Wegens aanrijding met een persoon.........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 02:20

Ja, dat geluid.. Ik vergeet het ook nooit meer. Was op een vrijdagmiddag en ik was op weg naar huis toen we bij het passeren van station Rijswijk ineens dat geluid hoorde en de trein in de remmen ging.

Heb overigens ook beelden op mijn netvlies van het opruimen van een deel van het slachtoffer. Die persoon waar bij een drukke overgang midden in het dorp onder de trein gekomen.

rox_en_wilvy

Re: Wegens aanrijding met een persoon.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 02:31

Werk zelf nu bijna 5 jaar rij het spoor, veiligheid en service. Gelukkig zelf nog geen dode springers gehad! Wel al verschillende keren mensen uit het spoor gehaald die er een eind aan wilden maken. En 1 keer iemand die voor de trein sprong voor m'n neus maar de trein stond optijd stil en alleen omdat ie geen kaartje had |o

Overigens zijn een hoop mensen weinig begripvol als een springer de reden van de vertraging is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 02:44

Ik heb het een keer meegemaakt en zat gelukkig achterin. We waren ook dicht bij een station, dus we hebben geen uren stil gestaan. En omdat ik achterin zat heb ik ook amper iets van de politie ed meegekregen. De meeste mensen waren wel begripvol. Maar wat mij het meeste raakte was de stem van de conductrice die ons via de intercom inlichtte wat er was gebeurd. Daar zat zo veel emotie in... Ging echt door merg en been...

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 03:54

Pff ik voel gewoon de emotie in je verhaal.. sterkte TS.

Ik woonde vroeger vlakbij het spoor en iedere dag moest ik het spoor oversteken om op school te komen.
In de winter wilde ik in het donker smorgens naar school maar er stond een enorme file bij de spoorweg overgang en ik zag iedereen weg fietsen en via een andere kant het spoor oversteken.
Eenmaal op school hoorde ik dat er een vrouw en kinderwagen waren aangereden door de trein. Ik was denk ik 9 jaar en heb van al die commotie toen bij dat spoor best wel last gehad maar dat was vooral omdat ik zo jong was. Ik ben blij dat ik het nooit van dichtbij heb meegemaakt want inderdaad dat bij elkaar rapen van stukjes en de hulpdiensten over het spoor zien schuivelen om te zoeken zal me altijd blij blijven.

Net voor sinterklaas moest ik ergens bij een appartementencomplex zijn voor werk en toen ik daar inreed werd ik aangehouden door een bewoner dat ik niet verder kon omdat er iemand van het complex was gesprongen. Die enorme plasbloed wat ik de weg af zag lopen, zoiets vergeet je nooit..

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 04:25

Ik vind het altijd vreselijk om te horen dat er weer iemand voor de trein is gesprongen. En nog erger vind ik de duidelijk geïrriteerde mensen erover. Ik snap dat het rot is dat er geen treinen rijden e.d., maar er heeft iemand zijn eigen leven genomen. Iemand die zo diep in een zwart gat zat, dat dit nog de enige uitweg was. Diegene denkt niet aan mensen in de trein, of de machinisten én conducteurs (de conducteurs zijn de mensen die de trein uit moeten om lichaamsdelen e.d. af te dekken, dus voor veel conducteurs is het ook ontzettend traumatiserend).
Ik vind het onwijs treurig dat het zoveel gebeurt en ik sta er altijd wel even bij stil. Zelf heb ik het nooit meegemaakt in de trein zelf, maar ik kan me voorstellen dat het iets is wat je altijd bij blijft helaas. :(:)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:13

Ik vind het vooral erg voor de mensen die hierdoor een trauma op lopen. Machinisten, conducteurs, hulpverleners en mensen die het hebben moeten zien gebeuren. Voor de springer zelf heb ik minder begrip: sorry. Ik denk ook altijd bij mezelf als ik zoiets lees: 'er zijn toch wel andere manieren waarbij je minder impact maakt op minder mensen ?'

