijn avonddienst :)
Mijn vriend ligt al te slapen, zoals altijd na mijn avonddienst, zijn wekker gaat ook weer om 6:30 morgen.
Dus tijdens avonddiensten zie/spreek ik hem vrijwel niet....

Ik wil zijn argumenten en bezwaren absoluut serieus nemen, we "moeten" toch met elkaar samen leven :D
Hij sport ook wel, maar vaak alleen op Zondag ochtend, verder is hij echt een huismus.

Zijn " probleem " is inderdaad dat ik dan gemiddeld genomen 3 avonden van huis ben, en ik er niet ben als hij thuis komt.
Heb hem daarstraks wel even het overzicht van de ORT doorgestuurd, wat de avonden dus opbrengen, en hij heeft gezegd er morgen naar te kijken of het financieel wel veel aantrekkelijker is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 06:54

Dus nou gaat vriend kijken of hij vindt dat jij er genoeg op vooruit gaat? ..... sorry maar dat werkt bij ons toch anders. Mijn werk, mijn keuze.

Hij ziet je dus 3 avonden niet als hij naar bed gaat? So what. Wat zijn nu 3 avonden? Fijn dat vriend een huismus is maar dat wil toch niet zeggen dat hij zichzelf niet kan vermaken? Kan hij niet een avondje met vrienden eten of bij zijn ouders als het alleen zijn zo'n enorm probleem is.

Ik zou gek worden als mijn vriend zo afhankelijk van mijn gezelschap zou zijn. Daarbij vind ik het erg middeleeuws. Verwacht hij dan ook als hij thuis komt dat zijn eten klaar staat en de was gestreken is? Dat gevoel krijg ik er een beetje bij..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 07:39

Ik heb 40 jaar in de zorg gezeten, ben vorig jaar maart gestopt.
De laatste 18 jaar in de wijk gewerkt.
Ik heb ook een tijdje alleen avonddiensten gedraaid, werkte toe 24 uur in de week.
Het lijkt mooi maar na een tijdje ben ik toch weer overgestapt op alle diensten.
Op langere termijn ging ik er van balen dat ik nooit mee naar feestjes of spontane etentjes kon want dan moest ik werken.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:23

Mijn man is chef-kok en werkt 5 a 6 dagen in de week vanaf 12:00 totdat het werk klaar is meestal zo rond 01:00.
ook in het weekend.
ik vind het heerlijk, we hebben tenminste wat te vertellen als we elkaar wel zien en als we eens samen vrij maken we er altijd een speciale dag van.
Ik zou gek worden als we allbei een 9 tot 5 baan hadden.
maar ik weet ook niet beter, heb nooit een andere vriend gehad.
en ik werk normaal gesproken van 04:00 tot 12:00.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:26

Selka schreef:
Dus nou gaat vriend kijken of hij vindt dat jij er genoeg op vooruit gaat? ..... sorry maar dat werkt bij ons toch anders. Mijn werk, mijn keuze.

Hij ziet je dus 3 avonden niet als hij naar bed gaat? So what. Wat zijn nu 3 avonden? Fijn dat vriend een huismus is maar dat wil toch niet zeggen dat hij zichzelf niet kan vermaken? Kan hij niet een avondje met vrienden eten of bij zijn ouders als het alleen zijn zo'n enorm probleem is.

Ik zou gek worden als mijn vriend zo afhankelijk van mijn gezelschap zou zijn. Daarbij vind ik het erg middeleeuws. Verwacht hij dan ook als hij thuis komt dat zijn eten klaar staat en de was gestreken is? Dat gevoel krijg ik er een beetje bij..

Vind dat ook wel heel ver gaan... kijk als het nou elke dag was, maar 3 avonden? Heeft hij verder geen leven buiten jou? Dat lijkt me ook niet heel gezond.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:28

Selka schreef:

Nou zeg iedereen is toch anders? Je plaatst TS haar vriend nu in een hokje welke totaal ongegrond is...

