Iedereen 'moeten' feliciteren op een verjaardag..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:21

Ik vind het trouwens ook zo onfris om aan vreemde mensen te zitten. :+

De jarige ken ik, anders was ik vast niet uitgenodigd. Dus die een zoen geven kan ik dan wel aan. Maar zijn/haar buurman, collega, de baby van het achternichtje, etc: weet ik veel waar ze allemaal aan hebben gezeten? :+

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:22

"Hallo, gefeliciteerd allemaal".

En dan even apart de jarige, partner en eventueel de ouders.

Verder heeft iedereen lekker pech, wegwezen met dat gesmak :')

Rondje handenschudden wil ik nog wel eens doen, maar dat is afhankelijk van de situatie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:23

Maar het zijn toch niet altijd onbekende?
Bij een onbekende stel ik me inderdaad voor.
Maar feliciteer ik niet, ik stel mevoor, dat is wat anders.

Maar bij bijvoorbeeld de broer van de jarige zeg ik niet, Klaas jij ook gefeliciteerd met de jarige en geef hem een hand. En dat zo het hele rondje familie af.
Nee die zijn niet jarig en voorstellen hoeft niet meer.

Goof

Re: Iedereen 'moeten' feliciteren op een verjaardag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:38

Oh ik heb hier vroegah zo vaak bonje over gehad met mijn ouders. Die verwachtten dat ik netjes iedereen een handje gaf en ik weigerde structureel. Aso-kind dat ik was. Vooraf moest ik altijd beloven het wel te doen, 'want dat hoorde' en dan zei ik ja en amen en ter plaatse deed ik het dan natuurlijk niet O:)
Stoom uit de oren van mijn ouders haha.
Ben inmiddels 37 en ik verrot het nog steeds. De flauwekul zeg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:42

Ik heb straks een verjaardag. :+ Ik feliciteer de jarige en zijn vriendin en een algemene zwaai als er al mensen zitten denk ik. Scheelt dat ik met 2 andere bokkers erheen ga...verder ken ik die familie niet dus misschien stel ik mij wel voor maar ga echt niet iedereen langs...

Vroeger thuis wel en ook als we weer weggingen. :') Maar dat doe ik dus niet meer...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:55

Ik doe het eigenlijk wel altijd. Sommige mensen ken je alleen uit verhalen en als je dan weet wie het is kan je wat linken leggen. Ook zijn er vaak mensen die ik dan al een tijdje niet gezien heb en tijdens mijn rondje even een babbeltje mee maak.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:58

Ik vind t vreselijk debiel en weiger het te doen :') mijn familie doet het wel. Behalve mij vader, die is net als ik.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:07

Ik zie het probleem echt niet. Ik ga toch altijd een rondje maken om hoi te zeggen, wel zo vriendelijk toch?

De mensen die het niet doen: gaan jullie dan ook alleen bij je vaste groepje staan en meng je niet met anderen? Dat soort mensen vind ik altijd erg bijzonder.

Juist gezellig om met tante ook eens wat woorden te wisselen nadat er gefeliciteerd is.

Wat ik wel raar vind is het zoenen van de mannen onderling. Ik kan daar maar niet aan wennen :+ misschien komt het door de Franse invloed maar het geeft mij de kriebels haha

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:11

Ik moet dan altijd aan dit plaatje denken _O-
Afbeelding

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:12

Nee hoor ik praat gerust met vreemden. En dan stel ik me alsnog voor natuurlijk.
Ik heb gewoon de schurft aan dat opgedrongen gedoe. Een vriendelijk zwaai met hallo en gefeliciteerd is toch niet onaardig?

