Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
elenaMM77 schreef:uit ervaring..
op het mlo wordt je opgeleid tot levende pipet.. je werkt je dan niet meer zomaar even op,
immers ze kunnen ook vers net afgestudeerd bloed met de juiste opleiding krijgen..
ik zou eventueel een tussenjaar nemen, geld verdienen, alles apart zetten, leven als een gierigaard.. voor tijdens je studie daar blijven werken als bijbaantje.. en dan gewoon alsnog HLO doen..
MLO is het echt niet.. heb zelf MLO biologische laboratorium technieken (soort biotech maar dan op mbo) gedaan toen ik Biotechnologie niet rond kreeg op procestechnologie.. maar ben er na 1.5 jaar mee gekapt.. was totaal niet wat ik wilde, vreselijk schools en het leidde op naar een het leven als ademende pipet..
darkadia schreef:Herkenbaar probleem. Ik ben na een aantal jaren werken na mijn VWO alsnog biologie gaan studeren. Super leuke studie, maar in mijn laatste jaar gestruikeld op statistiek, en dus gestopt met de studie. Ondanks dat ik aardig wat vakken en studiepunten heb behaald en tijdens stages ook labwerk gedaan heb, kom ik echt niet in aanmerking voor HLO functies. Daar heb je echt wel het HLO papiertje voor nodig.
Het uitdaging/afwisseling is voor mij ook iets waar ik tegen aan liep in wat ik nu dan zou gaan doen. Ook hier spelen financiele mogelijkheden of eigenlijk beperkingen mee. Ik ben nu toch gaan doen waar mijn hart ligt, en dat is het trainen van paarden. Daarnaast werkte ik in de detailhandel (nu druk aan t solliciteren), waarbij ik gemerkt heb dat me dat ook zeker wel ligt, en aan het kijken of ik ergens intern bij een bedrijf verder kan groeien. Ook hier MBo overwogen, omdat ik meer een praktijkmens ben, maar wegens niveau toch besloten niet te doen (te weinig uitdaging).
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt!
Sita_xx schreef:darkadia schreef:Herkenbaar probleem. Ik ben na een aantal jaren werken na mijn VWO alsnog biologie gaan studeren. Super leuke studie, maar in mijn laatste jaar gestruikeld op statistiek, en dus gestopt met de studie. Ondanks dat ik aardig wat vakken en studiepunten heb behaald en tijdens stages ook labwerk gedaan heb, kom ik echt niet in aanmerking voor HLO functies. Daar heb je echt wel het HLO papiertje voor nodig.
Het uitdaging/afwisseling is voor mij ook iets waar ik tegen aan liep in wat ik nu dan zou gaan doen. Ook hier spelen financiele mogelijkheden of eigenlijk beperkingen mee. Ik ben nu toch gaan doen waar mijn hart ligt, en dat is het trainen van paarden. Daarnaast werkte ik in de detailhandel (nu druk aan t solliciteren), waarbij ik gemerkt heb dat me dat ook zeker wel ligt, en aan het kijken of ik ergens intern bij een bedrijf verder kan groeien. Ook hier MBo overwogen, omdat ik meer een praktijkmens ben, maar wegens niveau toch besloten niet te doen (te weinig uitdaging).
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt!
Je hebt na je vwo geen opleiding gevolgd? Of ook een opleiding afgerond in een richting die het uiteindelijk niet was.
Sita_xx schreef:elenaMM77 schreef:uit ervaring..
op het mlo wordt je opgeleid tot levende pipet.. je werkt je dan niet meer zomaar even op,
immers ze kunnen ook vers net afgestudeerd bloed met de juiste opleiding krijgen..
ik zou eventueel een tussenjaar nemen, geld verdienen, alles apart zetten, leven als een gierigaard.. voor tijdens je studie daar blijven werken als bijbaantje.. en dan gewoon alsnog HLO doen..
MLO is het echt niet.. heb zelf MLO biologische laboratorium technieken (soort biotech maar dan op mbo) gedaan toen ik Biotechnologie niet rond kreeg op procestechnologie.. maar ben er na 1.5 jaar mee gekapt.. was totaal niet wat ik wilde, vreselijk schools en het leidde op naar een het leven als ademende pipet..