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:19

1 keer gezien hoe een jonge knul werd aangereden door een goederen trein.
Ik zal een jaar of 15 geweest zijn.
Was onderweg naar huis van de manege op mijn fiets. Ik moest daarbij over een semi onbewaakte overgang. Er reden daar regelmatig treinen.
Er stonden twee kinderen van een jaar of 8 aan voor mij de overkant van het spoor te spelen met een bal.ik moest nog 200 meter fietsten voor de overgang.
De kinderen woonden denk ik op het stukje naast dat spoor.
De lampen van de overweg gaan aan, vlak voor het moment dat de trein bij de overgang is stuitert de bal tussen de rails.
Knulletje wil nog snel de bal pakken voor de trein de bal... Jongetje heeft hierbij een inschattingsfout gemaakt en werd geraakt door de trein die vol in de remmen ging.
Ik had net die week mijn eerste mobiele telefoon gekregen en kan hem gelijk gebruiken om 112 te bellen.
De nogal lange goederentrein deed er echt knetter lang over tot hij compleet stil stond.
De laatste wagon was de overgang reeds gepasseerd met een meter of 50.
Van het knulletje was op de overgang "gelukkig" niets te zien, hij lag een aardig eindje verderop op het spoor.

Van wat ik meegekregen heb, hebben ze de machinist zwaar in shock uit de cabine gehaald. Het speelmaatje van het jochie heb ik niet meer gezien... Naar huis gerend? Zelf ook behoorlijk onder de indruk en door de politie thuis gebracht na een goed gesprek.
Ga nog altijd niet op mijn gemak over een overweg zonder bomen. Dat stuk spoor is inmiddels verwijderd en is nu een paardenweide.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 08:24

Dank jullie wel voor al de reacties en júllie verhalen.
Ik heb inmiddels "gewoon "een goede nachtrust achter de rug dus heb er wel vertrouwen in dat het weer goed komt.....alleen vergeten???
Typisch ook dat veel van jullie refereren naar "het geluid ", dát zal voor mij ook nog wel even een dingetje zijn.
Ik heb eens van een machinist gehoord dat er per jaar ongeveer 365 "springers "zijn.
Gemiddeld één per dag, maar wat ook hier weer duidelijk werd zijn de ongelukken zónder opzet die aan het spoor gebeuren.
Je denkt daar nooit zo vaak en lang over na....maar ik kan me voorstellen dat dat ook een trauma is voor omwonende, hulpverleners en nabestaande.
Graag wil ik ook even op enkele reacties reageren.

@ No_No; Nee, er was geen nazorg en eigenlijk verbaast me dat wel. Men is heel zorgvuldig met passagiers in de trein en bij de evacuatie, maar eenmaal aangekomen op een doorgangslocatie gaat iedereen weer in de massa op.
Zelf nam ik als eerste een koffie ( voor een thee drinker uitzonderlijk )en die was nog gratis.....maar ik had ook even behoefte aan iets zoets.
Toen ik even later buiten richting fietsenstalling liep viel me pas op dat ik dat zoets niet eens had afgerekend.
Nu ging het om een lollie van 0,30 ct dus heb ik het zo gelaten.......maar het geeft wel aan dat je nog in een roes zit.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 08:29

@ Vjestagirl Het lijkt me een baan waarbij je niet stressgevoelig moet zijn!!
Dan weet jij ook vast wel dat het héél vaak voorkomt.
Waar ik van onder de indruk ben en niet wist is die remweg van pakweg 800 meter.
Dat klopt wel, want ik weet dat ik écht constant hoopte dat dat geluid zou stoppen.......maar er leek geen eind aan te komen.
Volgens mij had ik nog net géén verkrampt gezicht tijdens het remmen, maar het heeft niet veel gescheeld, de spierpijn in mijn kaken was er namelijk wél.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:32