Ik moet wel zeggen dat ik me in het geheel niet hou aan al die onbesproken sociale regeltjes. Maar dat maakt me nog niet onvriendelijk of asociaal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:13

Jelleee schreef:
[ [url=m/AGqhOu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omg nachtmerries _O-

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:16

Nee hoor, ik ga rustig naast vreemden zitten en kletsen enzo. Al moet ik zeggen dat je op een gegeven moment niet zo vaak meer vreemden tegenkomt, vaak is het toch zo dat je dezelfde mensen op dezelfde feestjes tegenkomt. Dan roepen we ook tegen elkaar bij het weggaan 'tot volgend jaar weer hè'.
Al moet ik zeggen dat het mij wel goed bevalt dat ik nog maar weinig echte feestjes bezoek. Ik spreek mijn vrienden gewoon liever in een één op één setting, want door drukke agenda's zie je elkaar al zo weinig en op een verjaardag spreek je de jarige vaak nog nauwelijks, want die is druk met iedereen.

Toen ik 100 jaar geleden trouwde met mijn ex was mijn familie (die niet van de handen schudden en het kussen is enzo) trouwens een stuk socialer dan de familie van mijn ex. Die doen dan wel heel joviaal en familiair, maar ze hebben de hele avond geen ander persoon gesproken dan de mensen waar ze in de middag bij de receptie bij waren gaan zitten; hun eigen familie dus. Handen schudden zegt imo dus niets over of je beschikt over sociale vaardigheden of niet.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:24

Is er nog iemand die de traditie wel ziet zitten? :') Waarom bestaat dit nog?

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 04-02-17 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:26

Eileen, dat vraag ik me ook af van die nieuwsjaarszoenen op het werk enzo. Ken verschillende mensen die gewoon de eerste week van januari vrij nemen om dat te voorkomen. Wat is er mis met zeggen 'joh, ik houd niet van zoenen, maar gelukkig nieuwjaar!'? Maar tradities zijn lastig te doorbreken, dat blijkt maar weer..

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:26

Selka schreef:
Ik zie het probleem echt niet. Ik ga toch altijd een rondje maken om hoi te zeggen, wel zo vriendelijk toch?

De mensen die het niet doen: gaan jullie dan ook alleen bij je vaste groepje staan en meng je niet met anderen? Dat soort mensen vind ik altijd erg bijzonder.

Juist gezellig om met tante ook eens wat woorden te wisselen nadat er gefeliciteerd is.

Wat ik wel raar vind is het zoenen van de mannen onderling. Ik kan daar maar niet aan wennen :+ misschien komt het door de Franse invloed maar het geeft mij de kriebels haha

Ik heb niks tegen hoi zeggen of met mensen praten, maar ik vind t zo onwijs stom. Ouders kan ik nog enigzins begrijpen als in: gefeliciteerd dat t kind dat je x jaar geleden hebt gebaard nog leeft, maar de rest? Waarom moet mijn broertje gefeliciteerd worden als ik jarig ben? Slaat nergens op.

Overigens ben ik wel het type dat bij min vaste groepje blijft, maar dat heeft meer te maken met mijn antisociale, introvertkarakter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:56

ravellie schreef:
Tigra_ schreef:
Hier niet iedereen.
Meestal de jarige eventueel de partner(gefeliciteerd met je man/vrouw) en als het kleine kinderen zijn de ouders weleens maar de verder familie niet. Lijkt me wat overdreven. Is bij de mensen die iedereen feliciteren dan alleen familie of zitten daar ook eventuele buren/vrienden en kennissen bij? Dat lijkt me wat apart om die ook allemaal te feliciteren met hun buurman/vrouw of vriend/vriendin.

snap niet wat er zo bijzonder is aan iemand een hand te geven

Hand geven is weer wat anders als feliciteren toch? Zou het wel apart vinden dat je de buurman gaat feliciteren met "jouw tante an". Voorstellen is ook vrij normaal dat je een hand geeft maar verder wordt iedereen hier gewoon bij binnenkomst gegroet en dat is het. En voor mij hoeft het ook niet meer dan dat te zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:58

Haha. Ja precies dat plaatje.

