Wanneer auto naar de schroot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:32

Lalidan schreef:
little_birdy schreef:
Daarom is het het ook zeker waard om iemand te zoeken die het zwart wil doen

Hè, ja, laten we allemaal iemand zoeken die het zwart doet. Gewoon even leuk met z'n allen de economie en ons sociale stelsel én alle 'witte' garagehouders om zeep helpen :)*

Nou, misschien leren ze dan eindelijk om eens fatsoenlijk werk te leveren en hun personeel op te leiden zodat die WEL met al die moderne technieken uit de voeten kunnen?

Wellicht kunnen al die "belangrijke" automerken nog wel iets leren van die verguisde Engelse auto: Land Rover.
Alle dokumentatie van Land Rovers is gewoon te koop, legaal op de markt gebracht door Land Rover zelf. Dan kun je zelf nog eens wat doen aan je auto. Moet je bij andere merken eens proberen........

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:34

Zodra de kosten teveel oplopen, als er onderhoud aankomt waarvan we weten dat het duur word, of zodra de auto onbetrouwbaar word word hij ingeruild voor een nieuwer exemplaar.

Wij gaan met de auto op wintersport, hebben er ook wel eens een paardentrailer achter hangen. Dus ik wil dat mijn auto betrouwbaar is.

Op dit moment hebben we een Subaru Forester uit 2004 met 230.000 km op de teller. Hij van ons betreft blijven zolang hij het goed doet.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:58

little_birdy schreef:
En een auto is dan ook weer zijn geld waard na zon reparatie he als de buitenkant verder roestvrij en netjes is !
Ik las ook iemand die de auto opgaf om zijn koppeling ? Ook een koppeling is maar zon 3 tientjes nieuw , het is het arbeidsloon wat de prijs maakt .

Zoals ik al eerder aangaf: ik ken geen "Handige Harry" (buurman, neef, vriend, broer, noem maar op) die zo'n reparatie kan doen. Het zijn inderdaad de uren die het (zéér) duur maken. Tel daarbij op dat de auto (1998, benzine, 276000km op de teller) de laatste paar jaar iedere keer slijtagedingetjes heeft gehad, en dan moet je op een gegeven moment kiezen:
- Blijven doorrijden, (dure) reparaties voor lief nemen, blijft goedkoper dan een fatsoenlijke vervangende auto.
- Ander goedkoop autootje kopen (met risico op andermans ellende).
- Genoeg geld hebben kunnen sparen voor een goede vervangende auto.

little_birdy

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:24

Was ook niet persoonlijk naar jou toe hoor road :)
En met zwart bedoel ik inderdaad een handige harry en het is inferdaad heel erg vervelend als je die niet hebt !
Maar wat mijn punt eigenlijk was .
Onderhoud hoort er gewoon bij ookal is het soms duurder daar zou ik geen auto op afschrijven ,
Roest en een motor die echt op is wel
Want roest blijf je tegen vechten of je moet de complete auto laten behandelen met dat zwarte spul maar dat kost ook een vermogen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:25

Lalidan schreef:
little_birdy schreef:

Hè, ja, laten we allemaal iemand zoeken die het zwart doet. Gewoon even leuk met z'n allen de economie en ons sociale stelsel én alle 'witte' garagehouders om zeep helpen :)*

Waarom dan niet het advies geven een nieuwe auto te jatten, net zo illegaal en schadelijk %)

Dus mijn vriend mag mijn auto niet meer repareren ? ;) er bestaan ook zat garages waar je niet de hoofdprijs betaald hoor gewoon goed zoeken .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:28

Mijn punto is weg gegaan toen ie niet meer door de apk kwam zonder veel geld aan laswerk ed.
Dan is het voor mij klaar. Apk is toch wel het minste wat moet kloppen.