Inhakend op het 'er zijn toch andere manieren om er een eind aan te maken'. De trein is de meest effectieve. De grootste nachtmerrie van iemand die zelfmoord wil plegen is dat het mislukt en dat je weer wakker wordt, dus 'kies' je voor de manier waarvan je weet dat de kans op succes het grootst is. En kiezen tussen '..' omdat het geen bewuste keus is. Je bent op zo'n moment zo ver weg, het is zo donker om je heen.
Euthanasie bij mensen die echt niet meer verder willen is nog steeds eigenlijk niet bespreekbaar. Terwijl in mijn ogen depressie net zo goed een ongeneeslijke ziekte met dodelijke afloop kan zijn als bijvoorbeeld kanker, waarbij euthanasie wel bespreek- en uitvoerbaar is. Het resultaat ervan zien de verschillende professionals regelmatig terug op het spoor. Dieptriest, voor alle betrokkenen. Oók voor de mensen die hun vlucht missen, maar wel in andere orde van grootte.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 08:42

@Maximuss "Die persoon heeft wat hij wilden "?
Sorry, maar ik denk dat niet.
In een gezonde toestand wil geen mens dood.
Deze persoon is héél ziek geweest en heeft op de een of andere manier niet de hulp gekregen die voor hem ( haar ) nodig was.
Wij kennen de reden van deze springer niet, maar ik vind het te simpel om te stellen dat zo een persoon voor de makkelijkste weg kiest.
Persoonlijk denk ik dat er niks zo moeilijk te doorgronden is dan de psyche van de mens......zélfs al heb je daar voor gestudeerd en is het je vak.
Ik kén de route, want ik heb jaren lang een intensieve behandeling gehad omdat ik beter om wou gaan met mijn Autisme. ( Hád geen leven door mijn autisme )
Nú gaat het mij héél goed af, maar ik ken zeer zeker ook de andere zijde van de medaille.

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:46

Celine_Famke schreef:
Sterkte TS! Wat enorm naar....

Het gebeurd wel vaak vind ik. Zelf reis ik elke dag van Alkmaar naar Amsterdam en weer terug. Ik hoor sowieso op ACS bijna elke dag wel dat er ergens in het land een aanrijding is met een persoon. En op mijn route komt het ook ontzettend vaak voor, vooral rond Heiloo... Heb afgelopen weken vaak gehad dat er treinen uitvielen en ik lastig naar huis kon (of niet weg kon).

Laatst had ik echt geluk.. Ik had een trein later dan normaal en in eerste instantie baalde ik daarvan. Maar uiteindelijk kon ik van geluk spreken: de trein die voor onze trein reed (en ik eigenlijk had willen nemen) had een persoon aangereden. Onze trein kwam daardoor stil te staan in the middle of nowhere en we gingen uiteindelijk achteruit terug naar het laatste station.
In deze trein zat dichtbij mij ook een meisje die echt heel asociaal bezig was, ik heb mij geel en groen geërgerd. We stonden dus stil in het weiland ergens en zij belde iemand op. En ze zei dat er 'weer eens' iemand voor de trein gesprongen was dus dat ze later kwam en moest regelen hoe en wat. Ze zei: 'kunnen ze zoiets niet lekker ergens anders doen?' en: 'laat ze lekker op een andere manier zelfmoord plegen.' Het klonk zo ontzettend asociaal en naar. Natuurlijk is het rot dat je vertraging heb en dat het vaker gebeurd. En haar gedachten waren ergens ook wel een heel klein beetje waar. Maar kom op: dat zeg je toch niet zo? Direct na zo een incident? Denk aan de nabestaanden... Ik vond het echt heel naar.

Ik reis hetzelfde traject en ik denk zelfs dat we toen in dezelfde trein zaten. Ook ik miste mn trein op 1 minuut in Amsterdam.
Er waren best veel mensen aan het klagen dat ze nu later waren.
Het heftigst vind ik het voor degene die het zien gebeuren en erheen moeten.

