maar zo zie ik her wel. Vooral als je iets of iemand ZIET sterven, dan zie je gewoon de ziel uit de ogen weg glijden. Je kan gewoon zien wanneer iets sterft, zonder aan de hartslag of iets te voelen. Dus, zelf heb ik t niet zo nodig om afscheid te nemen van het lichaam. Voor mij is t slechts een omhulsel van de ziel.. (wat weer zo zweverig klinkt
). Afscheid nemen van de ziel/ het persoon, dat is waar het voor mij om gaat. En dat proces kan jarenlang duren, ofwel het rouwproces. Mijn oma is een week geleden overleden en ik heb zelf ook mee geholpen met het aankleden en opmaken van het lichaam. Vond het stiekem juist heel interessant hoe het allemaal in zn werk ging!
Ik snap wel heel goed dat anderen het niet zo zien, en ook dat niet iedereen een dood lichaam kan of wil zien. Veel mensen noemen mij hard, maarja, iedereen dealt er anders mee toch? Ik heb gewoon een andere visie op leven en dood dan iemand anders. En ja, misschien ben ik een stuk minder gevoelig dan een ander maar dat is toch niet erg? Net als dat het niet erg is om er wel gevoelig voor te zijn. Ik vind dat iedereen zijn gevoel moet volgen.
zo troost ik mezelf ook 
. Is duidelijk dood. Bij mijn opa moest ik helaas afscheid nemen. Dat is nu ruim 30 jaar geleden maar helaas moet ik soms nog moeite doen om het nare beeld te vergeten.