De monteur heeft een opkoper laten komen, en die heeft hem bij de garage opgehaald. Heb er nog 100 voor gekregen. Het mooie van het verhaal: ding staat nog steeds op de rdw site dus hij zal toch nog wel rondrijden ergens. Iemand heeft er toch nog veel laswerk in gestopt en hem daarna nog verkocht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:34

Transit is vorig jaar aan de onderkant helemaal aangepakt. Rotte onderdelen vervangen en getecktyleerd. Was even zoeken maar er zijn gelukkig garages met een lager uurloon. *\o/* mijn vaste garage voor de transit zou ik alleen voor laswerk 1000 euro minstens kwijt zijn. En ze hadden nog geen rotte kokerbalk gevonden. Nu is hele transit gedaan inclusief onderhoud en apk voor 700. Alleen uurloon was het verschil.

Kon ik het nog maar zelf. Maar ja ik rijd ook halve land door voor onderhoud voor de atos bijvoorbeeld. Garage (officieel merkdealer bewust om zo lang mogelijk te blijven rijden) daarvoor zit ruim 90 km verderop. Een eind rijden maar de kosten zijn zoveel lager. En zij hebben een reele kostenschatting altijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:36

Amaris schreef:
Mijn punto is weg gegaan toen ie niet meer door de apk kwam zonder veel geld aan laswerk ed.
Dan is het voor mij klaar. Apk is toch wel het minste wat moet kloppen.

De monteur heeft een opkoper laten komen, en die heeft hem bij de garage opgehaald. Heb er nog 100 voor gekregen. Het mooie van het verhaal: ding staat nog steeds op de rdw site dus hij zal toch nog wel rondrijden ergens. Iemand heeft er toch nog veel laswerk in gestopt en hem daarna nog verkocht.

Of dat laswerk eraan gedaan en heeft er nog een hoop lol van. Weekje avonduren laswerk doet een hoop.......

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:51

Mijn auto heeft 280k op de teller, maar kan zeker nog het dubbele mee, gaat daarvoor echt niet weg. Gewoon netjes en rustig mee rijden, niet teveel power ineens verwachten, dan kun je een heel eind met je auto komen en de reparaties, tja, die heb je ook bij een nieuwere auto. Bij deze auto weet ik wat ik heb, bij een andere weet ik niet wat ik krijg/koop.......

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:52

Ja dat kan ook. Ik weet alleen dat ie door een schroothandelaar is opgehaald en dat ie nog rond rijdt.
Als je dat zelf kunt is een weekje lassen wel te doen. Als je al die uren moet betalen (zoals ik) dan is het al snel klaar. Ik vertrouwde de auto ook niet meer zo, dus was er wel klaar mee.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:10

Ik heb spijt dat ik mijn vorige auto weggedaan heb :+ Dus als je er zoveel plezier van hebt zou ik hem niet 1,2,3 wegdoen. Distributieriem kan je ook meteen met een andere auto krijgen.
Ik ben normaal van het wegdoen voor er kosten aan komen, maar heb daar nu wel spijt van. Heb nooit meer zo'n fijne auto gehad.

Als het verder een betrouwbare auto is zou ik het doen. Maar goed, ik heb een auto uit 1991 met 86000km :+ Dus leeftijd zegt mij eerlijk gezegd nooit zoveel. Zolang ze maar betrouwbaar zijn en geen rare/dure/steeds dezelfde mankementen krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:13

Volgens manlief gaat een dieselauto ook langer mee?

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:23

Altijd lastig zulke keuzes.
Het blijft gokken.

Zelf vandaag mn autootje uit 2002 naar de garage voor een grote beurt. half jaar geleden via marktplaats gekocht voor 1200 euro.

3 roestplekken die gelast moeten worden, 4 nieuwe bandjes + de beurt zelf = 550 euro

veel geld om aan een simpel autootje uit te geven, maar zowel ik als mijn partner vonden het de moeite waard. Maar het blijft natuurlijk altijd een gok.

Het is een fijne auto: rijd 1 op 20, goedkoop in verzekering en wegenbelasting. Voor mij de gok wel waard.

succes met je keuze!

