Autostoel dilemma: extra groep 1 of een roep 1/2/3?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:24

JustMe8484 schreef:
Maar je moet al isofix hebben om achterwaarts te kunnen vervoeren. Dus als je auto dat niet heeft kan t al niet. En het zijn ook gewoon gruwelijk dure stoelen. Je komt dan gauw boven de 200 euro uit.
Natuurlijk gaat veiligheid boven alles maar als je het niet hebt heb je het niet...

Het zou fijn zijn als extra veiligheid ook betaalbaar was.

Maar laten we eerlijk zijn, alle stoeltjes moeten aan een veiligheidskeurmerk voldoen, dus echt onveilig kunnen ze toch niet zijn...

Welnee, wij hebben er maar 1 met isofix en dat is de Pearl...en juist de isofix vinden we niet fijn.
De rest zetten we lekker gewoon met de gordel vast, dan weet je tenminste zeker dat het stevig zit +:)+

Ik dacht dat het nu nog niet verplicht was, isofix?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:29

miccamaaike schreef:
pmarena, je vindt het kliksysteem niet fijn? je bedoelt dat je die stoel in de familyfix klikt?
T schijnt toch een stuk veiliger te zijn om de stoeltjes in de isofix te hebben ipv de gordels. Dus zelf vast sjorren kan wel beter lijken maar schijnbaar zijn isofix stoeltjes toch veiliger.

Ach ja je moet allemaal roeien met de riemen die je hebt en kiezen wat er bij jou en je kind past :)

Nee die klik-systemen zijn op zich helemaal niet veiliger :)

Men wil dat alleen maar verplichten omdat veel ouders niet de moeite nemen om hun stoeltje GOED vast te zetten met de gordels. Men ziet te vaak matig tot slecht bevestigde stoeltjes en om dat te voorkomen wil men Isofix verplichten.

Isofix is uiteraard veiliger dan slecht bevestigde stoeltjes (gordels niet goed door alle openingen gehaald / niet stevig aangetrokken / andere zaken die wel moeten toch vergeten) maar een stoeltje dat je gewoon GOED met de gordel vastzet zit gewoon muurvast +:)+

Bij de Isofix stoeltjes en de Isofix bases met kliksysteem merken we dat het geheel lang niet zo onwrikbaar vast zit....en je moet maar hopen dat alle mechanismes het goed doen.... ik vertrouw daar niet graag op dat mijn kind alleen maar met allemaal nieuwerwetse klikjes vastzit.

Er zal heus niet snel wat mee gebeuren maar bij de gordels weet je tenminste zeker dat je de boel goed vastgezet hebt en er niet spontaan wat losschiet ofzo.

dromertje2

Re: Autostoel dilemma: extra groep 1 of een roep 1/2/3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:34

Ik heb ook een isofix met de autostoel Pearl en die zit echt vast. Kan geen cm bewegen. Ik vertrouw de gordels juist niet, er moet er maar een gedraaid zitten en het is al niet meer veilig.

Is dat jou gevoel of heb je ergens een bron of documentatie die bevestigd dat isofix minder veilig is?
Waarom zou men iets onveilig wellen verplichten in de toekomst?

Verder was de isofix een gemak om in en uit de auto te krijgen. Ik was helemaal niet mobiel door bekkenproblematiek en had niet zonder die isofix gekunneb.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:37

Ik heb een tweeling en we hebben net nieuwe autostoelen gekocht die ook bevestigd worden met isofix. Het kliksysteem wordt groen als die goed vast zit ideaal. De stoeltjes zijn zowel voor als achteruit te gebruiken ik vind ze ideaal maar wat zijn die dingen duur!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:42

Dromertje: Ja, dus zorg je toch dat ze niet gedraaid zitten...dat heb je helemaal zelf in de hand :P

Zoals gezegd vind ik het niet 100% prettig om er maar op te vertrouwen dat die techniek wel onfeilbaar zal zijn, want welk technisch ding is dat nou immers :)

Bij de gordels weet ik 100% zeker dat de boel goed vast zit, lekker simpel zichtbaar zelf vastsjorren.

Bij alle isofix en basis dingetjes moet je dat nog maar afwachten. Alleen isofix vind ik overigens al een stuk minder "engig" dan ook nog eens zo'n basis. Dan ben je immers al met 2 potentieel falende bevestigingspunten aan het werk.