Jouw werk, jouw keuze... wat doe je als je moet verhuizen voor t werk. Zeg je dan ook doeg ben weg he.
In een relatie overleg je toch. Vind die "ik"instelling heel raar in een relatie. Je bent niet alleen. Beide hebben gevoelens. En soms zijn die een beetje gek of onverklaarbaar. Wil niet zeggen dat ze belachelijk zijn.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:51

Ik zou het niet doen. Iedereen hier, waarvan de meesten dus niet onregelmatig werken, roept wel heel makkelijk dat het maar 3-4 avonden per week zijn, nou dat zijn er gewoon veel.
Alle mensen die zeggen dat ze 's avonds sowieso veel weg zijn, sporten etc en niet naast vriendlief op de bank zitten slaan de plank qua vergelijking redelijk mis.
Tussen 's avonds weg zijn en een avonddienst draaien zit een wereld van verschil. Bij het eerste kom je thuis, neemt samen de dag door, eet samen en dan gaat ieder zijn eigen ding doen. Heerlijk en in mijn ogen perfect.
Bij een avonddienst zie je elkaar niet. Gewoon als in niet. Jij komt thuis partner slaapt. Partner gaat weg, jij slaapt en dat dagen achter elkaar. Alles wat je dwars zit, of wat je gewoon lekker aan elkaar kwijt wilt moet je dagen bewaren. Het is ontzettend ongezellig, je eet praktisch nooit samen, en je hele sociale leven gaat naar de haaien, want de meeste mensen werken nog steeds overdag.
Vrije weekenden, die genoemd worden gaan niet op, want de avonden in de weekenden moeten ook gewoon gedraaid worden.
Ik werk al 31 jaar onregelmatig dus heb wel enige ervaring daarin. Al mijn collega's klagen als ze 3 of 4 avonddiensten achter elkaar moeten draaien. Werkelijk niemand wordt daar blij van, dat heeft dan wss toch een reden. Iedereen draait dan nog liever 4 nachten achter elkaar. Want dan kun je in ieder geval de dag nog even doornemen met je partner en samen eten.
De enige manier waarop ik het zou overwegen is als je de avonddiensten niet aaneengesloten zou krijgen. Dus geen 3 of 4 achter elkaar maar met een vrije dag ertussen. Maar dan heb je weer weinig aaneengesloten vrije dagen, ook niet fijn.
Kortom voor mij, en al mijn onregelmatig werkende colkega's zou het een dikke nee zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:55

Nou nagini verhuizen is bij TS toch helemaal niet aan de orde? Laat jij jouw partner voor je bepalen hoe jij je werk indeelt? Als je netjes jouw deel van de lasten bijdraagt dan ben je imo vrij in te delen hoe en wanneer je werkt. Geen vriend die dan van mij hoeft te kijken of hij het financieel veel aantrekkelijker vindt...

Ik plaats TS niet in een hokje. Ik zeg dat ik er een bepaald gevoel bij krijg. Ongegrond? Ik reageer op haar posts.

Vriend even gevraagd wat hij denkt. Hij vindt het gek dat het überhaupt een issue is. Zo zie je maar. Potjes en deksels ;)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:06

Mijn partner werkt eens in de 2 weken tot tien uur 's avonds en dan de rest van de week tot 7 uur en dan de zaterdagochtend. Ik werk zelf overdag tot 17:00. Totdat ik een kind (nu 3 jaar) kreeg vond ik het prima, lekker 's avonds de paardjes doen.

Echter nu ik een kind heb, zit ik aan huis gekluisterd en word ik er heel chagrijnig van. In de praktijk komt het in de winter erop neer dat ik in die week (en dat is dus 1 week in de 2 weken) in het weekend alleen bij de paarden kan zijn waardoor ik het gevoel heb iedereen te kort te doen.

- Paarden krijgen te weinig aandacht en te weinig beweging
- Kind zie ik direct na het werk, maar dan moet ik koken (zij moet toch iets gezonds eten) en na het eten moet ze weer naar bed. Dus zij krijgt te weinig aandacht van mij/ons in die week.
- Partner zie ik amper, in de winter ga ik om 9 uur naar bed om lekker warm nog even netflix te kijken. In de praktijk slaap ik al als hij thuiskomt.

Dus als partner van vind ik het best zwaar. Mijn partner kan ook niet wisselen, die mogelijkheid is er niet. Maar ik zou het voor nu doen en over een jaar evalueren met je partner. Mocht je ooit kinderen krijgen, kan je het weer anders doen.