Ik ben een grote kwebbel en klets er zonder moeite met iedereen op los.
En ik ga zitten / staan waar er toevallig plek is. Dus niet bij een vast groepje.
Maar ik zie nog steeds geen toegevoegde waarde om bovenstaande foto na te doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:58

Jelleee schreef:
[ [url=m/AGqhOu.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D :D :D
Ik hou ook niet van iedereen feliciteren en doe het lekker puh ook niet. De jarige en partner natuurlijk wel ;) . Ik zwaai verder even naar de hele kamer en meer niet. Er is altijd wel iemand die nét iets heeft gegeten waar ik allergisch voor ben en dan loop ik de hele avond met rode vlekken en bulten op m'n wangen. Thanks, but no thanks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:02

Echt waar, asociaal? :oo
Wat is er asociaal aan. Waarom moet je Jos feliciteren met Els haar verjaardag?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:04

Dreamybol schreef:
Eileen, dat vraag ik me ook af van die nieuwsjaarszoenen op het werk enzo. Ken verschillende mensen die gewoon de eerste week van januari vrij nemen om dat te voorkomen. Wat is er mis met zeggen 'joh, ik houd niet van zoenen, maar gelukkig nieuwjaar!'? Maar tradities zijn lastig te doorbreken, dat blijkt maar weer..

Mensen vatten het op als een persoonlijke belediging als je zegt: "ik hou niet van zoenen, maar gelukkig nieuwjaar". :) Ik heb dit vroeger vaak zat gezegd, dan kreeg ik antwoorden als "ik heb heus niets hoor" "ik heb me vanmorgen nog gewassen" en vervolgens zoenen ze me, tégen míjn persoonlijke wens in, alsnog.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:05

Ik vind het verschrikkelijk en doe het ook niet! hoogstens 'iedereen gefeliciteerd he!' maar ik ga echt niet iedereen een handje geven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:09

Ik kende het ook niet als limburgse. Jarige, partner en evebtueel de ouders en verder niet. Bij mijn man (randstad) is het wel heel normaal. Dat was de eerste verjaardag heel genant... en daarna voelde ik me altijd ongemakkelijk op verjaardagen en liet hem voorop gaan en deed ik hem gewon na. Bleeh ongemakkelijk gedoem

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:13

krimpenaar schreef:
Is inderdaad iets Nederlands volgens mij, m'n Duitse klasgenoot vind het maar raar dat we dat doen :+

Dit dus. In Duitsland wordt alleen de jarige gefeliciteerd. Toen we hier net kwamen wonen, 12 jaar geleden, wist ik dat niet en toen een van mijn dochters naar een jarig vriendinnetje ging, feliciteerde ik 'netjes' iedereen, dat vonden ze heel gek.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:13

Ik geef alleen de jarige een hand en zoenen, verder niemand.
Als iemand anders heel het rijtje gaat afwerken en bij mij gefeliciteerd zegt zeg ik altijd ik ben niet jarig.
Heb zo'n hekel aan die flauwekul.
Al word het in Brabant denk ik ook niet zo heel veel gedaan.
Ik hou sowieso al niet van dat kudde gedrag

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:17

Magrathea schreef:
Ja ik werd een tijd terug bij m'n vorige vriend nog erg raar aangekeken dat ik dit niet deed :o Nu was dat ook echt een boerenhol maar goed. Ik doe het echt niet, vind het zo'n onzin. Hooguit ouders feliciteren met hun kinderen, of partners, maar de rest... Nuh

Dit idd...vindt het idd ook belachelijk en doe er idd ook niet aan mee. Ook partner of ouders niet, echt alleen de jarige......echt onzinnig om iedereen een hand te gaan geven en gaan feliciteren.
Ook iedereen een hand geven bij weg gaan...ja daaaaaaaaaaaaaaag is toch zeker geen zakenlunch of zoiets dergelijks...idd gewoon een brede zwaai en iedereen in 1 groet goede avond of weekend wensen.

Vind dat zo afstandelijk en formeel allemaal...alsof je echt bij een zakenlunch/afspraak zit ipv vrienden en familie.