Maargoed in principe klik je een gordel natuurlijk ook vast :)

Uitleg waarom ze isofix willen verplichten staat al 2x hier boven :)

Ben je bang dat je niet handig genoeg bent met de gordels en heb je een beter gevoel bij isofix dan doe je dat natuurlijk lekker gewoon :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:49

Dus je eigen gevoel er over.
Heb me er over ingelezen en bij verschillende bronnen waar officiële testen werden gedaan kwam isofix er beter uit. Die resultaten bevestigde mijn gevoel.
Maar je moet je gevoel volgen, als jij je beter voelt met gordels dan gebruik je die. Is navenant wat je het meest betrouwbare vind.
Gordels kunnen ook falen, niet goed vast geklikt worden, losschieten,...

Vooral met de maxi cosy omdat je die continue in en uit de auto doet, is er meer kans dat de gordels niet goed zitten. En niemand is perfect.
Zelfs als de gordel goed zit vind ik dat het niet echt vast zit, met de isofix zit het echt vast, verschuift geen mmm. Terwijl ik een maxi cosy met gordels nog wel kan bewegen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:50

Pmarena welke stoel zonder isofix heb jij dan die tot na 13 kg achterwaarts kan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:53

De stoelen die ik in mijn berichtje noemde :) De Britax May-Way en Hi-way. Zie ook http://www.carseat.se

Daar kan je ook lezen welke stoeltjes voor de Swedish Plus Test geslaagd zijn.
Dit schijnt een veel strengere veiligheidstest dan gebruikelijk te zijn en daar komen de meeste standaard stoeltjes (en helemaal de vooruit kijkende) dus ook niet doorheen.

Een groot nadeel van Isofix / i-size stoeltjes vind ik dat men er al snel een gewichtslimiet op zet van 18 kg voor het kindje.

De Pearl is ook maar tot 18 kg. Puur doordat het isofix niet meer gewicht mag hebben.

De Pearl is van onze 4 achterwaartse stoeltjes dus sowieso degene die het eerst onbruikbaar wordt. Is het niet door de minimale beenruimte dan wel door het gewichtslimiet. De andere stoeltjes mogen in de gordels tot 25 kg gebruikt worden.

Er zijn er natuurlijk die je zowel via isofix als via de gordel vast kan zetten.
Dan zou je tot 18 kg isofix kunnen gebruiken (als je dat fijn vindt) en daarna is het stoeltje niet waardeloos maar kan je het via gordelbevestiging nog een poos langer gebruiken.

Maar er zijn dus ook wat modellen die zelfs tot zo'n 36 kg gebruikt kunnen worden (vanaf 9) dus daar heb je helemaal lang plezier van als je niet per-sé dat isofix wil want dat houdt gewoon op na een kg of 18, afhankelijk van het eigen gewicht van het stoeltje :)

Als je dan ook nog een model neemt dat met dat gewicht van 35 kg zowel vooruit als achteruit gebruikt kan worden dan kan je er wellicht nog wat langer mee doen als je vindt dat de beenruimte toch echt te krap wordt of als je om welke reden dan ook toch liever je kind naar voren laat kijken.

Zie wederom de zeer goed bekendstaande Zweedse website: shop.carseat.se

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:34

Overigens voor de grap even snel op Google gekeken of er inderdaad problemen gerapporteerd worden met falend isofix gebeuren en meteen op de eerste pagina zie je bvb. dit al.... precies van die dingen waar je van kan verwachten dat die soms fout kunnen gaan met zo'n nieuwerwets systeem:

https://www.achterwaarts.nl/kidzofix-ve ... uwing.html

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/12/Kinde ... erug.dhtml

http://autovisie.nl/2016/06/nieuws/teru ... or-isofix/

Laat mij dan maar lekker ouderwets mijn eigen verantwoordelijkheid nemen en de boel gewoon zichtbaar goed vast sjorren :)

Of dit soort dingen die gewoon heel irritant zijn :P
http://nietdromenmaardoen.blogspot.nl/2 ... ezeur.html

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 08:36

Excuses pmarena, niet goed opgelet denk ik. Haha. Maar wat ik al dacht, deze zijn >200 euro (en in Nederland (beperkt) verkrijgbaar, wat nog meer kosten geeft als ze ergens anders vandaan moeten komen)...

Ik denk dat er voor elk systeem wat te zeggen valt. Techniek die slecht kan werken, vangtafels die bij bepaalde botsingen alsnog niet veilig zijn, gordels die niet goed bevestigd worden en ik durf te wedden dat er ook mensen zijn die met de isofix nog fouten kunnen maken...