Ik schrijf dit zodat je dit in de achterhoofd kan houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:06

Partner slaapt als je thuis komt, ik ga ervan uit dat die wel even kort wakker wordt als er iemand naast in bed schuift. Tenminste ik werd altijd wakker. Dan kun je alsnog paar minuten wat bijpraten, tegen elkaar aanschuiven en in slaap vallen. Nachtdienst geen ervaring mee, wel met een ex die vaak voor werk s nachts weg was, niks aan alleen slapen.

Druppeltje, beneden kijken dan ivm zo vroeg bed in gaan. Het vergt misschien even wat aanpassing maar als je beiden wilt is er eigenlijk altijd wel een mouw aan te passen

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:08

Mijn keus zou het niet zijn. Heb in het verleden fulltime gewerkt van 1500 tot 2300 en mijn ex werkte van 0700 tot 1500. We leefden compleet langs mekaar heen en dat was de hoofdreden dat het uit ging.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:10

Misschien ben ik dan wel gewoon niet zo sociaal, want ik vind het geen probleem om 3 avonddiensten in een week te draaien, sterker nog ik vind het heerlijk! Feestjes zijn vaak ruim van tevoren bekend, en ja, ik kan niet bij alle feestjes zijn. Maar heel veel feestjes ook wel :j . Eetafspraakjes worden gewoon gemaakt op een avond dat ik ook kan. Misschien scheelt het dat ik nooit 3 avonden aaneen heb, bij mij zijn de 24 uur die ik werk evenwichtig verdeeld over de hele week. Vind het ook niet echt gezond geroosterd als je een klein(er) contract hebt, om dan meerdere dagen aaneengesloten te werken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:30

Ik zou dit zeker goed bespreken met je vriend en proberen er samen achter te staan wat je doet.

Het kan wel zo zijn dat anderen het helemaal prima vinden dat hun partner en een x aantal avonden per week niet is, maar dat wil nog niet zeggen dat dat voor jullie ook werkt.

Het is een verandering die net zo goed iets doet met jouw vriend als met jouzelf.

Ik weet wel dat ik het ook niet heel leuk zou vinden als mijn man een baan zou krijgen waarbij hij ineens veel avonden weg is.
Ik ga om 22.00 u naar bed en om 5.15 eruit. Manlief komt een uurtje later en staat ook veel later op.
Ik word niet wakker als hij naar bed komt. Gelukkig niet, heb m'n slaap hard genoeg nodig.

Ik ben normaal gezien tussen 15.00 en 16.00 thuis.
Heerlijk om dan even het rijk alleen te hebben, maar in m'n eentje koken/eten vind ik heel saai.

Merk het nu al, nu hij met een klus bezig is waardoor hij meestal pas na etenstijd (20.00 u) thuiskomt, dat ik liever wacht met eten dan zelf ga eten en voor hem wat bewaar.

En tsja, als hij een vaste baan zou kunnen krijgen met alleen maar avonden, zal hij dat wellicht wel doen, want allemaal losse klussen is ook behoorlijk vervelend.
Maar dat heeft echt absoluut invloed op hoe een en ander thuis gaat en de beleving die je samen hebt.

Een ander kan lekker oordelen over of het wel of niet normaal is dat je gewoon gezellig samen op de bank wil zitten.
Maar als dat is wat jullie blijkbaar al sinds jullie samenwonen zo doen, is dat een ritme waar je vriend zich duidelijk prettig bij voelt en aan gewend is.
En 'moeten' veranderen van iets waar je zelf geen invloed op hebt, kan best heel vervelend zijn.

Als je altijd alleen maar een bepaald soort dienst draait, isie daarin mee gegroeid.
En dat kan best in het nieuwe schema ook, maar dat kost wel tijd en communicatie en commitment.
Want uiteindelijk zal hij ook willen (hoop ik) dat jij lekkerder in je vel zit met werken en dat beter volhoudt.
Ik zou de financiële kant dan weer liever niet als drijfveer zien aan zíjn kant, want als blijkt dat dit voor jou toch óók niet is wat maakt dat je het werk fijn vol kunt houden, is dat straks hetgeen waardoor je niet terug kunt.

