Onkruid dé tip?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Onkruid dé tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:26

Wat absurd hoevaak de tip roundup gegeven wordt zeg.

Roudup is aangetoond als een van de grote keyfactors voor de massale bijensterften voor de afgelopen jaar. Het gif werkt niet alleen op onkruid maar hoopt zich ook op in de bijen. http://www.duurzaamnieuws.nl/bewijs-voo ... -geleverd/

Laat staan de gevolgen voor het drinkwater en de mens

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:30

Écht een no go. Roundup :n

Gekookt water uit je waterkokertje gieten doet wonderen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:30

maralyn schreef:
Pardon???

Graag uitleg??

Nouja zeg!! Pardon??
Wat dacht je van zorgen voor onze planeet?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:34

Hannanas schreef:
maralyn schreef:
Pardon???

Graag uitleg??

Nouja zeg!! Pardon??
Wat dacht je van zorgen voor onze planeet?

Eerst een denegerende toon.
En zonder énig vorm van uitleg?

En kom dan gewoon met concrete alternatieven??

Pffff dames... kom op zeg :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:59

Waar heb ik denigrerend gereageerd?
Ik denk dat jij "Pff kom op zeg dames" verkeerd opvat. Ik ging er van uit dat inmiddels iedereen weet hoe slecht roundup is dus mijn reactie was verbazing. Logischerwijs dat er dan geen uitleg volgt. Excuses, blijkbaar is het niet bij iedereen bekend.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:03

Ahhh dat maakt t duidelijk.
Kleine miscommunicatie dus.

Nope dat het zooo giftig was wist ik niet.

Kokend water wist ik ook niet.

En dan komt zo'n reactie toch wel erg lelijk over. Ook al bedoel je dat niet zo.
Helemaal zonder onderbouwing idd.

Op die fiets ook mijn excuses voor mn felle reactie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:13

Dan is zo'n topic als dit toch erg zinvol!

Het is gewoon klote dat geld en macht een behoorlijke leiding hebben in deze wereld. En dat er veel oliebol in de winkels te koop is wat erg slecht is voor ons. Teveel economische belangen etc.
Dat is ook de reden waarom round up nog te koop is. Monsanto is te groot en te rijk.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:24

Wat een vraag over onkruid wel niet te weeg kan brengen :Y)

Ik zou denken. Natuurazijn en kokend water nadat je gewied hebt. En stug bijhouden.
Maar onkruid zaad komt er uiteindelijk toch altijd weer in!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:26

maar iedereen die tegen round-up is,voeren jullie dan ook hooi vol onkruid? van maailand waar niet gesproeid wordt?

want dan moet je daar toch consequent in zijn lijkt me en niet zelf verkondigen dat je ertegen bent,maar wel mooi hooi/kuil kopen van percelen die 2/jaar compleet gesproeid worden?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:30

Geen probleem hoor... ook (juist ) zonder kunstmest en round up kan je een perceel netjes onkruidvrij houden. Gewoon goed beheren

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:37

@Parnassia,en hoe doe jij dat dan?

Wij wonen in natuurgebied.
alle percelen rondom ons zijn van natuurbeheer,worden 'beheerd' door hun wordt niet gesproeid,niet bemest,....
er worden stukken gemaaid.
en echt,ik wil zo'n hooi niet.
sommige perselen bestaan voor 20-30% uit distels.
er groeit oa ook weelderig jkk.

als dat het alternatief is....neen,dank je en geen enkele paardenmens wil zo'n 'brol' om te voeren aan zijn dieren.

'goed beheren' is ook zoiets.
beheer eens met de hand meerdere hectaren?
je hooi zal nogal de lucht in gaan qua prijs als die daguren betaald moeten worden.
ga jij 3x zoveel betalen voor hooi dan?

is zo makkelijk gezegd,maar de praktijk is echt zo makkelijk niet.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:47

pillow schreef:
Formaline werkt ook fantastisch. 1 op 30 verdunnen.

oh oh das ook zo.n tip, je weet wat het is ????

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:53

Idd. Natuurland moet je zeker niet willen. Mooiste is als je dit van eigen land kunt winnen. Goed mengsel, regelmatig bloten, ruige mest (van koeien / paarden die geen onkruid krijgen ;-)). Biologische boeren in je omgeving vragen, maar.... bekijk zelf de percelen voordat je het hooi er van koopt. Er zijn "onkruidboeren", maar ook hele goede waar je fantastisch hooi van krijgt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:04

tengeltje11 schreef:
maar iedereen die tegen round-up is,voeren jullie dan ook hooi vol onkruid? van maailand waar niet gesproeid wordt?

want dan moet je daar toch consequent in zijn lijkt me en niet zelf verkondigen dat je ertegen bent,maar wel mooi hooi/kuil kopen van percelen die 2/jaar compleet gesproeid worden?

Ik zou geen round-up op je wei spuiten want dan heb je geen gras meer. :+

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:06

pillow schreef:
Sokje_6 schreef:
Dan moet je wel de juiste connecties hebben :P

Overigens is azijn net als de meeste giffen inderdaad verboden. Er zijn wel alternatieven, branden stapelt niet op in het milieu zoals gif dat doet. Kokend water ook niet, en zout kan ook relatief weinig kwaad.

formaline kun je bij elke boerenwinkel kopen hoor.