En dit soort dingen kan goed op verdient worden doordat je bv de eerste stoel al onder invloed van hormonen koopt, ik durf te wedden dat dat ook mee speelt in de prijs bepaling...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:55

Ik laat mij niet leiden door vage verhalen over onvekende duitse merken, terugroepactie van voor 2010 of van een klein deel van een bmw waar bijna niemand in rijdt.

Isofix zit als een huis en vertrouw er volledig op.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:54

Inderdaad, men kan overal wel iets van vinden. Waarschijnlijk zal je ook wel iets vinden van gordels die niet goed zijn.
Als men ales over dezelfde kam scheert kan je praktisch niets meer kopen. Ik zie bv wekelijks in de supermarkt wel een terugroepactie van een product. Ik zie dat iets als positief, dat er goede controle is en dat men bij de minste twijfel het product terugroept.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 10:11

Maar daarom is het toch mooi als je de keuze hebt?! Dan kan iedereen kopen wat het beste bij jou en je kind en je auto past.
Alle systemen hebben voor en nadelen.
Uiteindelijk is er al een veiligheidskeurmerk waar alle stoeltjes aan moeten voldoen en zullen ze dus allemaal enigszins veilig zijn als je ze goed gebruikt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:14

Ach, het is gewoon een overweging die ieder voor zich maakt maar ik vind het wel goed om er bij stil te staan dat "veilig" helemaal niet vanzelfsprekend ook echt veilig betekend.

Ik vind zo'n nieuwerwets kliksysteem (vooral van stoeltje op base) faalbaarder over komen dan vastsjorren in de autogordel. En een ander vindt het andersom :)

Is gewoon iets om even bij stil te staan en voor jezelf bewust de keuze te maken waar je je prettiger bij voelt :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:18

Inderdaad, beide systemen zijn veilig. Dat bedoel ik juist. Beide zijn objectief getest.

Het is je eigen gevoel die je keuze beïnvloed welk systeem je prefereert. En de een is wantrouweriger dan de ander. Of de een vind het ene systeem handiger of niet.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:21

Ik ga van de week eens eeven dit topic doorlezen.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Dochter is al bijna 3, maar erg klein en dun. Zit nu in een cybex juno (met zon blok voor de buik, schijnt ook weer veiliger te zijn dan gordels, en verder een prima stoel, alleen zomers zo warm onder dat blok). Daar kan ze nog wel even in ook voorlopig (11,5 kilo ongeveer en dus erg iel).
Maar zoontje van 5 maanden is een beer. Kan heus nog wel ff in de babyautostoel, moet wel zelfs want hij kan nog niet zitten, maar dat gaat elkaar wss wel overlappen...
De kinders zitten niet vaak en nooit lang in de auto. Meer voor ff ophalen of boodschapje doen en mss een paar x per jaar een keertje wat langer als we naar tessel op vakantie gaan of een dagje uit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:06

interressant topic,zijn er ook ouders met lange tengere kindjes. Ik heb het probleem dat ze van gewicht wel in de stoel kon maar niet in de lengte.
De maxicosi rodi is een onding en zit echt niet lekker voor haar en schuift enorm.
welke stoel hebben jullie en zit die beter?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:32

Wij hebben dus een losse stoel op een base, zit als een huis hoor! Voor alles geldt natuurlijk dat je het goed moet vast maken, dus dat lijkt me logisch.

Als je de tests van de consumentenbond bekijkt, komt de isofix er beter uit.
Als je de maxi cosi pebble neemt, dan is die getest in de gordels en op de family fix en 2 way fix. Qua veiligheid scoort hij meer dan een punt hoger op de isofix.

In de gordels (2014):
Bescherming bij frontale botsing - 9,5
Bescherming bij botsing van opzij - 5,0
Veiligheid van het ontwerp - 7,0

In de 2 way fix (2014):
Bescherming bij frontale botsing: 9,0
Bescherming bij botsing van opzij: 6,8
Veiligheid van het ontwerp: 7,6

In de family fix (2010):
Bescherming bij frontale botsing - 9,1
Bescherming bij botsing van opzij - 7,0
Veiligheid van het ontwerp - 8,3

Vooral botsing van opzij is dus stuk veiliger in de isofix volgens die test.
Nu is dit een groep 0 stoel, maar die is t makkelijkst te vergelijken omdat dit over dezelfde stoel gaat.