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:31

Ik rij in een auto van 1992, hij bevalt mij nog steeds goed.
Hij krijgt nu wel wat plekken, en voor de volgende apk moet eraan worden gelast.
Maar hij krijgt bij ons zijn onderhoud nog steeds, en rij er nog steeds met plezier in.

Zolang de reparaties en onderdelen geen 600 euro kosten mag die blijven, ook dit jaar wil er ik er weer een nieuwe apk op hebben (wat ook gaat lukken na een beetje laswerk) en het scheelt dat mijn man de auto zelf kan onderhouden en repareren (hij werkt dagelijks met auto's)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:34

Ik heb m'n soes 5 jaar geleden gekocht voor 500 euro. Nu zijn we op het punt beland dat de reparatie duurder is dan de auto nog waard is.(nieuwe versnellingsbak en remleidingen). We gaan hem dus af laten slepen omdat het niet rendabel is.
Misschien een brommertje aanschaffen? Veel goedkoper in benzine en belasting

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:42

Cayenne schreef:

Klopt de onderdelen zijn vaak degelijker maar er kan ook veel meer aan kapot door de turbo bijv

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:00

Mijn diesel uit 2001 was foeilelijk maar zo betrouwbaar. Was echt verliefd op die stationwagon. Gekocht voor 480 euro :+

Tot er een dronkenlap op m'n voorruit viel. Moest een nieuwe in en dat ging op z'n goedkoopst 600 euro kosten.

Die heb ik tegen heug en meug ingeruild tegen een Corsa. Maar eigenlijk heb ik daar nog steeds spijt van. Gek hè, hoe je je zo kan hechten aan een object.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:15

Auto 1 (geen naam) ging weg omdat ie ontplofte op de auto weg en dusdanig heet was geworden dat zelfs de bougies waren gesmolten (het werk er omheen dan) garage had dit nog nooit eerder gezien.
Heb de auto 3 dagen gehad was 17 jaar oud benzine.
Was een cadeau maar was er niet aan gehecht.
Ingeruild op auto 2 voor 10 euro :+

Auto 2 (knert) is weg gegaan nadat ie 2 jaar stil heeft gestaan de kosten van reparatie erg hoog werden en ik teveel km reed voor een benzine.
Auto had ook al 3 ton op de teller
10 jaar gehad 18 jaar oud benzine.
Was ik enorm aan gehecht was een fantastisch karretje liet me nooit staan rap en een weg ligging waar je u tegen zegt, heb zitten janken op zijn laatste ritje naar de sloperij (illegaal zonder apk verzekering of wat dan ook)
Heb meerdere ongelukken met hem gehad en reeën er voor gehad maar gaf nooit een krimp !

Auto 3 (blauw druifje) in diggelen gesprongen op de snelweg motor in de soep.
Net geen jaar gehad 14 jaar oud diesel.
Was er niet aan gehecht was gewoon een auto auto ...

Auto 4 (fietstas) ingeruild voor een grotere om de trailer te kunnen trekken.
1,5 jaar gehad 12 jaar diesel.
Weer een fijn bakkie ook weer geweldige wegligging heb wel even moeten slikken toen ie weg ging.

Huidige Auto's

27 jarige benzine (opa) komt niet meer door de apk en mag uit elkaar en word een project ter restauratie.
Is een cadeau/erfenis die ook nooit meer weg gaat.

9 jarige diesel (the hurse) rijd nog prima gaat niet weg tot ie helemaal in de soep is gedraaid of dat we hem gaan inruilen voor een zwaarder model oid...
Wie dan leeft wie dan zorg heeft :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:40

Cayenne schreef:

Als je er normaal mee rijdt wel ja.
Maar meestal krijgen die Diesels ook net dat beetje meer aandacht dan de gemiddelde boodschappenauto. Je maakt immers veel km, anders heb je geen diesel en dat maakt dat je een betrouwbare auto wil en krijgt ie vaak net dat beetje meer aandacht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:43

Nav dit topic zat ik net weer even op MP en autotrader... maar zelfs die hele kleintjes zijn zo duur... :oo
En dan niet eens met heel weinig km's ofzo...