Oh ik zie het inderdaad. Wat bizar, ik moet er op het chemielab mee de zuurkast in, zelfs al is het maar 4%, en in die winkels verkopen ze gewoon 37-40%. Wat krom.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:09

maar dat is opnieuw haalbaar bij enkele dieren.

als je voor 10+ paarden hooi moet maken(zelf),en zelf met de hand,zonder sproeistoffen,je maailand onkruidvrij wil houden,dan moet je gewoon dagen en dagen werk daarin stoppen.
is opnieuw niet meer haalbaar voor een standaard mens die ook werkt,huishouden,gezin,.....

dus heel het 'anti sproeistof' gedoe snap ik niet,want niemand kan me een beter alternatief bieden,niemand wil 3 keer de hooiprijs betalen door man-uren die erin kruipen,en niemand koopt ook onkruidhooi.

als gemeentes niet meer sproeien,ok,maar weet wel dat hun er de mankrachten en werkuren voor hebben om het op een andere manier te doen.
een boer moet die tijd doorrekenen in het product wat hij aanbiedt en dat is een heeeel groot verschil.

als ik eenvoudig weg kijk naar mezelf.

@ Renske,welk sproeimiddel je ook gebruikt,dat maakt niet veel uit,en natuurlijk gebruik je geen round-up op de weide,maar de selectieve middelen zijn niet minder schadelijk en zelfs mensen van natuurpunt gebruiken sommige middelen,net omdat er geen andere optie is om het onkruid binnen de perken te houden.

wij hebben zelf 6 ha weide.
alles onderhouden is een heuse klus.
ik gebruik sproeistof,gewoon rugsproeier,de ronde doen,alles wat je niet wil(vooral dus distels en jkk),ga ik heel selectief gaan sproeien.
en dan nog blijven er altijd distels staan die je gemist hebt,zie je plots een jkk plant in bloei staan,.....

hoe je dat zonder sproeistof onder controle moet houden,geen idee,is volgens mij gewoon niet realistisch.

wij bemesten enorm weinig,koudbloeden,dus ook geen rijke weide nodig,ze staat mooi dicht,daar niet van,maar is verre van een vettige koeienweide.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:24

dan bel je een loonwerker die het regelt, of met een beetje energie haal je je spuitlicentie ( al moet je daarvoor aantoonbaar een agrarisch bedrijf hebben inmiddels meen ik ) zonder spuiten wordt het niks met verkeerd management helemaal niet ) :+

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 01:32

Principes....

vraag eens een goede bio-boer in je omgeving naar tips. Land missch eens over de kop, opnieuw inzaaien ander mengsel etc etc. Zit hier in een veeteelt/akkerbouwgebied, maar betaal voor toppaarden hooi een kleine 10/20 procent meer. Graag voor over.

brander? is vlgs mij nog niet genoemd

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 04:50

Ik zou het onkruid wieden en daarna de scheuren dichten zodat het geen ruimte meer heeft om te groeien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 05:23

Ik heb een tuin vol zevenblad gehad. Dat steekt gewoon haar middelvinger op naar Roundup.
Verschrikkelijk spul! Wat was ik blij dat ik er vanaf was toen ik ging verhuizen, zeg.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:28

Renske_W schreef:
tengeltje11 schreef:

Ik zou geen round-up op je wei spuiten want dan heb je geen gras meer. :+

Hier was er 1 die gewoon zn wei met round-up liet doen en al het gras staat er nog hoor. De rest van de mensen was alleen niet zo blij, omdat er hier paarden zijn die gedrenkt worden met grondwater.
Ik heb spul voor het onkruid wat minder agressief is en wat je zelfs op moestuinen kunt gebruiken (als voorbehandeling dan, niet als er eten op staat) en tussen de coniferen. Het duurt wel even voor het weg is, want het droogt de plant helemaal in, van boven tot in de wortels. Ik heb het nu 2x gebruikt in 2 jaar en bijna alle onkruid komt niet meer terug. Ik haal het bij de welkoop.
Steken of een brander is ook een optie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:56

Hannanas schreef:
Gekookt water uit je waterkokertje gieten doet wonderen.

Mensen die dit zeggen hebben nooit heermoes moeten bestrijden denk ik.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:01

Ik zou geen round-up op je wei spuiten want dan heb je geen gras meer. :+[/quote]
Hier was er 1 die gewoon zn wei met round-up liet doen en al het gras staat er nog hoor.

van round up gaat alles dood, dus dat kan niet. zal wel starane oid geweest zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:05

Gaat het bij TS niet gewoon al mis bij een tuin met asfalt en zonder planten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:17

Ik schrik er ook van hoeveel mensen hier round-up aanraden of gebruiken :=
Roundup en andere onkruidbestrijders met glyfosaat zijn ontzettend slecht voor het milieu en ook voor onze gezondheid. Er zijn genoeg bewijzen dat het oa kanker en geboorteafwijkingen veroorzaakt, en elk beetje roundup wat je spuit komt uiteindelijk in het grondwater terecht en vervolgens weer op onze akkers en in onze voeding of in ons drinkwater. Glyfosaat wordt al bij heel veel mensen in het lichaam en in de urine gevonden, en zelfs in moedermelk. Het spul zou gewoon helemaal verboden moeten worden, maar de rotzooi zelf niet meer kopen en gebruiken is de eerste stap.
Als iemand meer er over wil weten; er was een tijdje geleden een erg interessante Zembla aflevering over glyfosaat. Die kun je op internet terugvinden.