Hier concludeer ik dus uit dat het veiliger is in de isofix dan in de gordels :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:38

Zijn er hier mensen die de cybex pallas hebben? Wij hebben hem, n.a.v. de ANWB test 2015. Daar kwam ie als best uit de test. Het is een stoeltje met een vangtafel ipv gordeltjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:29

Ik heb de Cybex met vangtafel overwogen tot ik hoorde hoe gevaarlijk die vangtafel kan zijn.

Het risico is blijkbaar best groot dat er schade in het middenrif ontstaat en je hebt ook risico dat ze er tussenuit vallen als je over de kop slaat. En daarbij dan nog dat het er niet bepaald comfortabel uitziet...

MM: zo'n instap-babybakje is ook wel even wat anders dan een vervolgstoeltje :)

Wij kunnen de Pearl echt nog wel bewegen als alle lampjes op groen staan.

De Max-Way en Hi-Way echter zitten echt muurvast. Behalve met de autogordel door de zitting van het stoeltje, bevestig je immers ook nog 2 spanbanden aan de rugleuning. Waardoor de rug ook goed vast zit en bij een zijwaartse zwieper op zijn plaats blijft.

Bij de Pearl zit het hele stoeltje alleen maar op dat ene onzichtbare klikje onder de zitting vast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:54

Hier trouwens een filmpje van een base die het *oeps* toch niet lukt om het stoeltje vast te houden :oo

Ik geloof dat we de 2WayPearl toch maar weer de deur uit doen :P

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:01

Wij hebben een Cybex groep 0 stoel (maxi cosi in de volksmond dus), maar twijfelen ook zwaar om een vervolgstoel van Cybex te nemen. Die vangtafel steekt me echt tegen: het ziet er ongemakkelijk uit, lijkt me eerder of het kind in het stoeltje geperst wordt dan dat het comfortabel zit.

Blij dat je hier wat op in gaat pmarena, hier had ik nog niet bij stilgestaan. Maar mijn gevoel zat dus toch niet helemaal verkeerd :)

Ik ben ook fan van de Isofix, en ons stoeltje staat daar ook mee vast als we de meest gebruikte auto nemen, maar in de kleinere auto gaat mijn zoontje ook gewoon met de gordels vast in zijn stoel, en voel ik me evengoed veilig onderweg.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:07

Pmarena, het zegt iig wel wat over hoe de bevestiging is.

Iedereen moet natuurlijk doen wat hij zelf wil, maar ik vind je wel heel erg pro-gordel, terwijl isofix toch niet voor niks uitgevonden is en verplicht in nieuwe auto's is bevestigd.

Denk dat er ook wel filmpjes te vinden zijn waaruit blijkt dat gordels falen. Het is maar net waar je op zoekt natuurlijk ;)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 13:42

Ik vind wel dat pmarena een punt heeft.
Ja de isofix stoeltjes scoren over het algemeen iets beter op veiligheid. Maar dit is wel indien het juist gebruikt wordt.
Zo zijn er bv isofix onderstellen die niet voor elke auto goed gekeurd zijn, dus als je dat niet goed uitzoekt kun je ook minder veiligheid creëren. Wordt de top thether bevestiging vaak niet gebruikt waardoor het stoeltje kan kantelen. En je moet wel opletten dat het daadwerkelijk goed vast klikt.
Isofix wordt verplicht omdat met gordel vaak voorkomt dat stoeltjes niet goed bevestigd worden. Dus in die zin zijn ze stukken veiliger.
Maar het is natuurlijk niet zo dat er niks meer kan gebeuren, want techniek kan ook falen.
Het verschil in veiligheid van een goed geplaatste stoel met gordel bevestiging is helemaal niet zo groot met een isofix. Enkel doordat schijnbaar een meerderheid niet de moeite neemt om het gordel systeem goed te bevestigen wordt het onveilig.

Ik ben overigens absoluut niet anti isofix (ja financieel gezien, en onze auto heeft de bevestigingspunten niet).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:26

Je moet natuurlijk het juist gebruiken.
Gordels moet je ook juist gebruiken. Men vergelijkt ook met autostoelen die juist zijn bevestigd.
Het is nogal krom om een vergelijk te maken met een juist zittend gordel autostoel en een niet juist gebruikte isofix. Je moet geen appelen met peren vergelijken. Hebben ze bij die testen ook niet gedaan want dan zou het geen eerlijke, objectieve test meer zijn.

Er kan altijd iets gebeuren, je kan nooit iets uitsluiten. Zo kan een gordel ook losgelaten of scheuren. Zal niet veel voorkomen maar het kan.
Heb ook al een terugroepactie gevonden van gordels die niet goed waren.