Niet dat ik nu een hele grote heb :')

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:15

Cer schreef:
Nav dit topic zat ik net weer even op MP en autotrader... maar zelfs die hele kleintjes zijn zo duur... :oo

Ja echt hè! En dan moet je ook nog verrekte goed opletten of de voorgeschiedenis wel helemaal klopt. In het segment waar ik keek (tot 5000 euro) is er bijvoorbeeld veel import. Dan kun je via de RDW niet achterhalen wat de voorgeschiedenis is qua aantal eigenaren, NAP logisch oid. Maar dat kun je ondervangen als er bijvoorbeeld duidelijke onderhoudshistorie (papieren) bijzitten.
Ben ook een aantal auto's tegengekomen die NAP onlogisch waren, die (volgens recensies) bij een onbetrouwbare handelaar stonden, en zo nog wat van die zaken waar ik als niet-kenner me niet aan wilde wagen... en als je zoals in mijn geval dan ook nog een rokersvrije auto wilt met 2 sleutels en zonder schade, waar kinderen achterin passen en nog iets van bagage, die geschikt is voor toch zo'n 15000km/jr (dus niet alleen een stadsautootje) en die <120.000 km op de teller heeft, dan is het voor dat budget ineens erg lastig om iets te vinden :+ Het is er overigens wel hoor, maar het vergt wat meer zoekwerk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:19

Cer schreef:

Valt me ook steeds weer op als ik paardenvrachtwagens bekijk. Ik weet gewoon dat een standaard bakwagen de helft kost, maar dan moet je 'm wel zelf ombouwen anders ben je nog meer kwijt.......

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:34

Cer schreef:

De kleintjes zijn juist duur. Want die zijn gewild.
Zo'n mega sedan waar je qua kofferruimte niets aan hebt en die je een bak belasting kost is nou eenmaal minder gewenst en dus ook minder duur.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:06

Toen ik voor auto's ging kijken zag ik dat ook ja. :j
Voor de aanschafprijs van m'n kleine hatchbackje had ik een flinke BMW sedan of Opel Zafira van ongeveer dezelfde leeftijd kunnen rijden, maar die maandlasten hè :+
Alle kleine autootjes waar ik ben wezen kijken waren steeds alweer verkocht als ik dan besloten had tot koop over te gaan, die gingen echt als warme broodjes. Met de huidige heb ik geluk gehad; die kwam met een motor in de soep binnen bij de garage toen mijn zus daar was voor de apk. Zij kent die mensen en heeft de auto (kapot en wel) voor me gereserveerd :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:11

Ik zit met hetzelfde probleem, ik ben sinds vorig jaar in het bezit van een ontzettend leuke auto uit 2004 met nu 180.000 op de teller. Afgelopen jaar heeft m'n Limoentje mij van NL naar Engeland via Frankrijk naar NL naar Zweden gebracht en weer terug naar NL. Laatst een nieuwe startmotor er in moeten laten zetten want die hield er opeens mee op en gloednieuwe winterbanden om in Zweden veilig de weg op te kunnen. Vorige maand APK keuring en keihard afgekeurd met een lekkende uitlaat en remleidingen die helemaal naar 't gootje zijn. Al met al zal ik €1400 kwijt zijn.. Autoo'tje staat nu geschorst op de oprit en ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er mee moet. Wat is wijsheid? Ik krijg m'n auto niet verkocht ('t stuur zit aan rechts :D ) en ik wil 'm ook eigenlijk niet kwijt. Maar die €1400 moet toch ook wel ergens vandaan komen als werkloze student. En dan is er volgend jaar uiteraard ook weer een APK keuring %)