Dat klinkt niet zo positief. Wat ben je nu uiteindelijk gaan doen?
Desty schreef:Ik ben MLO gestopt omdat ik meer uitdaging wilde dan alleen maar protocollen opvolgen. Onwijs leuke mensen, maar het werk was veel te simpel. Ongeveer de helft is dan ook door gaan studeren op het HLO
TerraHowrse schreef:Liselot schreef:Ik heb echt geen Nederlands, Engels en gym op het mlo gehad hoor. Denk dat jij vooral een enorm verkeerd opleidingsinstituut getroffen hebt.
Ik krijg dat momenteel wel![]()
1 uur engels, 1 uur nederlands, en vanaf volgende periode ook nog gym erbij.
Liselot schreef:Ik heb echt geen Nederlands, Engels en gym op het mlo gehad hoor. Denk dat jij vooral een enorm verkeerd opleidingsinstituut getroffen hebt.
elenaMM77 schreef:Liselot schreef:Ik heb echt geen Nederlands, Engels en gym op het mlo gehad hoor. Denk dat jij vooral een enorm verkeerd opleidingsinstituut getroffen hebt.
lol, dat weet ik wel zeker..
maar er zijn veel mbo opleidingen waar je de hele rataplan aan vakken krijgt die je allang achter de kiezen hebt als je de HAVO gedaan hebt, laatst staan VWO..
immers je bent relatief jong als je het 'normale' traject richting MBO volgt vanuit vmbo.
dan zit je in je 6e jaar vanaf de lagere school als je in de tweede zit.. of te wel, 4 jaar vmbo en 1 jaar mbo afgerond.. Dus an sich is het niet vreemd dat je dan nog engels nederlands en soms dus ook gym hebt.. veel leerlingen zijn zelfs nog leerplichtig en laten we reeel zijn.. als er geen nederlands/engels meer gegeven wordt op het mbo.. dan is dus het gemiddelde nederlands en engels niveau dat van het eindexamen VMBO.. dus ook vanuit die optiek is het an sich verstandig dat er nog aan dat niveau wordt gesleuteld, zeer zeker voor de studenten die nog naar het HBO willen, waar ineens Engels en Nederlands op een heel ander niveau wordt vereist en waar in veel gevallen (zeker op de beta studies) geen Nederlands of engels meer gegeven wordt, of alleen vaktechnisch engels.
hier mijn opleiding 19 jaar geleden begonnen, leeuwarden.

Liselot schreef:Sita: Als biologie jou ligt is docent dan misschien niet wat voor jou? Is de komende jaren flink veel vraag naar![]()
Of je kunt kijken naar interne opleidingen in het ziekenhuis: operatieassistent, anesthesieassistent e.d.
mlo bevalt mij opzich best prima, helemaal omdat ik op één of andere manier wel extra taken naar me toe trek. En het scheelt misschien ook wel dat ik niet echt een carrieretijger ben
Welke richting mlo zou je willen doen? Chemisch analisten worden wel veel gezocht, micro is een stuk lastiger
..
.. dat is nog erg lang algemene vakken flink onder je niveau volgen hoor
..
beetje facturen boeken en opruimen en wat klusjes er naast lijkt mij even uitdagend dan routinewerk in een lab. elenaMM77 schreef:het mbo traject kun je echt afstrepen als je nu ongelukkig wordt van het monotome administratie voeren (of er nu een eentje, een drietje, een plusje of een min staat.. op een gegeven moment wordt het allemaal het zelfde), dan zul je dat ook worden van een mbo functie als laborant.
bioinformatica zou je kunnen doen als je zowel wiskundig inzicht, als computerkundig goed onderlegt bent en interesse hebt in biotech.. een kennis van mij is dat na biotechnolgie gaan doen..
duur is relatief.. je kunt een tussenjaar nemen en daarin flink geld apart zetten zodat je lening beperkt kan blijven.. en met een HBO functie kun je ook vlotter aflossen natuurlijk.
optie 4 kan ik niet helemaal volgen, dat is echt een hele andere hoek van studie en werk.. dus misschien is het ook zaak om uit te zoeken welke van de twee takken van sport je nu echt wilt doen..
Wat wel erg gezellig is hoor ik