Mooi omschreven ts! :+:
Laatst bijgewerkt door Jara op 04-02-17 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 08:46

@Animal; Inderdaad, traject Boxtel-Eindhoven. ( ook een beruchte lijn ) Onze trein heeft niet getyfoneerd, daarom kwam die noodrem zo compleet onverwacht dat je echt dácht dat de trein ergens op in reed.
Het kwam compleet onvoorbereid.
Ik denk bij dit soort dingen ook altijd aan de nabestaande die het nieuws thuis krijgen.
Die hebben nog een héle weg te gaan.
Dankjewel trouwens voor de link!!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 08:57

@Deijs; zoals je misschien wel gelezen hebt inmiddels heb ook ik een heel donkere periode gehad, maar heb het geluk gehad om uiteindelijk!!! een héél fijn team aan deskundige om me heen te hebben gehad inclusief intensieve begeleiding.
Maar ik snáp jou absoluut en kan eigenlijk alleen maar hopen dat jij het zelfde geluk op de een of andere manier hebt gevonden/ gaat vinden.
Vandaar ook dat ik durf te zeggen dat springers hier niet voor kiezen.
Ze zijn te verstikt om nog na te kunnen denken wát de gevolgen voor andere zijn door dit te doen.
Dat er machinisten en conducteurs zijn die er zo een trauma aan over houden dat ze dit werk niet meer willen of kunnen uitoefenen.
Dat nabestaande met héél veel vragen achter blijven.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:58

Ik herken je verhaal van a tot z. Al is het voor mij al ongeveer 15 jaar geleden ik kan nog zo alles inclusief het geluid voor me halen

Ik heb er nog lang vaak aan moeten denken. De dame (weet ik van later het nazoeken) lag ongeveer ter hoogte van mijn coupé en er werden een aantal ramen afgeplakt. Uiteindelijk zijn we maar een andere coupe verplaatst maar dat eerste gerommel ook van hulpverleners onder het treinstel is ook iets wat ik nooit vergeet.

Ontzettend veel respect voor de betrokken machinist en hulpverleners.

Gelukkig zat ik bij menSen in de trein die respectvol reageerde op de vertraging. Al was dit voor een aantal de zoveelste keer. Dit was op traject Arnhem - Ede en daar staat een psychiatrische instelling langs het spoor. Dit gebeurd daar heel erg vaak helaas

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 09:00

@Bruintje123; Ik heb een oud collega gehad die in een psychiatrische instelling werkte.
Ook hij vertelde dat hij de gevolgen van zo een prorail inbreng onder ogen heeft gekregen.
Mijn god.....dan moet je wel héél sterk in je schoenen staan!!
Ik noem dat geen werk meer, dat is een roeping!! net als het afleggen van mensen/ begrafenis ondernemers.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 09:09

@ BernadetteO; Vond jou vriend het ook zo raar dat iedereen zijn of haar weg ging in Eindhoven??
Al hadden ze even iemand strategisch neergezet waar je je even bij kon aanklampen áls je daar behoefte aan had.
Nu kom je met een hoofd vol mist uit de trein en staat opeens weer in het leven van alle dag.
Hollen rennen, vliegen en draven......net of er niks gebeurt is.

Ik kan me goed voorstellen dat zo een verhaal herinneringen aan je oud studiegenoot oproept.
Hoe zou het hém vergaan zijn als hij deze beslissing niet had gemaakt.......dat soort dingen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:11

rox_en_wilvy schreef:
Werk zelf nu bijna 5 jaar rij het spoor, veiligheid en service. Gelukkig zelf nog geen dode springers gehad! Wel al verschillende keren mensen uit het spoor gehaald die er een eind aan wilden maken. En 1 keer iemand die voor de trein sprong voor m'n neus maar de trein stond optijd stil en alleen omdat ie geen kaartje had |o

Overigens zijn een hoop mensen weinig begripvol als een springer de reden van de vertraging is.