Kortom, begrip tonen voor ook zijn standpunten en kijken of je daar een oplossing voor kunt vinden.
En begrip vragen voor jouw persoonlijk welbehagen op je werk en dat je dat graag wil proberen te verbeteren.
Dat het bij andere stellen wel werkt, is geen garantie dat het bij jullie ook werkt.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:34

Kentaro schreef:
KimD schreef:
Ik vind het juist heerlijk als mijn vriend de avonddienst(en) heeft, lekker rust in de tent. _O-

Ik ook...... Alleen al het feit dat ik de tv voor mezelf heb dan... :')

Hier net zo! Mijn vriend werkt fulltime in de zorg (ook nachtdiensten) en ik fulltime op kantoor. Komen dus weken voorbij dat we niet eens een dagje samen vrij zijn, maar het went snel genoeg. Vind die vrijheid wel heerlijk en zo zie je je vriendinnen toch ook vaker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:37

Ik werk veel avonden en mijn vriend vind het ook niet leuk als het er teveel zijn.
Laatste tijd word het dus wat meer afgewisseld. Ik kan opzich wel tegen het onregelmatige alleen sinds we een kind hebbben vind ik het wel zwaarder. Uitslapen na een avonddienst dat kan niet meer.
Maargoed ik snap het wel van mijn vriend, het alleen eten (hij lomt om 17u thuis) en alleen op de bank zitten (weg kan je niet als je een jong kindje hebt) gaat na meerdere avonden wel vervelen.
Bij mij heeft t wel n jaar ofzo geduurd hoor voor ik goed tegen het onregelmatige kon.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:40

Juist met een jonger kindje vond ik de avonddiensten heel prettig. Dan zag ik mijn dochter overdag het meeste als ze wakker was en had ze ook het meeste aan mij. Ik sta overigens gewoon om 07.00 op na een late dienst. Uitslapen doe ik niet aan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:44

3 avonden per week, jeetje..dan blijven er nog 4 over om samen door te brengen. Toen mijn man nog in ploegendiensten werkte hield ik als partner wel rekening met zélf dingen plannen in de avond. Dus sporten of met vriendinnen afspreken, naar mijn paard op de avonden dat hij toch werken was. Het is natuurlijk niet handig om dat te doen op de avonden dat je wel samen bent.
Ik vind het wel zo gezond om ook nog je eigen dingen te hebben of jezelf te kunnen vermaken?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:45

Hier wordt na een avonddienst ook gewoon op tijd opgestaan.
Ik lees hier tijden als 10:30 en dan denk ik, waarom dat?
Zelfs als mijn man pas om 2 uur in de nacht thuis is ligt hij niet zo lang in bed. En bij mijn eigen avonddienst ben ik ook tussen 7 en 8 op.

Ja je mist een feestje of verjaardag. Maar zeker als het maar om 3 avonden gaat zijn er ook een heleboel die je wel kunt.
Daarnaast is er vaak ook nog wel te ruilen met een collega.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:55

Ik werk zelf onregelmatig en werk voornamelijk veel late en nachtdiensten. Nu heeft m'n vriend een eigen bedrijfje naast z'n gewone werk, dus hij is ook veel avonden van huis.
Hierdoor is het niet zo erg dat ik vaak tot laat aan het werk ben en zo kan ik ik de ochtend mooi wat met m'n paardjes doen.

Maar toch gaat het wel vervelen als het te vaak is, want dan moeten we steeds alleen eten of slapen. Nu werk ik wel 36 uur, maar dat is voor mij gemiddeld 4 dagen per week, omdat ik 9-uur diensten werk.

Wij zijn er goed aan gewend, maar proberen dan op de dagen dat we wel samen zijn ook wel echt even iets te gaan doen. Ik merk vaak dat mijn vriend daar meer moeite mee heeft dan ik, omdat hij heel de week druk is. Maar uiteindelijk vindt hij het ook altijd gezellig om even weg te gaan en qualitytime te hebben. Als we thuis blijven dan merk ik toch dat we weinig samen doen of we gaan het huishouden aanpakken ofzo, of er komt weer iemand binnenlopen. Dus ik ga dan graag ff samen weg.