Ik werk nu samen als Rox bij veiligheid en service.. ik heb helaas wel al meerdere keren gehad dat we naar een " aanrijding met persoon " moesten... het is iets vreselijks. Het ergste vind ik dat iemand zover heen is dat hij of zij dit als enige uitweg ziet...
Waar ik me heel boos om kan maken zijn de zuchtende en steunende reizigers, alsof diegene het voor de lol heeft gedaan om de reizigers te " pesten " Ik zeg ook weleens " jij komt nog op je bestemming , diegene nooit meer " dan zie je ze vaak nadenken en knikken ...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:13

Mooi omschreven ! Ik ook 4,5 jr geleden.
Maakt wel indruk.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:14

Gelukkig nooit mee gemaakt dat ik in trein zat toen het gebeurde maar wel heel dierbare vriendin eraan verloren die voor trein gesprongen is, dat is nu twee jaar geleden en nu ik dit lees breken de tranen weer uit.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 09:23

@Lisaa
@Celine-Famke
@Melody7
Het lijkt me vreselijk om als conducteur/ machinist van een trein zoiets mee te moeten maken.
Inderdaad, het is de conducteur die als eerste het slachtoffer ziet, maar het is de machinist die hem als laatste lévend ziet.( 9 van de 10 keer )
Mijn neefje droomde als klein jongetje ook over een leven als machinist op een trein, maar dit soort dingen gaat je zeker niet in de koude kleren zitten.
Ik ken ook de verhalen dat een machinist op zo een moment de noodrem activeert en zijn cabine verlaat om geen getuigen van de aanrijding meer te hoeven zijn.......maar de goede man of vrouw is natuurlijk niet gek.
Voor sommige dingen hoef je geen helderziende te zijn om te wéten wat er gaat gebeuren.
Het is diep triest dat mensen hun droombaan moeten opgeven omdat ze er mentaal gewoon niet meer tegen kunnen.
Anderzijds denk ik ook dat je een héél kaal leven hebt als je je bij zo een gebeurtenis alleen maar druk kunt maken over gemiste afspraken en geldzaken.
Hoe menselijk zit je dan in elkaar?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 09:27

SandravdB schreef:
Gelukkig nooit mee gemaakt dat ik in trein zat toen het gebeurde maar wel heel dierbare vriendin eraan verloren die voor trein gesprongen is, dat is nu twee jaar geleden en nu ik dit lees breken de tranen weer uit.

Heel veel sterkte.
Dat lijken me héél moeilijke dingen, juist om de vele vragen die nooit meer beantwoord kunnen worden.
Veel nabestaande voelen zich ook "schuldig "omdat ze gemist hebben dat hun dierbare zo in het leven stond.
Maar ook nu zeg ik; Er is niks zó moeilijk te doorgronden als de psyche van de mens.....ook al denk je die door en door te kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:28

RaafSmits schreef:
@ No_No; Nee, er was geen nazorg en eigenlijk verbaast me dat wel. Men is heel zorgvuldig met passagiers in de trein en bij de evacuatie, maar eenmaal aangekomen op een doorgangslocatie gaat iedereen weer in de massa op.

Voor nazorg kun je bellen met 0307515155 zij kunnen je eventueel in contact brengen met de afdeling Nazorg van NS

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 09:33

@Fnanne; Wat een geweldig mooi gebaar!!
Dan moet je gewoon een mooi mens zijn.
Van die klagende mensen zal ik ook nooit iets snappen.
Wat is nu een paar uur oponthoud op een mensenleven??
Ik vind het een "lege "reactie.....als je zo weinig gevoel kunt hebben voor de gene die een einde aan zijn of haar leven maakt.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 09:35

Anoniem schreef:
RaafSmits schreef:

Voor nazorg kun je bellen met 0307515155 zij kunnen je eventueel in contact brengen met de afdeling Nazorg van NS

Dankjewel!!
Niet dat ik er nú nog veel behoefte aan heb, maar mogelijk nemen ze mijn reactie wel mee voor een volgende keer.